Partyflock
 

Legendarische Rotterdamse clubs en artiesten vormen het 1992 is 4 you! festival

gepubliceerd door , op
🇳🇱
🇬🇧
Op zaterdag 16 juli is het genieten van de echte House classics op het 1992 is 4 you! festival. Een unieke samenwerking gehost door de legendarische Rotterdamse clubs Parkzicht, Nighttown en Carrera. Hun voormalige residents en gast artiesten nemen je mee naar een trip down memory lane. Als echte house classic liefhebber mag je het 1992 is 4 you! festival niet missen!

Rotterdam was in de jaren '90 bakermat van de House en is daarmee bepalend geweest voor de ontwikkeling van de hedendaagse house scene. De clubs Parkzicht, Nighttown en Carrera zorgden destijds voor een zeer actief nachtleven in de regio, waardoor de daar geprogrammeerde sound zich ontplooide tot één van de meest populaire muziekstromingen ter wereld. 1992 was het jaar waarin House evolueerde; mellow, tribal, gabber, techno en vele andere stromingen vonden hun eigen clubs en volgers. Iedere zaterdagnacht werden nieuwe geluiden geboren en fans geworven. House werd een kernwaarde in het vaderlandse uitgaansleven.

Benieuwd naar wat je kunt verwachten? Check de trailer hier:



Net zo legendarisch waren de artiesten, die nu nog steeds grote namen zijn in de scene. Hier gaan de gedachten terug naar de Nighttown-legendes Ronald Molendijk & Michel de Hey; naar 2 O'Clock Ron die altijd steevast om 2 uur 's nachts plaatsnam achter de draaitafels in club Carrera, waar hij collega resident Koen afloste. DJ Rob was naast Stanton het vaste gezicht in Parkzicht en bracht een ode aan de House in het jaar 1992 met zijn klassieker '1992 is 4 you!'. De volledige line-up houden ze nog even geheim, maar je mag deze residents in ieder geval terug verwachten op dit festival.

Organisatie b2s, met een scala aan classic evenementen op haar naam, zet samen met jullie maar al te graag een stapje terug in de tijd om weer even die sfeer van de begin jaren te proeven. De belofte van vorig jaar om het 1992 is 4 you! festival in 2016 terug te laten keren lost de organisatie nu in op een passendere locatie.

Locatie
Het Roel Langerakpark dat vlakbij de plek ligt waar vroeger legendarische feesten werden gehouden, namelijk de Energiehal, biedt het ideale decor voor het evenement. Het park ligt nabij Blijdorp, in Rotterdam en is makkelijk bereikbaar voor alle manieren van openbaar of eigen transport. Ook is er voldoende parkeergelegenheid en een fietsenstalling.

Tickets zijn te koop vanaf 2 april om 12.00 uur
Zorg er dan voor dat je er bij bent! De voorverkoop start op zaterdag 2 april om 12.00 uur via de b2s ticketshop.

Omdat 1992 inmiddels heel wat jaren geleden is, attenderen ze je er op dat voor dit evenement een minimale leeftijd is vastgesteld van 21 jaar en ouder. Bij twijfel kan om legitimatie gevraagd worden, dus zorg dat je die bij je hebt. Voor meer informatie check je deze website.

14 opmerkingen

Hopelijk dit jaar geen vergunningsellende! Zet hem zeker als optie :yes:
2-4 eerst kaartje kopen hiervoor en dezelfde nacht naar 010 classics in de silo :) I love classics
 
"1992 was het jaar waarin House evolueerde; mellow, tribal, gabber, techno [...]"

House en Techno waren altijd al onafhankelijke genres hoor. Dat waren ze al anno midden jaren 80. 1992 markeerde de opkomst van Gabber, een snellere, maar vaak kinderlijke variant van Hardcore Techno - de snoeiharde en vaak duistere muziek uit Detroit, België, en Duitsland. De meeste muziek die te horen is op oldschool feesten is (Hardcore) Techno rond '91 en '92, niet House. En dan heb je ook nog eens mensen die die muziek niet eens kunnen differentiëren van Gabber. Hoe ongelooflijk onderontwikkeld kan je zijn? :vaag:

Housemuziek's voorname invloeden zijn disco, funk, en soul. House is voornamelijk 'funky' muziek. Techno is net als haar directe voorlopers electro en EBM daarentegen rauw en industrieel, en tevens Detroit's tegen-antwoord op de "tamme", "funky" house uit Chicago. Tevens was Techno bedoeld als "intellectuele muziek" in tegenstelling tot een puur "hedonistische uitlaatklep" zoals House en haar voorlopers. Mensen die beweren dat het "allemaal house" was weten echt niet waar ze over praten.

Ik snap echt niet waarom Nederlanders (d.w.z. inclusief artiesten, media, labels, en organisaties) zo beperkt zijn in hun muzikale kennis en interesse. Nederland leeft in een eigen-gefabriceerde bubbel, herschrijft muzikale geschiedenis om zichzelf beter voor te doen dan het werkelijk is, puur uit een gevoel van inferioriteit. Waar anders uit?

EDIT: Geef me maar "minnetjes" hoor, ben niet anders gewend door te leven in een wereld waarin leugens en dommigheid worden verkozen boven feiten en nadenkendheid. :bye:
laatste aanpassing
Lijkt me een gaaf feestje! Hopelijk ook een jaren 90 kaart prijs.
laatste aanpassing
Helaas tegelijk met dominator anders was dit zeker een optie :yes:
Uitspraak van verwijderd op maandag 14 maart 2016 om 14:24:
1992 was het jaar waarin House evolueerde; mellow, tribal, gabber, techno [...]"

House en Techno waren altijd al onafhankelijke genres hoor. Dat waren ze al anno midden jaren 80. 1992 markeerde de opkomst van Gabber, een snellere, maar vaak kinderlijke variant van Hardcore Techno - de snoeiharde en vaak duistere muziek uit Detroit, België, en Duitsland. De meeste muziek die te horen is op oldschool feesten is (Hardcore) Techno rond '91 en '92, niet House. En dan heb je ook nog eens mensen die die muziek niet eens kunnen differentiëren van Gabber. Hoe ongelooflijk onderontwikkeld kan je zijn? :vaag:

Housemuziek's voorname invloeden zijn disco, funk, en soul. House is voornamelijk 'funky' muziek. Techno is net als haar directe voorlopers electro en EBM daarentegen rauw en industrieel, en tevens Detroit's tegen-antwoord op de "tamme", "funky" house uit Chicago. Tevens was Techno bedoeld als "intellectuele muziek" in tegenstelling tot een puur "hedonistische uitlaatklep" zoals House en haar voorlopers. Mensen die beweren dat het "allemaal house" was weten echt niet waar ze over praten.

Ik snap echt niet waarom Nederlanders (d.w.z. inclusief artiesten, media, labels, en organisaties) zo beperkt zijn in hun muzikale kennis en interesse. Nederland leeft in een eigen-gefabriceerde bubbel, herschrijft muzikale geschiedenis om zichzelf beter voor te doen dan het werkelijk is, puur uit een gevoel van inferioriteit. Waar anders uit?

EDIT: Geef me maar "minnetjes" hoor, ben niet anders gewend door te leven in een wereld waarin leugens en dommigheid worden verkozen boven feiten en nadenkendheid. :bye:


Wow jij bent echt oldschool :o
 
Enkel goed geïnformeerd. Helaas is er geen sprake van een volwassen, goed onderbouwde argumentatie. Mensen hier weten (helaas) niet eens de oorsprong van de muziek waar ze naar luisteren, en gooien alles op 1 hoop omdat men denkt dat helemaal niets uitmaakt. Sterker nog, men weet niet eens waar men naar luistert. Het getuigd wel degelijk van desinteresse. En zo ontstaat dus ook het probleem van het opsporen van oude platen. Heb veel klassieke en obscure Techno platen ontdekt die ik nooit had kunnen vinden als ik ze onder de noemer House had gezocht.

Maar in andere landen is het kristal helder wat de verschillende stijlen zijn hoor. Hier alleen is altijd alles al "house" geweest. Eerst werd dit gepropageerd door incashende platenmaatschapijen (zoals bijv. Arcade) die niet werkelijk kennis of zelfs legitieme interesse hadden van en in de muziek die ze uitbrachten, daarna waren het de feest organisatoren, de media..., en zo werd het op ten duur ook "gospel" onder de consumenten en feestgangers (die naar "housefeesten" gingen - zelfs als er geen enkele House plaat gedraaid werd :vaag: ). Gelukkig zijn er een x aantal Nederlanders die wel degelijk de capaciteit hebben om te differentiëren, en dingen bij de juiste naam te noemen zoals YouTube-uploaders Sound of ... 88/92 en statenhal.

Om het statement "1992 was het jaar waarin House evolueerde; mellow, tribal, gabber, techno [...]" volledig onjuist te verklaren, enkele simpele voorbeeldjes:

Deze klassieker "Techno City" van 1 van de Techno grondleggers - Juan Atkins - komt uit 1984...


Een Techno klassieker uit 1988; Reese & Santonio's "Truth Of Self Evidence"...


Deze snoeiharde Belgische Techno-plaat van Frank De Wulf en Johnny Bemé uit 1989...


Uit 1990; The Suburban Knight's "The Art of Stalking"...


En, deze kennen de meeste mensen denk ik wel...kwam uit 1990...


Nu, wat hebben de bovenstaande Techno nummers in hemelsnaam met House en haar zogenaamde evolutie in 1992 te maken? Niets. Want House en Techno zijn als twee verschillende mensen met allebei verschillende ouders.

Techno was populair met name in (het al met intense New Beat-geïnfecteerde) België, Duitsland, en Engeland; niet vreemd ook dat juist in die landen Techno evolueerde in verschillende sub-stromingen en zo een uniek, regionaal geluid en bijhorende scene kreeg . Techno werd zo een vooruitstrevend, geaccepteerd - maar zeker wel "ondergronds" fenomeen in Europa.

Waarom is dit allemaal niet gewoon vanzelfsprekend? Waarom houd enkel Nederland er een totaal andere geschiedenis aan over? En dan is er ook nog het hele verhaal dat Nederland resoluut verantwoordelijk zou zijn voor Hardcore, waar totaal geen sprake of zelfs bewijs van en voor is. Maar daar ga ik niet eens aan beginnen, aangezien dit al blijkbaar een bittere pil is om te slikken voor de ego van de mensen. ;)
laatste aanpassing
Het alles onder de noemer House plaatsen is hetzelfde als dat nu gebeurd met Dance of EDM. Het was een makkelijke naam voor alles wat elektronisch was. Voor de 'zomer van de liefde' 1988 was er in Nederland natuurlijk nauwelijks aandacht voor elektronische muziek. Dus toen die mondjesmaat binnen sijpelde was alles House. Pas na een jaar of vier kwamen er echt puristen feestjes opzetten.

Dus dat House en techno altijd al verschillende stijlen waren, was hier te weinig bekend. En daarom wordt het al om bekende splitsing jaar 1992 altijd aangeduid.
laatste aanpassing
 
Bedankt Instru:mentaal, weer wat geleerd. :)

Anderzijds draait het uiteindelijk om de muziek en willen mensen horen wat ze leuk vinden en waar ze lekker op los kunnen gaan. Is het dan belangrijk dat je daar de exacte oorsprong van weet?

Hardcore is wellicht niet in Nederland onstaan, maar de hele subcultuur gabber volgens mij wel.
Damn, gedraag je je ook zo als je op een festival bent?
 
Uitspraak van actief op woensdag 16 maart 2016 om 10:48:
Hardcore is wellicht niet in Nederland onstaan, maar de hele subcultuur gabber volgens mij wel.


Hardcore is dan ook helemaal geen genre. ;) Dat is de grote fout die in Nederland gemaakt word. Hardcore is een bijvoeglijk naamwoord; een karakteristiek van het genre muziek in kwestie, net zoals het "progressive" in progressive house, of het "trash" in trash metal...

In het buitenland werden de steeds hardere Techno platen dan ook unaniem Hardcore Techno genoemd, en daar was al sprake van voordat Nederlanders het woord Hardcore in hun mond hadden genomen. Ook hier was die voornamelijk Belgische en Duitse muziek heel erg geliefd underground - helaas zonder te weten wat het nou werkelijk was...

Nederland is inderdaad verantwoordelijk geweest voor een variant van Hardcore Techno genaamd Gabber. Vanaf dat moment begon men hier dus de term Hardcore toe te passen en ontstond een uniforme subcultuur, terwijl het een (naar mijn mening) nageboorte was van een werkelijk vooruitstrevend soort muziek en tamelijk divers publiek. Niet vreemd ook dat Gabber nooit door is gebroken in het buitenland, want de muziek was voor hen niet "Hardcore" en vooruitstrevend genoeg, en werd zelfs gezien als niet meer dan een "gimmick", iets kinderlijks. Ook hier was dat zichtbaar door een steeds jonger wordend publiek, en veel van de dertigers haakten af. Sommige artiesten hier negeerde de nieuwe rage die de muziek was geworden of waren niet bereid om er in mee te gaan, zoals bijvoorbeeld een Jeroen Verheij, die onder de pseudoniem Meng Syndicate de rauwe Techno klassieker "Sonar System" uitbracht...

Het word dus ook in het buitenland correct omschreven als Gabber of Gabba, niet Hardcore. Natuurlijk zijn er wel heel erg kleine regionale scenes geweest zoals in bijvoorbeeld Italië, maar het is nooit een hoog gewaardeerd soort muziek geweest. En dat in tegenstelling tot de roots van die muziek - de echte Hardcore Techno, die wereldwijd verantwoordelijk is geweest voor het ontstaan van hele nieuwe soorten muziek zoals de UK Hardcore / Breakbeat -> Jungle -> Drum & Bass met alle verschillende sub-genres...
laatste aanpassing
Laat me raden Instru:mentaal, jij bent een echte "Hardcore Techno" fanaat :P
laatste aanpassing
 
Uitspraak van Tripmeister™ op donderdag 17 maart 2016 om 11:09:
Laat me raden Instru:mentaal, jij bent een echte "Hardcore Techno" fanaat :P


Dit zijn ze zo'n beetje...
Mijn 101 favoriete Acid & Hardcore Techno nummers '90-'92
;p
mooie lijst :)