Meer dan tien jaar geleden werd Nederland overspoeld door het housevirus en de popmuziek kreeg er een geduchte variant bij. Niet iedereen kon de nieuwe muzieksoort waarderen en door veel critici werd de elektronische herrie afgedaan als een modeverschijnsel waarop iedereen spoedig uitgekeken zou zijn. Zoals op zoveel fronten was Nederland ook in het volgen van de uit de Verenigde Staten en Engeland overgewaaide hype uniek.
Waar elders in de wereld house in de breedste zin van het woord beleefd werd, was er hier al snel sprake van een tweestrijd.
Zij die van het hardere werk hielden konden zich vinden in de Hardcore, Nederlands eerste eigen jeugdcultuur. Mensen die liever vrolijke melodieën hoorden begaven zich richting het clubcircuit.
Twee grote kampen ontstonden die een flinke stempel drukten op de Nederlandse dancemarkt in de jaren negentig...
En dan was er nog een kleine derde groep
Techno heeft door de jaren heen altijd een undergroudn imago gehouden. Hoe groot en massaal de technofeesten tegenwoordig ook zijn, de muziek wordt nog altijd niet als commercieel beschouwd. En hoeveel de grote DJ's ook verdienen, nooit verliezen zij hierdoor hun geloofwaardigheid binnen de scene.
Techno is een vreemd verschijnsel en verreweg de meest interessante stroming binnen de dance. Over geen enkele stijl wordt zo uitgeweid door de liefhebbers en in geen enkel genre worden de DJ's zo met elkaar vergeleken. En maar weinig house-varianten hebben zoveel aandacht gekregen van de 'serieuze' muziekpers in de landelijke dagbladen.
De reden laat zich raden, maar degenen die denken dat dit komt omdat Techno als een intellectuele stroming gezien wordt zouden het best wel een bij het rechte eind kunnen hebben.
Techno is niet de meest toegankelijke stroming. Heb het nooit eerder gehoord dan is de kans levensgroot dat je in eerste instantie niet goed weet wat je ermee aan moet. De snerpende 'freaky' geluidjes, hypnotiserende bliepjes, donderende kickdrums en overstuurde baslijnen laten zich niet makkelijk beluisteren. Tegelijkertijd kan zelfs de meest doorgewinterde 'kenner' telkens weer opnieuw verrast worden door dezelfde plaat. En het evolutieproces dat je als technoliefhebber doormaakt is bij iedereen verschillend. Het is heel goed mogelijk dat je aan het einde van je muzikale rit door Technoland terugkomt waar het allemaal begon, de elektro uit de jaren tachtig.
De geschiedenis van Techno is niet iets wat je zomaar even opschrijft. Daar zou je vele pagina's mee kunnen vullen. Daarom hier geen tekst over Detroit, Plus8, Cocoon, Primate of Drumcode. Geen Mayday, Awakenings, Innercity, I Love Techno of Shockers. En ook geen verhalen over Sven Väth, Carl Cox, Kevin Saunderson of DJ Hell. Want je kan Techno en alles wat daarmee te maken heeft niet in een hokje plaatsen. Er zijn zoveel verschillende subgenres, zoveel verschillende manieren van mixen en zoveel verschillende wijzen waarop Techno in de studio gearrangeerd kan worden.
Iedereen beleeft en waardeert Techno op zijn eigen manier
Waar elders in de wereld house in de breedste zin van het woord beleefd werd, was er hier al snel sprake van een tweestrijd.
Zij die van het hardere werk hielden konden zich vinden in de Hardcore, Nederlands eerste eigen jeugdcultuur. Mensen die liever vrolijke melodieën hoorden begaven zich richting het clubcircuit.
Twee grote kampen ontstonden die een flinke stempel drukten op de Nederlandse dancemarkt in de jaren negentig...
En dan was er nog een kleine derde groep
Techno heeft door de jaren heen altijd een undergroudn imago gehouden. Hoe groot en massaal de technofeesten tegenwoordig ook zijn, de muziek wordt nog altijd niet als commercieel beschouwd. En hoeveel de grote DJ's ook verdienen, nooit verliezen zij hierdoor hun geloofwaardigheid binnen de scene.
Techno is een vreemd verschijnsel en verreweg de meest interessante stroming binnen de dance. Over geen enkele stijl wordt zo uitgeweid door de liefhebbers en in geen enkel genre worden de DJ's zo met elkaar vergeleken. En maar weinig house-varianten hebben zoveel aandacht gekregen van de 'serieuze' muziekpers in de landelijke dagbladen.
De reden laat zich raden, maar degenen die denken dat dit komt omdat Techno als een intellectuele stroming gezien wordt zouden het best wel een bij het rechte eind kunnen hebben.
Techno is niet de meest toegankelijke stroming. Heb het nooit eerder gehoord dan is de kans levensgroot dat je in eerste instantie niet goed weet wat je ermee aan moet. De snerpende 'freaky' geluidjes, hypnotiserende bliepjes, donderende kickdrums en overstuurde baslijnen laten zich niet makkelijk beluisteren. Tegelijkertijd kan zelfs de meest doorgewinterde 'kenner' telkens weer opnieuw verrast worden door dezelfde plaat. En het evolutieproces dat je als technoliefhebber doormaakt is bij iedereen verschillend. Het is heel goed mogelijk dat je aan het einde van je muzikale rit door Technoland terugkomt waar het allemaal begon, de elektro uit de jaren tachtig.
De geschiedenis van Techno is niet iets wat je zomaar even opschrijft. Daar zou je vele pagina's mee kunnen vullen. Daarom hier geen tekst over Detroit, Plus8, Cocoon, Primate of Drumcode. Geen Mayday, Awakenings, Innercity, I Love Techno of Shockers. En ook geen verhalen over Sven Väth, Carl Cox, Kevin Saunderson of DJ Hell. Want je kan Techno en alles wat daarmee te maken heeft niet in een hokje plaatsen. Er zijn zoveel verschillende subgenres, zoveel verschillende manieren van mixen en zoveel verschillende wijzen waarop Techno in de studio gearrangeerd kan worden.
Iedereen beleeft en waardeert Techno op zijn eigen manier
















