Partyflock
 
Forumonderwerp · 886972
 
Dit jaar is het precies 400 jaar geleden dat Rembrandt van RIjn in Leiden geboren werd.
Ter gelegenheid hiervan is een prachtige tentoonstelling in diverse musea.

Wie kan er ook zo genieten van de fameuze schildertechnieken en prachtige schilderijen die Neerlands grootste schilder ons heeft nagelaten?

Ik geef een voorbeeld:


Saillant detail: De nachtwacht was oorspronkelijk 40 cm langer, maar er is aan weerszijde 20 cm afgehaald, anders paste hij niet door de deur van het paleis op de dam ;)
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 12 juli 2006 om 11:21:
Saillant detail


ik vind het nog grappiger dat de helft niet weet hoe het oorspronkelijk heet ;) 'De compagnie van Frans Banning Cocq'


:respect:
laatste aanpassing
Rembrandt wie? :vaag:
 
Uitspraak van wil-lems op woensdag 12 juli 2006 om 11:24:
ik vind het nog grappiger dat de helft niet weet hoe het oorspronkelijk heet 'De compagnie van Frans Banning Cocq'


Tsja inderdaad, die naam is door Willem van Oranje toebedeeld.

In de universiteits bieb vind je er veel info over :)


:boeksie: voor deze boi
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 12 juli 2006 om 11:26:
Tsja inderdaad, die naam is door Willem van Oranje toebedeeld.


haha geinig, dat wist ik niet eens :s

Ook interessant hoe de Nachtwacht zijn naam heeft verkregen, want door vervuiling en verkleuring van de vernislaag in de loop van de 18de en 19de eeuw werd het schilderij steeds donkerder, maar feitelijk heeft Rembrandt een scène bij daglicht weergegeven.
dit vind ik wel een goeie rembrandt
Uitspraak van wil-lems op woensdag 12 juli 2006 om 11:28:
Ook interessant hoe de Nachtwacht zijn naam heeft verkregen, want door vervuiling en verkleuring van de vernislaag in de loop van de 18de en 19de eeuw werd het schilderij steeds donkerder, maar feitelijk heeft Rembrandt een scène bij daglicht weergegeven.


De Nachtwacht heeft trouwens 2 jaar geduurd eer het af was :)
Van 1640 t/m 1642
laatste aanpassing
De compagnie van Frans Banning Cocq was een van de schutterscompagnieën van Amsterdam. Vanaf het eind van de 16e eeuw had elke stadswijk in Amsterdam zo'n compagnie, die was onderverdeeld in vier korporaalschappen. De schutterscompagnieën waren met de verdediging van de stad belast. Aan het hoofd van elke compagnie stonden een kapitein, en diens plaatsvervangende luitenant. Verder kende elke compagnie een vaandeldrager.
 
Uitspraak van Richard op woensdag 12 juli 2006 om 11:24:
Rembrandt wie?


Cultuurbarbaar. Als die een Nissan Skyline had geschilderd had je het wel weer geweten :[
 
Ik ga bij de tentoonstelling in Dordrecht kijken :jaja: vind Rembrandt echt een geweldige schilder!
en dan te bedenken dat het toen 1600 gulden kostte hahahahaha. Dat was toen echt heel erg veel, een gemiddelde werkman verdiende pak hem beet zo een 250 gulden per JAAR welteverstaan
Uitspraak van verwijderd op woensdag 12 juli 2006 om 11:35:
vind Rembrandt echt een geweldige schilder!


idd :respect: 1 van de groten der aarde.

tis er bij mij met de paplepel ingegoten thuis. Toen ik 8 was gaf ik al spreekbeurten over Rembrandt, ik verdiep me al zoooolang in zijn werk.

Dordrecht ben ik ook te vinden trouwens :d
Volgende week breng ik een bezoekje aan het museum.


Het was echt een zeer gedetailleerde schilder, in mijn ogen een ware kunstenaar :respect:
 
vooral de manieren waarop hij weet te belichten:respect:
Vind dat zo geweldig.

En dan te bedenken dat hij dat gewoon met simpele verf en een penseel of wat heeft weten te doen.

Je moet je eens voorstellen, die tijd, hoe moeilijk het zal zijn geweest om je hiertoe te kunnen zetten. In tijden van honger en pest.

Rembrandt was overigens niet echt heel arm. Veel leden van de Adelijke kringen, lieten zichzelf portrereren door deze grootheid
Uitspraak van Wesje b) op woensdag 12 juli 2006 om 11:40:
Het was echt een zeer gedetailleerde schilder, in mijn ogen een ware kunstenaar


niet alleen in jouw ogen hoor ;)

denk dat iedereen die er maar een btje verstand van heeft dit ziet

vind het jammer dat ik nu niet een 'levende legende' in de kunstwereld heb.
Er staat trouwens een standbeeld van hem langs de Amstel. Op de plek waar hij vroeger altijd zat.
 
De later grootheden, ik noem een vermeer, en nog klater een Van Gogh kunnen toch niet aan hem tippen.

Beetje de Pele van de vroege kunst.

Wist je trouwens, dat een simpele ets of schets al vele duizenden euro's opbrengen.
Kon hij toentertijd natuurlijk alleen maar van dromen.:/
:O is ie al dood dan :cry:
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 12 juli 2006 om 11:43:
En dan te bedenken dat hij dat gewoon met simpele verf en een penseel of wat heeft weten te doen.


het is alleen niet 100% zeker of hij het nou alleen heeft gemaakt he. Deskundigen zeggen dus dat het mogelijk is dat hij hulp heeft gehad van 1 van zijn 10 leerlingen die hij toendertijd heeft gehad. Die leerlingen waren ook niet de minste trouwens :| Ik noem een Ferdinand Bol, ik noem een Carel Fabritius.
 
Uitspraak van wil-lems op woensdag 12 juli 2006 om 11:37:
Toen ik 8 was gaf ik al spreekbeurten over Rembrandt


Heb ik ook een keer gedaan. Maar dat is al lang geleden O:)
 
Uitspraak van Michael__ op woensdag 12 juli 2006 om 11:45:
Er staat trouwens een standbeeld van hem langs de Amstel. Op de plek waar hij vroeger altijd zat.


Klopt ja, hij heeft daar nog een molen geschildert, meen in 1648, toch mooi, anders hadden we nooit geweten dat daar een molen heeft gestaan.
Het is de fotografie van vroeger.

Het zijn bijzonder interessante overleveringen. Hoe had men anders kunnen weten hoe Amsterdam er rond de 17de eeuw uitgezien had?
 
Uitspraak van wil-lems op woensdag 12 juli 2006 om 11:46:
Ferdinand Bol


Die draait zioch in zijn graf om, als hij hoort dat er nu een snackbar keten naar hem vernoemd is :/
Wist je trouwens dat Rembrandt ongeveer 600 schilderijen, 300 etsen en 2000 tekeningen heeft gemaakt?
En dat in de 62 jaar dat hij heeft geleefd. Het is toch wat.
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 12 juli 2006 om 11:47:
Klopt ja, hij heeft daar nog een molen geschildert, meen in 1648, toch mooi, anders hadden we nooit geweten dat daar een molen heeft gestaan.


Zijn standbeeld staat naast die molen :)
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 12 juli 2006 om 11:47:
Het zijn bijzonder interessante overleveringen. Hoe had men anders kunnen weten hoe Amsterdam er rond de 17de eeuw uitgezien had?


je slaat de hamer op de kop :yes:


volgend jaar komt er trouwens een film uit over Rembrandt. Wordt gemaakt door PEter Greenway (die van de tentoonstelling hel en hemel in Groningen een tijdje terug ;)

vind t wel minder dat ie Nightwatching gaat heten :s

misschien een idee om tegen die tijd met een leuk groepje naar de premiere te gaan :)
Uitspraak van wil-lems op woensdag 12 juli 2006 om 11:43:
vind het jammer dat ik nu niet een 'levende legende' in de kunstwereld heb.


Wijlen Bob Ross is misschien wel de laatste echte kunstschilder. Rest begint toch op elkaar te lijken.
Je kan bob ross natuurlijk niet vergelijken met een Van Rijn. (ja ik mag hem bij zijn achternaam noemen)
Vooral de eigen stijl van Rembrandt was magnifiek te noemen.
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 12 juli 2006 om 11:48:
Die draait zioch in zijn graf om, als hij hoort dat er nu een snackbar keten naar hem vernoemd is


ik heb dit al eens eerder aangekaart :S

schandalig

helemaal als je bij de Febo's in de uitgaansgelegenheden kijkt, zoveel rotzooi en gevecht en getier

en dit terwijl het 1 van de grootste leerlingen van Rembrandt was
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 12 juli 2006 om 11:48:
als hij hoort dat er nu een snackbar keten naar hem vernoemd is


Ik zou een zaak aanspannen
Uitspraak van wil-lems op woensdag 12 juli 2006 om 11:51:
misschien een idee om tegen die tijd met een leuk groepje naar de premiere te gaan


Dat lijkt me een puik plan
Uitspraak van wil-lems op woensdag 12 juli 2006 om 11:52:
zoveel rotzooi en gevecht en getier


met vuilniszakken en speciaalburgers :s
Rembrandt was de zoon van de molenaar Harmen Gerritsz van Rijn en van de bakkersdochter Neeltgen Willemsdr. van Zuytbrouck. Gedurende een jaar (1620) was hij ingeschreven aan de Academie in Leiden en werd daarna leerling van Jacob van Swanenburg in Leiden (ca. 1621–1623?), van Pieter Pietersz. Lastman in Amsterdam (1624 of/en 1625). Vanaf 1625 deelde hij als zelfstandig schilder in Leiden een werkplaats met Jan Lievens.
In juli 1632 wordt hij voor het eerst in Amsterdam vermeld als logerend bij de kunsthandelaar Hendrick van Uylenburgh. Op 6 juni 1633 trouwde hij met diens nicht Saskia. In 1639 kocht hij een huis (het huidige, sindsdien inwendig gewijzigde Rembrandthuis, Jodenbreestraat 4–6, Amsterdam). Van de vier kinderen die het echtpaar kreeg, bleef alleen Titus (1641–1668) in leven. Na de dood van Saskia (1642) raakte Rembrandt in financiële en persoonlijke moeilijkheden. Men neemt aan dat Hendrickje Stoffels reeds ca. 1645 bij Rembrandt is komen wonen. Samen kregen ze een dochter.

Onjuist is de opvatting dat Rembrandt in armoede gestorven is. Na zijn zgn. faillissement, dwz. de boedelafstand, heeft hij nog verscheidene belangrijke opdrachten gekregen, terwijl hij tevens handel dreef met zowel eigen etswerk als oude kunst. Zijn stoffelijk overschot werd op 8 okt. 1669 in de Westerkerk te Amsterdam bijgezet.
We verdelen zijn werk in verschillende periodes.

Leidse tijd voor 1632
In Rembrandts' vroege schilderijen zien we duidelijk de invloed van zijn leermeesters Lastman, Adam Elsheimer, Gerard van Honthorst. Dit blijkt uit het bonte, aanvankelijk harde coloriet (kleurgebruik), de dramatische clair-obscur-belichting (felle belichting van details) en uit de nadruk op de uitbeelding van sterke gemoedsaandoeningen.

De meeste vroege werken zijn kleine panelen of koperplaten. Tegen 1630 werd het coloriet zachter, met een duidelijke voorliefde voor paars, bronsgroen en gedempt geel. Men kan aannemen dat zijn etstechniek zijn vroege schildertechniek beïnvloed heeft d.w.z. dat net als bij de etsgrond kraste en tekende hij in de nog natte verflaag om bijv. de haargroei of het bont aan te geven. Het vroegst gedateerde schilderij uit deze periode is de Steniging van Stefanus (1625; Musée des Beaux-Arts, Lyon).

Onder de tekeningen vallen de vlugge, maar trefzekere schetsen van bijbelse voorstellingen en uitgewerkte studies van oude mannen met baard op. Zij zijn doorgaans in zwart en/of rood krijt uitgevoerd.


Amsterdamse tijd voor 1632-1640
De schilderijen uit deze meest barokke periode zijn breed en met veel bravour opgebouwd. Na de 'Anatomische les van dr. Tulp' uit 1632 ontstond een lange reeks portretten van welgestelde, soms zeer modieus geklede Amsterdamse burgers. Voor stadhouder Frederik Hendrik maakte Rembrandt een reeks van vijf betrekkelijk kleine passietaferelen. Het coloriet wordt geleidelijk gedempter, de tonaliteit wordt vaak bepaald door goudbruin, rood dat aan koper doet denken, zachtblauw, violet, mosgroen, geel, terwijl vele soorten zwart, zoals violetzwart, zorgen voor de contrastwerking. Vanaf 1632 zijn de schilderijen voluit met Rembrandt gesigneerd.

De Middenperiode 1640-1650
In de schilderijen (overigens ook in de tekeningen) wordt de plaatsing van de figuren goed bestudeerd. Hoogtepunt is het in 1642 voltooide Korporaalschap van kapitein Banningh Cock, de Nachtwacht. De bijbelse voorstellingen, waaronder vier schilderijen van de Heilige Familie, munten uit door eenvoudige huiselijke sfeer en rustige compositie en gaan meestal op naar het leven gemaakte penkrabbels terug. Ook zijn indringende portretten worden minder theatraal.

De belangrijkste vernieuwing in de tekeningen wordt gevormd door de landschappen vanaf 1640, gemaakt op wandelingen in de omgeving van Amsterdam of in Amersfoort en Rhenen. Deze weergaven van het Hollandse landschap getuigen van een zeldzaam raffinement.

De terugkeer tot de natuur spiegelt zich ook in de etsen af. Het werk van de etsnaald wordt anders, schijnbaar minder uitvoerig, maar uitgebreid door het gebruik van de droge naald. Van het papier zijn grotere partijen uitgespaard als contrast met de gradueel donkere dichtheid van de parallelle of van de kruisarceringen; de plaats van de in deze lichtpartijen met droge naald zuiver getekende figuren wordt van nu af steeds belangrijker.

De late werken 1650-1669
In deze laatste periode is Rembrandts schilderkunst tot volle ontplooiing en rijpheid gekomen. De kleur van de schilderijen is nog dieper en rijker, de werkwijze afwisselender. De kleuren diep rood, bruin en goudgeel krijgen de voorkeur. De verf wordt steeds dikker en breder aangebracht.

In zijn tekeningen zette Rembrandt in het begin van de jaren vijftig zijn studies van het landschap voort.
 
Tsja maar vooral omdat we nu leven in een door consumptie gedomineerde maatschappij. Terwijl in de tijden van Ferdinand Bol mensen elke munt 4 keer moesten omdraaien en scheurbuik schering en inslag was
Wist dit allemaal wel, maar dit is leuk om te lezen voor de geinterresseerde
Rembrandt 400 in Museum Het Rembrandthuis

De viering van Rembrandts 400e geboortejaar in 2006

In 2006 is het vierhonderd jaar geleden dat Rembrandt van Rijn (1606-1669) werd geboren. Deze gebeurtenis zal landelijk worden herdacht met exposities en andere evenementen. 2006 is voor Museum Het Rembrandthuis in meerdere opzichten een hoogtijjaar. Dan zal namelijk ook worden herdacht dat honderd jaar eerder het initiatief werd genomen om van Rembrandts vroegere woonhuis een museum te maken. Bovendien is het in 2006 precies vierhonderd jaar geleden dat het Rembrandthuis werd gebouwd. Om dit drievoudige jubileum luister bij te zetten, organiseert het Rembrandthuis in 2006 een keur aan activiteiten rond Rembrandts leven en werk, waaronder vier spectaculaire tentoonstellingen en een omvangrijk educatief programma. Door de aard van het museum, de belangrijke Rembrandtcollectie en de extra activiteiten die het museum gedurende het jaar zal ontwikkelen, zal Museum Het Rembrandthuis als de onmisbare, bindende factor binnen de landelijke viering fungeren.
Willems en boes gaan jullie volgende week mee naar het Rambrandthuis?
 
Ik ben vorige week met me museum jaarkaart naar het Stedelijk geweest.

Toch trekt mij dat niet die hedendaagse kunst. Zie er niks in. Zoals die red yellow and blue zijn toch geen kunstwerken meer, en musea betalen er miljoenen voor :/

 
Uitspraak van Wesje b) op woensdag 12 juli 2006 om 12:00:
Willems en boes gaan jullie volgende week mee naar het Rambrandthuis?


Volgende week ben ik met me schoonouders en oma naar het Kruller Muller museum ;)
:o


ga jij ook met je oma :D

Ik ook man, mijn oma weet echt zoooooooooveel over de oude kunst (L)
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 12 juli 2006 om 12:01:
red yellow and blue


Piet Mondriaan? Niet echt boeiend nee :nee:
 
Uitspraak van Wesje b) op woensdag 12 juli 2006 om 12:05:
Ik ook man, mijn oma weet echt zoooooooooveel over de oude kunst


Nou inderdaad, mijn ouders hebben me vroegerook veel geleerd. Over kunstgeschiedenis enzo.
Wilde het nog gaan studeren, maar heb uiteindelijk voor Fysische Natuurkunde gekozen. Ben nu me eigen Tesla Coil aan het bouwen :)
Casual van Rijn

 
:/
Dat is Karel Klu Klux :yes:
Uitspraak van Wesje b) op woensdag 12 juli 2006 om 12:00:
Willems en boes gaan jullie volgende week mee naar het Rambrandthuis?


op zeker :yes:

ben er wel al 20 x geweest, maar blijft fascinerend
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 12 juli 2006 om 12:08:
Ben nu me eigen Tesla Coil aan het bouwen


laten we ff ontopic blijven ;)
 
Uitspraak van wil-lems op woensdag 12 juli 2006 om 12:22:
laten we ff ontopic blijven


Ok Ok
Uitspraak van wil-lems op woensdag 12 juli 2006 om 12:22:
ben er wel al 20 x geweest, maar blijft fascinerend


en daarna even een pilsje op het Rembrandtsplein
 
Uitspraak van Richard op woensdag 12 juli 2006 om 11:24:
Rembrandt wie?


Das wel heel erg dom als je t serieus meent :/