Nieuw apparaat in strijd tegen wegpiraat
Foto LC/Jan de Boer
Door Jaap Hellinga
LEEUWARDEN - Onverbeterlijke snelheidsovertreders beschikken vaak over peperdure radarverklikkers om snelheidsbekeuringen te ontlopen. Sinds zulke apparaten verboden zijn, verstoppen ze de verklikkers in hun auto's. De Friese politie beschikt nu echter over een zogenaamde radardetector-detector. Iedere overtreder wordt genadeloos opgespoord
RDD heet het doosje in politiejargon. Agenten kunnen het met zuignappen op de vooruit van hun surveillancewagen plakken. Rijdt er iemand met zo'n verboden radardetector voorbij, dan klinkt er een schelle toon en knipperen de lichtjes. Hebbes!
Sinds vorige week donderdag zijn al zeventien bestuurders betrapt op het bezit van detectieapparatuur. ,,Alles pak je, en ook op hele grote afstanden'', jubelt politieman Karel Hilbrands. ,,Het is een kat-en-muisspelletje.''
Negen van de tien in beslag genomen verklikkers kosten rond de €1000. Daar komt dan ook nog eens een boete van €250 overheen. ,,Dat tikt er in, maar we hebben het nu wel over de bikkels. Die nemen dat risico'', zegt Hilbrands. ,,Ze weten het allemaal.''
Friesland is het laatste politiedistrict dat het nieuwe wondermiddel tot zijn beschikking heeft gekregen. ,,In Groningen kregen ze in het begin gigantisch veel radardetectors te pakken. Daar loopt het nu terug.''
De Friese agent draaide een poosje met de Groningers mee. ,,We kregen een man in een vrij dure auto te pakken. Hij ontkende zo'n radarverklikker te hebben en we konden zo op het oog ook niks vinden. Hij gaf pas toe toen we zeiden: als je niet meewerkt, wordt je auto voor onderzoek in beslag genomen.''
In de praktijk zal het zo'n vaart niet lopen. ,,We gaan niet zelf sleutelen'', benadrukt Hilbrands. ,,Een kniptangetje heb je als agent natuurlijk gauw gevonden, maar voor dat je het weet knip je een draadje van de gps los.''
De betrapte chauffeur moet er dus zelf voor zorgen dat de radardetector uit zijn auto wordt verwijderd. Lukt dat niet ter plaatse, dan neemt de politie het 'kenteken deel 1' in beslag. De verdachte heeft daarna nog vier weken de tijd om de detector op het politiebureau in te leveren.
Blijft hij weg, dan wordt zijn kenteken ongeldig verklaard. In zo'n geval is de trotse autobezitter ver van huis. Hilbrands is blij met de nieuwe aanwinst. Tegelijk belooft hij: ,,We gaan er geen heksenjacht van maken.''
Foto LC/Jan de Boer
Door Jaap Hellinga
LEEUWARDEN - Onverbeterlijke snelheidsovertreders beschikken vaak over peperdure radarverklikkers om snelheidsbekeuringen te ontlopen. Sinds zulke apparaten verboden zijn, verstoppen ze de verklikkers in hun auto's. De Friese politie beschikt nu echter over een zogenaamde radardetector-detector. Iedere overtreder wordt genadeloos opgespoord
RDD heet het doosje in politiejargon. Agenten kunnen het met zuignappen op de vooruit van hun surveillancewagen plakken. Rijdt er iemand met zo'n verboden radardetector voorbij, dan klinkt er een schelle toon en knipperen de lichtjes. Hebbes!
Sinds vorige week donderdag zijn al zeventien bestuurders betrapt op het bezit van detectieapparatuur. ,,Alles pak je, en ook op hele grote afstanden'', jubelt politieman Karel Hilbrands. ,,Het is een kat-en-muisspelletje.''
Negen van de tien in beslag genomen verklikkers kosten rond de €1000. Daar komt dan ook nog eens een boete van €250 overheen. ,,Dat tikt er in, maar we hebben het nu wel over de bikkels. Die nemen dat risico'', zegt Hilbrands. ,,Ze weten het allemaal.''
Friesland is het laatste politiedistrict dat het nieuwe wondermiddel tot zijn beschikking heeft gekregen. ,,In Groningen kregen ze in het begin gigantisch veel radardetectors te pakken. Daar loopt het nu terug.''
De Friese agent draaide een poosje met de Groningers mee. ,,We kregen een man in een vrij dure auto te pakken. Hij ontkende zo'n radarverklikker te hebben en we konden zo op het oog ook niks vinden. Hij gaf pas toe toen we zeiden: als je niet meewerkt, wordt je auto voor onderzoek in beslag genomen.''
In de praktijk zal het zo'n vaart niet lopen. ,,We gaan niet zelf sleutelen'', benadrukt Hilbrands. ,,Een kniptangetje heb je als agent natuurlijk gauw gevonden, maar voor dat je het weet knip je een draadje van de gps los.''
De betrapte chauffeur moet er dus zelf voor zorgen dat de radardetector uit zijn auto wordt verwijderd. Lukt dat niet ter plaatse, dan neemt de politie het 'kenteken deel 1' in beslag. De verdachte heeft daarna nog vier weken de tijd om de detector op het politiebureau in te leveren.
Blijft hij weg, dan wordt zijn kenteken ongeldig verklaard. In zo'n geval is de trotse autobezitter ver van huis. Hilbrands is blij met de nieuwe aanwinst. Tegelijk belooft hij: ,,We gaan er geen heksenjacht van maken.''
,,We gaan er geen heksenjacht van maken.''
Inside information he? 
www.flitsservice.nl ben daar meldingen verwerker
op het forum zijn er al div. forums en daar is 'iemand' die die dingen uitmeet met allemaal appratuur enzo, en hij is er achtergekomen dat door het uitschakelen van de multa band dat je lek spanning heel laag is.
Ik denk door dat het komt omdat je op de 34 ghz band meer vermogen nodig hebt..
www.flitsservice.nl ben daar meldingen verwerker
Ik denk door dat het komt omdat je op de 34 ghz band meer vermogen nodig hebt..
ik dacht eigenlijk dat alle meldingen op alle radio zenders hetzelfde waren
maar nu ga ik zeker naar Veronica luisteren
het gaat ome koos toch alleen maar om de centjes.
en niet om de verkeers veiligheid
waar ze beter flitsers kunnen plaatsen is binnen de bebouwde kom of bij scholen waar veel kinderen oversteken. dat zou nuttig zijn
maar nu ga ik zeker naar Veronica luisteren
het gaat ome koos toch alleen maar om de centjes.
en niet om de verkeers veiligheid
waar ze beter flitsers kunnen plaatsen is binnen de bebouwde kom of bij scholen waar veel kinderen oversteken. dat zou nuttig zijn
Maar, blijf het toch een vreemd verhaal vinden : lekstroom in een auto heb je van alle apparatuur die er in zit,
want hoe raakt anders je accu leeg als je de auto een tijd niet hebt gebruikt.Lekstroom bestaat namelijk niet je hebt altijd apparatuur dat stroom gebruikt. Klok/radio binnen verlichting etc. Dit kun je alleen weghalen door een hoofdschakelaar om te zetten die rechtstreeks de stroom van de accu haalt. Stinger geeft aan dat het volslagen onzin is, want een ontvanger ontvangt en doet verder niets.
Alleen als hij iets te melden heeft geeft hij signaal en gebruikt net als alle andere apparatuur in de auto stroom.
Dus bij iedere auto moet de radar detector detector reageren omdat iedere auto stroom gebruikt.
want hoe raakt anders je accu leeg als je de auto een tijd niet hebt gebruikt.Lekstroom bestaat namelijk niet je hebt altijd apparatuur dat stroom gebruikt. Klok/radio binnen verlichting etc. Dit kun je alleen weghalen door een hoofdschakelaar om te zetten die rechtstreeks de stroom van de accu haalt. Stinger geeft aan dat het volslagen onzin is, want een ontvanger ontvangt en doet verder niets.
Alleen als hij iets te melden heeft geeft hij signaal en gebruikt net als alle andere apparatuur in de auto stroom.
Dus bij iedere auto moet de radar detector detector reageren omdat iedere auto stroom gebruikt.
laatste aanpassing
Stinger geeft aan dat het volslagen onzin is, want een ontvanger ontvangt en doet verder niets.
Dis is niet waar! ik zal het je uitleggen..
Je moet een radar detector zien als een soort klankvork, een van 24 ghz (gatso) en 34 ghz (multanova)
Zodra je er een andere vork bij houdtmet diezelfde toonhoogte zal die mee gaan trillen, precies datzelfde systeem zit in je radar detector, een flitspaal zend een golf uit van 24 ghz en je radar detector zal dus mee gaan trillen, dat gebeurt door middel van spanning/stroom (een radardetector wordt ook warm zodra die lang heeft aangestaan voel maar is
Een rdd detecteerd dus of er iets mee-trilt zeg maar, en dat geeft tie aan.
Het verhaal dat een radar detector alleen ontvangt klopt niet, verzenden doet tie wel degelijk.
Ik heb er 2 weken geleden een boete voor gekregen
. Kost me 250 euro en ik moest mijn kentekenbewijs deel I inleveren. Deze kreeg ik weer terug nadat ik de stinger op het bureau had ingeleverd
.
Gelukkig hebben ze weer wat nieuws op de markt weten te brengen.
Zie: www.stinger.nl
Gelukkig hebben ze weer wat nieuws op de markt weten te brengen.
DE SPECTRUM ANALYZER
Met onze achtergrond als pionier, marktleider en innovator op het gebied van radar detectors hebben wij zo'n 12 jaar lang de input van onze klanten verzameld. Na de klanten-ideeën te hebben gekoppeld aan onze eigen wensenlijst, zijn wij drie jaar geleden begonnen met de ontwikkeling van een nieuwe Stinger. Tijdens de eerste R&D fase bleek al dat we nog veel meer moois zouden kunnen verwezenlijken dan we in eerste instantie van plan waren. En als het mooier en beter kàn, kunnen we het ook niet nalaten om het mooier en beter te maken. Dat Stinger perfectionisme heeft als nadeel dat de ontwikkeling veel langer heeft geduurd dan wij hadden gedacht. Het voordeel is dat we een droomproduct hebben gemaakt. Ongekend op het niveau van consumentenproducten.
DSI Computer
De 'DSI Computer' is een modulair computersysteem voor de automobilist, bestaande uit een 'Computer Center' en meerdere modules die je daarop aansluit. Het geheel wordt bediend via de 'Memory Display' module, een 'Grafische User Interface'.
De DSI Computer is in grote mate 'toekomst-bestendig'. In de eerste plaats vanwege z'n modulariteit: Nieuwe ontwikkelingen kan de gebruiker eenvoudig doorvoeren door een nieuwe module bij de Computer Center in te klikken. Daarnaast kan de gebruiker m.b.v. de PC-interface software updates downloaden van deze website. Hiermee blijft de DSI voor vele jaren een waardevolle investering.
Wereldprimeur: Militaire meettechniek voor in de auto De meest in het oog springende module is de Spectrum Analyzer. Deze unieke Stinger uitvinding is gebaseerd op de 'laboratorium spectrum analyzer', een vrij groot en heel duur apparaat dat door instituten zoals TNO gebruikt wordt voor precisie metingen en analyses op het gebied van microgolfsignalen. De Stinger Spectrum Analyzer is echter zo compact dat hij makkelijk in een auto is in te bouwen en is bovendien redelijk betaalbaar. Maar dat is nog niet alles.
Onze ingenieurs hebben deze Spectrum Analyzer weten te combineren met een 'patch antenne', gebaseerd op een techniek die tot nu toe was voorbehouden aan militaire toepassingen zoals in F-16 straaljagers en intelligente raketsystemen. De 'patch antenne' draagt niet alleen bij aan de bijzondere accuratesse maar is bovendien essentieel voor de extreme gevoeligheid van de DSI.
Enkele DSI Computer toepassingen Gedragen door deze 'cutting-edge' technieken en een slimme computer combineert de DSI Computer een veelvoud aan hyperintelligente toepassingen, zoals:
Safety Signals - "Pas op! Werk aan de weg."
Police Check - De rollen omgedraaid
Militaire Detectie - Militaire meettechniek, dubbele afstand
RitRegistratie - Automatische kilometer-administratie
Met 'Safety Signals' kunnen automobilisten met een DSI waarschuwingen ontvangen voor bijvoorbeeld 'werk aan de weg', uitgaande scholen alsmede politie- en ambulancediensten.
De rollen worden nu eens echt omgedraaid: DSI's 'Police Check' stelt de automobilist in staat om de politie te controleren op legaliteit en juistheid van de snelheidscontroles.
'Militaire Detectie' omvat 'Radar Alamering' en 'GPS Detectie'. Door zijn militaire meettechniek - de nieuwe Stinger is geen radar detector - kan de DSI waarschuwen op ruim de dubbele afstand van radar detectors zoals de legendarische Stinger Ventura.
Met onze achtergrond als pionier, marktleider en innovator op het gebied van radar detectors hebben wij zo'n 12 jaar lang de input van onze klanten verzameld. Na de klanten-ideeën te hebben gekoppeld aan onze eigen wensenlijst, zijn wij drie jaar geleden begonnen met de ontwikkeling van een nieuwe Stinger. Tijdens de eerste R&D fase bleek al dat we nog veel meer moois zouden kunnen verwezenlijken dan we in eerste instantie van plan waren. En als het mooier en beter kàn, kunnen we het ook niet nalaten om het mooier en beter te maken. Dat Stinger perfectionisme heeft als nadeel dat de ontwikkeling veel langer heeft geduurd dan wij hadden gedacht. Het voordeel is dat we een droomproduct hebben gemaakt. Ongekend op het niveau van consumentenproducten.
DSI Computer
De 'DSI Computer' is een modulair computersysteem voor de automobilist, bestaande uit een 'Computer Center' en meerdere modules die je daarop aansluit. Het geheel wordt bediend via de 'Memory Display' module, een 'Grafische User Interface'.
De DSI Computer is in grote mate 'toekomst-bestendig'. In de eerste plaats vanwege z'n modulariteit: Nieuwe ontwikkelingen kan de gebruiker eenvoudig doorvoeren door een nieuwe module bij de Computer Center in te klikken. Daarnaast kan de gebruiker m.b.v. de PC-interface software updates downloaden van deze website. Hiermee blijft de DSI voor vele jaren een waardevolle investering.
Wereldprimeur: Militaire meettechniek voor in de auto De meest in het oog springende module is de Spectrum Analyzer. Deze unieke Stinger uitvinding is gebaseerd op de 'laboratorium spectrum analyzer', een vrij groot en heel duur apparaat dat door instituten zoals TNO gebruikt wordt voor precisie metingen en analyses op het gebied van microgolfsignalen. De Stinger Spectrum Analyzer is echter zo compact dat hij makkelijk in een auto is in te bouwen en is bovendien redelijk betaalbaar. Maar dat is nog niet alles.
Onze ingenieurs hebben deze Spectrum Analyzer weten te combineren met een 'patch antenne', gebaseerd op een techniek die tot nu toe was voorbehouden aan militaire toepassingen zoals in F-16 straaljagers en intelligente raketsystemen. De 'patch antenne' draagt niet alleen bij aan de bijzondere accuratesse maar is bovendien essentieel voor de extreme gevoeligheid van de DSI.
Enkele DSI Computer toepassingen Gedragen door deze 'cutting-edge' technieken en een slimme computer combineert de DSI Computer een veelvoud aan hyperintelligente toepassingen, zoals:
Safety Signals - "Pas op! Werk aan de weg."
Police Check - De rollen omgedraaid
Militaire Detectie - Militaire meettechniek, dubbele afstand
RitRegistratie - Automatische kilometer-administratie
Met 'Safety Signals' kunnen automobilisten met een DSI waarschuwingen ontvangen voor bijvoorbeeld 'werk aan de weg', uitgaande scholen alsmede politie- en ambulancediensten.
De rollen worden nu eens echt omgedraaid: DSI's 'Police Check' stelt de automobilist in staat om de politie te controleren op legaliteit en juistheid van de snelheidscontroles.
'Militaire Detectie' omvat 'Radar Alamering' en 'GPS Detectie'. Door zijn militaire meettechniek - de nieuwe Stinger is geen radar detector - kan de DSI waarschuwen op ruim de dubbele afstand van radar detectors zoals de legendarische Stinger Ventura.
Zie: www.stinger.nl
laatste aanpassing
toch is mijne ondetecteerbaar tenminste rijdend en als ik een stopteken krijg zet ik em uit via een knopje
Reken er maar op dat je hangt, als je een stop teken krijgt weten ze echt wel dat je er een aan bord heb en al helemaal als je hem uitzet als je ze aan de kant zetten.
Ze hebben dan trouwens ook een geldige reden om in je auto te kijken omdat je dan verdacht bent op het bezit hebben van een radar detector, en omdat dat apparaat vol uit ging toen ze naast jou reden hebben ze daar dus een geldige reden voor, kortom ze zullen gaan zoeken en hem vinden, je kan er dan nog een verhaal van maken maar ik geef je weinig kans.
En ben wel benieuwd naar je creatie, laat maar zien
Opsporen radardetectoren simpel
De politie heeft de afgelopen maanden al 600 automobilisten weten op te pakken met een radardetector, door gebruik te maken van een RDD (radardetector-detector). Fabrikanten van radardetectoren adverteren danwel met de leuze dat hun nieuwste detectoren, met prijzen oplopend tot 1000 euro, niet te traceren zijn. In de praktijk blijkt dit niet te kloppen.
Volgens een hoofdagent van het verkeershandhavingsteam (VHT) in Noord-Holland Noord zijn juist de oude grote radardetectoren met de RDD moeilijker te traceren dan de nieuwste kleine geavanceerde exemplaren: ''Die oude stingers, 'lekken' signalen, maar dat doen bijvoorbeeld de vele gsm-zenders ook. Dat levert erg veel knipperende lichtjes en geluid op uit de RDD, zonder dat duidelijk is waar het precies vandaan komt. De nieuwe kleine detectoren daarentegen veroorzaken een sterk signaal. Je ziet meestal ook dat de automobilist het verklikkerkastje snel wil verstoppen onder zijn stoel of in een tas.''
De boete op het bezit van een radardetector bedraagt 250 euro. Bovendien wordt de detector in beslag genomen. Ook wordt deel 1 van het kentekenbewijs ingevorderd. De bestuurder moet binnen een maand de zender laten verwijderen. Die ingreep moet hij op het bureau tonen en het bewijsmateriaal afgeven. Van dwarsliggers wordt het kentekenbewijs vernietigd. De auto moet dan een herkeuring ondergaan.
Het verbod op een radardetector dateert van 1 januari dit jaar. Ons land schaarde zich daarmee in de rij met België, Denemarken, Frankrijk, Luxemburg en Zweden. Het verbod is ingesteld om de verkeersveiligheid te vergroten. Uit de praktijk zou blijken dat automobilisten de detectoren hebben aangeschaft om niet gehinderd door snelheidsradar en lasergun hard te kunnen rijden.
De politie heeft de afgelopen maanden al 600 automobilisten weten op te pakken met een radardetector, door gebruik te maken van een RDD (radardetector-detector). Fabrikanten van radardetectoren adverteren danwel met de leuze dat hun nieuwste detectoren, met prijzen oplopend tot 1000 euro, niet te traceren zijn. In de praktijk blijkt dit niet te kloppen.
Volgens een hoofdagent van het verkeershandhavingsteam (VHT) in Noord-Holland Noord zijn juist de oude grote radardetectoren met de RDD moeilijker te traceren dan de nieuwste kleine geavanceerde exemplaren: ''Die oude stingers, 'lekken' signalen, maar dat doen bijvoorbeeld de vele gsm-zenders ook. Dat levert erg veel knipperende lichtjes en geluid op uit de RDD, zonder dat duidelijk is waar het precies vandaan komt. De nieuwe kleine detectoren daarentegen veroorzaken een sterk signaal. Je ziet meestal ook dat de automobilist het verklikkerkastje snel wil verstoppen onder zijn stoel of in een tas.''
De boete op het bezit van een radardetector bedraagt 250 euro. Bovendien wordt de detector in beslag genomen. Ook wordt deel 1 van het kentekenbewijs ingevorderd. De bestuurder moet binnen een maand de zender laten verwijderen. Die ingreep moet hij op het bureau tonen en het bewijsmateriaal afgeven. Van dwarsliggers wordt het kentekenbewijs vernietigd. De auto moet dan een herkeuring ondergaan.
Het verbod op een radardetector dateert van 1 januari dit jaar. Ons land schaarde zich daarmee in de rij met België, Denemarken, Frankrijk, Luxemburg en Zweden. Het verbod is ingesteld om de verkeersveiligheid te vergroten. Uit de praktijk zou blijken dat automobilisten de detectoren hebben aangeschaft om niet gehinderd door snelheidsradar en lasergun hard te kunnen rijden.
het stukje
''Die oude stingers, 'lekken' signalen, maar dat doen bijvoorbeeld de vele gsm-zenders ook. Dat levert erg veel knipperende lichtjes en geluid op uit de RDD, zonder dat duidelijk is waar het precies vandaan komt. De nieuwe kleine detectoren daarentegen veroorzaken een sterk signaal.
hier wordt ik nog een heel klein beetje blij van
De stinger ventura werkt net als alle andere detectoren met dezelfde techniek. En zoals hij zegt "'Die oude stingers, 'lekken' signalen" klopt, want dat doen ze dus allemaal.
De quintezz (raamplakker) is bijvb een die heel goed te detecteren is daarintegen is de beltronics 975 weer veel moeilijker (opkomend 150 meter ipv met de quintezz 800 meter).
Ik ben erg benieuwd wanneer er een komt die niet te detecteren is en ik vrees dat dat best moeilijk wordt om zoiets te maken, maarja.. beste zou nog steeds een radar detector detector detector moeten zijn
De quintezz (raamplakker) is bijvb een die heel goed te detecteren is daarintegen is de beltronics 975 weer veel moeilijker (opkomend 150 meter ipv met de quintezz 800 meter).
Ik ben erg benieuwd wanneer er een komt die niet te detecteren is en ik vrees dat dat best moeilijk wordt om zoiets te maken, maarja.. beste zou nog steeds een radar detector detector detector moeten zijn











