Partyflock
 
­ Nederland

Daniel Sanchez viert 20-jarig jubileum tijdens WTTF Indoor

gepubliceerd door , op
Welcome to the Future
24 oktober 2016
Daniel Sanchez is een druk man. De Amsterdamse dj draait niet alleen in clubs en festivals over de hele wereld, maar ook is hij een begenadigd producer, die vaak nachtenlang in de weer is in zijn eigen studio. Daarnaast geeft hij ook al jaren zijn eigen feesten en runt hij op dit moment maar liefst 5 internationale platenlabels, waarvan Bla Bla de bekendste is. Genoeg activiteiten om een normaal mens overspannen te maken, maar de gedreven Sanchez lijkt juist nog meer energie te krijgen wanneer hij zoveel mogelijk hooi op zijn vork neemt. Als een stoomwals dendert hij door de wereld, van een moment rust is nauwelijks sprake, want stilzitten is nu eenmaal niet aan hem besteed.

Dit najaar viert de Spaans-Nederlandse Sanchez zijn 20-jarige jubileum als artiest. Een hele prestatie voor iemand die nog maar 33 jaar oud is, maar Daniel heeft als startpunt van zijn jubileum ook gekozen voor het allereerste begin: het moment dat hij in 1996 als jochie van 13 zijn eerste set (tweedehands) Technics draaitafels kocht. 'Ik had het geld zelf bij elkaar verdiend door het helpen van mijn vader, die loodgieter is.' Vader en zoon Sanchez (die als duo opvallend veel weg hebben van de Mario Brothers), vormden een goed team, maar Daniel besloot al snel dat muziek zijn ware passie was. 'Vanaf dat ik een jaar of 17 was, mocht ik met mijn oudere broer (techno-dj Juan Sanchez) mee naar Awakenings technofeesten in de Gashouder. Toen was ik helemaal verkocht. Vanaf dat moment heb ik jarenlang geen enkele editie gemist.' In 2003 stond hij voor het eerst zelf voor publiek achter de draaitafels, op Techno Rumba in de Powerzone in Amsterdam. Niet veel later werd hij gespot door organisator Cliff de l'Isle, die hem een kans gaf om te draaien op het Free Your Mind- en Rockit-festival.
Inmiddels gaf Daniel ook zelf feesten onder de naam Rotzooi. Eerst in de Kring in Amsterdam, maar vanaf 2006 ook in Studio 80. In deze befaamde Amsterdamse club op het Rembrandtplein lanceerde hij in 2008 ook een nieuw, maandelijks feestconcept: Blabla, dat hier in de daaropvolgende jaren 70 nachten neerstreek, terwijl er in totaal zo'n 200 internationale artiesten speelden. Daniel: 'Vaak boekte ik dj's voordat ze doorbraken naar het grote publiek, zoals Mathias Kaden, Sonja Moonear, Mike Shannon en Tale Of Us.' Daarnaast ontpopten de Bla Bla-feesten zich als een platform voor de nieuwe generatie dj's van de Amsterdamse school, van San Proper en Polder tot E-Contact, Olene Kadar en Kabale und Liebe. In die jaren was Sanchez werkelijk unstoppable met feesten door heel Amsterdam - naast Studio 80 ook de Bunker op het NDSM, Canvas en de Westerunie. Legendarisch waren ook de feesten op de Stubnitz, het Duitse schip dat in de Amsterdamse haven lag aangemeerd. Daniel: 'De Stubnitz was echt te gek. Er hing zo'n bijzondere vibe. En we wisten elke keer uit te verkopen met een line up met alleen maar Nederlandse artiesten.'

In de periode dat hij zijn eerste successen boekte als feestorganisator scoorde Sanchez in een samenwerking met Kabale Und Liebe ook zijn eerste platensucces met 'Mumbling Yeah' (2007), dat verscheen op het Area Remote label van Dylan Hermelijn (2000 and One). In een geïmproviseerde jam in de studio van Kabale leverde Daniel de hypnotiserende, gemompelde vocalen, die de track zo bijzonder maakten. 'Mumbling Yeah' werd in de zomer van 2007 een wereldhit, die – vanaf het moment dat de track werd opgepikt door Richie Hawtin – werd gedraaid door alle groten der aarde. Negen jaar later geldt de track als een van de all time klassiekers uit die periode. Niet lang na dit eerste plaatsucces startte Daniel een eigen label, dat werd vernoemd naar de feesten die hij inmiddels gaf: Bla Bla. Al snel groeide het uit tot een van de meest succesvolle labels van Amsterdam, mede dankzij releases van onder andere El Mundo & Satori en een hele reeks veelbelovende nieuwe talenten. Via minimal ontwikkelde het label zich in de jaren daarop tot een solide tech-house platform, maar in de afgelopen twee jaar keerde Bla Bla weer terug naar Daniel's eerste liefde: de minimal sound, zoals die aan het begin van de nieuwe eeuw was opgekomen in Amsterdam. Inmiddels heeft Sanchez zijn horizon nog ruimschoots verbreed. Zo runt hij inmiddels nog vier andere labels: Cachai, een samenwerking met Andre Butano, dat zich focust op de nieuwe generatie Zuid-Amerikaanse producers, 555 (voor Aziatische artiesten en publiek), Be Real (dub-techno) en het vinyl-only label We Are The Music Makers. De vele internationale contacten maken dat Daniel de afgelopen jaren ook veel meer in het buitenland draait, met regelmatige tournees door onder andere Azië, Zuid-Amerika en de USA. 'Ik denk dat ik in de afgelopen jaren wel in zo'n 40 landen heb gedraaid. Ik moest zelfs al een keer een nieuw paspoort aanvragen, omdat de mijne helemaal was vol gestempeld, haha.' Tijdens zijn wereldtournees draait hij veel op plekken waar dansmuziek nog maar net ontdekt is en de scene nog jong en bruisend is. 'Dat is heel inspirerend. Draaien voor zo'n publiek voelt echt als in de begintijd in Nederland, toen het voor iedereen nog nieuw en spannend was. Er valt echt nog zoveel te ontdekken in de wereld.'