Dabruck & Klein - 2:48AM

door , gepubliceerd op , waardering: 73/100
Genre: house
Ooit zei een zeer wijs man: "Kennis is macht!" (Scientia potentia est). Dit gezegde is afkomstig van de filosoof Francis Bacon. Om machtig (lees:succesvol) in de muziekindustrie te worden, moet je van zeer goede huize komen vandaag de dag. Het Duitse duo Stefan Dabruck en Frank Klein dat al meer dan tien jaar samenwerkt is hier het levende voorbeeld van. In de afgelopen jaren hebben zij hun strepen verdiend in de industrie en als klap op de vuurpijl hebben ze vorig jaar getekend bij Armada, het label van onze eigen Armin van Buuren. Er is kosten nog moeite gespaard om met de nodige muzikale collega's samen te werken. Dit alles heeft geleid tot het dubbel album "2:48AM", wat volgens de beide heren het climaxmoment weerspiegeld, wanneer de club verkeert in extase door de bedwelmende beats van de dj.

De eerste beats die uit mijn speakers komen zijn van "Heartbeat" een samenwerking met Stella Attar. Het nummer met een lekkere vocale intro, waarna de pianoklanken in het rond vliegen. Een lekker begin van dit dubbelalbum. De tweede track is een samenwerking met Joachim Garraud en DJ Roland Clark, getiteld "Stop (Enough is Enough)". Deze track is er eentje dat uit een ander hout gesneden is, wat mede te danken is aan de bijdrage van Joachim Garraud. Als iemand weet hoe je een track moet produceren, dan is hij het wel. "Stop the drugs from coming through our lands". Deze boodschap zal in menig club waar Dabruck & Klein draaien, niet iedereen bereiken, maar dat is ook wel logisch. Wat leuk is aan dit dubbelalbum, dat het allemaal unmixed versies zijn, zodat de dj onder ons er ook mee aan de slag kan. Track drie en vier zijn van een ander calliber, helaas weten deze tracks niet heel erg te boeien, omdat ze een beetje eentonig klinken. Nummer vijf daarentegen haalt dit kleine stukje depressiviteit weer weg. "I Found Love" is een samenwerking met Ollie James. Dit is een heerlijk nummer met lekkere catchy vocalen, wat zorgt voor vrolijkheid en een verlangen naar de zomer. Met het ruige "Motorcycle" laten Dabruck & Klein zien dat ze ook prima instrumentale tracks kunnen maken. "I've got my pride (hold my head up high)", de samenwerking met Jean Elan is toch wel het boegbeeld van dit album. Opzwepende beats en daarbij passende vocalen maken het plaatje compleet. De laatste track van deze schijf is de titeltrack van het album, genaamd "2:48 AM", een progressive house ondertoontje en een mooie melodielijn.

Dan denk je alles gehad te hebben……Maar we hebben nog een tweede schijf. Waar we deze cd mee starten is een samenwerking met de Stafford Brothers en Ollie James. Betoverende vocalen van Ollie James samen met een scala aan lekkere beats, maken "Get Away" een waardige opener van de tweede cd. Opvallende samenwerkingen op de tweede schijf zijn die met Gregori Klosman en Albin Myers. Deze beide dj's hebben hun eigen sound meegeven aan "Freak" (Gregori Klosman) en Lönneberga (Albin Myers). Allebei de tracks zijn echte toppertjess, waar menig clubganger helemaal uit zijn dak op gaat. De afsluiter van de tweede cd heeft de naam "Wisdom". Een plaat met een mooie break, waarna het helemaal losgaat.

Uit dit alles kunnen we concluderen dat het debuutalbum van Dabruck & Klein zeer geslaagd is. Twee cd's vol opzwepende floorfillers, met hier en daar een kleine misstap, maar dat mag de pret niet drukken. Allebei de schijfjes bevatten unmixed tracks, zodat de dj onder ons er ook mee aan de slag kan. Tevens luistert dit zeer prettig, omdat je zo van de track in zijn volle hoedanigheid kan genieten. Kortom, goed werk van Dabruck & Klein.

Score: 73/100

1. Dabruck & Klein feat. Stella Attar - HeartBeat
  2. Dabruck & Klein vs Joachim Garraud - STOP (Enough is Enough)
  3. Dabruck & Klein feat. Julian Smith - The Flavor
  4. Dabruck & Klein - Dawn Breaks
  5. Dabruck & Klein feat. Ollie James - I Found Love
  6. Dabruck & Klein - Motorcycle
  7. Dabruck & Klein and Jean Elan - I've Got My Pride (Hold My Head High)
  8. Dabruck & Klein – 2.48am
  1. Stafford Brothers with Dabruck & Klein feat Ollie James- Get Away
  2. Dabruck & Klein vs Gregory Klosman - Freak
  3. Dabruck & Klein feat Dennis B- What You Want
  4. Dabruck & Klein - Mr. Marsten
  5. Dabruck & Klein feat. Anna McDonald - All About You
  6. Dabruck & Klein vs Albin Myers - Lönneberga
  7. Dabruck & Klein feat Aleksey - Music
  8. Dabruck & Klein - B...to the Beat
  9. Dabruck & Klein - Wisdom

5 opmerkingen

Het komt er op de een of andere manier steeds niet van om het hele album te luisteren, maar wat ik er van gehoord heb klonk best aardig. Beetje commercieel, maar zeker wel pakkend. Leuk om af en toe eens op te zetten tussendoor :)
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 5 april 2011 om 22:23:
... maar wat ik er van gehoord heb klonk best aardig. Beetje commercieel, maar zeker wel pakkend. Leuk om af en toe eens op te zetten tussendoor

Mee eens.
Wel vond ik schijf 1 iets sterker dan CD2.
Deze ga ik wel zeker even checken, ben benieuwd (Y)
Hoes doet aan iets denken

Voor mij toch wel een van de lekkerste albums van het moment; vol energie, afwisseling, mengelmoesje van commercieel en eigen sound...Dagelijks heb ik het album opstaan in mijn auto, maar dan wel de short versions :) de extended gebruik ik voor optredens (wat het erg goed doet op de dansvloer!)

en idd, die hoes haha, moest ook meteen denken aan Mojado