Alex O'Rion - The Bigger Room

door , gepubliceerd op , waardering: 83/100
Alex O'Rion - The Bigger Room
26 juni 2011
ArtiestAlex O'Rion Site
De eerste kennismaking van het grote publiek met Alex O'Rion was op "In Search Of Sunrise 8". Dit was de eerste editie die Richard Durand voor zijn rekening heeft genomen na het afscheid van Tiësto. Maar wat hebben Richard Durand en Alex O'Rion met elkaar te maken? De eerste release van Alex, genaamd "Release The Beast" werd opgepakt door Richard Durand. Schijnbaar was Richard Durand zo erg onder de indruk, want Alex kwam terecht bij het Terminal 4 sublabel van Black Hole Recordings. En dat is nu net het label waar Richard Durand ook furore maakte. En alsof dat nog niet genoeg is.... Hij is nu ook op tour met Richard Durand in het kader van "In Search Of Sunrise 9". Inmiddels is hij A&R manager bij het Terminal 4 label en is hij begonnen met een radioshow genaamd "The Bigger Room". En wat is de moraal van dit verhaal? Richard en Alex zijn familie van elkaar, broers.

We starten 'The Bigger Room' met het melodieuze "Introduction", dat een Aziatisch sfeertje heeft. Heel subtiel toewerkend naar een climax en een pompende bassline eronder, prima begin wat ons betreft. Het idee voor de tweede track moeten we misschien gaan zoeken Alex zijn ontbijtgewoonten. "Dragons for Breakfast" heeft een progressive tintje over zich heen wat wel te verteren valt. "Phunklife-Maniac Psycho" is een track met vele gezichten, zoals de titel wellicht al doet vermoeden. Een rustige melodie, de zweverige vocalen en progressive trancebeats. Een waar "Big Room" spektakel.

Wat opvalt aan de producties van Alex O'Rion is dat ze allemaal een soort magie over zich heen hebben. Iets waar je als luisteraar geen genoeg van kunt krijgen. Zit het in de gebruikte geluiden of effecten? Ik kan daar geen antwoord op geven, maar dit is magie waar het bij een verscheidenheid aan commerciële platen aan ontbreekt. Het is vaak dat ongrijpbare wat je dan mist.

Dat Richard Durand fan is van Alex O'Rion mag niet onder stoelen of banken gestoken worden. "Jellyfish" hoorden we op ISOS 8, op dit album mogen we genieten van de Alex O'Rion Bigger Room Mix. "Craters Of The Moon" vinden we terug op ISOS 9 en is een heerlijke zomerse trance track. Deze twee heren vonden het natuurlijk ook nodig om samen de studio in te duiken om een monster van een plaat te produceren. Het resultaat mag er zeker zijn. "Crystal" is een stevige techhouse stamper die menig dansvloer op zijn kop zet. Als afsluiter worden we getrakteerd op een remix van Tempo Giusto's "Metropolitan". De eerder besproken magie komt hier weer terug in de melodie en de beats. Eigenlijk is deze remix een waar meesterwerk!

Alex O'Rion maakt met "The Bigger Room" een welverdienstelijk debuut. In alle platen vind je een diversiteit aan muziekstijlen terug. Bij het luisteren kunnen we gerust stellen dat Alex O'Rion een raamwerk weeft van progressive, techtrance en melodische trance met vleugjes house, electro. En dat verdient respect!

1. Introduction
  2. Dragons For Breakfast
  3. Phunklife - Maniac Psycho (Alex O'Rion Prog Mix)