Correctie
Volgens Jacco Bijlsma van de Nightlife Awards en Nightlife Magazine, wordt de discotheek niet met uitsterven bedreigd, zoals de afgelopen maanden veel in de media is gesuggereerd. 'Het is zeker zo dat er al een aantal jaren sprake is van een afname van het aantal discotheken en clubs in Nederland. Maar er is hooguit sprake van een correctie in de markt die alleen maar ten goede komt aan de kwaliteit van het product uitgaan.'
Remco Glas, KHN-sectorvoorzitter Drankverstrekkende Bedrijven: 'Ook het vloeroppervlakte van de Nederlandse discotheken is stijgende'.
Monopolie
Tot de jaren '90 had de discotheek een monopoliepositie op het gebied van uitgaan. De meeste jongeren gingen toen nog 3 keer in de week naar een discotheek. Vanaf midden jaren '90 kreeg de discotheek serieuze concurrentie van de dans- en feestcafés die zich ontpopten als laagdrempelige discotheken. Vanaf de eeuwwisseling steeg het aantal (dance)festivals in Nederland spectaculair en adopteerden ook de beachclubs aan de Nederlandse stranden clubconcepten. KHN: 'Dat betekent dat het publiek nu veel meer uitgaansmogelijkheden heeft, waarvan de discotheek er één is en dat ongetwijfeld ook zal blijven. Wel moeten de huidige discotheken steeds meer kwaliteit bieden om een goede marktpositie te behouden en dat komt de kwaliteit alleen maar ten goede.'
Positief
Jongeren zijn zelf ook positief gestemd over het voortbestaan van de discotheek. Uit het onderzoek van DVJ Insights blijkt dat 60 procent denkt dat het aantal discotheken in 2016 zal stijgen of gelijk blijven.
Resultaten
Andere onderzoeksresultaten zijn de volgende.
- Twee derde van alle jongeren van 16 tot en met 21 jaar bezoekt nog regelmatig een discotheek. Van de jongeren tussen de 22 en 27 jaar gaat de helft regelmatig naar een discotheek.
- Van de volledig onderzochte doelgroep bezoekt 25 procent nog minimaal eens per 2 weken een discotheek, 16 procent eens per 3 weken en 25 procent zegt eens per maand naar een discotheek te gaan.
- Op alle onderzochte onderdelen geeft het uitgaanspubliek de discotheek een ruime voldoende.
Festivalbezoek
Het festivalbezoek van de doelgroep wordt door menigeen gezien als één van de belangrijkste oorzaken voor de verlaging van de frequentie van discotheekbezoek. Uit het onderzoek blijkt dat 30 procent nooit en 30 procent slechts eens per jaar een festival bezoekt. 20 procent doet dat 2 keer per jaar en de overige 20 procent gaat vaker. 'Daarbij moet wel in aanmerking worden genomen dat de gemiddelde besteding op een festival vele malen hoger ligt dan de gemiddelde besteding per discotheekbezoek. Deze uitgaven compenseren de bezoekers voor een deel door minder vaak een discotheek te bezoeken.'
Het onderzoek
DVJ Insights deed onderzoek onder 6.000 jongeren in de leeftijd van 16 tot en met 27 jaar, evenredig verdeeld over de provincies. De jongeren werd onder andere gevraagd welke uitgaansgelegenheden ze kennen en wat hun favoriete danscafé, club en beachclub is.
Tevens werd de respondenten gevraagd hun favoriete club, danscafé en beachclub te beoordelen op muziekbeleid, programmering, beleving, gastvrijheid, prijs-kwaliteitverhouding, veiligheid en hygiëne.





![[MOH-Radio] Mercenary](/images/user/48978_2184752.jpg)














