Partyflock
 
­ Nederland

Alarmerende oproep in aanloop naar 25e editie Amsterdam Dance Event: "Je mag niet het succesvolste muzikale exportproduct aan de kant schuiven"

gepubliceerd door , op
Alarmerende oproep in aanloop naar 25e editie Amsterdam Dance Event: "Je mag niet het succesvolste muzikale exportproduct aan de kant schuiven"
19 oktober 2020
In aanloop naar de 25e editie van Amsterdam Dance Event (ADE) hebben Buma Cultuur en ADE een rapport laten opstellen in verband met de invloed van Covid-19 op de Nederlandse elektronische muziekindustrie. De branche is in acuut gevaar. Zonder overheidssteun kan de leidende positie binnen enkele maanden verloren gaan en daarmee tienduizenden banen.

Verschillende onderzoeken hebben laten zien dat de sectoren kunst en amusement zwaar getroffen zijn door de gevolgen van Covid-19. Goldman Sachs voorspelde in mei een daling van 25% van de wereldwijde muziekopbrengsten met een daling van 75% van de live-opbrengsten. IMS Business Report constateerde dat de totale waarde van elektronische muziekindustrie met 56% zou kunnen dalen. Artiesten/DJ's zien hun inkomsten met 61% teruglopen, terwijl 75% van de inkomsten van nachtclubs en festivals in rook opgaan. McKinsey & Co verwacht dat de sector niet eerder dan in 2025 hersteld is van deze klap.

De Nederlandse elektronische muziekindustrie is wereldwijd al meer dan een decennium dominant. Het gaat niet alleen om de wereldberoemde DJ's. Nederland is ook koploper als het gaat om ervaring, kwaliteit en expertise op het gebied van management, boekingen, organisatoren, studio's, techniek, apparatuur en creativiteit in de vorm van festivalontwerp en -concepten. Hieraan is ook een (export)waarde verbonden. Het ecosysteem kenmerkt zich door veel kleine, gespecialiseerde bedrijven. Daarin schuilt een gevaar: de expertise ontbreekt om financiering aan te vragen, terwijl additionele financiering essentieel is. Er heerst een tastbare angst dat 'dance' verliest van meer 'elitaire' kunstvormen.

In Nederland zijn de nachtclubs en discotheken al meer dan een half jaar gesloten, terwijl in andere gelegenheden wel weer culturele mogelijkheden zijn, zij het in beperkte mate en met inachtneming van de huidige maatregelen. Jan-Willem van de Ven, die met Meindert Kennis de tweekoppige directie van ADE vormt: "Clubs hebben een belangrijke rol: zij vormen de kraamkamer van het Nederlandse talent. Dat komt tot bloei en volwassenheid in de clubs. Het Nederlandse nachtleven wordt vooralsnog geen enkel perspectief geboden en dat wat we in 25 jaar hebben opgebouwd, dreigt in slechts enkele maanden volledig te verdwijnen."

Meindert Kennis vult aan: "Naast het sluiten van de clubs hebben we dit jaar ook een streep kunnen zetten door de festivalzomer. Van de bijna 400 festivals in 2019, heeft 95% geen vervolg gekregen dit jaar. Terwijl organisatoren als ID&T en aangeven dat zij 80% van hun inkomsten binnenhalen in de zomermaanden."

Frank Helmink, directeur van Buma Cultuur dat in 1996 aan de basis stond van ADE: "Je kunt niet blijven zeggen dat het 5 voor 12 is. Dat stadium zijn we al lang voorbij. Kijk alleen maar naar het aantal mensen dat nu werkloos thuis zit. In dit rapport geven we de vorm en omvang van de hedendaagse crisis aan. Een branche, waarin honderden miljoenen worden omgezet, ligt volledig op zijn gat. Eén conclusie is duidelijk: de elektronische muziekindustrie heeft voortdurende steun nodig om dit te overleven. En die steun moet er volgens ons ook komen. Je kunt en mag niet het succesvolste muzikale exportproduct aan de kant schuiven."

Achtergrondinformatie
De geschiedenis van de Nederlandse elektronische muziekindustrie laat zich lezen als een succesverhaal. Al zeven jaar op rij vormen de Nederlandse DJ's de helft van de Top 10 van de jaarlijkse DJ Mag Top 100, terwijl de het aandeel van de elektronische muziek in de Nederlandse muziekexport zo'n 75% bedraagt. Daarnaast zijn festivals van Nederlandse origine veelvuldig in Europa en daarbuiten te vinden. Amsterdam Dance Event, het belangrijkste en grootste platform voor de elektronische muziek ter wereld, groeide met name in de laatste tien jaar uit tot ongekende hoogte: in 2019 werd een recordaantal van 400.000 bezoekers uit 146 landen geboekt.

Het belang van de elektronische muziekindustrie wordt ook nog onderstreept in het jaarlijkse onderzoek van Buma Cultuur naar de exportwaarde van de Nederlandse muziek. De elektronische muziek is verantwoordelijk voor bijna 75% van de inkomsten in het buitenland. Concreet: In 2008 was het aandeel dancemuziek (optredens, opnamen) nog 35,4% en een geschatte waarde van € 17,8 miljoen. In 2018 kwam 73,4% van de 216,5 miljoen voor rekening van de dancemuziek (optredens, opnamen), nl. bijna € 159 miljoen.

De exportwaarde heeft alleen betrekking op de rechten van de muziek en de optredens die de DJ's in het buitenland verzorgen. Nederland heeft ook een vooraanstaande rol op het gebied van organisatie. Concepten uit de Nederlandse koker, zoals Sensation, DGTL en Don't Let Daddy Know worden ook op regelmatige basis in het buitenland georganiseerd. Daarnaast vinden er jaarlijks honderden festivals plaats in eigen land. Volgens DJ Monitor bestaat de line up van die festivals voor ruim 85% uit elektronische muziek. De omzet van deze festivals bedraagt eveneens tientallen miljoenen.

1 opmerking

Het is allemaal een beetje achter de muziek aanlopen.
Mobiliseer je achterban en ga de straat op. Laat het protest niet in handen van complotdenkers, 5G-gekkies, Willem Engel etc. zijn. Maak samen met de horeca, schoonmaakbranche, KLM, theaters enz. één vuist. Want steun kan ook niet eindeloos doorgaan. Er wordt geweldig veel welvaart vernietigd en dat vertaalt zich in een veel zuinigere consument op de langere termijn.