Electronic Body Music (EBM) is een elektronisch muziekgenre dat ontstaan is in de vroege jaren 80 van de 20e eeuw. Muzikaal kenmerkt Electronic Body Music zich door een harde machinale beat, met de karakteristieke metalige snare op de 2e en 4e tel. De baslijnen zijn snel en stacatto. De sfeer is donker en grimmig, en teksten en muziek hebben tegenwoordig een agressieve masculiene uitstraling. Binnen Nederland heeft het genre voornamelijk aanhang onder industrial, gothic- en Cybergothic liefhebbers. De populariteit is de laatste jaren wereldwijd aan het groeien.
Industrial is een muziekstijl die aan de gevestigde conventies van de rock wilde ontsnappen. Door verregaande experimenten met geluid, tapeloops en vroege elektronische instrumenten wilde men tot een nieuwe vorm van muziek komen.
Noise is een kunstmuziekstroming die uitstekend wordt gekenschetst door de Engelse naam: noise betekent ruis. Het is vaak moeilijk te beluisteren muziek waarbij wordt gezondigd tegen alle regels die traditioneel in de muziek gelden. Veel geluiden van niet-muzikale bronnen worden gebruikt in noise-muziek, zie ook soundscapes.
Het Futurepop-muziekgenre kent zijn start rond 1999 als de Electronic Body Music-acts VNV Nation, Covenant en Apoptygma berzerk constateren dat ze zoveel muzikale bagage hebben opgepikt dat ze niet langer als Electronic Body Music te beschouwen zijn. Hun mix van EBM, Synthpop en Techno/Trance noemen ze vanaf dat moment Futurepop.
Het geluid van deze bands is vrij populair, en het mag dan ook niet verbazingwekkend zijn, dat ze vrij goed boeren. Hierdoor krijgen ze navolging van een groot aantal acts die hopen op een stuk van de Futurepop-taart. Enkele van deze bands (Lights of euphoria, Pride and fall, Icon of coil) weten de standaard nog hoog te houden, maar het merendeel van de navolgers was van dermate abominabele kwaliteit dat het genre een slechte naam kreeg.
De originators gebruiken de term niet meer, en distantiëren zich er meer en meer van. De verwachting is dan ook dat het genre een vroege dood zal sterven.
De term Cybergothic werd voor het eerst geïntroduceerd in Nederland door DJ X-X-X (Kees de Brouwer) omstreeks 1998. In eerste instantie verwees de term naar gothic liefhebbers die contact kregen en zochten via internet. De term viel destijds ook al op andere plekken op internet buiten Nederland.
In de volgende jaren vervaagde deze definitie, en werd "Cybergothic" een nieuwe subcultuur binnen de gothic subcultuur, met overlappingen naar hardcore en psytrance. Momenteel is Cybergothic een relatief nieuwe subcultuur met eigen muziek, kleding en filosofie. De naam van de subcultuur wordt ook vaak afgekort als "Cyber"
Wie heefty er weleens wat van deze dingen gehoord ???
Ik overigens wel en as Vrijdag ga ik naar me eerste concert van een Industrial Gothic band "Grendel" genaamd.
Vindt het echt een hele mooie en leuke stroming.
Hieronder een afbeelding van Cybermensen:
Industrial is een muziekstijl die aan de gevestigde conventies van de rock wilde ontsnappen. Door verregaande experimenten met geluid, tapeloops en vroege elektronische instrumenten wilde men tot een nieuwe vorm van muziek komen.
Noise is een kunstmuziekstroming die uitstekend wordt gekenschetst door de Engelse naam: noise betekent ruis. Het is vaak moeilijk te beluisteren muziek waarbij wordt gezondigd tegen alle regels die traditioneel in de muziek gelden. Veel geluiden van niet-muzikale bronnen worden gebruikt in noise-muziek, zie ook soundscapes.
Het Futurepop-muziekgenre kent zijn start rond 1999 als de Electronic Body Music-acts VNV Nation, Covenant en Apoptygma berzerk constateren dat ze zoveel muzikale bagage hebben opgepikt dat ze niet langer als Electronic Body Music te beschouwen zijn. Hun mix van EBM, Synthpop en Techno/Trance noemen ze vanaf dat moment Futurepop.
Het geluid van deze bands is vrij populair, en het mag dan ook niet verbazingwekkend zijn, dat ze vrij goed boeren. Hierdoor krijgen ze navolging van een groot aantal acts die hopen op een stuk van de Futurepop-taart. Enkele van deze bands (Lights of euphoria, Pride and fall, Icon of coil) weten de standaard nog hoog te houden, maar het merendeel van de navolgers was van dermate abominabele kwaliteit dat het genre een slechte naam kreeg.
De originators gebruiken de term niet meer, en distantiëren zich er meer en meer van. De verwachting is dan ook dat het genre een vroege dood zal sterven.
De term Cybergothic werd voor het eerst geïntroduceerd in Nederland door DJ X-X-X (Kees de Brouwer) omstreeks 1998. In eerste instantie verwees de term naar gothic liefhebbers die contact kregen en zochten via internet. De term viel destijds ook al op andere plekken op internet buiten Nederland.
In de volgende jaren vervaagde deze definitie, en werd "Cybergothic" een nieuwe subcultuur binnen de gothic subcultuur, met overlappingen naar hardcore en psytrance. Momenteel is Cybergothic een relatief nieuwe subcultuur met eigen muziek, kleding en filosofie. De naam van de subcultuur wordt ook vaak afgekort als "Cyber"
Wie heefty er weleens wat van deze dingen gehoord ???
Ik overigens wel en as Vrijdag ga ik naar me eerste concert van een Industrial Gothic band "Grendel" genaamd.
Vindt het echt een hele mooie en leuke stroming.
Hieronder een afbeelding van Cybermensen: