Ramon Tapia - Sunka Sanka

anoniem gepubliceerd op , waardering: 85/100
Ramon Tapia - Sunka Sanka
5 mei 2010
ArtiestRamon Tapia Site
Een van de grote talenten van het moment is Antwerpenaar Ramon Tapia. Op labels als Strictly Rhythm, Monique Musique en Snatch! (het nieuwe label van Riva Starr) bracht hij al de nodige succesvolle releases uit, maar nu is het dan tijd voor zijn eerste eigen album. Zijn debuutalbum 'Sunka Sanka' kent twaalf tracks en wordt uitgebracht op het Great Stuff label.

Ramon Tapia en Sunka Sanka, echt Belgisch klinkt het niet zul je misschien denken. Dat kan kloppen want de vader van deze Antwerpenaar is namelijk van Chileense afkomst (daar waar zijn moeder overigens Nederlands is, maar dit terzijde). Vandaar waarschijnlijk deze exotische namen. Niet alleen in de benamingen maar ook in zijn producties zelf horen we regelmatig latin- en tribalinvloeden terug, zoals bijvoorbeeld het geval is bij de swingende tribal techno van titeltrack 'Sunka Sanka' (1) en de percussie in het levendige 'The Digg' (5). Op subtiele wijze voegt Ramon Tapia bovendien kenmerkende elementen aan zijn nummers toe, zoals het getrompetter in 'Colorz' (2), dat het nummer een lekkere funky vibe geeft of de verfijnde melodie die 'Carousel' (4) een vrolijk tintje meegeeft. De stevige basslines en de lekkere drive van 'Wet Lips' (8) zijn uitermate geschikt voor de dansvloer, net zoals het levendige 'Nature Calls' (6 ), dat een wat warmere toon kent maar wel erg swingt en toewerkt naar een kleine climax. Tot slot nog een speciale vermelding voor 'I Want You' (11) dat hij samen met Secret Cinema produceerde en 'Stronkie' (9), dat niet alleen de track met de leukste titel is, maar tevens een lekker opgewekt en swingend nummer is.

Ramon Tapia levert met 'Sunka Sanka' een fris en gevarieerd album af, dat qua stijl het midden houdt tussen techhouse en techno. Het album is voornamelijk dansvloergericht en ongetwijfeld zullen we de nodige tracks van het album terughoren in de clubs. Complimenten voor Ramon Tapia, want er zijn er maar weinig artiesten die zo'n goed debuutalbum weten af te leveren.

1. Sunka Sanka
  2. Colorz
  3. You Know