Nitrous Oxide - Dreamcatcher

door , gepubliceerd op , waardering: 88/100
Nitrous Oxide - Dreamcatcher
30 mei 2010
Genre: trance
Tony McGuinness van Above & Beyond: ‘Hij is een van de nieuwe supersterren van Anjunabeats: een geweldige producer die op consistente wijze topplaten voor ons label produceert en wiens album de diepte en breedte van zijn talent aantoont.’

Het zegt genoeg wanneer het hoofd van één van de belangrijkste en invloedrijkste labels van de trance scène zo over je te spreken is. De Poolse ster over wie dit gaat luistert naar de naam Krzysztof Pretkiewicz en kwam ter wereld in 1984 in Poznan. Als Nitrous Oxide maakte hij in 2006 zijn debuut op het Anjunabeats label met de single ‘North Pole/Frozen’, een track die regelmatig uit de platentassen van de grote DJ’s tevoorschijn werd gehaald voor een feestelijke draaibeurt. Hetzelfde gebeurde met de platen die N20 daarna produceerde, waaronder ‘Magenta’, ‘Red Moon Slide’ en ‘Cornflake’. In de Anjuna catalogus is hij niet meer weg te denken, hij is dan ook aanwezig op alle delen van de Anjunabeats mixcompilaties sinds zijn debuutjaar, volume 4 t/m 7. Dat hij ook op 8 zal staan is net zo’n zekerheid als dat Nederland het Eurovisie Songfestival voorlopig niet wint.

De gevangen dromen

De reis van dit album vangt aan op ‘Alderaan’, een planeet uit de Star Wars films. Dat die planeet vernietigd wordt, is misschien de reden voor de wat melancholieke toon van deze openingstrack. Maar wat een prachtig intro! Als tweede plaat de doorbraak-release van Krzystof, ‘North Pole’, in een speciale album edit. Heeft sinds 2006 nog niets aan kracht ingeboet. Bij deze ene terugblik blijft het, de rest van de tracks is nieuw en zo hoort het. Er is voldoende afwisseling op het album, want naast de uplifting trance producties staan er ook behoorlijk ‘techy’ platen op zoals ‘Mirror’s edge’ (3) en -in iets minder mate- de titelsong ‘Dreamcatcher’ (9), alsmede rustbrengende muziekstukken zoals bijvoorbeeld het kalme en meeslepende ‘Muriwai’ (5). Mijn uplifting favorieten zijn ‘Downforce’ (7) dankzij z’n heerlijke flow en ‘Endorphine’ (11) en ‘Supra’ (12) met hun geweldige breaks.

Zeer sterke vocale tracks zijn ‘Follow you’ (4) en ‘Far away’ (10), waarbij van deze laatste de songtekst mede geschreven is door Justine Suissa van OceanLab. De zang op deze twee prachtplaten is in handen van Aneym, een singer/songwriter uit het Poolse Biala Podlaska (echte naam Anna Mielniczuk). Luister hoe zij zingt “How can you be far away, you’re always with me baby, always with me, even when you’re gone, voel de pure emotie in de muziek bij deze laatste woorden en probeer maar eens niet ontroerd te raken. Met vier minuten is deze edit helaas veel te kort, de clubmix en de Ronski Speed remix van deze single release reiken tot écht grote hoogte! De derde gezongen bijdrage is van Sean Ryan in ‘Come into my world’ (8) en ook die mag er zijn. De cd eindigt net zo beatloos als ‘ie begon, met het mooie ‘Amnesia’ (13) in de Chill Out Mix.

Ballonclusie

‘Dreamcatcher’ staat vol met dromerige maar toch energieke trance tracks, de sound die Nitrous Oxide tot zijn handelsmerk heeft verheven. De een wat zweviger, de ander wat steviger. Een prima debuut en een artiestenalbum dat kwalitatief aansluit bij de hoge Anjunabeats standaard. Net als een ballon met N2O is een cd vol pure Nitrous Oxide een erg prettige ervaring. Met gelukkig dat verschil, dat het plezier met het album ruim een uur aanhoudt. Inhaleren, vasthouden en genieten maar!

Score: 88/100

1. Nitrous Oxide - Alderaan
  2. Nitrous Oxide - North Pole (Album Edit)