Partyflock
 
­ Nederland

Hoe Q-Dance de hardstyle uitvond (en gekocht werd door een megalomaan)

gepubliceerd door , op
Hoe Q-Dance de hardstyle uitvond (en gekocht werd door een megalomaan)
8 juli 2017
OrganisatiesID&T Site
Q-dance Site
Gisteren is het boek 'Celebrate Life' verschenen. Naast ID&T heeft ook Q-Dance een groot aandeel gehad in de vorming van wat ID&T. Normaal hoor je niet zo veel van Wouter Tavecchio. 3voor12 heeft hem uitgebreid geïnterviewd.

In een open interview door Atze de Vrieze komen vooral veel anekdotes over de affaire SFX naar boven.
Het leest in elk geval lekker makkelijk weg!

Lees het hele interview op 3voor12: Hoe Q-Dance de hardstyle uitvond (en gekocht werd door een megalomaan)
Bron: 3voor12

28 opmerkingen

en verkrachtte en zo haar afkomst verloochende
Uitspraak van Gelache woar op zaterdag 8 juli 2017 om 23:48:
en verkrachtte en zo haar afkomst verloochende


Je hebt het er maar moeilijk mee hè. Awakenings verloochende ook al z'n afkomst vond je. Misschien blijf je iets te lang in het verleden hangen?
Uitspraak van Davidus op zondag 9 juli 2017 om 09:48:
Je hebt het er maar moeilijk mee hè


Ik moet hem anders wel gelijk geven! Ze hebben niet 1 maar 2 keer hun achterban in de steek gelaten! Eerst na de early wave (tot 2006) en daarna met de (verschrikkelijke!) RAW hype.Vroeger was een Q event een zekerheidje met succes gegarandeerd. Tegenwoordig mag je blij zijn dat je rond 3 uur niet wordt weggejaagd met pest pleuris herrie waar ik niet voor kom ;)
Uitspraak van Davidus op zondag 9 juli 2017 om 09:48:
Je hebt het er maar moeilijk mee hè. Awakenings verloochende ook al z'n afkomst vond je. Misschien blijf je iets te lang in het verleden hangen?


ik ga al een tijdje mee, ik behoor tot de categorie die misschien (iets te) kritisch is. Ja, ik heb moeite met organisaties , bijvoorkeur Monumental en Q-dance, die totaal hun oorsprong en gevoel daarbij moedwillig overboord hebben gegooid. Kan die Rocco of Wouter etc wel roepen dat het niet zo is, maar hun concepten zijn er voornamelijk alleen nog maar om commerciaal uit te melken. Q dance zou makkelijk in de HMH of een kleinere locatie op regelmatige basis een qlubtempo actig feest kunnen neerzetten met een knipoog naar hun beginjaren en harde kern fans. Doen ze niet. Rocco die roept dat awake in NL aan zn max zit er doodleuk met ADE er voor massa en buitenlandse bezoekers nog maar een overdag editie bij doet. Jongens als clarke, rachmad, may remy nog steeds volop aanwezig worden vervolgens op een zondagavond neergezet als ze al geboekt worden. Nee drumcode en voorn want dat verkoopt uit. Daarbij zijn er gelukkig nog noeg nieuwe innovatieve frisse promoters die ook de kleinschaligheid niet uit het oog verliezen, want dat is gewoon de kern: het is allemaal zo verschrikkelijk commercieel en massaal geworden.
Een massaproduct past zich altijd aan de massa en dan stel je liefhebbers of puristen teleur. Als jij je niet aanpast , doet de concurrentie het wel en blijft de Arena halfleeg of Defqon voor maar 10000 man. Het laatste early feest in de Hemkade van Q flopte overigens .
Het is gewoon een simpel principe in de vrije markt :zijn er 10000 die 200 euro willen kiepen voor een feest , dan wordt er geen feest voor 3000 met 100 euro kosten gehouden .De massaliteit zorgt voor kwaliteit (show en dj's)en houdt anderen uit de markt .Waar het geld zit ,duiken de opportunisten op . Waren Wouter en Rocco er niet , dan Jan en Esther wel .Geld kent geen principes.Uiteindelijk verpest geld(nu schuld) de scene (de Wouters en de Rocco's).
Ik heb voor de verpeste feesten(Trance Energy , TD ,Qlubtempo etc.) nooit betere in de plaats gekregen .
laatste aanpassing
ik weet hoe marktmechanismen werken. Dat feest waar je op doelt ik ook een voorbeeld. Andere organisaties springen in op een behoefte want hardclassics o.a. voorziet nog wel een grote groep van early hardstyle en de serieuze stroming. Dat dat feest flopte verbaasde me niks, nog niet eens een halfbakken poging om hun fans van het eerste uur tegemoet te komen waaraan ze hun ontwikkeling hebben te danken. Zelfde voor rocco. Hij ging geen grote sponsordeals doen zodat hij alles in eigen beheer had. Festival werd steeds groter, steevast een grote kliek dezelfde namen, de gas volgepland met steeds dezelfde namen ook voor de buitenlanders die hem helpen uitverkopen. Wat doen zij in de kern om hun roots, hun kern zo af en toe, al is het commercieel misschien onaantrekkelijk tegemoet te komen..niets
Uitspraak van kbm_ op zondag 9 juli 2017 om 11:17:
en daarna met de (verschrikkelijke!) RAW hype

Daar kan Q toch niets aan doen? De hype ontstond en hun gaan daarin mee. Wat is daar erg aan? Een evenement van Radical in de HMH is binnen het uur uitverkocht. Als jij een bedrijf bent en hier je geld mee moet verdienen zou je hetzelfde doen.

Uitspraak van Gelache woar op zondag 9 juli 2017 om 13:34:
Q dance zou makkelijk in de HMH of een kleinere locatie op regelmatige basis een qlubtempo actig feest kunnen neerzetten met een knipoog naar hun beginjaren en harde kern fans.

Hoeveel mensen van onze leeftijd ken je nog die naar feesten gaan? Geloof dat de laatste HemQade niet eens uitverkocht was. Zou jij dan kiezen voor een evenement wat geld kost of een feest wat wel uitverkoopt? Op feesten als Defqon en bv Qlimax wordt toch wel aandacht besteed aan early?
Extrema , Impulz ,Innercity ,Dance Valley ,Loveparade : dingen komen , dingen gaan .Hardclassics is nooit uitverkocht en heeft een freestyle area .CRAFT ging failliet met genoeg early feesten. De ouwe kern is moeilijk te bereiken en groeit niet .De statistieken en spreadsheets ,die ik niet heb ,zullen het wel aangeven .Voor artiesten geldt hetzelfde:Tiesto ging wel mee met zijn tijd waar Gielen ,Richard Durand,MarcoV en Ferry stil bleven zitten en afhaakten .Maar was jij , ik ook, niet kritisch over de hype TD .Het zal altijd voor je blijven wringen.
In het interview las ik eigenlijk dat Wouter tegen de overname was.Het nobele streven van Duncan om mensen te laten delen met aandelen, zorgde ervoor dat velen wilden cashen .De combinatie van Q en ID&T was verre van ideaal,was wat ik tussen de regels las .Klinkt raar , maar de overname was een bevrijding uit een slecht huwelijk.Voor buitenstaanders,zoals ik , zijn niet alle beweegredenen even duidelijk,maar na het interview begreep ik het beter .
laatste aanpassing
Uitspraak van rick65 op zondag 9 juli 2017 om 17:46:
Extrema , Impulz ,Innercity ,Dance Valley ,Loveparade : dingen komen , dingen gaan .Hardclassics is nooit uitverkocht en heeft een freestyle area .CRAFT ging failliet met genoeg early feesten. De ouwe kern is moeilijk te bereiken en groeit niet .De statistieken en spreadsheets ,die ik niet heb ,zullen het wel aangeven .Voor artiesten geldt hetzelfde:Tiesto ging wel mee met zijn tijd waar Gielen ,Richard Durand,MarcoV en Ferry stil bleven zitten en afhaakten

Zooo waar. Als ik naar mijn vriendenclub kijk, iedereen zit thuis met kinderen en gaat 1x in het jaar naar een feestje. Het is dat mijn vriend en ik het nog leuk vinden en elkaar hebben want vaak zijn we met zijn 2-en. De rest is allang afgehaakt. Alleen met speciale dingen willen mensen nog mee zoals de Thunderdome die eraan komt, de laatste Sensation en Project One weer terug op Qlimax. Dan opeens willen mensen wel weer mee. We moeten accepteren dat tijden veranderen en feesten niet meer hetzelfde zijn als de tijd waarin we nog wel vaak gingen.
laatste aanpassing
Shockers, ook een voorbeeld.
Dingen veranderen en de gemiddelde mens kan daar slecht tegen. Vroeger was alles beter is ook een populaire uitspraak.

In mijn ogen is er maar 1 concept wat al jarenlang en tot en met de dag van vandaag vasthoud aan de liefde voor hun manier van feesten en dat is HQ.
De muziek moet je liggen, de vrij hoge gemiddelde leeftijd ook, maar dat is echt door en voor liefhebbers.!
Uitspraak van B-Flock :bounce: op zondag 9 juli 2017 om 18:25:
Zooo waar. Als ik naar mijn vriendenclub kijk, iedereen zit thuis met kinderen en gaat 1x in het jaar naar een feestje. Het is dat mijn vriend en ik het nog leuk vinden en elkaar hebben want vaak zijn we met zijn 2-en. De rest is allang afgehaakt. Alleen met speciale dingen willen mensen nog mee zoals de Thunderdome die eraan komt, de laatste Sensation en Project One weer terug op Qlimax. Dan opeens willen mensen wel weer mee. We moeten accepteren dat tijden veranderen en feesten niet meer hetzelfde zijn als de tijd waarin we nog wel vaak gingen.


dat is iets geheel anders, dan wat ik wilde beargumenteren. de behoefte , de beleving, de sfeer en de opzet van feesten is anders, ook omdat jouw referentiekader veranderd. Ik vind en blijf erbij dat bottom line een hoop organisaties, ondanks dat zij de mainstream of groter zijn gegaan veelal weinig tot niks doen qua programmering naar hun roots of begintijd. Dat veel van hun bezoekers uit die tijd niet elke week komen doet er niet toe. Q dance is ook begonnen met feestjes voor 300-400 man in een kelder onder de handelskade in amsterdam. Als ze willen is er altijd een weg
Uitspraak van Gelache woar op zondag 9 juli 2017 om 22:01:
doen qua programmering naar hun roots of begintijd

Ja maar tijden veranderen toch? Net als het publiek. Ik ben begonnen met early hardcore maar het publiek wat daar feeling mee heeft is allemaal oud en gaat nog maar amper naar feesten. Dan kan je wel stug die feesten blijven geven maar dan ben je snel klaar met je bedrijf. Je moet als bedrijf mee naar wat het publiek wil en dat is jammer genoeg niet wat aansluit op jouw interesse. Raw is nou eenmaal heel populair. Daar kun je aan mee doen of je kunt andere feesten gaan zoeken.
Werkzaam bij {SHOWLIST organization 182, 681, 1669}
Artiest Dynamike
Om f in te haken op iets wat hier besproken wordt, in 2010 hebben we met een groep meegedaan aan de Drop Your Own Area contest voor Q-BASE en kwamen hiermee tot in de finaleronde met een presentatie @ Q-dance in A'dam. De jury was in grote lijnen positief (op enkele kleinigheidjes na) maar ons concept had 1 groot nadeel > het was gericht op de early hardstyle en hardtrance sound uit de periode 98-03. Hoe nostalgisch het voor hen ook was - vooral de sound edits die we voor iedere dj in de line-up hadden gemaakt vielen duidelijk in de smaak - hun policy was uiteindelijk toch vernieuwing of in ieder geval iets dat niets met het verleden te maken had (de winnaar werd dan ook een concept met rave, jungle, breakcore, drum ’n bass, tekno, tribe en frenchcore). Als ik me niet vergis vond dat jaar ook de laatste Houseqlassics plaats in de HMH dus het was niet alleen gericht op de Qlubtempo sound.

Inmiddels zijn we 7j verder en heb ik het de afgelopen jaren allemaal niet meer zo gevolgd maar het lijkt me sterk dat als ze toen al deze denkwijze hadden, dat ze dit in de tussentijd of in de nabije toekomst zullen veranderen. Inmiddels wordt de periode van halverwege tot eind 00's immers al als 'early' bestempeld. Jammer maar helaas. Deze sound hoor je nu eigenlijk alleen nog maar terug in de Classixs en retro (zoals Atmoz) feesten van Francois / Minority + idd Hardclassics (ze gaan deze zomer ook samen iets opzetten in Ibiza btw). Gelukkig wordt er dus toch nog iets mee gedaan maar voor de grote organisaties is het duidelijk been there done that. Hetzelfde met B2S die het ook nog wel een poosje hebben toegepast maar nu niet meer. Zonde maar 't is nu eenmaal zo.
Uitspraak van B-Flock :bounce: op zondag 9 juli 2017 om 18:25:
Als ik naar mijn vriendenclub kijk, iedereen zit thuis met kinderen en gaat 1x in het jaar naar een feestje.


of je neemt ze mee :)
Uitspraak van Hardstylelovers op maandag 10 juli 2017 om 08:18:
▶Uitspraak van B-Flock :bounce: op zondag 9 juli 2017 om 18:25:Als ik naar mijn vriendenclub kijk, iedereen zit thuis met kinderen en gaat 1x in het jaar naar een feestje.
of je neemt ze mee :)

Als ze klein zijn kan dat niet. Maar de behoefte is er niet echt meer. Ze hebben een compleet ander leven nu.
 
Vet artikel hoor, maar dat Q-dance de hardstyle heeft uitgevonden is bullshit. De artiesten (dana, the prophet, pavo etc.) hebben hardstyle uitgevonden, Q-dance heeft het alleen commerciëel gemaakt.
Uitspraak van inactief op maandag 10 juli 2017 om 14:02:
Vet artikel hoor, maar dat Q-dance de hardstyle heeft uitgevonden is bullshit


Toch is Q wel de rechthebbende van de term Hardstyle, zij hebben het gedeponeerd en beschermt.

Al het bovenstaande geneuzel is ook terug te lezen in het nieuwe boek, wat een interessante kijk op alles geeft en hoe hard ID&Q werkt om het alsnog te beschermen waar ze hard voor geknokt hebben.
Zijn er nu serieus mensen die niet snappen waarom een organisatie als Qdance geen feestjes voor 200 man in een niche-genre geeft? Ik denk dat zulke mensen zelf een beetje de connectie met de realiteit kwijt zijn...
Ik denk dat ik nog 1 van de weinigen van de "oude garde" ben die betaald naar events toegaat. Natuurlijk zijn er zat mensen die via via kaartjes regelen en zo op veel feesten te vinden zijn, danwel gratis, maar ik koop gewoon kaartjes net als iedereen. Af en toe kom je nog oldskoolers tegen maar ze zijn op 1 hand te tellen. Kinderen, andere interesse etc zijn idd de voorbeelden waarom mensen niet meer gaan. Begonnen in '89 en nu nog steeds geregeld een feestje. Wel jammer dat muziekstylen veranderen. Dat EDM dat vind ik echt verschrikkelijk ! Op de Festivals als Defqon 1, Decibel en wat anderen ben ik dan ook vaak te vinden bij The Early Rave, Back in the days Etc. Uhhh, jah en ik weet als geen ander dat Q-dance geen filantropische instelling is. Het is een bedrijf met tientallen mensen in dienst die er hun brood aan hebben. Ik heb er geen problemen mee dat er geld verdiend wordt. Er wordt ook heel hard gewerkt om telkens weer wat nieuws te verzinnen. Qua Decors etc. En neej ik steek geen vingers in iemand zijn anus want ik heb met niemand van dit bedrijf nog contacten !!
laatste aanpassing
Uitspraak van kbm_ op zondag 9 juli 2017 om 11:17:
Ik moet hem anders wel gelijk geven! Ze hebben niet 1 maar 2 keer hun achterban in de steek gelaten! Eerst na de early wave (tot 2006) en daarna met de (verschrikkelijke!) RAW hype.Vroeger was een Q event een zekerheidje met succes gegarandeerd. Tegenwoordig mag je blij zijn dat je rond 3 uur niet wordt weggejaagd met pest pleuris herrie waar ik niet voor kom


mee eens (Y)

Uitspraak van Gelache woar op zondag 9 juli 2017 om 13:34:
Q dance zou makkelijk in de HMH of een kleinere locatie op regelmatige basis een qlubtempo actig feest kunnen neerzetten met een knipoog naar hun beginjaren en harde kern fans.


mee eens (Y)

Uitspraak van rick65 op zondag 9 juli 2017 om 17:46:
Hardclassics is nooit uitverkocht


:lol:
Werkzaam bij Het Betere Ragwerk
Artiest {SHOWLIST artist 16079, 34072}
Uitspraak van inactief op maandag 10 juli 2017 om 14:02:
Vet artikel hoor, maar dat Q-dance de hardstyle heeft uitgevonden is bullshit. De artiesten (dana, the prophet, pavo etc.) hebben hardstyle uitgevonden, Q-dance heeft het alleen commerciëel gemaakt.


De muziek was er, de naam nog niet. Dus ja, Q-dance heeft het gemaakt tot wat het is. Dankzij de artiesten, maar de artiesten zijn ook groot geworden dankzij Q-Dance.
Uitspraak van B-Flock :bounce: op zondag 9 juli 2017 om 17:18:
Daar kan Q toch niets aan doen? De hype ontstond en hun gaan daarin mee. Wat is daar erg aan? Een evenement van Radical in de HMH is binnen het uur uitverkocht. Als jij een bedrijf bent en hier je geld mee moet verdienen zou je hetzelfde doen.


De raw hype is juist aangezwengeld door Art Of Dance, niet door Q-Dance.
Kortom , het is wachten voor ouwe lullen als ik op een tijdmachine . Kunnen we terug naar een tijd dat alles wel deugde .Tot die tijd bewaar ik mijn strippenkaart ,clearasil en guldens .
Uitspraak van Megalodon || Opperstamper op maandag 10 juli 2017 om 21:10:
De raw hype is juist aangezwengeld door Art Of Dance


Omdat ze de bezoekersaantallen op hun hardcorefeestjes zagen teruglopen ja! Sindsdien zijn er RAW stages op MOH/Dominator enz. RAW = de mainstream hardcore van nu.
Uitspraak van rick65 op maandag 10 juli 2017 om 21:34:
Kortom , het is wachten voor ouwe lullen als ik op een tijdmachine . Kunnen we terug naar een tijd dat alles wel deugde .Tot die tijd bewaar ik mijn strippenkaart ,clearasil en guldens .

Je kan ook gewoon iets anders zoeken wat je leuk vind ipv blijven hangen in een tijd die er niet meer is en nooit meer zal komen. Vroeger was vet ja maar de hedendaagse muziek heeft ook nog genoeg te bieden.
Omdat ze de bezoekersaantallen op hun hardcorefeestjes zagen teruglopen ja! Sindsdien zijn er RAW stages op MOH/Dominator enz. RAW = de mainstream hardcore van nu.[/quote]
Dominator (Qen AoD) had (bijna)altijd al een hardstyle stage , dan ga je natuurlijk wel de hardere variant draaien .Toen raw een succes op Dominator bleek ,lijkt soms wel de mainstage ,hebben ze op het ook op MoH gegooid. Endymion ,AoF, Amnesys etc. draaiden toen al 50 % raw/<150bpm in hun sets.Mainstream is overigens 50 % raw en 50 % uptempo of een mix .Luister zelf alleen nog uptempo/terror of early
laatste aanpassing
Gewoon gas op die lolly als je er nog steeds zin in hebt 🕺🕺🕺🎉🎉🎉😜
zo 3 voor twaalf zet tenminste goede interviews online zeg! goed stuk om te lezen waardoor er ook veel discussie kan ontstaan. pracht stuk!