Partyflock
 
­ Nederland

Amsterdam Open Air start bewustmakingscampagne met eigen kledinglijn en duurzame markt

gepubliceerd door , op
Amsterdam Open Air
13 november 2018
Samen met ontwerpster Lizzy van der Ligt van Le Café Noir Studio en Unrobe presenteert Amsterdam Open Air (AOA) een ethisch verantwoord geproduceerde kledinglijn van organisch katoen (GOTS certified). Deze wordt op maandag 13 mei gelanceerd. Bovendien organiseert AOA een markt op 18 mei op de Westergas (voorafgaand aan het festival) met alleen maar duurzame en tweedehands merken.

Omdat er veel mis is in de kledingindustrie, wilt Amsterdam Open Air bijdragen aan positieve ontwikkelingen mode-land. Veel van de vandaag de dag gemaakte kleding gaat ten koste van mensen in ontwikkelingslanden en het milieu. Juist omdat Amsterdam Open Air een modebewust karakter heeft, wilt AOA hierin verantwoordelijkheid nemen. Met de kledinglijn en de markt wil AOA haar bezoekers stimuleren bewustere keuzes te maken op het gebied van shoppen en op een positieve manier laten zien, hoe het ook kán.

Organische katoen
Bij het productieproces van organisch katoen wordt gemiddeld 91% water bespaard, in vergelijking met normaal katoen. Concreet: voor een T-shirt van normaal katoen is zo'n 2700 liter water nodig. Dit staat gelijk aan 2 ½ jaar drinkwater voor één persoon. Bij het verven van organisch katoen vloeien geen schadelijke pesticiden en chemicaliën terug de natuur in en wordt er minder CO2-uitstoot gerealiseerd. Ook de werkomstandigheden voor het personeel dat de kleding maakt, liggen ver boven de doorgaans 'normale' werkomstandigheden. Alle mensen, die betrokken zijn bij deze productie, ontvangen een marktconform salaris.

Kleding facts
  • Jaarlijks worden er 80.000.000.000 (80miljard) stuks kleding geproduceerd
  • Wereldwijd werken 30 miljoen mensen in kledingindustrie, 6 dagen in de week, meer dan 10 uur per dag onder slechte omstandigheden
  • NL gooit jaarlijks meer dan 21,5 miljoen kledingstukken weg, dat is 6,5% van alle ingekochte kleding
  • Nederlanders kopen gemiddeld 46 nieuwe kledingstukken per jaar
  • Een kledingstuk wordt gemiddeld maar 7 keer gedragen
  • Organisch katoen geldt nog maar voor 1% van de wereldwijde katoenproductie
  • Gemiddeld loon van een fabriekswerker is $68 per maand en de rijkste man ter wereld is de eigenaar van Inditex (van o.a. Zara)


Duurzaamheidsinitiatieven AOA
Bij producent AIR Events is duurzaamheid een belangrijk begrip. Zo is het festival dit jaar voor 100% vegetarisch, hanteren ze sinds 2017 een hardcups systeem en zijn single-use plastics niet toegestaan (rietjes, stampers, weggooi-bekers etc.) Daardoor is al het bezoekersafval biologisch afbreekbaar en wordt dit door het circulaire foodcourt verwerkt tot compost voor voedsel voor AOA2020. Er wordt gebruik gemaakt van een 'slim stroomplan' (vast stroomnetwerk in het park, lantaarnpalen op accu's, zero-emissie biodiesel). Ook gaat dit jaar 75% van het artiestenvervoer over land, met elektrische jaguars. Ze willen niet alléén de impact op het milieu verminderen maar vinden het ook belangrijk de sociale impact in de stad te vergroten. Meer info over de duurzaamheidinitiatieven vind je hier.

  • Verkooppunten: amsterdamopenair.nl/shop , Thrift Shop (Albert Cuypstraat 187) en op het festivalterrein
  • AOA duurzaamheid info: amsterdamopenair.nl/page/planet-love
  • Meer informatie over GOTS keurmerk: global-standard.org
  • Sustainable Markt: facebook.com