Nieuwetijdskinderen en ADHD / NLD / PDD NOS
We leven in een nieuwe tijd en er is sprake van een veranderende energie en bewustzijn op aarde. Gedurende de laatste tientallen jaren worden er steeds meer kinderen geboren die extra kwetsbaar en gevoelig zijn.
Kinderen die zeer prikkelgevoelig zijn, die vaak gedrag en of leerproblemen ontwikkelen en waarbij waarbij de oude opvoedingsmethoden niet schijnen te werken.
Dit is al enkele tientallen jaren aan de gang en het aantal kinderen die de diagnose MBD en later ADHD, NLD of PDD NOS opgeplakt kregen is enorm gegroeid. Je kunt nu haast niet meer spreken van kinderen die afwijken van de norm maar van een ware evolutionaire verandering.
Eigenlijk zijn alle kinderen die nu geboren worden hoogsensitieve kinderen van deze nieuwe tijd en is elk kind een uniek geschenk met zijn eigen bijzondere eigenschappen. Deze kinderen spreken en handelen rechtstreeks vanuit hun hart en ziel en voelen haarfijn onze stemming, uitstraling en energieniveau aan. Zij leven vanuit hun gevoel, rechtvaardigheid, intuïtie en spiritualiteit en zijn mede daardoor erg kwetsbaar.
Er is meestal in meer of mindere mate sprake van leerproblemen, cognitieve problemen, gedragsproblemen, onverklaarbare angsten, dromerigheid en/of dyslexie. Toch zijn deze kinderen vaak bovengemiddeld tot hoogintelligent en hebben zijn wel degelijk ook hun sterke en bijzonder mooie kanten en talenten. Onze taak is om deze sterke mooie kanten te her-kennen en te er-kennen, naar boven te halen en de ruimte te bieden om deze te kunnen ontwikkelen. Zodat elk kind de kans krijgt om zichzelf te mogen zijn en in zijn eigen kracht kan gaan staan.
De kinderen van deze nieuwe tijd zijn anders, zij beschikken over een bijzondere gevoeligheid , creativiteit en een 5 dimensionaal bewustzijn.
Dit kan problemen met zich mee brengen als je ze blijft behandelen en opvoeden volgens de oude concepten. Deze kinderen vragen om een nieuwe benadering zowel thuis als op school. Zij hebben veel liefde, respect, geborgenheid, veiligheid en acceptatie nodig. Binnen het kader van structuur, regelmaat en redelijke regels biedt dit duidelijkheid, overzicht en voorspelbaarheid.
Op dit moment bezorgt de jeugd de huidige maatschappij de nodige hoofdbrekens, omdat de maatschappij (nog) niet weet hoe met deze kinderen om te gaan. Er zijn veel mogelijke oorzaken te noemen waardoor het mis gaat. Ten eerste is er sprake van een veranderende hersenwerking, gevoeligheid en zielsbewustzijn. Daarnaast worden Nieuwetijdskinderen nog te weinig her-kent en er-kent en worden zij vaak alleen negatief beoordeeld als afwijkend, te druk, te impulsief, en te veeleisend. Soms zijn ze te streng en met weinig respect voor hun "ziel" opgevoed. Soms zijn zij vanwege hun “moeilijke” gedrag vaak afgewezen. Soms hebben zij in hun jonge leven al veel vernederingen en pesterijen moeten ondergaan. Soms hebben ze juist te weinig structuur gekregen om zich evenwichtig te kunnen ontwikkelen en zijn ze doorgeslagen in hun grensverleggend gedrag. Ook is het mogelijk dat ouders onderling of ouders en school niet op een lijn zaten waardoor er verwarring ontstond en er geen sprake meer was van structuur, duidelijkheid en/of voorspelbaarheid.
Gevolg hiervan is vaak het in een later stadium ontsporen van de kinderen, resulterend in agressief en vandalistisch gedrag of zelfs terecht komen in de criminaliteit of de wereld van de drugs. Gelukkig zijn niet alle kinderen zo ver afgedwaald.
In ieder geval heeft bijna elk kind moeite gehad zich te handhaven in deze voor hen ingewikkelde maatschappij die voor hen moeilijk is te overzien. Dit anders zijn, wordt nog te vaak gezien als een handicap in plaats van een gave. Hierdoor kunnen zowel ouders als kind in een negatieve spiraal terechtkomen. Deze negatieve spiraal is te doorbreken door meer inzicht en begrip en daarnaast meer evenwicht te brengen in het functioneren van de hersenen, het energie veld en de emoties.
Nieuwetijdskinderen worden vaak gediagnosticeerd met ADHD, NLD, Dyslexie of PDD-NOS deze diagnoses worden beschouwd als een handicap en een belemmering, maar hoeven naar mijn mening absoluut geen handicap te zijn. het feit dat deze kinderen anders zijn en afwijken van de standaard die tot nu toe werd gehanteerd binnen onze maatschappij wil nog niet zeggen dat er iets "mis" is met hen.
De vraag is dus of deze diagnoses terecht zijn en recht doen aan het pure wezen van deze kinderen. Voor mij zijn deze kinderen wel bijzonder maar zeker niet gehandicapt! Deze kinderen verdienen er-kenning en her-kenning voor wie zij zijn. Zij hebben recht op onze acceptatie, liefde, geborgenheid, respect, adequate hulpverlening en begeleiding. Als zij op de juiste wijze worden begeleid en geholpen worden, mogen zijn wie zij zijn en in hun kracht worden gezet, dan hebben zij een goede kans om zich te ontwikkelen tot prachtige en talentvolle volwassenen die een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij.
De meeste van deze kinderen hebben speciale gaven en talenten, die moet je herkennen en benutten.
Zij kunnen denken in een groter verband. Denken in beelden, dit gaat veel sneller dan het gewone denken. Zij kunnen universeel denken, universeel voelen en hebben een sterk rechtvaardigheids gevoel. Zij kunnen vaak energieën voelen, aura’s zien, praten en begrijpen zonder woorden, praten c.q. communiceren met dieren.
Zij hebben vaak ook een bepaalde mate van helderziendheid of helder wetendheid, zij weten soms dingen die ze nooit geleerd hebben of krijgen ingevingen (intuïtief) krijgen die exact kloppen maar waarvan ze niet weten waar die vandaan komen. Dit komt omdat zij meer dan wij in contact staan met de spirituele wereld.
Dat kan vaak verwarrend werken, omdat het op een ander en hoger niveau plaatsvindt en leiden tot een soort desoriëntatie en even niet weten waar je precies mee bezig bent, met een been op aarde en het ander been in een hoger bewustzijn en hoger weten.
Het motto van de nieuwe tijd is niet meer "volg de leider", maar "volg je zelf". Volg je eigen passie en sta in je eigen kracht, je eigen waarheid, gewoon door te jezelf te zijn. Neem niet zomaar aan wat algemeen geaccepteerd wordt en verkondigd wordt, ga bij jezelf na of het overeenstemt met jouw gevoel met jouw ziel. Respect voor iedereen, iedereen in zijn waarde te laten, licht en liefde uit te dragen en te schijnen in deze wereld. Daardoor zullen velen worden aangeraakt door deze lichtenergie en zal de wereld een betere plaats worden om te leven.
Zij voelen wel degelijk bepaalde zaken heel goed aan, maar zijn soms niet instaat om bepaalde woordgrapjes te begrijpen, juist omdat zij anders denken ( in beelden en 5 dimensionaal). Daarom moeten opdrachten ook extra duidelijk zijn want opdrachten worden letterlijk genomen en letterlijk uitgevoerd het is zoals het gezegd is."en zo is het"
Het leren uit boeken gaat ook vaak niet goed, beter is het leren in de vorm van beelden of de combinatie van geluid en beelden. In ieder geval is het belangrijk dat de aangeboden leerstof aansluit op hun interesse en mogelijkheden
Zij leren vooral uit ervaring, zij zijn heel intelligent en hebben vaak bijzondere talenten, waaronder ook een enorme creativiteit zowel in hun denken als in hun doen.
Een veilige omgeving waarin zij zichzelf mogen zijn en in contact kunnen zijn met hun ziel en innerlijk kind is erg belangrijk om gelukkig te worden en om hun draai op deze wereld te kunnen vinden.
Daarnaast is het belangrijk dat zij in staat zijn hun passie te vinden en in die passie te gaan staan en te leven, dat te doen wat ze het liefst vanuit hun ziel/innerlijk kind zouden willen en kunnen doen. Dan staan ze volledig in hun kracht en hoeven ze die kracht ook niet meer weg te geven. Wat vaak gebeurt door vanuit onzekerheid te proberen het iedereen naar de zin te maken en zichzelf te vergeten. Als zij volledig in hun passie en kracht kunnen gaan staan kunnen zij het heel ver schoppen en zeer succesvol zijn.
De tien belangrijkste kenmerken van een Indigo Kind en Indigo volwassenen: Uit The Indigo Children, Lee Caroll en Jan Tober, Website: www.indigochild.com
Ze worden geboren met een gevoel van Koninklijkheid (en doen ook vaak zo).
Ze hebben het gevoel dat ze "het verdienen om er te zijn" en zijn vaak verrast als anderen dit niet delen Ze vertellen de ouders vaak "wie ze zijn".
Ze hebben problemen met absolute autoriteit (autoriteit zonder verklaring of keuze).
Ze weigeren bepaalde dingen te doen; bijvoorbeeld het wachten in een rij.
Ze raken gefrustreerd van systemen die ritueel zijn ingesteld en geen creatieve inbreng vragen.
Ze zien vaak hoe dingen beter kunnen worden gedaan, zowel op school als thuis. Hierdoor lijken ze vaak systeem-brekers (zich niet conformerend aan enig systeem).
Ze lijken vaak asociaal, behalve als ze met andere Indigos omgaan.
Als er niemand in hun buurt is die hun bewustzijn begrijpt trekken ze zich vaak terug, zich voelend alsof geen enkel mens hen begrijpt.
De school is sociaal gezien vaak bijzonder moeilijk voor hen.
Ze reageren niet op "schuld" discipline (wacht maar tot je vader thuis komt).
Ze schamen zich er niet voor je te laten weten wat ze willen.
De huidige hulpverlening voor deze kinderen bestaat voornamelijk uit het geven van medicijnen zoals Ritalin, of zelfs antidepressiva of anti-psychotica. Het doel hiervan is de kinderen een meer aangepast en minder impulsief gedrag te laten vertonen. Zoals alle medicijnen hebben ook deze medicijnen veel vervelende bijwerkingen. Bovendien werken zij alleen zolang zij ingenomen blijven worden. De oorzaak van het probleem wordt echter niet aangepakt.
De nieuwe hulpverlening voor al deze kinderen moet naar mijn mening uitgaan van een holistische benadering. Waarbij alle aspecten, lichamelijk, emotioneel, psychisch, energetisch en spiritueel aan bod komen.
Doordat de meeste van deze kinderen vaak hoogsensitief, helder-voelend, helder-wetend of helder-ziend zijn, raken zij gemakkelijk overbelast in onze maatschappij waar zij overspoeld worden met allerlei prikkels en informatie. Gevolg hiervan is over stimulatie, spanning, verwarring, onveilig voelen, angst en verlies van overzicht en structuur. De ziel is hierdoor geneigd om zich af te sluiten en zich terug te trekken in het onderbewustzijn (laag frequente hersengolven). Het functioneren in het onderbewustzijn (laagfrequente hersengolven) leidt onder andere tot gedragsproblemen, hyperactiviteit, impulsiviteit en leerproblemen.
Er is nu een methode voorhanden die rechtstreeks aan de oorzaak van probleem gedrag, sociaal-emotionele problemen en leerproblemen kan werken. Neurofeedback Training, dit is een methode om de hersenen te leren het lichaam, de emoties, het cognitief functioneren en het gedrag effectiever en efficiënter te besturen. Neurofeedback training helpt het kind weer terug te keren in het "nu", waardoor ze meer alert en aangepast kunnen reageren. De positieve resultaten die bereikt worden zijn bovendien ook vaak blijvend. Ook volwassenen met ADHD kunnen met Neurofeedback Training geholpen worden.
Neurofeedback Training is een methode waarbij we de verschillende hersengolven kunnen meten en kunnen zien welke soorten hersengolven te veel of te weinig voorkomen. Vervolgens kunnen we de hersenen door het geven van feedback (terugkoppeling van informatie) trainen om effectiever en efficiënter te functioneren. De feedback wordt gegeven in de vorm van geluid of beeld.
Neurofeedback Training werkt op alle niveaus tegelijk: lichamelijk, emotioneel, psychisch, energetisch en spiritueel.
Aanbevolen boeken over dit onderwerp:
Nieuwetijdskinderen; Het intuitieve kind in gezin, onderwijs en hulpverlening.
Auteur: Carla Muijsert; ISBN: 90-202-8236-0
Ieder kind in zijn eigen kracht; gedrag en intuïtief bewustzijn
Auteur: Carla Muijsert; ISBN: 90-202-8540-8
Hooggevoeligheid als uitdaging:
Auteur Marian van der Beuken; ISBN: 90-202-0144-1
Hooggevoeligheid als Levenskunst:
Auteur Marian van der Beuken; ISBN: 90-202-0164-6
Mijn kind ziet meer; een moeder vertelt over haar paranormaal begaafde kind
Auteur: Marjan van Gestel ISBN 90-202-8223-9
De gave van dyslexie - Ronald D Davis - ISBN: 9038907451
Indigo-kinderen opvoeden en begeleiden - C Hehenkamp - ISBN: 9076771472
Indigo-kinderen als geschenk en uitdaging _ C Hehenkamp - ISBN: 9076771391
De Indigo-kinderen, een nieuwe generatie dient zich aan - Lewis Carrol & Jan Tober - ISBN: 907563630X
Her-inneren - Steve Rother - ISBN: 9073798698
Welkom Thuis - Steve Rother - ISBN: 9073798914