Wie o wie durft te zeggen wie de grondleggers van de hardcore zijn? ik weet het wel, alleen ff kijken of er echte diehards zijn
Reltopic #.....
"Wie o wie durft te zeggen wie de grondleggers van de hardcore zijn? ik weet het wel, alleen ff kijken of er echte diehards zijn"
jij wat mij betreft iig NIET. Ik ken je niet eens en ik denk nu al dat je ook tot de categorie irritante/bijde hante jochies behoort(veelal 16,17 en 18-jarigen). Beetje jammer ...
"Wie o wie durft te zeggen wie de grondleggers van de hardcore zijn? ik weet het wel, alleen ff kijken of er echte diehards zijn"
jij wat mij betreft iig NIET. Ik ken je niet eens en ik denk nu al dat je ook tot de categorie irritante/bijde hante jochies behoort(veelal 16,17 en 18-jarigen). Beetje jammer ...
Zat al te wachten wanneer iemand de jaartallen erbij zou pakken.
Feit blijft wel dat pas in eind '91 er een splitsing onstond van mellow en techno/hardcore, dus vandaar dat ik een beltram noem want die zorgde er in die tijd o.a. voor dat die splitsing ontstond.
Acardipane was een uitzondering, maar niet direct verantwoordelijk voor de tweedeling in 91 en 92
Feit blijft wel dat pas in eind '91 er een splitsing onstond van mellow en techno/hardcore, dus vandaar dat ik een beltram noem want die zorgde er in die tijd o.a. voor dat die splitsing ontstond.
Acardipane was een uitzondering, maar niet direct verantwoordelijk voor de tweedeling in 91 en 92
zal mij een worst wezen wie/wat/waar het uitgevonden is
het is er, dat is het belangrijkste feit
en voor alle oudjes,
ja ik ben jaloers op jullie, want dat waren pas tijden
lekker gezellig naar een feest, zonder rechts gezeik, zonder commercie
ikzelf ga bijna alleen maar naar oldskool feesten omdat die vaak nog het gezelligste zijn
het is er, dat is het belangrijkste feit
en voor alle oudjes,
ja ik ben jaloers op jullie, want dat waren pas tijden
lekker gezellig naar een feest, zonder rechts gezeik, zonder commercie
ikzelf ga bijna alleen maar naar oldskool feesten omdat die vaak nog het gezelligste zijn
rob janssen en paul elstak en ricky dragon en holynoise en dat alles in parkzicht daar is het begonnen en daarna kwam darkraver en gizmo in de aandacht iedereen liep in normale kleding en in een plots liep iedereen in een ausie en nike air schoenen en nog geen klein poosje daarna liep iedereen met een kaal kopy de gabber was ontstaan.
parkzicht rules.
parkzicht rules.
Hmmm, er worden aardige dingen gezegd, maar ik mis toch wat invloeden. Vooral die van de Electronic Body Music en de New Beat. En het is ook niet zo dat Gabber (want ik noem het liever zoals men het vroeger noemde) van de ene op de andere dag ontstond, of met 1 plaat ontstond. Dus hier mijn visie.
Mid-jaren '80 was er in Europa een muziekstroming die Electronic Body Music (EBM) heette. Muziek die heftig beinvloed was door Duitse bands als DAF (beroemd/berucht om hun nummer Der Mussolini), en Kraftwerk. Een van de populairste bands in dat genre was het Britse Nitzer Ebb. Hun album That Total Age uit 1987 is van grote invloed geweest op de dansmuziek, en remixes van het nummer Join In The Chant kun je nog op allerlei overzicht cd's van de house terugvinden. En hoewel de plaat al 15 jaar oud is klinkt ie nog steeds als nieuw. Een aanrader als je de roots van de hardere house wilt beluisteren. Een sample uit het nummer Let Your Body Learn kun je horen op een nummer van, geloof ik, Lenny Dee.
Vooral in Belgie was EBM erg populair. Het Belgische Front 242 was wellicht de bekendste EBM band ooit, en hun album Front By Front is een absolute klassieker. Ook uit Belgie kwam A Split Second, en toen een aantal Belgische DJ's in clubs als de Ancienne Belgique en het beroemde Cafe d'Anvers hun plaatje Flesh eerst per ongeluk, en later express op 33 toeren in plaats van 45 toeren draaiden, was de New Beat sound geboren. Al in 1987/1988, toen house eigenlijk nog populair moest worden, en zeker op het Europese vaste land nog vrijwel onbekend was, was New Beat al zeer populair in Belgie.
Begin jaren 90, toen house ook in Europa populair was geworden, begonnen de oude Belgische New Beat groepjes (of meestal waren het gewoon producers) langzaam met hun invasie in Nederland. We hebben het dan over bands als T99, Quadraphonia, Channel X, Praga Kahn, MNO, die we nu als Oldschool beschouwen. Veel van die platen zijn terug te vinden op de eerste delen van de legendarische Serious Beats compilaties uit Belgie. Tegelijkertijd kwamen er vanuit Amerika en Canada wat hardere platen, zoals het de al eerder genoemde "Energy Flash" van Joey Beltram, "Mentasm" van Second Phase, en "Technarchy van Cybersonik.
In 91/92 begon men in Nederland - en dan vooral in Rotterdam - de New Beat sound te kopieren, maar ook de snelheid en het volume op te voeren. Human Resource en LA Style kwamen met platen die de house scene overrompelden: dat was geen New Beat meer, maar een nieuwe sound, die later tot gabber werd omgedoopt.
En uh, Hardboy. Het was die club in Chicago heet Warehouse. Ik ben er ooit eens geweest, en hoewel ik daar de enige niet-zwarte was (de club is tegenwoordig een hang-out van de gangsta kids uit het arme Zuid-Chicago), heb ik daar 1 van de beste sets ooit gehoord: enorm geile deephouse, muziek waar ik normaal niet eens zo'n fan van ben. Ik geloof ook niet dat het Peter Slaghuis was die house naar Nederland haalde. De eerste houseparties waren illegale feesten in loodsen in Amsterdam, in samenwerking met Engelse DJ's, zoals bijvoorbeeld Danny Rampling (die eerder de house van Ibiza naar Engeland haalde en in pionierswerk verzette met zijn legendarische club Shoom). Die feesten heette "England meets Amsterdam" of zoiets, en dat was ook de naam van het eerste echt house weekend in Nederland. De eerste club die house ging draaien was de RoXY, maar die avonden hadden de eerste weken zo weinig succes, dat het personeel van de RoXY in opstand kwam met een attitude van "de DJ's eruit, of wij eruit". Plotseling begon het ook in de RoXY te lopen, en sindsdien is de house niet meer te stoppen geweest.
Mid-jaren '80 was er in Europa een muziekstroming die Electronic Body Music (EBM) heette. Muziek die heftig beinvloed was door Duitse bands als DAF (beroemd/berucht om hun nummer Der Mussolini), en Kraftwerk. Een van de populairste bands in dat genre was het Britse Nitzer Ebb. Hun album That Total Age uit 1987 is van grote invloed geweest op de dansmuziek, en remixes van het nummer Join In The Chant kun je nog op allerlei overzicht cd's van de house terugvinden. En hoewel de plaat al 15 jaar oud is klinkt ie nog steeds als nieuw. Een aanrader als je de roots van de hardere house wilt beluisteren. Een sample uit het nummer Let Your Body Learn kun je horen op een nummer van, geloof ik, Lenny Dee.
Vooral in Belgie was EBM erg populair. Het Belgische Front 242 was wellicht de bekendste EBM band ooit, en hun album Front By Front is een absolute klassieker. Ook uit Belgie kwam A Split Second, en toen een aantal Belgische DJ's in clubs als de Ancienne Belgique en het beroemde Cafe d'Anvers hun plaatje Flesh eerst per ongeluk, en later express op 33 toeren in plaats van 45 toeren draaiden, was de New Beat sound geboren. Al in 1987/1988, toen house eigenlijk nog populair moest worden, en zeker op het Europese vaste land nog vrijwel onbekend was, was New Beat al zeer populair in Belgie.
Begin jaren 90, toen house ook in Europa populair was geworden, begonnen de oude Belgische New Beat groepjes (of meestal waren het gewoon producers) langzaam met hun invasie in Nederland. We hebben het dan over bands als T99, Quadraphonia, Channel X, Praga Kahn, MNO, die we nu als Oldschool beschouwen. Veel van die platen zijn terug te vinden op de eerste delen van de legendarische Serious Beats compilaties uit Belgie. Tegelijkertijd kwamen er vanuit Amerika en Canada wat hardere platen, zoals het de al eerder genoemde "Energy Flash" van Joey Beltram, "Mentasm" van Second Phase, en "Technarchy van Cybersonik.
In 91/92 begon men in Nederland - en dan vooral in Rotterdam - de New Beat sound te kopieren, maar ook de snelheid en het volume op te voeren. Human Resource en LA Style kwamen met platen die de house scene overrompelden: dat was geen New Beat meer, maar een nieuwe sound, die later tot gabber werd omgedoopt.
En uh, Hardboy. Het was die club in Chicago heet Warehouse. Ik ben er ooit eens geweest, en hoewel ik daar de enige niet-zwarte was (de club is tegenwoordig een hang-out van de gangsta kids uit het arme Zuid-Chicago), heb ik daar 1 van de beste sets ooit gehoord: enorm geile deephouse, muziek waar ik normaal niet eens zo'n fan van ben. Ik geloof ook niet dat het Peter Slaghuis was die house naar Nederland haalde. De eerste houseparties waren illegale feesten in loodsen in Amsterdam, in samenwerking met Engelse DJ's, zoals bijvoorbeeld Danny Rampling (die eerder de house van Ibiza naar Engeland haalde en in pionierswerk verzette met zijn legendarische club Shoom). Die feesten heette "England meets Amsterdam" of zoiets, en dat was ook de naam van het eerste echt house weekend in Nederland. De eerste club die house ging draaien was de RoXY, maar die avonden hadden de eerste weken zo weinig succes, dat het personeel van de RoXY in opstand kwam met een attitude van "de DJ's eruit, of wij eruit". Plotseling begon het ook in de RoXY te lopen, en sindsdien is de house niet meer te stoppen geweest.
Yanze: gelukkig schreef je dat "plus" in Wij waren de grondleggers ... de 25, 26, 27, 28 en 29-plus-jarigen, dus ik als 32-jarige mag gelukkig meedoen
Jeffrey: die sfeer kun je nu ook wel proeven, hoor. Vroeger was het ook niet altijd even gezellig. Ben in 97 zelfs gestopt naar grote feesten te gaan omdat ik de sfeer te aggressief vond. Thunderdome van afgelopen weekend heeft dat gevoel weer helemaal weggenomen.
En zoals vele zeggen: gabber mag dan wel roots in de Belgische New Beat, de Britse Electronic Body Music, in het Duitse Kraftwerk (achteraf gezien de voorvaders van de house) en Amerikaanse/Canadese techno liggen, maar zelfs ik als Amsterdammer zal toegeven dat Rotterdam de geboorteplaats is van de Gabber.
Jeffrey: die sfeer kun je nu ook wel proeven, hoor. Vroeger was het ook niet altijd even gezellig. Ben in 97 zelfs gestopt naar grote feesten te gaan omdat ik de sfeer te aggressief vond. Thunderdome van afgelopen weekend heeft dat gevoel weer helemaal weggenomen.
En zoals vele zeggen: gabber mag dan wel roots in de Belgische New Beat, de Britse Electronic Body Music, in het Duitse Kraftwerk (achteraf gezien de voorvaders van de house) en Amerikaanse/Canadese techno liggen, maar zelfs ik als Amsterdammer zal toegeven dat Rotterdam de geboorteplaats is van de Gabber.
laatste aanpassing
Moet je 24,25,26,27,28+ zijn om verstand van de constante verandering van de "hardcore" scene te hebben?? Ik ben 22 en luister al vanaf '89/'90 naar house muziek. Daarvoor was het vooral hardrock (snelle gitaren en drums! zo hard mogelijk) Altijd al heb de hardere nummers het vetste gevonden. Het feit dat ik 'pas' vanaf '96 naar feesten ga komt gewoon doordat ik toen zelf 16 was maar ook omdat ik een van de weinige mensen in mijn omgeving was die naar de house muziek luisterde. Ik had graag bij de eerste feestjes willen zijn b.v. in Parkzicht maarjah...
Mijn mening is dat de muziekstroming 'hardcore' is begonnen in Rotterdam. Maar voordat er gesproken werd over hardcore had je acid, techno en trance achtige stijlen. Joey Beltram, Second Phase, Speedy J, Bass Boy, Dey Withness, Magio feet enz enz waren toen zekers wel favorieten van mij. Eentonige, simpele nummers maar vaak met net iets meer bass dan de rest.
Vanaf die tijd heb ik altijd naar deze muziek geluisterd. Vroeger was de 'hardcore sound' vet maar ook de nummers die tegenwoordig uitgebracht worden vind ik goed. Dan heb ik het natuurlijk niet over de commerciele platen die publieksgeile dj's/producers draaien, platen die overal worden grijs gedraait omdat daar de meeste mensen op gaan staan springen...
Respect en greetz to all the hardcore party people who know the beginning of the house scene.
Mijn mening is dat de muziekstroming 'hardcore' is begonnen in Rotterdam. Maar voordat er gesproken werd over hardcore had je acid, techno en trance achtige stijlen. Joey Beltram, Second Phase, Speedy J, Bass Boy, Dey Withness, Magio feet enz enz waren toen zekers wel favorieten van mij. Eentonige, simpele nummers maar vaak met net iets meer bass dan de rest.
Vanaf die tijd heb ik altijd naar deze muziek geluisterd. Vroeger was de 'hardcore sound' vet maar ook de nummers die tegenwoordig uitgebracht worden vind ik goed. Dan heb ik het natuurlijk niet over de commerciele platen die publieksgeile dj's/producers draaien, platen die overal worden grijs gedraait omdat daar de meeste mensen op gaan staan springen...
Respect en greetz to all the hardcore party people who know the beginning of the house scene.
het lijkt me stug dat een bepaalde stijl van muziek echt ergens onstaat, tuurlijk heeft het een bron maar je kan mij niet wijs maken dat het 1 artiest of plek is geweest. De komst van de hardcore is naar mijn mening gewoon gekomen met de komst van housemuziek, mensen wilden house maar dan hard harder hardst
toen zijn gewoon wat houseproducers gaan spelen met de distortion- en tempoknop op hun drumcomputer/sampler en viola: hardcore was ontstaan. Nu kunnen jullie allemaal wel gaan flamen en gaan schreeuwen dat ik er niet bij was en dat jullie allemaal stoer zijn omdat jullie 25 jaar of ouder zijn en bla bla bla ("toen ik naar hardcore luisterde lag jij nog in je luiers" etc, etc, ik kots op zulke opmerkingen ) maar ik ben heus nie gek. Uiteindelijk ben ik alleen maar jaloers op jullie, jullie waren er immers bij en ik niet. Lijkt me echt vet om zo'n feest mee te maken!
anyway, mijn mening over 'het ontstaan'
toen zijn gewoon wat houseproducers gaan spelen met de distortion- en tempoknop op hun drumcomputer/sampler en viola: hardcore was ontstaan. Nu kunnen jullie allemaal wel gaan flamen en gaan schreeuwen dat ik er niet bij was en dat jullie allemaal stoer zijn omdat jullie 25 jaar of ouder zijn en bla bla bla ("toen ik naar hardcore luisterde lag jij nog in je luiers" etc, etc, ik kots op zulke opmerkingen ) maar ik ben heus nie gek. Uiteindelijk ben ik alleen maar jaloers op jullie, jullie waren er immers bij en ik niet. Lijkt me echt vet om zo'n feest mee te maken!
anyway, mijn mening over 'het ontstaan'