Partyflock
 

Onderzoek: discotheek is nog springlevend

gepubliceerd door , op
Onderzoek: discotheek is nog springlevend
In tegenstelling tot wat eerdere mediaberichten suggereerden, bezoekt het uitgaanspubliek nog massaal discotheken, clubs en danscafés. Wel is de frequentie daarvan de afgelopen jaren veranderd en zijn er veel meer uitgaansmogelijkheden bijgekomen. Hierdoor hebben jongeren meer keuze. Dat blijkt uit onderzoek door DVJ Insights naar aanleiding van de Nightlife Awards 2011 en in opdracht van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

Correctie
Volgens Jacco Bijlsma van de Nightlife Awards en Nightlife Magazine, wordt de discotheek niet met uitsterven bedreigd, zoals de afgelopen maanden veel in de media is gesuggereerd. 'Het is zeker zo dat er al een aantal jaren sprake is van een afname van het aantal discotheken en clubs in Nederland. Maar er is hooguit sprake van een correctie in de markt die alleen maar ten goede komt aan de kwaliteit van het product uitgaan.'
Remco Glas, KHN-sectorvoorzitter Drankverstrekkende Bedrijven: 'Ook het vloeroppervlakte van de Nederlandse discotheken is stijgende'.

Monopolie
Tot de jaren '90 had de discotheek een monopoliepositie op het gebied van uitgaan. De meeste jongeren gingen toen nog 3 keer in de week naar een discotheek. Vanaf midden jaren '90 kreeg de discotheek serieuze concurrentie van de dans- en feestcafés die zich ontpopten als laagdrempelige discotheken. Vanaf de eeuwwisseling steeg het aantal (dance)festivals in Nederland spectaculair en adopteerden ook de beachclubs aan de Nederlandse stranden clubconcepten. KHN: 'Dat betekent dat het publiek nu veel meer uitgaansmogelijkheden heeft, waarvan de discotheek er één is en dat ongetwijfeld ook zal blijven. Wel moeten de huidige discotheken steeds meer kwaliteit bieden om een goede marktpositie te behouden en dat komt de kwaliteit alleen maar ten goede.'

Positief
Jongeren zijn zelf ook positief gestemd over het voortbestaan van de discotheek. Uit het onderzoek van DVJ Insights blijkt dat 60 procent denkt dat het aantal discotheken in 2016 zal stijgen of gelijk blijven.

Resultaten
Andere onderzoeksresultaten zijn de volgende.
  • Twee derde van alle jongeren van 16 tot en met 21 jaar bezoekt nog regelmatig een discotheek. Van de jongeren tussen de 22 en 27 jaar gaat de helft regelmatig naar een discotheek.
  • Van de volledig onderzochte doelgroep bezoekt 25 procent nog minimaal eens per 2 weken een discotheek, 16 procent eens per 3 weken en 25 procent zegt eens per maand naar een discotheek te gaan.
  • Op alle onderzochte onderdelen geeft het uitgaanspubliek de discotheek een ruime voldoende.

Festivalbezoek
Het festivalbezoek van de doelgroep wordt door menigeen gezien als één van de belangrijkste oorzaken voor de verlaging van de frequentie van discotheekbezoek. Uit het onderzoek blijkt dat 30 procent nooit en 30 procent slechts eens per jaar een festival bezoekt. 20 procent doet dat 2 keer per jaar en de overige 20 procent gaat vaker. 'Daarbij moet wel in aanmerking worden genomen dat de gemiddelde besteding op een festival vele malen hoger ligt dan de gemiddelde besteding per discotheekbezoek. Deze uitgaven compenseren de bezoekers voor een deel door minder vaak een discotheek te bezoeken.'

Het onderzoek
DVJ Insights deed onderzoek onder 6.000 jongeren in de leeftijd van 16 tot en met 27 jaar, evenredig verdeeld over de provincies. De jongeren werd onder andere gevraagd welke uitgaansgelegenheden ze kennen en wat hun favoriete danscafé, club en beachclub is.

Tevens werd de respondenten gevraagd hun favoriete club, danscafé en beachclub te beoordelen op muziekbeleid, programmering, beleving, gastvrijheid, prijs-kwaliteitverhouding, veiligheid en hygiëne.

19 opmerkingen

Werkzaam bij {SHOWLIST organization 9727, 6675, 9726}
Pronken voor eigen parochie.
Uitspraak van [MOH-Radio] Mercenary op vrijdag 11 november 2011 om 12:31:
Wij van WC-eend, adviseren WC-eend.


Uitspraak van Robbie M op vrijdag 11 november 2011 om 13:13:
Pronken voor eigen parochie.


Zouden ze de onderzoeksresultaten vervalst hebben ja? Dus eigenlijk geen mensen gevraagd hebben naar hun mening?
En daarom is Locomotion na 28 jaar op de fles? omdat het helemaal niet slecht gaat...
Volkskrant artikel 1
Volkskrant artikel 2
laatste aanpassing
Uitspraak van Tja B) op vrijdag 11 november 2011 om 13:15:
Zouden ze de onderzoeksresultaten vervalst hebben ja? Dus eigenlijk geen mensen gevraagd hebben naar hun mening?


Ik heb op mn werk projecten die lang duren en toch het resultaat behalen ongeacht de wens van de stakeholders.. de stuurgroep wint.
Uitspraak van Robbie M op vrijdag 11 november 2011 om 13:21:
Ik heb op mn werk projecten die lang duren en toch het resultaat behalen ongeacht de wens van de stakeholders


Hmmm, zou jammer zijn....vind het wel weer eens tijd worden voor goed nieuws :)
Werkzaam bij {SHOWLIST organization 182, 681, 1669}
Artiest Dynamike
beetje tegenstrijdig idd
maar goed .. discotheken zullen heus niet uitsterven
het aanbod van uitgaansmogelijkheden zal altijd gevarieerd blijven omdat daar immers ook de vraag naar is :yes:
De kwantiteit neemt af maar de kwaliteit neemt toe.... Uhuh overal hetzelfde smoesje.
Jongeren hebben gewoon een ander uitgavepatroon dan in de hoogtijdagen.
Toen ik die leeftijd had(ja opa vertelt) gaf je de verdiende centen uit aan uitgaan en kleding. Nu moet eerst de
nieuwste smartphone of tablet gekocht worden.
Tot de jaren '90.. 3 keer in de week naar een discotheek.
vroeger was alles beter:P
Ik vind de conclusie die ze hier trekken best logisch anders, al helemaal in vergelijking hiermee:

https://partyflock.nl/news/21034:Steeds_meer_discotheken_moeten_sluiten

De goeie discotheken die echt iets unieks te bieden hebben of een hele goeie naam hebben blijven overeind, de rest valt om. Er is in Nederland gewoon een gigantisch overschot omdat elk klein gat een discotheek heeft en dat wordt nu gewoon rechtgetrokken. Zaken als slecht deurbeleid, een beroerde reputatie, irritant publiek of een gebrek aan diversiteit hebben we het dan nog niet eens over...
Ik zeg: DOEN:p
oh solo mio....alles komt goed...en vroeguh was alles idd beter....:-)
 
Uitspraak van Nijneman op vrijdag 11 november 2011 om 13:18:
Volkskrant artikel 1
Volkskrant artikel 2


thnx (y)
Artiest {SHOWLIST artist 65798, 65100, 60976}
House party's/festivals zijn het nieuwe "discogevoel". Feit. Mensen die willen feesten gaan naar een feest, mensen die uit willen gaan naar de stad. Daartussen zit vrijwel niets meer. Discogangers is straks een uitgestorven term.
Uitspraak van Nijneman op vrijdag 11 november 2011 om 13:18:
En daarom is Locomotion na 28 jaar op de fles? omdat het helemaal niet slecht gaat...
Volkskrant artikel 1
Volkskrant artikel 2


Bedankt voor dit!

"Netto resultaten: het percentage van de bevolking dat een discotheek bezoekt is gedaald van 4,8 naar 1,8 procent, de besteding op een avond is met 7 procent afgenomen tot 15 euro."

Hier blijf ik me elke keer weer over verbazen. Hoe kan de gemiddelde besteding op een avond nou 15 euro zijn? Op een avond stappen geef ik rond de 50 euro uit, en daar ben ik vast niet de enige in.
 
Uitspraak van Timba1983 op maandag 14 november 2011 om 12:11:
Hier blijf ik me elke keer weer over verbazen. Hoe kan de gemiddelde besteding op een avond nou 15 euro zijn? Op een avond stappen geef ik rond de 50 euro uit, en daar ben ik vast niet de enige in.


Geen mixjes; bier is goedkoop en jongeren drinken ook niet zoveel (lagere tolerantie).
disco-zak, supervet. disco empire new york, heel erg flauw en te standaard.

zijn ook gewoon hele grote verschillen en dan is het eigenlijk wel logisch dat een deel veel minder word toch?
Uitspraak van Thijs_t op dinsdag 15 november 2011 om 19:08:
zijn ook gewoon hele grote verschillen en dan is het eigenlijk wel logisch dat een deel veel minder word toch?


:yes: Maar dat is in feite met alles zo.