Partyflock
 

Solarstone - Touchstone

door , gepubliceerd op , waardering: 72/100
Solarstone - Touchstone
ArtiestSolarstone Site
Genre: ambient, breakbeat, trance
downtempo, trance
Sinds 2006 staat hij als artiest geheel op eigen benen, maar zijn ervaring in het produceren van electronische dance muziek gaat terug tot 1994. Tracks waar de Engelse DJ en producer Solarstone (Richard Mowatt) bekendheid mee verwierf zijn onder meer ‘Seven Cities’ en ‘Solarcoaster’ en recentelijker het mooie ‘4Ever’ van het zeer geslaagde artiestenalbum ‘Rain Stars Eternal’. De opvolger van dat album –waarvan eind vorig jaar het RSEMIX album werd uitgebracht- is begin van deze zomer verschenen bij Solaris Recordings en heet ‘Touchstone’. Solarstone komt nooit met doorsnee dancealbums uit zijn studio tevoorschijn, getuige ook de bijzondere mixcompilatie die hij in 2009 uitbracht: ‘Solarstone presents Solaris International Electronic Architecture’. En ook nu levert hij met ‘Touchstone’ een opvallende artiesten-cd af.
Touchstone
Er staan namelijk genoeg bijzondere opnames op dit album. Te beginnen bij opener ‘Is there anyone out there’, met tekst en zang van Bill McGruddy. Mooie rustige plaat die het midden houdt tussen dance en pop. Daarmee is de rol van McGruddy nog niet uitgespeeld, want zijn stem vinden we tevens terug op het gedreven ‘Electric love’ en op de emotionele afsluiter ‘There’s a universe’. Meer vocale ondersteuning komt van Julie Scott op de helaas niet zo spannende breakbeatplaat ‘Twisted wings’ en op ‘Night signals’, dat in al zijn zwoelheid is geïnspireerd op ‘Sono andata’. Dat dit muziekstuk afkomstig is uit de opera ‘La Bohème’ van Puccini dien je als recensent toch allemaal maar te weten (later zag ik het ook in het boekje van de cd staan). Als instrumentale hoogtepunten wil ik het boeiende en knap geproduceerde ‘Ultraviolet’ noemen, het energieke en toch zweverige ‘Slowmotion’ dat Solarstone samen met Orkidea (de Finse Tapio Hakanen) maakte, ‘Zeitgeist’ dat eveneens van deze twee samen afkomstig is en tot slot de lekker voortstuwende titeltrack ‘Touchstone’.
Zoals gezegd, ‘Touchstone’ is beslist geen dertien-in-een-dozijn dance album. Wat wel: een onderhoudende artiesten-cd met een aangename mengeling van instrumentale trance, breakbeat, ambient en vocale dance/popmuziek. Al zorgt die mengeling ook voor een ietwat ‘rommelige’ indruk bij totale beluistering van de plaat. Mijn excuus dat deze review zo lang op zich liet wachten. Laat ik zeggen dat ik in de geest van de artiest heb gehandeld, aangezien Solarstone dit album af had op 28 februari 2010 om 11:50 uur. Tien minuten voor de deadline.
Score: 72/100

www.solarstonetouchstone.com
www.solarstone.co.uk
www.solaris-recordings.com

Tracklist

  1. Is There Anyone Out There
  2. Ultraviolet
  3. Night Signals
  4. Touchstone
  5. Electric Love
  6. Intravenous
  7. Twisted Wing
  8. Slowmotion
  9. The Best Way To Make Your Dreams Come True Is To Wake Up
  10. Zeitgeist
  11. The Last Defeat (Part Two)
  12. There's A Universe

4 opmerkingen

Klinkt best wel weer aantrekkelijk. Solarstone blijft voornamelijk bij mij in het geheugen vanwege 3rd Earth, Naked Angel stiekem ook like a waterfall :P en oa die remix van Under the sun. Voor mij zijn dat echt klassiekers, en krijg er op 1 of andere manier ook echt een zomer gevoel bij!!
 
Ik ga hem luisteren, ben benieuwd. Solarstone is over het algemeen erg goed werk. :)
Laat ik zeggen dat ik in de geest van de artiest heb gehandeld, aangezien Solarstone dit album af had op 28 februari 2010 om 11:50 uur. Tien minuten voor de deadline.
Deadlines voor kunstenaars; ik blijf het bizar vinden...
Cool hoor gozert . . .

zeker die Finger PrinT
toppie

grtz DiOn
 
Is There Anyone Out There
Ben niet zo van de hijgende mannenvocals. ;) Sowieso een saaie sfeer in deze track, weinig emotie wat mij betreft.
Ultraviolet
Breakbeat is altijd lekker, zelfde voor zweverige vrouwenvocals. :) Lekker sfeertje in deze track: broeierig, maar ook luchtig en zomers. Typisch de oude Solarstone. :)
Night Signals
Mij een beetje te depri en modderig qua flow.
Touchstone
Lekker die tokkelende electrische gitaar erin, samen met dat strakke drumritme. Lekker zweverig sfeertje, gaat goed samen met de back-to-earth feeling van de electrische gitaar en drums. :)
Electric Love
Wederom een hijger; die sound ala de Tiësto / Markus Schulz, zeg maar progressive vocal electro, vind ik absoluut geen succes.
Intravenous
Lekker sfeertje, doet een beetje denken aan een combinatie van The Doors en Pink Floyd, in ambient uitvoering. :)
Twisted Wing
Lekkere drum & bass flow, sfeertje waar lastig een vinger op te leggen is, wat hem wel interessant maakt. Vocals kunnen wat mij betreft wederom direct in de vuilnisbak.
Slowmotion
Doet aan trance uit begin jaren '90 denken met die acid bassline; soort opgefokte track van Jean Michel Jarre. Niet mijn ding.
The Best Way To Make Your Dreams Come True Is To Wake Up
Instrumentaal zit het goed in elkaar, tempo had van mij iets hoger gemogen, vocals wederom geen succes wat mij betreft. Misschien had het iets beter geworden als het door een hoge vrouwenstem, in de regionen Sarah McLachlan, gezongen zou zijn, maar dan was het nog steeds geen favoriet van mij geweest.
Zeitgeist
Wederom die progressive electro sound, ditmaal met een matige Aziatische vrouwenvocal. Weinigzeggend sfeertje.
The Last Defeat (Part 2)
Mooi intro met goede vrouwelijke vocal, daarna weer richting broeierig Pink Floyd sfeertje met orgel en electrische gitaar, gevolgd door Enigma-achtige beat. Apart sfeertje. Behoorlijk goede track. :)
There's A Universe
Weinigzeggend sfeertje, ergens zwevend tussen Radiohead en Pink Floyd, gevolgd door standaard rockdrums. Dodelijk saaie mannenvocal. AIR, maar dan slecht.
Mijn mening:
Al met al vier goede tracks, één redelijke track en zeven matige tracks, aangezien je bij namen als Solarstone geen echt slecht werk tegen zult komen. De matige tracks zijn niet slecht, maar doen mij gewoon niets; iets wat goede muziek wel doet.
Cijfer: 6,5
Jammer, had er meer van verwacht... Maar goed, ergens is het ook weer geen enorme verrassing, aangezien praktisch iedere producer tegenwoordig op safe gaat in de trance/progressive scene. Echte innovators zijn zeer schaars dezer dagen.