Ongeveer eind april is bij mij deze ziekte vastgesteld. Ik zou graag willen weten wie hier nog meer ervariongen mee hebben, en nog wat tips enzow hebben. Ik kan me er aardig goed aan houden om niet te snoepen en geen frisdrank te drinken enzow, en alcohol doe ik helemaal niet meer aan. Maar het gaat mij vooral om de ervaringen enzo, en tips van mensen die het zelf hebben of mensen kennen die het ook hebben en hoe jullie er tegen aan kijken...
Uitspraak van ***Puppy*** op dinsdag 5 september 2006 om 23:53:Ken t niet
Wat is hypoglykemie?
Hypoglykemie betekent letterlijk "een te lage bloedsuikerspiegel". De bloedsuikerspiegel is een uitdrukking waarmee de hoeveelheid suiker in het bloed wordt aangeduid. De bloedsuikerspiegel hoort binnen bepaalde waarden te blijven; duikt de bloedsuikerspiegel onder de laagste normale waarde dan spreekt men van hypoglykemie. Mensen die regelmatig te lage bloedsuikerwaarden hebben krijgen gezondheidsklachten doordat een aantal systemen in het menselijk lichaam niet meer goed kunnen functioneren.
Hypoglykemie betekent eigenlijk dat de bloedsuikerspiegel voortdurend te laag is. Dit komt echter nauwelijks voor: de meeste mensen gebruiken de benoeming "hypoglykemie" om er "glucose-intolerantie" mee aan te duiden. Wanneer iemand last heeft van glucose-intolerantie schommelt de bloedsuikerwaarde sterk en kan zowel te lage als normale of vaak zelfs te hoge bloedsuikerwaarden bereiken. Van deze te hoge bloedsuikerwaarden merken we niet zo erg veel, maar wel van de te lage bloedsuikerwaarden en de sterke schommelingen. Vaak wordt glucose-intolerantie dan ook als hypoglykemie gediagnostiseerd. Problematisch is dat niet omdat deze twee aandoeningen op dezelfde manier kunnen worden behandeld.
Een vriendin van me heeft die ziekte ook, en het is echt geen pretje.
Maar als je je goed aan de regeltjes houdt, en weet wat je wel en niet mag hebben, dan maakt het het een stuk makkelijker om er mee om te gaan
laatste aanpassing
Uitspraak van Quiet_Wildcard ™ op woensdag 6 september 2006 om 00:01:s dat niet het omgekeerde van suikerziekte?
Dat je juist teveel insuline aanmaakt?
dat lijkt mij niet
want van Insuline gaat je bloedsuikerspiegel juist stijgen
en zij heeft last van lage bloedsuiker spiegel.
volgens mij moet je dan toch zoveel mogelijk voeding met een lage Glychemische waarde eten
zodat je grote schommelingen in je bloedsuikerspiegel vermijd?
Ja zoiets is het wel ja. Alleen als ik suiker binnen krijg, maak ik teveel insuline aan, zodat mijn bloedsuikerwaarde niet daalt naar 'normaal'niveau, maar veel te ver naar beneden zeg maar.
Bij suikerziekte maak je zelf helemaal geen insuline meer aan, daarom hebben zij last van hoge suikerspiegel. Je alvleesklier is dan uitgeput, zoiets. Dan doettie niks meer.
Als ik me dus nu niet zou houden aan wat ik wel of niet mag, krijg ik op den duur ook suikerziekte, omdat die klier nu overuren maakt, en op den duur uitgeput raakt. Burn-out, kan je wel zeggen
Tis alleen moeilijk om je eraan te houden (vooral chocola, en op verjaardagen en in het weekend met uitgaan) en dan krijg je weer met de gevolgen ervan te maken, op korte en lange termijn.
Bij suikerziekte maak je zelf helemaal geen insuline meer aan, daarom hebben zij last van hoge suikerspiegel. Je alvleesklier is dan uitgeput, zoiets. Dan doettie niks meer.
Als ik me dus nu niet zou houden aan wat ik wel of niet mag, krijg ik op den duur ook suikerziekte, omdat die klier nu overuren maakt, en op den duur uitgeput raakt. Burn-out, kan je wel zeggen
Tis alleen moeilijk om je eraan te houden (vooral chocola, en op verjaardagen en in het weekend met uitgaan) en dan krijg je weer met de gevolgen ervan te maken, op korte en lange termijn.
Uitspraak van ***Puppy*** op dinsdag 5 september 2006 om 23:53:Kut voor je
thnx tis ook wel lastig uit te leggen, niet de ziekte zelf maar meer ook de lasten enzo
Uitspraak van sportfriek op woensdag 6 september 2006 om 00:10:want van Insuline gaat je bloedsuikerspiegel juist stijgen
en zij heeft last van lage bloedsuiker spiegel.
Ik ken mensen met diabetes. Welke vorm van diabetes weet ik 1 2 3 niet, maar die meten hun bloedsuikerspiegel en aan de hand daarvan bepalen ze de maateenheid insuline hoe hoeger de spiegel hoe meer insuline... m.a.w. ik dacht juist daarom dat de bloedsuikerspiegel verlaagt word door teveel insuline.
Uitspraak van Quiet_Wildcard ™ op woensdag 6 september 2006 om 00:36:ze de maateenheid insuline hoe hoeger de spiegel hoe meer insuline... m.a.w. ik dacht juist daarom dat de bloedsuikerspiegel verlaagt word door teveel insuline.
wat wel zou kunnen is dat door de insuline je bloedsuiker spiegel enorm hard stijgt
en zodra het uitgewerkt is... enorm hard kan zakken
waardoor het weer onder het gezonde niveau terrecht komt.
daarom is het eigenlijk voor iedereen beter om voeding te eten waarvan de energie langzaam vrij komt.
dus geen snoep maar beter complexe koolhydraten
zoals volkoren brood.
alleen bodybuilders die eten na een training bewust 25 tot 50 gram dextrose om een korte periode na de training de bloedsuikerspiegel express hoog te houden
zodat het lichaam veel insuline in de bloedbaan gaat afgeven .
De Insuline zorgt ervoor dat het eiwit dat ze eten (van een whey-eiwitshake bijvoorbeeld) sneller opgenomen wordt en via het bloed gestransporteerd wordt naar de spiercellen
zodat ze sneller herstellen/groeien.
1 voordeel van deze ziekte is dat je waarschijnlijk heel veel over voeding en het effect ervan op je lichaam zal leren.
in ieder geval succes met het leren leven met deze aandoening.
laatste aanpassing
Ongeveer eind april is bij mij deze ziekte vastgesteld.
hypoglykemie is geen ziekte het is een symptoom
Uitspraak van sportfriek op woensdag 6 september 2006 om 00:10:want van Insuline gaat je bloedsuikerspiegel juist stijgen
en zij heeft last van lage bloedsuiker spiegel.
Nee! je bloedsuikerspiegel daalt juist door insuline (glucose wordt opgeslagen in vetcellen), door glucagon stijgt je bloedsuikerspiegel.
Uitspraak van verwijderd op woensdag 6 september 2006 om 08:57:hypoglykemie is geen ziekte het is een symptoom
Inderdaad.
Ik heb er in lichte vorm last van. Heb op sommige momenten dat ik helemaal begin te trillen en draaierig word. Gelukkig houd het voor mij daarbij op.
Als ik wat eet en ff rustig aan doe is het ook weer weg! Houd ook verder nergens rekening mee met wat ik eet.
Het is ooit vastgesteld door een arts, maar het zal wel
Weet niet wat andere symptonen zijn eigenlijk?
Uitspraak van sportfriek op woensdag 6 september 2006 om 00:53:wat wel zou kunnen is dat door de insuline je bloedsuiker spiegel enorm hard stijgt
Insuline verlaagt je bloedsuikerspiegel juist...
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op woensdag 6 september 2006 om 10:27:Het is trouwens prima te genezen met homeopatische therapie
Thnx voor de reacties, het is idd geen suikerziekte maar voorloper ervan. En insuline zorgt ervoor dat je suikerspiegel daalt.
Ben al bezig met homeopathische therapie, dus hoop idd dat dat helpt. Heb er alleen niet zo veel vertrouwen in.
Mag ik vragen wat je precies hebt gekregen hiervoor?? Ik krijg heel erg verdunde suiker van haar, aangezien homeopathie het gelijke met het gelijke bestrijdt. Maar dat vindt ik nou juist zo raar. Maar goed, probeer het wel!
En hoelang heb je het gehad??
Ben al bezig met homeopathische therapie, dus hoop idd dat dat helpt. Heb er alleen niet zo veel vertrouwen in.
Mag ik vragen wat je precies hebt gekregen hiervoor?? Ik krijg heel erg verdunde suiker van haar, aangezien homeopathie het gelijke met het gelijke bestrijdt. Maar dat vindt ik nou juist zo raar. Maar goed, probeer het wel!
En hoelang heb je het gehad??
Ben ik niet met je eens, er is geen geneesmiddel voor. Maar met homeopathische behamdeling kun je er wel afkomen. Wedden dat jij dan ook zo'n keuze maakt?
Maar zelf weten, jij hoeft er ook niet heen ja
Wees blij
Maar zelf weten, jij hoeft er ook niet heen ja
Wees blij
je hebt een hypo, dus te lage bloedsuikerspiegel, dan MOET je juist zoete bende naar binnen werken. Op de afdeling waar ik stage loop, worden genoeg mensen opgenomen met ontregelede diabetes. Als hun een hypo hebben krijgen ze limonadesiroop te drinken. Dus wat ik hieronder geciteerd heb snap ik niet helemaal van jou...
Ik kan me er aardig goed aan houden om niet te snoepen en geen frisdrank te drinken enzow
Ik begrijp het zelf ook niet, maar wel meer dan jij.
Uitleg:
Idd moet ik wel iets binnenkrijgen tijdens een hypo, maar omdat het niet teveel mag schommelen is het niet goed om meteen een suikerklontje te gaan eten ofzo, omdat je suikerspiegel dan ineens stijgt. En wat gebeurt er als mn suikerspiegel stijgt? Dan maak ik weer teveel insuline aan doordat mn suikerspiegel veel te snel en veel te ver daalt, zodat ik een hypo krijg... Dus daarom niet. Ik mag wel langzame koolhydraten hebben dan, zoals bruin brood enzo.
Maar ik merk al dat niet alleen ik er niet veel van snap.
En heb ook niet echt de bedoeling dat ik het moet uitleggen aan mensen die het zelf ook niet snappen (goed bedoeld allemaal dat snap ik wel) Maar heb meer behoefte aan tips of ervaringen van mensen die het wel kennen. Ik heb dit nl en ben er ook niet kapot van, maar ben de hele tijd al bezig om het uit te leggen. Als je op visite bent (Wil je niks? En je bent al zo dun! Je doet toch niet aan de lijn hae?) Of bij het uitgaan: "Drink jij water??? Neem een borrel, hier heb wat voor je besteld.."
Ik weet wel wat ik heb maar heb liever wat ervaringen en tips enzow dan een hele discussie starten over wat het is of hoe je het precies noemt enz enz..
Uitleg:
Idd moet ik wel iets binnenkrijgen tijdens een hypo, maar omdat het niet teveel mag schommelen is het niet goed om meteen een suikerklontje te gaan eten ofzo, omdat je suikerspiegel dan ineens stijgt. En wat gebeurt er als mn suikerspiegel stijgt? Dan maak ik weer teveel insuline aan doordat mn suikerspiegel veel te snel en veel te ver daalt, zodat ik een hypo krijg... Dus daarom niet. Ik mag wel langzame koolhydraten hebben dan, zoals bruin brood enzo.
Maar ik merk al dat niet alleen ik er niet veel van snap.
En heb ook niet echt de bedoeling dat ik het moet uitleggen aan mensen die het zelf ook niet snappen (goed bedoeld allemaal dat snap ik wel) Maar heb meer behoefte aan tips of ervaringen van mensen die het wel kennen. Ik heb dit nl en ben er ook niet kapot van, maar ben de hele tijd al bezig om het uit te leggen. Als je op visite bent (Wil je niks? En je bent al zo dun! Je doet toch niet aan de lijn hae?) Of bij het uitgaan: "Drink jij water??? Neem een borrel, hier heb wat voor je besteld.."
Ik weet wel wat ik heb maar heb liever wat ervaringen en tips enzow dan een hele discussie starten over wat het is of hoe je het precies noemt enz enz..
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 8 september 2006 om 18:02:dat komt omdat iedereen hier DM1 en DM2 door elkaar haalt.
heeft niets te maken met hypo of hyper
type 1 is insuline afhankelijk
type 2 is tablet afhankelijk
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 8 september 2006 om 18:15:type 2 is tablet afhankelijk
type 2 kunnen op den duur ook insuline afhankelijk worden
type 1 ontstaat op jonge leeftijd
type 2 is ook wel ouderdomsdiabetes
en ik snap wel wat jaheira bedoelt, dat je geen zin heb om t uit te leggen...
ik snap best heel goed hoe het in mekaar zit, maar als jij een hypo heb van 1.0 mmol moet je egt wel iets onwijs zoets naar biennen werken hoor...dan schiet ie idd ffies omhoog, maar das de bedoeling...
type 2 is ook wel ouderdomsdiabetes
en ik snap wel wat jaheira bedoelt, dat je geen zin heb om t uit te leggen...
ik snap best heel goed hoe het in mekaar zit, maar als jij een hypo heb van 1.0 mmol moet je egt wel iets onwijs zoets naar biennen werken hoor...dan schiet ie idd ffies omhoog, maar das de bedoeling...
Mmm.. zo werkt t volgens mij dus niet.. door iets zoets te eten stijgt haar suikerspiegel juist weer veels te hard waardoor ze weer extra insuline aanmaakt.. daardoor daalt haar suikerspiegel weer veels te veel.. door suiker te eten houd je die schommelingen in de bloedsuikerspiegel juist.. Beter is het dus om iets te eten wat langzaam wordt opgenomen.. geen suiker, witmeelproducten etc etc
Uitspraak van verwijderd op woensdag 6 september 2006 om 10:23:je hebt gewoon suiker ziekte..
hypo = te lage bloedsuiker
hyper = te hoge bloedsuiker
zat mensen die bij mij in zkhuis opgenomen worden
hebben een hypo/hyper...
vandaag les gehad van diabetesvpk
Mmm.. zo werkt t volgens mij dus niet.. door iets zoets te eten stijgt haar suikerspiegel juist weer veels te hard waardoor ze weer extra insuline aanmaakt.. daardoor daalt haar suikerspiegel weer veels te veel.. door suiker te eten houd je die schommelingen in de bloedsuikerspiegel juist.. Beter is het dus om iets te eten wat langzaam wordt opgenomen.. geen suiker, witmeelproducten etc etc
als jij een bls heb van 1.0 mmol en je drinkt siroop is ie echt niet opeens 15.0 mmol hoor...die zoete bende is alleen om even uit je hypo te komen. even snel dus, want dat is noodzakelijk, anders kan je in coma raken. Een broodje erbij eten iss idd wel handig om je bls een beetje hoger dan 1.0 mmol te houden. Dus van siroop schiet ie ff omhoog, bij brood gaat dat wat langzamer...
en ik snap wel wat jaheira bedoelt, dat je geen zin heb om t uit te leggen...
ik snap best heel goed hoe het in mekaar zit, maar als jij een hypo heb van 1.0 mmol moet je egt wel iets onwijs zoets naar biennen werken hoor...dan schiet ie idd ffies omhoog, maar das de bedoeling...
dacht het dus niet.
Mmm.. zo werkt t volgens mij dus niet.. door iets zoets te eten stijgt haar suikerspiegel juist weer veels te hard waardoor ze weer extra insuline aanmaakt.. daardoor daalt haar suikerspiegel weer veels te veel.. door suiker te eten houd je die schommelingen in de bloedsuikerspiegel juist.. Beter is het dus om iets te eten wat langzaam wordt opgenomen.. geen suiker, witmeelproducten etc etc
ja pcies.
Uitspraak van verwijderd op donderdag 9 november 2006 om 15:44:dan kan je niet meer de tijd nemen om ff rustig een boterham smeren en eten en een half uur wachten
zo snel gaat het ook weer niet












