Martin Buttrich - Crash Test

Martin Buttrich - Crash Test
3 april 2010
Martin Buttrich mag met recht een alleskunner genoemd worden. In het verleden heeft hij onder andere geproduceerd voor de Sugababes en ook scoorde hij vele hits als studiomaatje van Timo Maas en Loco Dice. Ook bestiert hij samen met Loco Dice het Desolat label. Dat Martin Buttrich een zeer getalenteerd producer is blijkt ook wel uit de Grammy nominatie die hij binnengesleept heeft met zijn prachtige remix van Tori Amos’ “Don’t Make Me Come To Vegas”. Ondanks dat hij de producer was van vele studioalbums van Timo Maas en Loco Dice brengt hij nu anno 2010 pas zijn debuutalbum uit. Het idee om een geheel eigen album uit te brengen ontstond in de zomer van 2008 en heeft in totaal 15 maanden in beslag genomen.

Bij het horen van de eerste klanken van het album is al direct duidelijk dat Martin Buttrich veel aandacht besteed heeft aan het afmixen van zijn tracks. Diepgelaagde groovende basslines passeren de revue. Het album begint vrij ingetogen met “Tripping In The 16th” en “Back It Up”. Echter daarna is het gedaan met de rust en komen diverse pakkende dansvloer tracks voorbij zoals “I’m Going There One Day”, “Song Six” en “Blackouts Non-Stop”.

Misschien wel de fraaiste track van dit album is “Hoochie Mama”. De alle kanten op dwarrelende melodie werkt zeer aanstekelijk en zal een absolute floorfiller blijken te zijn. Ook de laatste dansvloer gerichte track “Stop Motion” laat je ondanks dat de titel anders doet vermoeden flink bewegen. Het atmosferische “You Got That Vibe”, de laatste track van dit schijfje, is een waardige afsluiter van deze cd. Het bijzondere aan deze track is dat aan het gevoel opgewekt wordt dat de track flink los zal gaan, echter op dat moment is de track alweer afgelopen. Als dj-tool is deze track dus uitermate goed te gebruiken als openingstrack.

Martin Buttrich heeft met ‘Crash Test’ een overtuigend ‘debuutalbum’ afgeleverd. Niet alle tracks zijn even aansprekend maar het album als geheel laat absoluut een positief gevoel achter. Bij elke track is te horen dat Martin Buttrich een schat aan ervaring heeft als producer. Dit album bevat alleen ongemixte tracks zodat elke track bruikbaar voor dj’s die met cd’s draaien.

1. Tripping In The 16th
  2. Back It Up
  3. I'm Going There One Day
  4. Hoochie Mama
  5. Enough Love To Hate It
  6. Song Six
  7. Blackouts Non-Stop
  8. You Must Be This High
  9. Everyone Else Is Already Taken
  10. Stop Motion
  11. You Got That Vibe

20 opmerkingen

Prima recensie, ben wel benieuwd geworden naar dit album (Y)
Op Time Warp was zijn liveset geweldig. Een uur lang een stuwend tempo met moddervette baslijnen. Werkt dus in ieder geval prima op de dansvloer.

Erg goede cd en helemaal terecht dat opgemerkt wordt dat alles zo goed is afgemixt. Je kunt gewoon echt terug horen dat er veel aandacht aan de producties is besteed, zonder dat ze hierdoor minder spannend of gladjes klinken. Prima debuutalbum!
'Song Six' beste nummer voor mij. Verder heerlijk album!

Beste platen!!

Hoochie Mama (h)