Fabulous 2010 - Mixed by Avicii & Baggi Begovic

anoniem gepubliceerd op , waardering: 75/100
27 november jongstleden vond in de Brabant Hallen in Den Bosch Fabulous plaats, een feest met niet alleen zeer mooi artwork maar ook een lineup om van te smullen. Twee van de artiesten die deze avond acte de présence hebben gegeven, mochten ook ieder een mix verzorgen voor de bijbehorende compilatie-cd. We hebben het hier over de Zweedse Avicii en de Bosnische Nederlander Baggi Begovic.

De eerste cd komt voor rekening van Avicii, wiens echte naam Tim Bergling luidt. In 2010 heeft de carrière van dit talent een flink spurt genomen, zo scoorde hij dit jaar namelijk een aantal flinke hits. Zowel onder zijn Tim Berg alter ego, als onder zijn Avicii alias. Deze nummer vinden we ook terug in de mix. Volgens de bijgeleverde persinfo ademt de mix van Avicii een waar ‘big room’ gevoel. Daar valt inderdaad wel in te komen. De tracklist van het Zweedse talent kent een groot aantal (voornamelijk) techhouse klappers voor het grote publiek. Van die nummers waar men op grote feesten en festivals van uit hun dak gaat. ‘One’ van de Swedish House Mafia is hier het beste voorbeeld van, maar ook Avicii’s eigen ‘My Feelings For You’ (in samenwerking met Sebastien Drums) en natuurlijk zijn grote hit ‘Bromance’ zijn hier goede voorbeelden van. Het zijn echter wel allemaal vrij gedateerde nummers die we te horen krijgen, daar kan ook de nieuwste hit van Marco V (‘Reaver’) niets aan veranderen. Avicii gooit er zelfs een schepje bovenop en draait ook nog ‘Hey Hey’ van Dennis Ferrer. Hoe goed dit nummer altijd zal blijven, je kan er nu echt niet meer mee aankomen (met uitzondering van de jaarcompilaties). Tenslotte had de Zweed wat meer platen in zijn mix kunnen opnemen, dertien nummers - met een gemiddelde speelduur van rond de vijf minuten - is wel erg karig en zorgt ervoor dat de mix wat saai en voorspelbaar overkomt.

De mix van Baggi Begovic dan, die ook geen haast heeft met het doormixen maar in ieder geval twee platen meer dan Avicii in zijn mix heeft verwerkt. Baggi gooit het over een iets andere boeg en opent met een aantal platen met de klassieke housesound, waaronder zijn eigen productie (in samenwerking met Hardsoul) ‘Survival’, in de Amesz Melo House Rework. Een fijne track met soulful vocals en een lekkere vibe. Begovic bouwt zijn mix goed op en schakelt via Erick Morillo & Eddie Thoneick en Smashing Sebastian langzaamaan steeds een tandje bij. Een opvallende track is de Mastiksoul Remix van ‘Pikante’, een vrij simpele maar erg pakkende latin track, met een lekkere flow en pakkende vocals. Met de Stefan Vilijn mix van de techhouse plaat ‘The Nivilla Anthem’ (Genairo Nvilla) maakt Begovic een aanloop naar een swingend en opzwepend einde van de tweede cd. Nummers die er hierbij uitspringen zijn onder andere het opzwepende ‘Something Going On’ (Prok & Fitch vs Todd Terry), het opgewekte ‘Splendidub’ van Riva Starr (die net als Avicii een zeer succesvol jaar achter de rug heeft) en Baggi’s eigen ‘Corte Y Serrado’ in de Rene Amesz Semi Dub Mix. Hij produceerde dit nummer samen met Amesz en de heren hebben er een lekkere latin productie van gemaakt met een hoge spanningsboog. Klein smetje op deze prima tweede cd is de afsluitende track, welke totaal niet bij de voorgaande platen aansluit.

De Fabulous 2010 compilatie mag er zeker wezen, al hebben we toch gemengde gevoelens. Zo hadden we wat meer van Avicii verwacht. Voor het grote publiek, dat af en toe eens een cd koopt, heeft hij absoluut wel een fijne mix samengesteld. Daarvoor staan er genoeg aansprekende hits op de cd. Maar wie de scene wat nauwlettender volgt zal niet volledige overtuigd zijn door de Zweed. Daarvoor valt er teveel aan te merken op de platenkeuze (voornamelijk hits en bovendien vrij gedateerd) en het mixwerk (wat niet altijd even soepel gaat maar bovenal vrij traag is). Wat dat betreft is de set van Baggi Begovic beter verzorgd. Met een prima platenkeus (een stuk minder hitjes), een goede opbouw en goed verzorgd mixwerk levert hij een prima tweede cd af.

CD1 - Mixed by Avicii
  1. Jean Claude Ades - Vallée Des Larmes (Pleasurekraft 'Sideshow' Remix)
  2. Joris Voorn - Sweep The Floor
  3. Dennis Ferrer - Hey Hey (DF's Attention Vocal Mix)
  4. Tim Berg vs Oliver Ingrosso & Otto Knows - iTrack
  5. Marshall & Libex - Liftered
  6. Axwell feat Errol Reid - Nothing But Love (Classic Mix)
  7. Adrian Lux - Teenage Crime (Axwell & Henrik B Remode)
  8. Avicii & Sebastien Drums - My Feelings For You
  9. Tiesto feat Nelly Furtado - Who Wants To Be Alone (Philip D Remix)
  10. Marco V - Reaver
  11. Tim Berg - Bromance (Avicii's Arena Mix)
  12. Swedish House Mafia - One (Original Mix)
  13. Sherry Flavour - The Grand (Original Mix)
CD2 - Mixed by Baggi Begovic
  1. Butch - Life (Coyu & Edu Ibernon Remix)
  2. Hardsoul & Baggi Begovic - Survival (Amesz Melo House Rework)
  3. Erick Morillo & Eddie Thoneick feat Shawnee Taylor - Live Your Life
  4. James Talk & Ridney - Forever (Ramon Tapia Remix)
  5. Smashing Sebastian feat C. Reid - Come With It (ATFC's Motherlode Instrumental)
  6. Nick & Danny Chatelain, Roberto Serrano - Pikante (MastikSoul Remix)
  7. Roog & Phonic Funk - KTDNG
  8. Genairo Nvilla - The Nvilla Anthem (Stefan Vilijn Mix)
  9. Gabriel & Castellon - Tramp (Lojak Mix)
  10. Prok & Fitch vs Todd Terry - Something Going On
  11. Stefan Vilijn - Jasmin Garden
  12. Riva Starr feat. Rettore - Splendidub (Extended Vox)
  13. Rene Amesz & Baggi Begovic - Corte Y Serrado (Rene Amesz Semi Dub Mix)
  14. Ruben Alvarez & Josicko - Pacha Mama (Robbie Taylor & Marc MacRowland Mix)
  15. Melvin Reese - L.O.I.S. 2010 (Greed 'n Pride Mix)

7 opmerkingen

Zonde dat Avicii veel dezelfde platen draait. Als je setjes van hem gaat luisteren zit in iedere set my feelings for you, reaver, bromance, one, hide&seek enzo. Best zonde, want ik vind zijn style supervet.

had 4 livesets van hem en daarna op Mysteryland kende ik iedere plaat uit zijn set. Beetje jammer dan, ook al zijn ze goed.

Aan zijn beleving tijdens draaien valt ook nog wel te verbeteren. Hij stond een beetje nonchalant een peuk te roken en was nauwelijks met het publiek bezig.
idd, Avicii is een talentvolle producer,maar als dj kan hij nog veel leren.