TJ Kong & Nuno Dos Santos - After Dark, My Sweet

door , gepubliceerd op , waardering: 90/100
21 juli 2010
De in Utrecht woonachtige Nuno Dos Santos heeft voor het tot stand brengen van het album getiteld ‘After Dark, My Sweet’ een fortuin uitgegeven aan treinkaartjes om bij zijn producermaatje TJ Kong, woonachtig in Eindhoven te kunnen geraken. Het produceren van dit gezamelijke album nam dan ook ongeveer drie jaar in beslag. Beide heren genieten bij liefhebbers van deephouse en techhouse al geruime tijd aanzien vanwege vele pakkende producties uit het (jonge) verleden. Voor het produceren van het album ‘After Dark, My Sweet’ hebben de heren samengewerkt met vele vocalisten en gast-musici. Zo hebben onder andere Robert Owens, Jemeni, Nicolette en Edward Capel hun steentje bijgedragen. Het album wordt aangekondigd als album dat je steeds maar weer op blijft zetten. Wetende dat TJ Kong en Nuno Dos Santos begenadigde producers zijn, zijn de verwachtingen hooggespannen!

Het album wordt afgetrapt met het vrij depressief klinkende “This Time”, met vocalen van Spunk from Marbert Rocel. Deze track wordt direct opgevolgd door het werkelijk fenomenaal klinkende “Tranentrekker”. Deze track, die al een aantal jaren geleden uitgebracht is, staat met een 2010 interpretatie op het album en in vergelijking met het origineel heeft het niets aan kracht ingeleverd. De track bevat vele lichtvoetige soundpads en een meeslepende melodielijn. Houselegende Robert Owens heeft ook nog aan twee tracks zijn steentje bijgedragen. Hij heeft “Where Were You” en “Merging” van pakkende vocalen voorzien. Deze laatst genoemde sferische track met een pakkende melodie is al in 2008 uitgebracht en ook van deze track bevindt zich een 2010 uitvoering op het album. Ook deze nieuwe interpretatie heeft niets aan kracht ingeboet in vergelijking met het origineel.

Een andere zeer fraaie track is “The Deep End”. Deze deephouse plaat bevat een pakkende bassline en ook de langgerekte melodie klinkt erg prettig in de oren. Een andere prachtige track is “The Quiet Room”. Deze track, die in het ambient hokje geplaatst mag worden, is een fraaie openingstrack voor een wat diepere dj-set en onder andere Estroe heeft deze track al gebruikt als openingsplaat. Zoals al eerder aangehaald hebben beide producers van dit album verkondigd dat dit een album is dat je steeds maar op blijft zetten en als je een track als “Once Upon A Rhyme” hoort weet je ook direct waarom die verkondigd is. Deze track is van begint tot eind een track met een overvloed aan pakkende klanken en wordt opgebouwd naar een sferische climax op het einde van de track. De afsluitende twee tracks zijn al even fraai als het gros van het materiaal dat al voorbij gekomen is. “Always Forever Now” is een pakkende ambient track en “Emerald Bay” is een deephouser welke eindigt wordt met melancholieke clarinet geluiden.

‘After Dark, My Sweet’ is een meer dan overtuigend album van TJ Kong & Nuno Dos Santos. Het album bevat een overdaad aan kwaliteitstracks en bij elk nummer is er te horen dat er voor elke track ruim de tijd is genomen om het resultaat zo goed mogelijk te laten klinken. De verwachtingen voor de toekomst omtrent nieuwe producties zijn dan ook hooggespannen.

Score 90/100

1. This Time (feat. Spunk From Marbert Rocel)
  2. Tranentrekker