anoniem gepubliceerd op , waardering: 80/100
Defected in the House - London '10
1 maart 2010
ArtiestATFC Site
InterviewATFC voor even terug in Londen
LabelDefected Records
ATFC (Aydin The Funky Chile) presenteert ons de eerste ‘Defected in the House’ van het jaar en brengt ons naar Londen, niet alleen zijn eigen ‘hometown’ maar ook dat van Defected Records. We kunnen dan ook wel stellen dat dit een speciale editie is uit de reeks, daar zowel ATFC als Defected sterk verbonden zijn met deze wereldstad. Met clubs als Fabric en Ministry of Sound, maar ook uit Londen afkomstige DJ’s als Judge Jules, Pete Tong en Gilles Peterson heeft de stad een grote reputatie opgebouwd. Een reputatie die het op andere gebieden natuurlijk ook bezit. De Westminster Abbey, Big Ben, het British Museum, Tate Modern, Wembley, Big Ben, de Thames of bijvoorbeeld leuke wijken als Notting Hill en Covent Garden. Het is zo maar een greep uit al het moois dat London te bieden heeft. In navolging van onder andere Miami, Ibiza, Amsterdam en Singapore, verdient deze immense en bruisende stad natuurlijk ook zijn eigen compilatie. De release is voorzien van een uitgebreide guide, met daarin alle hotspots van de stad, gezien vanuit de ogen medewerkers van Defected. Leuk voor wie binnenkort de stad eens gaat bezoeken!

ATFC is het dus die deze compilatie mocht verzorgen, een meer dan uitstekende keus wat ons betreft. De man draait al meer dan een decennium mee in de top van de housescene, heeft in die jaren een enorme lading tracks geproduceerd en zijn sets over de gehele wereld ten gehore gebracht. Aydin The Funky Chile heeft een aantal grote hits op zijn naam staan waar ‘Bad Habit’, ‘In and Out of My Life’ en ‘Sleep Talk’ het bekendst van zijn. Ook ‘The Conversation’, de klapper die hij vorig jaar uitbracht, heeft het in zich om een klassieker te worden.

Met de compilatie laat ATFC volgens eigen zeggen het geluid laat horen dat representatief is voor zijn sets van afgelopen jaar en het huidige jaar. Niet dat hij twee jaar lang dezelfde platen draait, maar het geeft wel goed de ‘vibe’ van zijn sets weer. De eerste cd opent hij met een oude bekende, namelijk het swingende ‘Love Me’ van rising stars Daniel Bovie & Roy. Na deze hit volgt een aantal onbekendere tracks, waarbij het opzwepende hiphouse nummer ‘Come With It (ATFC Muthalode Mix)’ ons het meest in het oog springt. Het veelvuldig gebruik van acapellas is ook iets dat opvalt, al zien we dit overigens vaker terug bij compilaties van Defected Records. Het geeft bestaande nummers in ieder geval een fris tintje. Er was vooraf één nummer waarvan ATFC hem absoluut op de tracklist wilde hebben en dat was ‘Hey Hey’ van Dennis Ferrer. Waarom hij dat wilde lijkt ons overigens duidelijk. De tweede helft kent wat meer bekende tracks, zoals het pakkende ‘En Mi Casa’ van David Penn, met zijn lekkere latin-invloeden. ATFC zijn eigen megahit ‘I Called You’ leek ons een zekerheidje maar ook Steve Angello zijn techhouse klapper ‘Tivoli’ mag niet ontbreken, aangevuld met de acapella van Johnny Corporate’s ‘Sunday Shoutin’. Speciale vermelding tot slot voor de gloednieuwe track van Copyright, met ‘Someday’ voorzien ze de mix van flink wat pit.

De tweede cd opent met een remix van Riva Starr, de artiest die het aankomende ‘Defected in the House - Miami ‘10’ voor zijn rekening zal nemen. Hij heeft ‘Enjoy Music’ van Reboot, één van de grote hits van afgelopen jaar, verfrissend onder handen genomen. Vervolgens treffen we een landgenoot aan (Pitto), wiens nummer ‘Feelin’ door niemand minder dan Joris Voorn onder handen is genomen. Funky techno dus! We treffen nog meer grote namen aan op de tracklist, zoals DJ Gregory die ons een swingend en opzwepend nummer met de nodige tribal invloeden. De Fransman is hiermee als vanouds goed op dreef. Ook Mark Knight & D Ramirez zijn natuurlijk niet de minste namen, zij brengen de lekkere techhouse track ‘Downpipe’. Een gloednieuwe track op deze cd is die van DJ Chus & Mirage. ‘Still Beatin’ zal binnenkort op het Defected label worden uitgebracht en weet goed de spanning op te bouwen en kent een lekkere zwoele vibe. Na onder meer de David Tort Vocal Mix van Barbara Tucker’s klassieker ‘I Get Lifted’ (welke zeker niet verkeerd klinkt, maar het niet haalt bij het origineel) en de funky en opzwepende ATFC Mix van ‘Spark Da Meth’ (Da Mongaloids), is het aan Basement Jaxx om de mix knallend af te sluiten.

De combinatie van Defected, ATFC en Londen is er eentje die hoge verwachtingen schept, gelukkig worden deze met ‘Defected in the House - London ‘10’ zeker waargemaakt. ATFC brengt ons een sterke compilatie, waarbij hij niet alleen een aantal grote hits ten gehore brengt, maar ook wat onbekender werk laat horen. Met een aantal eigen producties, remixes en edits en bovenal de toevoeging van de nodige accapella’s aan bestaande nummers, drukt ATFC bovendien duidelijk zijn eigen stempel op compilatie. Al met al een toegankelijke en gevarieerde release, vol met swingende en opzwepende housemuziek.

Voor meer informatie over deze release, maar ook voor andere leuke weetjes, verwijzen we jullie naar het interview dat ter aanvulling op deze recensie met ATFC gehouden is.

1. Daniel Bovie & Roy Rox - Love Me (Dub)
  2. Smashing Sebastian feat. C. Reid - Come With It (ATFC Muthalode Mix)
  3. The Jinx - Dynamite Music / Sheldon Romero - Dirty Things (Accapella)
  4. DJ Hell & Christian Prommer - Freak It (Spencer Parker Remix) / The Wizard Brian Coxx - My Dream (Accapella)
  5. Dennis Ferrer - Hey Hey (Vox Mix)
  6. David Penn - En Mi Casa
  7. Copyright - Someday
  8. MTV & Afroboogie - Cowbell / ATFC - Juss A Beat (Accapella)
  9. ATFC - The Conversation (I Called You)
  10. Steve Angello - Tivoli / Johnny Corporate - Sunday Shoutin (Accapella)
  11. ATFC - Computer Love / Moho All Stars feat. Uring Solara - Life Is What You Make It (Accapella)
  12. East Young - Reveal / Erick Morillo feat. Deborah Cooper - I Get Lifted (Accapella)
  13. H Foundation - Tonight (King Britt's Sexy Mix)
  1. Reboot - Enjoy Music (Riva Starr Remix)
  2. Pitto - Feelin (Joris Voorn Remix)
  3. Jerk House Connection - Each & Everyday
  4. Afefe Iku - Mirror Dance
  5. DJ Gregory - Dama S Salon (Dub) / Mid Xpress - Git Yo House On (Accapella)
  6. Mark Knight & D Ramirez - Downpipe (Original Club Mix)
  7. DJ Chus & Rob Mirage - Still Beatin
  8. Helventic Nerds - Salto (Leventina Remix) / Juan Kidd - Now You're Gone (Accapella)
  9. Milani feat. Max C - Disco Nuff (Flow Mix) / Wahoo - Make Em Shake It (Accapella)
  10. Barbara Tucker - I Get Lifted (David Tort Vocal Mix)
  11. Ramon Tapia - It's That Dub Thing (Original Mix) / Mr. V - Jus' Dance (Accapella)
  12. Da Mongaloids - Spark Da Meth (ATFC Mix)
  13. Signore Dito & Molisans Brothers - Asi Baba (Original Mix)
  14. Basement Jaxx - Fly Life Xtra' / Lil Mo Yin Yang - Reach (Accapella)

9 opmerkingen

Leuk voor wie binnenkort de stad eens gaat bezoeken!

Jammer dat je pas geweest bent :p

Nice review!
Artiest Remco
Leuke recensie van een geweldige cd!
persoonlijk vindt ik de tweede een betere dan de eerste, maar dat is mijn gevoel

De volgende Defected komt deze week alweer uit...
Ik kijk er naar uit

Uitspraak van schwingg op dinsdag 2 maart 2010 om 10:27:
Jammer dat je pas geweest bent

Ben alweer aan het kijken voor een nieuw tripje, hopelijk in mei :D

Uitspraak van Remco op dinsdag 2 maart 2010 om 10:33:
Op naar Miami inderdaad! (Y)
"Ook ‘The Conversation’, de klapper die hij vorig jaar uitbracht, heeft het in zich om een klassieker te worden."
Dat is een understatement. Deze track is zó goed, het is nu eigenlijk al een fenomeen. Ik heb het dan over de tien-en-een-halve minuut durende 'Heated Conversation'.
Mooie en goede recensie verder, ik had de CD zelf een 85 door de (goed) ingemixte acapella's, die de CD originaliteit meegegeven, naast de kwalititeit die de tracks an sich al hadden.
Uitspraak van music_animal op dinsdag 2 maart 2010 om 17:50:

Het blijft natuurlijk wel een remake van lil louis maar die heated conversation is een enorm dikke plaat.

Artiest D-Vine
Inderdaad, het is er een goede bewerking van, al moet alle lof hiervoor toch naar Lil Louis uitgaan. Ik vind deze compilatie wel typerend voor het matige niveau (gezien van het punt van de soulful purist) wat ATFC hiermee aflevert. Daarentegen ben ik wel reuze benieuwd naar de nieuwe Strictly Rhythm; remixed & edited by Karizma.

Uitspraak van verwijderd op woensdag 3 maart 2010 om 13:48:
gezien van het punt van de soulful purist

Echt soulful is deze compilatie inderdaad niet nee, al komt dit deels volgens ATFC's eigen zeggen vanwege het ontbreken van goede platen momenteel (zie interview ;))