Applescal - A Mishmash of Changing Moods

door , gepubliceerd op
5 mei 2010
ArtiestApplescal Site
Applescal’s muziek lijkt te zijn gemaakt in een dromerige fantasiewereld waar IDM, electronica, breaks en techno de dienst uitmaken, en waar labels als Warp en Border Community elkaar lijken te hebben gevonden. Op zijn eerste album 'A Slave’s Commitment' introduceerde de jonge Amsterdamse producer reeds zijn intrigerende, lang uitgesponnen muziek in de vorm van 12 bloedmooie composities en nu, nog geen jaar later, volgt zijn tweede langspeler op het toonaangevende Duitse label Traum Schallplatten.

Waar veel producers de mist in gaan op het zogenaamde ‘altijd moeilijke tweede album’ zet Applescal simpelweg een enorme stap voorwaarts. Hoewel zijn debuutalbum eigenlijk al genoeg bewijs was dat we hier te maken hebben met een van de meest veelzijdige en meest getalenteerde artiesten uit de Nederlandse underground wordt er op 'A Mishmash of Changing Moods' zelfs nog een flinke schep bovenop gedaan. Middels 14 tracks, variërend van ambient tot alternatieve drum ’n bass en James Holden-achtige progressive met IDM invloeden, etaleert Applescal zijn kenmerkende sound. Vanaf de eerste track horen we de ontwikkeling die de producer heeft doorgemaakt. Het dromerige maar onstuimige 'The Curle In Me' combineert Applescal’s kenmerkende melodieuze aanpak met zware breaks, waarna het album constant nieuwe wegen inslaat. Het bij vlagen epische ‘The Key Of Genes’, dat leunt op subtiel gebroken ritmes en emotionele klankpatronen, zou zomaar een track van Nathan Fake kunnen zijn, terwijl het donkere, benauwende ‘The Flop’ een IDM-pareltje van de eerste orde is. ‘The Storm Is Yours’ begint opmerkelijk speels, maar ontaardt uiteindelijk in een semi-epische drum ’n bass track met subtiele ritmewisselingen. Het hoogtepunt van dit album is echter het bijna 17-minuut durende ‘Door Weer En Wind’. De eerste negen minuten kunnen worden omschreven als een bijna orchestrale opbouw van ambient-achtige klanken, waarna de track zich ontwikkelend tot een loodzware mid-tempo clubtrack met diepe kicks en een collage aan bass en synthesizer-klanken. Briljant.

'A Mishmash of Changing Moods' in zijn geheel is voorzien van een perfecte balans tussen donker en licht. Op sommige tracks lijkt het onweer op punt van uitbarsten te staan, wat muzikaal is vertaald in ruige, schurende synthesizers en beklemmende effecten, waarna de lucht opentrekt en luchtigere, verfrissende klanken de overhand krijgen. Hierdoor blijft het album 14 tracks lang boeien, en bemerken we vrijwel nergens een terugval in originaliteit. De diversiteit van het album, gecombineerd met de complexiteit van de producties en de algemene diepgang van iedere plaat afzonderlijk maakt van dit album een bescheiden meesterwerk.

Score: 89/100

1. The Curle In Me
  2. A Former Curse
  3. Dialeague
  4. The Key Of Genes
  5. MC Iron
  6. IB OK
  7. In Theory
  8. Roofs Of Heaven
  9. The Flop
  10. The Storm Is Yours
  11. Observing Enlightenment
  12. Black Spirals
  13. Her Foreverness
  14. Door Weer En Wind

17 opmerkingen

Sterke recensie, mooi beschreven (Y)
Vergelijkbaar met het album, ook mooi en sterk :)
Heerlijke album!
love it :D
Flat Yari begrijpt het volledig!! Heerlijk album :)
Werkzaam bij {SHOWLIST organization 1981, 2846}
TOP album.
Ik heb nu 3 tracks gehoord, en vond ze allemaal heel goed, vooral The Key Of Genes, erg van genoten.

Goede recensie en lekkere muziek!

Heel vet, toffe recensie ook.\

Binnenkort off centre :honger:
Briljante plaat!

Black Spirals moet ook echt even genoemd worden hoor.. de live edit daarvan is al helemaal konings!
Net gehoord, vind het een redelijke plaat. Ik mis de stevige tracks die ie altijd in zijn oude sets had!
applaus, goede recensie! Kneiterhard album!!
Bij Noorderslag voor het eerst gehoord en me opgevallen. Ga eens ff luisteren.

Magistraal album!! TOP!
Ken Applescal wel van naam, paar tracks voorbij zien komen op cd's, maar dit klinkt veelbelovend! Als ik tijd heb, moet ik me toch maar eens verdiepen in zijn muziek!
Artiest X-Side
Nice, dit maakt me heel nieuwsgierig! Ooit eens het eerste uurtje op Awakenings mogen aanschouwen. Een zeer aangename kennismaking. (Y) En met een serieuze aandachtige hoorzitting kan dit alleen maar beter worden, dunkt mij! :yes:

Het hoogtepunt van dit album is echter het bijna 17-minuut durende ‘Door Weer En Wind’.

De digitale release betreft een versie van 5.23min.
Weet iemand waar de wel 17min. durende versie (online) te verkrijgen is?