Sander van Doorn - Eleve11

Artiest | Sander van Doorn ![]() |
Genre: progressive trance, tech house, trance
house, trance
house, trance
Na een hele reeks hits en mixcompilaties is er dan eindelijk het eerste album van Sander van Doorn. De man die dit jaar ongetwijfeld de hoogste plekken van de internationale DJ rankinglijsten gaat bestormen, komt met een album getiteld Eleve11 met daarop, je raadt het al, elf nieuwe tracks.
Soms komt succes uit de lucht vallen, soms moet je er keihard voor werken. Sander van Doorn kwam een aantal jaren geleden met zijn alias Sam Sharp uit het niets en zette de wereld van de techtrance op z'n kop, waarna uiteindelijk de naam Sander van Doorn het overnam en voor zijn definitieve doorbraak zorgde. Na een behoorlijk aantal hits zoals Renegade, Pumpkin, Riff, Close My Eyes (samen met Robbie Williams) en Ninety, werd het wel eens tijd voor een album. Ik had eigenlijk verwacht dat al die oude hits op Eleve11 zouden staan, al dan niet in een nieuw jasje. Maar meneer duikt doodleuk even zijn studio in en poept er elf nieuwe klappers uit, wat toch wel een prestatie van formaat te noemen is. Sander's handelsmerk is een sound die altijd heel funky en warm klinkt, met name omdat hij een meester in het afmixen is. Zou dat nu ook weer elf keer resulteren in een hit?
Love Is Darkness heeft meteen die typische SvD-sound, maar deze plaat kent iedereen inmiddels wel. Ook Koko is de afgelopen zomer grijsgedraaid en ik heb zelfs ergens gelezen dat deze track onofficieel is uitgeroepen tot de Ibizahit van 2011. Bij Believe schrik ik even omdat het begint met een nogal typisch David Guetta-achtig pianoriffje (ik ben niet zo'n fan van Guetta, vandaar), maar gelukkig zijn de vocals van Tom Helsen sterker dan de gemiddelde R&B-artiest die geld ruikt en met Guetta in zee gaat. Een goede keuze van Sander dus om wel die richting op te gaan maar er toch een kwalitatief sterke track van te maken. Dat kan ik helaas niet zeggen van Nano, ik krijg er een beetje het gevoel van alsof er nog snel even een nummer gemaakt moest worden voor het album. Ik vind het erg om te zeggen, maar het klinkt een beetje amateuristisch, de lead klinkt alsof iemand net de Vanguard-plugin heeft ontdekt (Vanguard was zo ongeveer de populairste synth in het begin van de jaren 2000 waarmee de meeste tranceplaten gemaakt werden). Geen succes dus. Ik word vrolijker van Rolling The Dice, een samenwerking met Sidney Samson en Nadia Ali. Als je de naam van Sydney Samson ziet, verwacht je eigenlijk van die standaard platte house, maar dit is toch wel een goede vocale track geworden. Ik zou 'm niet snel in een set draaien, maar op een artiestenalbum komt dit prima uit de verf.
Beyond Sound (The Godskitchen Urban Wave Mix) is een sterke productie, maar ik krijg wel een beetje het idee dat Art of Trance - Madagascar is bewerkt tot iets nieuws. Goed dansvloermateriaal, dat wel. Dit wordt meteen weer afgewisseld met een luistertrack, gezongen door vocalist Frederick. Timezone heeft een beetje een zwaarmoedige feeling, maar het luistert lekker weg. Hetzelfde geldt voor Drink To Get Drunk (what's in a name), wat misschien meer het midden houdt tussen een typische albumtrack en een floorfiller. Het thema van deze plaat is iets groter en bombastischer dan wat we tot nu toe gehoord hebben, uitgezonderd Koko. Who's Wearing The Cap klapt er nog even overheen met een heerlijke, smerige beat, eindelijk! En als je het over smerig hebt, kan Slap My Pitch Up ook genomineerd worden voor Meest Vieze Bassline van 2011, want dit is ultimate dirtyness op z'n best. De afsluiter, Eagles, is niet slecht, maar misschien was Slap My Pitch Up een betere laatste track geweest op dit album.
Ik ben niet helemaal overtuigd helaas. Het is geen slecht album maar ik mis hier en daar het gevoel dat er in alle tracks echt tijd is gestoken. Koko, Slap My Pitch Up, Rolling The Dice en Who's Wearing The Cap voldoen aan de eisen, maar verder is het me net iets te magertjes allemaal. Sommige tracks klinken alsof Sander misschien wat overmoedig is geworden en te snel tevreden is met het eindresultaat. Ik denk dat er bij sommige nummers meer uit te halen was geweest dan nu het geval is.
Score: 67/100
www.sandervandoorn.com
Love Is Darkness heeft meteen die typische SvD-sound, maar deze plaat kent iedereen inmiddels wel. Ook Koko is de afgelopen zomer grijsgedraaid en ik heb zelfs ergens gelezen dat deze track onofficieel is uitgeroepen tot de Ibizahit van 2011. Bij Believe schrik ik even omdat het begint met een nogal typisch David Guetta-achtig pianoriffje (ik ben niet zo'n fan van Guetta, vandaar), maar gelukkig zijn de vocals van Tom Helsen sterker dan de gemiddelde R&B-artiest die geld ruikt en met Guetta in zee gaat. Een goede keuze van Sander dus om wel die richting op te gaan maar er toch een kwalitatief sterke track van te maken. Dat kan ik helaas niet zeggen van Nano, ik krijg er een beetje het gevoel van alsof er nog snel even een nummer gemaakt moest worden voor het album. Ik vind het erg om te zeggen, maar het klinkt een beetje amateuristisch, de lead klinkt alsof iemand net de Vanguard-plugin heeft ontdekt (Vanguard was zo ongeveer de populairste synth in het begin van de jaren 2000 waarmee de meeste tranceplaten gemaakt werden). Geen succes dus. Ik word vrolijker van Rolling The Dice, een samenwerking met Sidney Samson en Nadia Ali. Als je de naam van Sydney Samson ziet, verwacht je eigenlijk van die standaard platte house, maar dit is toch wel een goede vocale track geworden. Ik zou 'm niet snel in een set draaien, maar op een artiestenalbum komt dit prima uit de verf.
Beyond Sound (The Godskitchen Urban Wave Mix) is een sterke productie, maar ik krijg wel een beetje het idee dat Art of Trance - Madagascar is bewerkt tot iets nieuws. Goed dansvloermateriaal, dat wel. Dit wordt meteen weer afgewisseld met een luistertrack, gezongen door vocalist Frederick. Timezone heeft een beetje een zwaarmoedige feeling, maar het luistert lekker weg. Hetzelfde geldt voor Drink To Get Drunk (what's in a name), wat misschien meer het midden houdt tussen een typische albumtrack en een floorfiller. Het thema van deze plaat is iets groter en bombastischer dan wat we tot nu toe gehoord hebben, uitgezonderd Koko. Who's Wearing The Cap klapt er nog even overheen met een heerlijke, smerige beat, eindelijk! En als je het over smerig hebt, kan Slap My Pitch Up ook genomineerd worden voor Meest Vieze Bassline van 2011, want dit is ultimate dirtyness op z'n best. De afsluiter, Eagles, is niet slecht, maar misschien was Slap My Pitch Up een betere laatste track geweest op dit album.
Ik ben niet helemaal overtuigd helaas. Het is geen slecht album maar ik mis hier en daar het gevoel dat er in alle tracks echt tijd is gestoken. Koko, Slap My Pitch Up, Rolling The Dice en Who's Wearing The Cap voldoen aan de eisen, maar verder is het me net iets te magertjes allemaal. Sommige tracks klinken alsof Sander misschien wat overmoedig is geworden en te snel tevreden is met het eindresultaat. Ik denk dat er bij sommige nummers meer uit te halen was geweest dan nu het geval is.
Score: 67/100
www.sandervandoorn.com
Tracklist
- Interlude // Love Is Darkness feat. Carol Lee
- Koko
- Believe feat. Tom Helsen (Album Version)
- Nano
- Rolling The Dice with Sidney Samson feat. Nadia Ali (Album Version)
- Beyond Sound (Godskitchen Urban Wave Mix)
- Time Zone feat. Frederick
- Drink To Get Drunk
- Who's wearing the Cap with Laidback Luke (Album Version)
- Slap My Pitch Up
- Eagles with Adrian Lux
23 opmerkingen
Jammer dat de cd wat tegenvalt. Kreeg zaterdag een email dat de cd verstuurd is (uit engeland) dus ik verwacht hem deze week binnen te hebben. Daarna maar even snel luisteren 

Na een behoorlijk aantal hits zoals Renegade, Pumpkin, Riff, Close My Eyes (samen met Robbie Williams) en Ninety, werd het wel eens tijd voor een album. Ik had eigenlijk verwacht dat al die oude hits op Eleve11 zouden staan, al dan niet in een nieuw jasje.
"Riff" stond op Sander's eerste album "Supernaturalistic" uit 2008.
Dit album is een uitgelezen voorbeeld van de totaal oninteressante, platvloerse, ritmisch doodsimpele en vooral makkelijk in elkaar gezette 13-in-het-dozijn-meuk die nu de standaard lijkt te zijn voor commercieel succesvolle dance tracks.
Ik verlang terug naar de tijd dat goeie trance een volwaardig alternatief was voor klassieke muziek.
Ik verlang terug naar de tijd dat goeie trance een volwaardig alternatief was voor klassieke muziek.
Uitspraak van permanent verbannen op maandag 3 oktober 2011 om 20:07:Dit album is een uitgelezen voorbeeld van de totaal oninteressante, platvloerse, ritmisch doodsimpele en vooral makkelijk in elkaar gezette 13-in-het-dozijn-meuk die nu de standaard lijkt te zijn voor commercieel succesvolle dance tracks.
Ik verlang terug naar de tijd dat goeie trance een volwaardig alternatief was voor klassieke muziek.
Album nog niet gehoord, maar dit gevoel ken ik wel ja. Ben wel erg nieuwsgierig. Heb SvD best hoog zitten dus jammer dat het album wat tegenvalt. Wel een heldere en fijne recensie weer Charly!
Ieder zijn smaak. Vind het een van de betere albums van de laatste tijd.
Eagles is echt perfect als laatste track. Geweldig nummer. Ook Drink to get Drunk zal binnenkort een grote hit zijn.
Eagles is echt perfect als laatste track. Geweldig nummer. Ook Drink to get Drunk zal binnenkort een grote hit zijn.
Sorry, maar brak SvD niet door met zijn geniale plaat 'Loaded' ?
http://www.youtube.com/watch?v=aDF2Nrwq8U8
http://www.youtube.com/watch?v=aDF2Nrwq8U8
SvD wordt ook steeds meer geboekt in de mainstream house contreien, dus ik vind het niet gek dat zijn nieuwe verzameling platen wat platter aandoen dan zijn toffe tracks uit het verleden.
Desalniettemin, SvD knalt live gelukkig nog als een malle en zo nu en dan komt er nog iets heel fijns uit zijn koker. Het is te hopen dat ie nog wat fijnzinnige platen als 'Bliksem' gaat bakken.
Desalniettemin, SvD knalt live gelukkig nog als een malle en zo nu en dan komt er nog iets heel fijns uit zijn koker. Het is te hopen dat ie nog wat fijnzinnige platen als 'Bliksem' gaat bakken.
Cd is weinig origineel, maar voor de afwisseling (met andere dance stijlen) vind ik het een fijne cd. 
Dit album is een weerspiegeling van zijn huidige, meer commerciële stijl. Toen SvD net bekend werd vond ik hem echt super. Kan me nog een feestje op de Ocean Diva herinneren, waar hij samen met Armin draaide. Die stijl vond echt te gek én origineel.
Wat dat betreft vind ik zijn ontwikkeling jammer.
Maar deze cd vind ik absoluut niet slecht.
Wel mis ik een beetje de samenhang tussen de verschillende tracks. Er zit m.i. geen lijn/verhaal in.
Irritant dat nr 12 pas na een paar minuten begint. Had daar hooguit een paar sec tussen gedaan, zodat het lekkerder weg luistert.

Dit album is een weerspiegeling van zijn huidige, meer commerciële stijl. Toen SvD net bekend werd vond ik hem echt super. Kan me nog een feestje op de Ocean Diva herinneren, waar hij samen met Armin draaide. Die stijl vond echt te gek én origineel.

Maar deze cd vind ik absoluut niet slecht.

Uitspraak van verwijderd op maandag 3 oktober 2011 om 17:30:hidden track
Irritant dat nr 12 pas na een paar minuten begint. Had daar hooguit een paar sec tussen gedaan, zodat het lekkerder weg luistert.
SvD wordt ook steeds meer geboekt in de mainstream house contreien, dus ik vind het niet gek dat zijn nieuwe verzameling platen wat platter aandoen dan zijn toffe tracks uit het verleden.
Ron van den Beuken & Sam Sharp - Twister

afgelopen weekend nog gehoord op een feestje bij iemand thuis, echt kippenvel plaat was dat, ook al vrij ritme-gedreven net zoals de meer duistere tech sound waarmee SVD een jaar of 3 later groot is geworden, van die zieke basslines en veelal techno achtige beats... beetje zoals wat Reeloop vroeger al deed, met als toppunt (voor mij persoonlijk) z'n remix van Direkt Dizko... dit is gewoon een verzameling vrij tamme tracks in vergelijking daarmee.
laatste aanpassing