Partyflock
 
­ Nederland
Ik ging vroeger met mijn ouders mee naar de gereformeerde kerk... niet zo'n strenge hoor... Onze dominee heeft zelfs een vriend waar hij mee samenwoont.. Eerst geloofde ik er ook wel echt in Maar het werd steeds minder naarmate ik meer puber werd en niet meer zo vaak mee moest...

Nu woon ik al een anderhalf jaar op mezelf en ben egt al lang niet meer geweest... Ook omdat ik meestal net thuis ben als de kerk begint, maar ook omdat ik voor mijn gevoel teveel dingen doe die volgens de kerk niet kunnen, en dan vind ik t hypocriet om toch te gaan....

Gaan of gingen er meer mensen hier naar de kerk of hoe kijk je er tegen aan?? Ben benieuwd....
 
ik ben katholiek opgevoed en getogen zeg maar

tegenwoordig ga ik niet vaak meer naar de kerk
vind niet dat dat nodig is
al waardeerd mijn oma het heel erg als ik met haar mee ga rond kerst

doe ik niet voor mij maar voor mijn oma.
geloven kan ik thuis ook wel
en soms mja doe ik geen aardige nette dingen maar daarvoor ben ik een mens. Ik doe wel mijn best.

een kaarsje branden voor mijn vader doe ik vaak genoeg het gaat om het gebaar en niet de handel er achter. :) we weten allemaal dat de wereld maakbaar is :P
zo dat was mijn eo weer :P
ga ik fijn weer verder met mijn huiswerk
ik geloof niet ben ook niet gedoopt kben in m'n leven wel een paar keer naar de kerk geweest om tekijken wat het is maar het trekt mij van geen kant .
en kheb ook helemaal geen tijd voor de kerk die is optijden dat ik naar bed ga zondags .
ben joods, al doen we er thuis helemaal niks aan, me oma is daarintegen wel streng met bepaalde dingen
koosjer eten enzo, sabath, bar mitswa (vond ik ook wel leuk, 13 jaar en volwassen voor de wet :) )
Toevallig had ik het hier gisteren met mijn vriendje over...

als je niks bent niet gedoopt echt helemaal niks gewoon..

dan mag je wel/niet in de kerk trouwen?

en wel/niet je kinderen laten dopen?


ik dacht van niet want dan moet je toch eerst catgesatie of zoiets volgen?
Wij zij messiasjoden.... dat houd in dat je joods van ras bent maar christelijk geloofd... dus wel in jezus als de zoon van God.
En als je niks bent, en je wilt toch in de kerk trouwen moet je eerst op cathegesatie en volgens mij ook belijdenis doen, dat houd in dat je voor de kerk moet beloven dat je bij de kerk wilt horen en dat je zo goed mogelijk volgens de wetten van God wil leven, voor je kinderen te dopen geld t zelfde........
 
geloven tjah.........wat is geloven ik geloof nie in god ofzo of in van die rare verhaaltjes.................geloof in je zelf en in je vrienden dan komt het wel goed.....................hoop ik
ok dan weet ik dat.. ik wil niet in de kerk trouwen en ook geen kinderen laten dopen maar we hadden een discussie en ik zei dus hetzelfde als fairytale....
Ik ben eigenlijk RK. Maar doe er weinig meer aan, wat ik soms wel beetje lomp vind maar goed. Ging vroeger ook alleen met kerst naar de kerk. Maar dat komt er de laatste jaren echt niet meer van.

Kan me goed vinden in wat Fairy zegt. Heb dat ook wel es...dat ik ff (schiet)gebedje doe. In gedachten geloof je toch.
Ik ben zelf ook niet gelovig, mijn moeder ook niet, maar m'n vader van huisuit wel, al doet ie er tegenwoordig ook niks meer aan...

Weet je wat het is met geloof? Op zich is er niks mis mee, als het je een steun in het leven geeft, waarom zou je dan niet mogen geloven als je dat wil? Maar het probleem is de ruzies/oorlogen die erdoor ontstaan. Doordat de ene groep de 'bijbel' zo interpreteerd, en de andere groep 2 regeltjes anders leest slaan ze elkaar maar meteen de hersens in (Noord-Ierland!). En verder vind ik het bullshit dat je zedelijk zou moeten leven of wat dan ook. Als er al een God bestaat dan heeft Hij ons dit leven echt niet gegeven om saai te gaan lopen doen, maar juist om zoveel mogelijk van die gift (het leven zelf) te genieten!
 
hey!

Ik ben nooit gelovig geweest mijn hele familie niet hoor...
Moest alleen welleens naar de kerk als er iemand gedoopt werd.
En verder ook met school
haha kregen we kaarsen haha hadden ze beter niet kunnen geven! (6)

Verder geloof ik in mezelf!

Kus
Ik geloof helemaal nergens in, maar vind de bijbel en al die verhalen best wel leuk hoor,... vroieger op school altijd die verhaaltjes... hihi

kep zelfs nog eens een toneelstukje in de kerk opgevoerd !! hahaha
Heb vroeger verplicht mun communie gedaan , want dat vonden mun ouders leuk, ook mee naar de kerk met kerstmis enzo. Maar toen ik ouder werd ging ik niet meer mee.
Geloof nergens in, ja in mezelf maar voor de rest zal het allemaal wel.
Het enigste wat je van al die verschillende geloven krijgt is oorlog.

Gewoon lekker relaxed leven!! En als andere ergens in geloven moeten dat ze zelf weten zolang ze mij er maar niet mee lastig vallen.

/\/\@zzls
Mijn vader was Nederlands hervormd en mijn moeder is katholiek. Ik ging rond mn 4e, 5e wel eens naar de kerk van mijn vader, alhoewel mn moeder zegt dat ik RK ben.

Maar dat ben ik niet. Ik geloof in democratie (gelijkheid etc), democratie is mijn geloof en verder ben ik agnost. Dat houdt in dat ik niet weet of er een god is. Ik geloof iig niet dat er een God is zoals de huidige geloven beweren.

Volgens mij is religie ontstaan, om dingen die men niet wist te verklaren, te verklaren. En later werd het gebruikt om ervoor te zorgen dat bepaalde leefregels werden nageleefd voor rust in de samenleving. Maar die leefregels zijn hedentendage voor een deel achterhaald, waardoor er scheve verhoudingen zijn ontstaan. Kijk maar naar de positie van de vrouw om een voorbeeld te noemen.
Kortom, imo was vroeger religie goed om orde en rust te rechtvaardigen, maar nu brengt het ook veel ellende. Denk maar aan Israel, of moslim fundamentalisten, of die Bush die "God Bless America" na elke zin herhaald.
Nu moeten mensen hier die wel geloven zich niet aangevallen voelen, want ik respecteer mensen die vreedzaam geloven en anderen er niet ongewild mee lastig vallen.

Ik denk btw wel dat er een hiernamaals is. Kijk maar naar al die mensen die een bijna-dood ervaring hebben gehad. Die vertellen allemaal hetzelfde.. Lange donkere tunnel met licht aan einde, familieleden die daar wachten etc.

Zo, dat waren weer mijn diepe gedachten voor vandaag ;)
Werkzaam bij Partyflock
Ik ging vroeger altijd netjes met mijn ouders mee naar de kerk, ik geloof ook wel maar ik ga niet meer naar de kerk.

Ik heb er gewoon geen tijd voor. vaak als ik s'morgens thuis kom begint de kerk bijna, nou dan heb ik er dus geen zin in he dan duik ik mooi mijn bed in.

Mijn ouders vinden het niet erg dat ik niet meer ga, ze hopen alleen dat als ik ouder word en het feesten af neemt dat ik weer eens ga. Het komt ook doordat ik al een aantal jaar op mijzelf woon, want in mijn eentje naar de kerk gaan heb ik echt geen zin in!
Ik ben ook gelovig.Maar ik vind niet dat je verplicht bent om naar de kerk te gaan.Ik ben het helemaal met Gabbermamma eens
 
ben niet met een geloof opgevoed, niemand in de familie. Heb wel van de basisschool tot en met 5 havo op christelijke scholen gezeten en ben er dus bekend mee, maar geloof niet...
 
met alle respect, maar ik kots op geloven als (katholiek) christendom & islam... van die verouderde hypocriete standaarden voor het leven die tegenwoordig gewoon niet meer werken, nee, bah!!

een geloof dient meer als houvast te zijn voor mensen die dat nodig hebben... boeddhisme bijv. geen echt kwaad & goed, maar wel een "hoe je het best kunt leven", inderdaad, kunt, het boeddhisme is (wat ik er van weet) een heel ongedwongen geloof...

in alle oude geloven zit een goeie kern van waarheid, maar dat gaat helaas vaak overschaduwd door arrogantie & ignorance (vergeet het Nldse woord altijd)... er wordt voor jou bepaald wat goed is en wat slecht... vrijheid tot meningsuiting... voor de meeste gelovigen geldt dit niet, omdat ze beperkt worden... echte gelovigen dan...
 
gelukkig hoef k alleen maar met kerst naar de kerk. en dan ging ik t liefst nog niet maar jah. t enige waar k in geloof is in feestuh!!! haha
 
ik geloof dat ik niet geloof!!!!!!!!!!
ik haat de kerk, ik heb wel gedoopt maar dat kwam omdat me oma dat wou
geloven of niet, wel allemaal naar de eo-jongerendag he :P
ik geloof in me zelf, en dat vind het sterkste geloof!

ik weet dat ik besta, ik hoef niet te bidden,
maak me eige regels...

keej, woon dan niet op een wolkje ofzow, mja

I am my own GOD
 
Ik ben helemaal niet gelovig!
Ben wel gedoopt en heb de communie gedaan omdat ik dat toen zelf heel graag wou maar vanaf toen ben ik nooit meer in een kerk geweest.
Ik vind het ook heel erg als mensen alleen maar naar de kerk gaan met kerstmis en dan helemaal vooraan zitten terwijl de mensen die elke week naar de kerk gaan achteraan moeten staan, triest.
Iedereen moet zelf weten in wat en wie hij geloofd maar ik geloof wel in iets maar weet alleen niet waarin, in elk geval niet in GOD en in de kerk.
Geloof vooral in mezelf...
gekhous....

boeddisme is ook geen ongedwonen geloof, alle geloven hebben regels waar je je aan moet houden...
je bent bovendien ook respectloos naar alle andere mensen die wel geloven, jammer!
boeddisme is geen geloof...er is geen god. Het is een levensstijl.
 
Ik ben het geloof...............dus
Geloof nee heb ik niet. Ben opgegroeid zodat ik zelf een keuze mag maken. Het wordt me niet opgelegd. En daar ben ik heeel heel blij om vooral als ik zondag s'ochtends thuis kom en al die kerk gangers onder de auto heb liggen. Tja moeten ze maar eens aan de kant gaan en niet op de weg lopen. Dus voor mij geen geloof. Respecteren ja en ervan af weten weet ik genoeg. Maar het is voor iedereen een eigen mening. Ik zie het geloof meer een houvast voor mensen. Zodat een een leidraad in het leven hebben. Maar wat mijn geloof is is het echte genieten van je leven en alles eruit haalt wat je kan halen.
 
ja ik ben katholiek gedoopt ben jaren naar de gereformeerde kerk geweest. maar ga nu eigenlijk niet meer. Ja soms met me vriend mee die moet 1 keer in de zoveel tijd mee omdat hij nog thuis woont maar vindt dat juist weer niet erg, vindt het eigenlijk wel leuk.
Kijk als ze de kerk nou gewoon een keer op zondag om 15:00 pas doen dan wil ik best wel weer gaan ik vindt het geloof wel mooi. het is alleen zo naar dat ik zo vroeg op moet!!!!!!!!!!
 
vind kerk gaan en god geloven grote onzin, kzou nog eerder in kleinduimpje geloven!!!!!!
 
Ik geloof in mezelf :)
eigelijk is het een beetje een onzin topic...
de kerk is tegen house muziek (je kent die 666 bus toch wel? ;p) dus denk dat er weinig mensen zijn die geloven

wij zijn voor gelovige 'mensen die door satan muziek gedreven zijn'

stelletje gekke ;p
zij gelooft in mij ........ :-D
PRAISE THE LORD, HALELUA :s
Daarom is het juist helemaal geen onzintopic... juist omdat mensen denken dat we door de duivel gedreven zijn wou ik weten wat mensen er hier van vinden... snappie?
 
naar mijn mening is de duivel gewoon in het leven geroepen als het 'monster onder het bed' om ipv kinderen volwassenen bang te maken, en het lukt goed geloof ik...(hehe 'geloof ik')
 
ik geloof in me eige ook goed??
en ik geloof in me vriendin!!!!!
 
Ik geloof niet in god, maar ja wat wordt er eigenlijk bedoeld met geloven in god? Ik denk dat het moeilijk is om te zeggen of je wel of niet gelooft, omdat veel mensen er iets anders onder verstaan. En hun "eigen" geloof er aan toe voegen... ik heb ook bepaalde ideeen waar ik in geloof, maar ik geloof niet in god, op die manier zoals in de bijbel.

Overigens heb ik wel op een christelijke basisschool gezeten, ben ik wel blij mee. Want ik vind het intressant om er veel over te weten. :)

Ik heb overigens verschillende redenen waarom ik het absoluut niet eens ben met de kerk. Bijv. de katholieke kerk is ook altijd erg rijk geweest. De paus, schathemel rijk!! Waardoor? De mensen blijven maar geven en geven, en de mensen in Afrika die sterven om de paar minuten aan Aids, en hoe komt dat? De paus verbiedt voorbehoedsmiddelen! Nou van mij mogen ze de paus afschieten! (En wat dacht je van homofilie.... )

Het geloof heeft jammer genoeg veel te veel veroorzaakt in de wereld, wat dacht je van de protestanse en katholieken in Ierland. En zo is natuurlijk nog zo een hele reeks op te noemen. Dat is toch niet normaal meer, elkaar afschieten omdat je ergens anders in gelooft.... :dood:

Ik vind het geloof maar een moeilijk onderwerp. Maar ik vind dat iedereen wel zo vrij mag zijn, om zelf te geloven wat ze willen...
HALEYLUYA!
Dus daarom opgroeien zonder een geloof is goed vind ik. Zo kan je later altijd een eigen keus maken.
Het erge vind ik nog wel de Jehova getuigen dat ze bij je aan de deur komen. Maar ja ik stuur ze nooit weg. Ik zet een grote bak sterke koffie. Met in het achterhoofd dat ze dat wel nodig zullen hebben in het aankomende gesprek.
Ik laat hun eerst 30 minuten een verhaaltje vertellen. En dan ga ik maar eens dom lullen over de evolutie. Ik heb het al 1 keer zover gehad dat ze bij me thuis weg gingen van tja hij heeft wel gelijk. En dat ze gingen twijfelen aan zichzelf. Is ook wel een keer leuk hoor, je moet maar eens een goed lul verhaal verzinnen en een beetje doen alsof je in het verhaal geloofd en ik weet zeker dat er een hele hoop mensen zijn die met andere gedachtes bij je weg gaan.
Ik zal zeggen probeer het eens, er is niks zo veranderlijk als een mens. Dus het geloof verandert ook van het ene moment op het andere hoor. (als je maar een goed verhaal hebt)

En als je alle boeken bijbel, Koran etc etc bij elkaar legt zijn ze toch bijna identiek. Dus kom met een ander verhaal. Ik weet zeker dat het geloof dan eens op de proef wordt gesteld.

groetjes en tot de volgende party!!!!!
Ik heb me 2 jaar geleden uitgeschreven, was dus nederlands hervormd en ben dus gedoopt.
Ik weet eigenlijk niet wat ik geloof, geloof wel dat er iets is, maar of dat nou God of Allah is geen idee!!
Maakt me eigenlijk ook niet zoveel uit, ik hoef er geen naam voor te hebben........
 
ik geloof niet in dingen die ik niet zien kan
eerst zien dan geloven (ik vind mezelf vrij openminded maar in een opermachtig wezen dat al het leven op deze aardkloot in zeven dagen teweeg heeft gebracht wil er bij mij niet in!)

en dan de bijbel.... die kan je interperteren hoe je maar wilt ..... hier laat ik het bij wat betreft de bijbel :-)

ik geloof in mezelf dat vind ik al heel wat..
Ik geloof op mn eigen manier...ik ga ook niet naar de kerk ofzo...maar heb wel respect voor de mensen die het wel doen...waar ik echt een hekel aan heb zijn mensen die alles doen wat god verboden heeft, vloeken en vervolgens elke zondag braaf in de kerk zitten zodat hun 'zonden' vergeven kunnen worden...beeeeeetje achter de elleboogjes vinnik dat:)
 
ik geloof niet in iets, wel probeer ik een goed mens te zijn zonder haat(is soms wel moeilijk)
ik probeer alles van 2 kanten te bekijken (ook al snap ik de andere kant niet)
Ik vind al die geloven ook wel gevaarlijk er komt alleen maar oorlog van en haat, dat is niet goed maar slecht!!!!!!!
en daarbij vind ik het raar dat mensen hun leven weiden aan iets dat mischien niet meer is dan een vage roddel van 100000de jaren geleden!!!!!
geef mij maar de oerknal en de micro organische eerste diertjes :vaag:
 
Ik geloof wel maar ik ga niet naar de kerk.
In tegenstelling met veel andere mensen denk ik persoonlijk dat geloof en de kerk niet samen hoeven te gaan.
je kan ook geloven zonder de kerk, en dat doe ik duz!!!!
ik geloof niet in god, hij is geen voorbeeld voor mij en ik zal hem nevernooit aanbidden

ik geloof niet in het doel van het leven,
ik wil controle over mijn eigen leven

ik geloof wel in toeval
je kan mij niet vertellen dat ik zonder toeval in de stad gisteren een verkeerde straat in ging om mijn 1e vriendin die ik ooit gehad heb, tegen het lijf loop

en ik geloof nog steeds in 1 ding... me zelf
 
Volgens mij zijn "god" en het geloof een bedenksel van mensen om een verklaring te hebben voor dingen die ze niet snappen.
Ik ben zelf streng gelovig opgevoed (Gereformeerde Gemeente), een protestante zwarte-kousenkerk zeg maar. We mochten op zondag niet fietsen, niet buiten spelen en geen ijsje kopen, maar moesten wel 2 x 1,5 uur naar de kerk. :Z

We hadden geen TV (dat was het "oog van de duivel" :D ) en mochten niet naar de bioscoop of uitgaan. Eigenlijk mochten we helemaal niets.
Op m'n 18e heb ik met m'n stomme kop nog belijdenis gedaan ook, dat houdt in dat je voorin de kerk plechtig moet verklaren dat je in de leer van de kerk gelooft en zo.

Pas na 22 jaar %) begon het tot me door te dringen dat ik al die tijd een soort goedbedoelde hersenspoeling had ondergaan. Het ligt inmiddels ver achter me, maar ik baal er zo nu en dan nog steeds van.

Ik geloof niet dat ik nu nog hoef uit te leggen dat ik van die flauwekul helemaal niets meer moet hebben? :D
 
Ik was rooms-katholiek, ben gedoopt, heb m'n communie en hervormsel gedaan......tot m'n 10e ging ik regelmatig naar de kerk, omdat ik de kinderdienst zo leuk vond :)
Rond m'n 19e kreeg ik hersenkronkels en ging ik het hele geloof in twijfel trekken en de overbuurjongen en ik besloten dat we GEEN katholiek meer wilden zijn!!! Alleen we wisten niet hoe we ervan af moesten komen....duzz hebben we een brief naar de paus geschreven dat we geen katholiek meer wilden zijn...en sindsdien ben ik duzz nix meer!!!
Zelf geloof ik niet in iets "absoluuts", zoals god in het christendom/islam word beleeft. Ook een instituut zoals de kerk, tempel, moskee zijn voor mij niets meer dan religieuze bouwerken, die door het ultiem geloof van mensen iets atmosferisch krijgen....
Mijn geloof om het zo maar te noemen zou dan meer grenzen aan het bhoeddisme. Ik geloof dat "god" liefde is, niet een mannetje op een wolkje die tegen mij zegt dat ik iets wel of niet mag doen. God zou je nooit mogen beperken in het mens zijn (dus met alle goede en slechte eigenschappen).
Ik denk dus daarom dat de voorschriften om je te houden aan bepaalde regeltjes, door mensen zijn bedacht om andere mensen te binden en te controleren.
 
:D sPaCeBeEsSiE, een brief naar de paus! Heeft-ie je nog bedankt voor die bloeeemen?