Partyflock
 
­ Nederland

LUDWIG presenteert PastPresentFuture

gepubliceerd door , op
PastPresentFuture
11 juli 2018
Dinsdag 16 oktober – de dag voorafgaand aan het Amsterdam Dance Event - neemt muziekcollectief LUDWIG jou alvast mee op experimentele reis door het verleden, heden en de toekomst van muziek met PastPresentFuture: een rondreizend live-muziek symposium. Van de eerste experimenten tot nu, met baanbrekende innovaties, muzikanten en componisten. Want toekomstmuziek, hoe klinkt dat eigenlijk?

Prognose wordt realiteit
In 1913 presenteerde Luigi Russolo zijn manifest 'The Art of Noise [L'arti dei rumori], waarin hij voorspelde dat technologische ontwikkelingen de gebruikelijke instrumenten volledig zouden vervangen, met een oneindige varietiet aan klankkleuren. Russolo's toekomstvisie is grotendeels uitgekomen, nooit eerder was muziek zo kleurrijk, betaalbaar, veelzijdig en bereikbaar. Met de evenementenreeks PastPresentFutue presenteert LUDWIG dit bijzondere proces, met als startlocatie Paradiso in Amsterdam. Aansluitend volgen op 19 oktober het Grand Theatre in Groningen en op 7 december de Stadsgehoorzaal in Leiden. Het programma verschilt per locatie. Omdat we iedereen graag een zo compleet mogelijke beleving geven, nodigen we je uit vanaf het begin om 20.30 uur, het programma start om 21.00 uur. De timetable blijft geheim totdat je op locatie bent.

Van exclusieve ambient tot custom-made beleving
Symposium
Tijdens het symposium van PastPresentFuture switch je – jezelf bewegend door de verschillende ruimtes in het pand - tussen allerlei rollen; van onwetende bezoeker naar luisteraar en van proefkonijn naar trendwatcher. James Oesi, Maarten Vos (Kytopia) en Bram Hakkens storten zich op Steve Reich's Tehillim met een ongebruikelijk trio van contrabas, modulaire synth en drums. Neuro-musicoloog Artur Jaschke vertelt over de impact van muziek op het brein en Aart Strootman ontketent een mogelijke evolutie met zijn meest recente project: print-yourself 3D instrumenten. De Dutch Classical Talent Award-winnares Diamanda Dramm stelt haar instrument in toekomstperspectief en Interbellum – het ambient/minimal duo Nathan Marcus en Loden Rietveld – onderzoeken met op maat gebouwde instrumenten en audio-reactieve lichtinstallatie de relatie tussen artiest en publiek, met een meeslepende, inzichtelijke beleving als resultaat.

Hoofdprogramma
Het programma centreert zich in de Grote Zaal en staat in teken van dé grote samensmelting. Een chronologisch geheel met live-surround sound door slagwerkers overspoelt het publiek, met Edgard Varese's ionization (13 slagwerkers), Moondog's Invocation (12 blazers), György Ligeti's Continuum, Steve Reich's Music for 18 Musicians en Aphex Twin door Aart Strootman. Afsluitend maakt live muziek plaats voor electronisch met het Nederlandse duo Weval. Doorgaans gaan zij voor smeulende, dynamische elektronica, met liefde voor dansbaarheid en epische melodieën. In aansluiting op PastPresentFuture's futurische programma presenteren zij deze avond een exclusieve ambient set.