House Masters - Copyright

anoniem gepubliceerd op , waardering: 82/100
House Masters - Copyright
9 augustus 2010
ArtiestCopyright
LabelDefected Records
Liefst elf jaar draaien de mannen van Copyright al mee en in die elf jaar hebben ze meer dan genoeg releases uitgebracht om deze twee cd’s te kunnen vullen. Gekozen is voor een eerste cd met eigen producties en een tweede cd met remixes voor andere artiesten. Twee cd’s dus, 20 tracks in totaal, die bovendien in volledige versie en ongemixt te beluisteren zijn.

Dat de mannen al een tijdje meedraaien blijkt uit de tracklist van de eerste cd, de oudste release komt namelijk uit 2003. Het betreft de openingstrack ‘Late At Night’, welke ze samen met goede vriend Scotti de la Hoya onder de naam One Track Minds produceerde en waarbij ze vocaal ondersteuning kregen van Lisa Millet. Het is een echt ‘feel good’ nummer uit een tijd dat bijvoorbeeld nog niemand gehoord had van techhouse, waardoor dit nummer de fijne klassieke housesound laat horen met soulful vocals. Ook het warme ‘Time (John Cutler Distant Music Remix)’, met pakkende vocals van Imaani, kan in hetzelfde hokje geplaatst worden. Een andere wat oudere track (2004) is ‘Bulo’ in de Afro Mix. Bij dit nummer krijgen de mannen van Copyright ondersteuning van Shovell, de bekende percussionist van het Defected label. Niet geheel verrassend brengt dit nummer veel percussie en tribalinvloeden met zich mee, evenals Afrikaanse zang en swingende ritmes. In de loop der jaren is de sound van Sam en Gavin wat veranderd, tegenwoordig is het veel techhouse dat ze uitbrengen. ‘Someday’ is een van hun laatste hits, vallend binnen dit genre. Maar er zijn nog meer tracks uit 2010 op deze cd terug te vinden zoals ‘Circuit Break’ (swingende en krachtige techhouse, de nieuwe single van het duo), ‘Give It To Me’ (classic sound met soulful vocals) en ‘Samba’ (een instrumentaal, ontspannen en zomers nummer). Tot slot een speciale vermelding voor het uitstekende ‘La Tromba Risin’ (Copyright Elevation Remix)’, een heerlijke opzwepende mashup tussen ‘La Tromba’ van Lake & Lys en de acapella van Copyright’s eigen ‘We Can Rise’.

De tweede cd dan, die zoals gezegd bestaat uit remixes die Copyright voor andere artiesten verzorgde. Ook hier weer dezelfde variatie als op de eerste cd tussen oude en nieuwe nummers, de klassieke housesound en de nieuwere techhouse. De cd opent met de edit die de mannen maakten van de house klassieker ‘I Can’t Get No Sleep’ van Masters At Work feat. India, oorspronkelijk uitgebracht in 1993. Een warme en ontspannen binnenkomer. De hierop volgende plaat behoeft natuurlijk geen introductie, ‘La Mezcla’ was misschien wel de grootste hit van het afgelopen en ook de remix van Copyright werd veel gedraaid in de clubs. ‘Ready Or Not’ staat op naam van Yasmeen, maar werd al geproduceerd door Sam en Gavin. Het is een heerlijke track met zwoele vocals van Yasmeen die in je hoofd blijven hangen. Een nummer dat ook absoluut blijft hangen is ‘Cantate’ van Tom Wax & Strobe, in de Copyright Remix vanzelfsprekend. Zo simpel van opzet, maar de vibe van het nummer en met name het refrein zorgen ervoor dat je dit nummer enorm pakkend is. Laten we in vogelvlucht een aantal andere tracks erbij pakken; de edit die ze van ‘Elle’ (DJ Gregory) maakten laat een ander geluid horen. Een beetje Balearisch, met een warm en ontspannen gitaarspel. De Main Mix van ‘Diamond Life’ van Louie Vega kent wat meer bliepjes en techhouse invloeden dan het origineel, maar haalt het tegelijkertijd niet bij deze klassieker. Tot slot een vermelding voor de Copyright Main Mix van ‘Sun Will Shine’, een van de hoogtepunten van deze tweede cd. Een uptempo en swingende techhouse track, met ijzersterkte vocals van Yasmeen Sulieman.

Ook Copyright weet de kwaliteit van de aansprekende ‘House Masters’ serie hoog te houden. De mannen draaien al aardig wat jaren mee en hebben in deze jaren de nodige hits gescoord, welke zijn verzameld op deze release. Het is een mooi en gevarieerd naslagwerk geworden, zonder zwakke momenten. Daarmee is deze release niet alleen interessant is voor de Copyright fans, maar ook voor de houseliefhebber in het algemeen.

Score: 82/100

1. Copyright pres. One Track Minds feat. Lisa Millett - Late At Night
  2. Copyright feat. Imaani - Wizeman
  3. Copyright - He Is (Ferrer & Sydenham Inc Vox Remix)
  4. Copyright feat. Imaani - Someday
  5. Lake & Lys vs Copyright - La Tromba Rising (Copyright Elevation Remix)
  6. Copyright - Circuit Break
  7. Copyright - Give It To Me
  8. Copyright feat. Shovell - Bulo (Afro Mix)
  9. Copyright - Samba
  10. Copyright - Time (Jon Cutler Distant Music Remix)
  1. Maw feat. India - I Can't Get No Sleep (Copyright Mix)
  2. Michel Cleis - La Mezcla (Copyright Main Mix)
  3. Yasmeen - Ready Or Not (Copyright Club Mix)
  4. Tom Wax & Strobe - Canate (Lalai Lala) (Copyright Remix)
  5. DJ Gregory - Elle (Copyright Re-Edit)
  6. Louie Vega & Jay ‘Sinister’ Sealee feat, Julie McKnight - Diamond Life (Copyright Main Mix)
  7. Annette Taylor - Faith (Copyright Main Mix)
  8. Studio Apartment feat. Yasmeen Sulieman - Sun Will Shine (Copyright Main Mix)
  9. Faze Action - Kariba 2005 (Copyright Mix)
  10. Kathy Brown - Never Again (Copyright Main Mix)

9 opmerkingen

Artiest D-Vine
Tussen het oude werk van Copyright zitten een paar pareltjes. Jammer genoeg is hun nieuwere werk zo inspiratieloos als maar kan. "He Is", "Bulo", "Time", "I Can't Get No Sleep", "Elle", "Diamond Life", "Kariba" & "Faith" zijn de moeite zeker waard.
Over de beste plaat van het album wordt niks vermeld: Wizeman, wat een vocalen!

Ik mis 'bring me love', een plaat die de heren samen met Imaani (geloof ik) gemaakt gebben. Dit vind ik nog steeds de beste track ooit van Copyright.
We Can Rise ontbreekt ook :(. Net als One Drum (ft. Shovell)

Er 'missen' inderdaad een aantal platen. Wat ik denk dat er gebeurd is, is dat ze vooraf wel deze indeling met eigen producties en remixes hebben gemaakt en toen de nummers erbij zijn gaan zoeken. Volgens mij wilden ze alleen iets teveel ook de nieuwe tracks in de spotlight zetten (meer dan tot nu toe bij andere House Masters edities het geval is geweest) en er daardoor een aantal oudere tracks zijn gesneuveld.
Vind ik wel erg jammer, want die tracks die ze nu maken (Circuit Break) vind ik echt niks :(
Uitspraak van cvr op dinsdag 10 augustus 2010 om 13:03:

Idd!