John Dahlbäck - Mutants

anoniem gepubliceerd op , waardering: 75/100
John Dahlbäck - Mutants
22 mei 2010
Ondanks zijn nog jonge leeftijd van 24 jaar, heeft de Zweed John Dahlbäck er al een flinke succesvolle carrière opzitten. Hij bracht twee artiestenalbums uit (‘At The Gun Show’ en ‘Winners & Fools’), scoorde vele hits, toerde over de hele wereld en is eigenaar het Pikadoll label. Er zijn er die minder bereikt hebben op zijn leeftijd. John vond het tijd worden om een compilatie uit te brengen met eigen nummers, niet alleen zijn grote hits maar ook de minder bekende tracks waar hij zelf goede herinneringen aan heeft. Hij brengt deze nummers uit op zijn nieuwe label ‘Mutants’ en gaf de compilatie dezelfde naam mee. Het is de bedoeling om in de toekomst op het label niet alleen eigen muziek uit te brengen, maar ook andere deze gelegenheid te bieden. Of het nou om grote artiesten gaat of nog relatief onbekende namen, dat maakt niet uit. Als het in John zijn ogen maar lekker klinkt en bij het label past.

De ‘Mutants’ compilatie bestaat uit twee cd’s, een gemixt en de andere bestaande uit ongemixte, volledige tracks. Gemakshalve bespreken wij alleen de eerste gemixte cd. De nummers van de tweede cd komen immers allemaal in de mix op de eerste schijf voor. Als grootste hits uit zijn carrière noemt John zelf ‘Hustle Up’, ‘Blink’ en ‘Everywhere’. Deze nummers mogen dan ook natuurlijk niet ontbreken op deze compilatie. Alle drie de nummers stammen uit 2008, maar zullen gelijk bij het horen ervan weer een belletje doen rinkelen. Het blijven pakkende nummers met herkenbare melodieën en vocals. Aan het rijtje hits zouden wij ook ‘Pyramid’ willen toevoegen, in de Dirty South Remix welteverstaan. Ook dit nummer was een flinke hit en is destijds op zeer veel compilaties opgenomen.

John Dahlbäck verstaat uitstekend de kunst om toegankelijke muziek te maken die zowel de fanatieke clubganger weet aan te spreken, als het meer mainstream publiek. In een intieme club kan hij een spetterende set neerzetten, net zo goed als hij dat op een buitenfestival kan doen voor een groot publiek. Wel is zijn stijl in de loop der jaren wat veranderd. Halen we bijvoorbeeld de oudere nummers op de compilatie erbij, dan klinken deze wat steviger dan zijn huidige nummers. Het zijn de pakkende basslines die deze tracks vorm geven, die bovendien wat naar Italo-disco neigen. ‘Borderline’ (2006) en ‘If You Give Me’ (2005) zijn hier goede voorbeelden van. Vervolgens richtte Dahlbäck zich op de techhouse met vrolijke melodieën die zijn twee artiestenalbums kenmerkten. Hoewel ‘Autumn’ later werd uitgebracht (2009) kent deze track ook deze kenmerkende sound. Tegenwoordig wisselt hij wat meer commerciële tracks (zoals het vocale ‘Love Inside’) af met dansvloerklappers als zijn nieuwste track ‘Bingo’.

De ‘Mutants’ compilatie is een mooi overzicht van de carrière van John Dahlbäck tot nu toe. Ondanks zijn nog jonge leeftijd heeft deze Zweed al de nodige hits op zijn naam staan en voor de toekomst heeft hij ongetwijfeld nog het nodige voor ons in petto. Natuurlijk zijn niet alle nummers op deze release regelrechte klappers, er staan ook een aantal doorsnee tracks op. Dahlbäck verstaat echter wel de kunst om altijd een voldoende te scoren, hier en daar afgewisseld met een absolute uitschieter. Het is de eerste (gemixte) cd die ons het meest aanspreekt, omdat deze continue een niveau aanhoudt. Fris, afwisselend, vrolijk en swingend, zo is deze mix te kenmerken. Doordat de tweede cd uit losse tracks bestaat, zakt het tempo hierdoor af en toe in. Voor de (cd-)dj’s onder ons is dit echter natuurlijk wel interessant schijfje.

1. Borderline
  2. Hustle Up
  3. Is This For Love (Original Club Mix)