Wie ben je, wat doe je en waarom doe je wat je doet?
Ik ben Ilja, een vrijbuiter in hart en nieren en sinds de opkomst van de house-scene actief in het dancewereldje. Ik was een slechte schilder haha, dus ben ik maar feestjes gaan organiseren. Puur voor de lol, want wie vindt het nou niet leuk om een feestje te geven? Zo organiseerde Multigroove ook de eerste hardcorefeesten, waaronder een van de eerste feesten dat op Partyflock terug te vinden is (Dat was Multigroove in juli 1991 red.). Het organiseren van Multigroovefeesten werd een traditie, iets wat ik tot op de dag van vandaag met veel plezier doe.
Wat zijn de kernwaarden van Multigroove?
No bullshit, gewoon een feest met ballen neerzetten. Op een feest moeten met name het feestgevoel, de goede sfeer en lekkere stevige muziek centraal staan.
Jullie zijn bekend geworden met de roemruchte Warehouse Elementenstraatfeesten. Wat zijn je beste herinneringen aan die tijd?
De beste herinneringen aan de periode van de Warehouse Elementenstraat en de jaren die daaraan vooraf gingen was de romantiek en de onbevangenheid. Toen was alles eigenlijk nog heel simpel. Het koste wel bloed, zweet en tranen om uiteindelijk een feest neer te zetten, maar uiteindelijk was het alleen maar de kunst om een leegstaande loods open te breken en er met iedereen die er bij betrokken was een knalfeest van te maken. Uiteraard gingen er wel eens wat dingen mis, maar dat hoorde gewoon bij het feest, je hoorde er niemand over. Dat was juist de charme van de underground, het ging alleen om dat feestgevoel. Die speciale vibe voelde je van tevoren al, er zat gewoon feeling in en de feesten kwamen ook uit het hart. Dat merkte je al als je met een stapel flyers de straat op ging, in no-time was je door je voorraadje heen en gonste het door de stad dat er weer een Multigroovefeestje aan zat te komen.
Welke impact heeft het einde van de Warehouse Elementenstraat op Multigroove als organisatie gehad?
Op het moment van de inval liep niet alleen Multigroove, maar de hele undergroundscene uit die tijd een flinke deuk op. Multigroove was destijds als het ware al de laatste der Mohikanen en stak haar nek uit voor de scene zoals die nu is. Destijds hebben we de deuren opengetrapt voor de organisaties die we nu allemaal kennen. De inval betekende dan eigenlijk ook het einde van het undergroundtijdperk zoals we dat kenden. Maar het hele verhaal heeft ook een positieve uitwerking gehad. Multigroove was immers opeens voorpaginanieuws, iedereen lulde erover. Met de inval aan de Warehouse Elementenstraat was de legende van Multigroove geboren, wat juist weer veel inspiratie gaf om door te gaan.
Zie je enige paralellen tussen het einde van de Warehouse Elementenstraat en het huidige drugsbeleid? Voorzie je een einde van de dance in haar geheel door het huidige zero tolerance beleid?
Er is sindsdien veel veranderd. Toen we actief waren in de Warehouse Elementenstraat stond de politie met open ogen te kijken naar wat er gebeurde. Net als bijvoorbeeld ten tijde van de doorbraak van de Beatles waren ze hier getuige van een nieuw fenomeen waar ze zich simpelweg geen raad mee wisten. De inval vond dan ook vooral plaats uit angst voor het onbekende. Nu, vele jaren later, weet de politiek precies wat er allemaal gebeurt op de hedendaagse danceparties en handelen ze ook veel meer naar een doordacht beleid. Het zero tolerance beleid kan de dancescene niet stuk krijgen, daarvoor gaat er tegenwoordig veel te veel geld om in dit wereldje. Het is een goed georganiseerde industrie op zich die je niet zomaar even om zeep helpt. Ik ben er wel bang voor dat je op deze manier het drugsgebruik op feesten weer meer de illegaliteit in drukt, wat dat betreft snap ik niet waar ze mee bezig zijn. Dat geldt overigens niet voor de feesten zelf, want het grote publiek trekt een illegaal undergroundfeest niet. Die willen fatsoenlijke faciliteiten en hoogstaande producties met alles erop en eraan.
Multigroove krijgt nog wel eens de kritiek dat ze haar beloftes niet nakomt en op de avond zelf vaak nog dingen veranderd of gecancelled worden (zoals bijvoorbeeld zaalindeling en dj's die niet komen). Wat is je reactie op deze kritiek, heeft het stiekem te maken met het undergroundgevoel van weleer vasthouden?
Bezoekers geven natuurlijk altijd in eerste instantie de organisatie de schuld als een artiest niet op komt dagen, maar vergeet niet dat de artiesten ook niet altijd hun verplichtingen (kunnen) nakomen en dat er meestal nog een boekingsbureau tussen zit dat haar invloed uitoefent. Toegegeven, met name in 2004 hebben we inderdaad hier en daar wel een steekje laten vallen, maar het is niet zo dat we daarmee te plank volledig misgeslagen hebben. Ook al komt een bepaalde artiest niet, we slagen er toch vrijwel alijd in om de meeste bezoekers tevreden naar huis te laten gaan en organiseren nog altijd veel meer gedenkwaardige feesten dan feesten die slecht beoordeeld worden. Het is natuurlijk ook een beetje de aard van het beestje; Bij Multigroove stroomt immers nog het undergroundbloed door de aderen en vanuit die gedachte is het niet één specifieke artiest of de zaalindeling die een feest tot een succes moet maken. Het is de totaalbeleving, de sfeer, het feest op zich waar het om draait. In de tijd van de Warehouse Elementenstraat waren last-minute aanpassingen eigenlijk heel gewoon en hoorde je er nooit iemand over. Sommige aanpassingen deden we juist omdat die het feestgevoel ten goede zouden komen. De kritiek dat we onze beloftes slecht nakomen vinden we dan ook niet geheel terecht, want wie Multigroove kent, weet dat het belangrijkste element op de Multigroove feesten vrijwel altijd aanwezig is, en dat is die ongekende, gemoedelijke undergroundsfeer.
Op 24 november zal in de North Sea Venue weer een ‘Delicate Sound of Thunder’ plaatsvinden. Waarom ditmaal niet de subtitel ‘Warehouse Elementenstraat Reunion’?
‘The Delicate Sound of Thunder’ was de slogan van onze feesten in de Warehouse Elementenstraat. Toen Multigroove anderhalf jaar later de Hemkade in Zaandam oprichtte onder de naam Fun Factory (tegenwoordig de North Sea Venue, red.) groeide ‘The Delicate Sound of Thunder’ hier uit tot een op zichzelf staand fenomeen en hebben we er onder die naam vele onvergetelijke feesten gegeven. Vandaar dat we juist ‘The Delicate Sound of Thunder’ hier laten terugkeren. Daarbij is ‘The Delicate Sound of Thunder’ veel breder qua muzikale programmering. De Hemkade is met al haar zalen eigenlijk van oudsher op maat gemaakt voor een feest als dit. Op 24 november gaan we in de Hemkade dus weer lekker de breedte in met het beste op gebied van de hardere dancestijlen, zoals oldskool, hardcore, schranz en hardstyle. Gewoon weer meerdere soorten muziek met ballen dus, net als toen. Maar er komen meer elementen uit die tijd terug, zoals de Multi Bitch – de pratende kop die als een soort MC over het feest heerst - die op dit moment geheel opnieuw in elkaar gestoken wordt om dat machtige gevoel van toen met de technieken van vandaag weer terug te halen.
Dit betekent trouwens niet dat de ‘Warehouse Elementenstraat Reunion’ voorlopig in de ijskast blijft liggen. Sterker nog, we zijn al bezig met de eerste voorbereidingen voor een ‘Warehouse Elementenstraat Reunion’ die binnenkort in de Paradiso in Amsterdam zal plaatsvinden. De Paradiso is daar de ideale locatie voor, omdat deze oude kerk dat rauwe gevoel van de Warehouse Elementenstraat juist weer naar boven haalt.
Hoe is de samenwerking met UDC ontstaan? Welke concepten doen jullie samen en hoe bevalt de samenwerking?
In de eerste plaats is het niet zo dat Multigroove nu onlosmakelijk met UDC verbonden is. Multigroove bestaat natuurlijk al langer dan menig andere organisatie en contacten met andere organisaties zijn er altijd al geweest. In het verleden heeft Multigroove ook al samengewerkt met Art of Dance, ID&T, Mokum Records en diverse andere organisaties en platenlabels. De samenwerking met UDC steekt er dankzij een festival als Ground Zero echter met kop en schouders bovenuit en valt daarom meer op. Daarnaast hebben we onlangs ook een splitproductie voor de Amstelborgh / Borchland Hallen gedaan. Dat waren Hellbound en Daniele Mondello, maar op dit moment zijn er behalve Ground Zero geen concrete plannen voor gezamelijke feesten in de toekomst. De samenwerking met UDC kwam eigenlijk tot stand toen Multigroove, nu al weer ruim drie jaar geleden, een oldskool & early rave tent mocht hosten op Impulz Outdoor van UDC. In deze tent ging echt iedereen helemaal uit zijn dak, waarop we met UDC zijn gaan brainstormen over hoe we een compleet nachtelijk festival op dit terrein konden opzetten in lijn met dit oude feestgevoel. Dat werd dus Ground Zero, de harde underground oponent van de reeds gevestigde festivals. De samenwerking met UDC tijdens Ground Zero is in één woord geweldig; Alle puzzelstukjes vallen op hun plek en het is fantastisch om zo samen iets nieuws neer te zetten met het oude gevoel.
Heeft de samenwerking met UDC als resultaat dat jullie meer commercieel aandoende events organiseren? Of is het pure noodzaak?
Allebei niet! Door samen te werken met UDC kunnen we iets commercieels als een festival juist weer wat meer die underground feeling geven die op andere commerciele festivals ontbreekt. Buiten Ground Zero gaat Multigroove niet commercieel, we zien het meer als dat we de dingen nu professioneel aanpakken. En dat kan ook niet anders met de huidige regelgeving en alle instanties die zich tegenwoordig met evenementen bemoeien. Commercieel, nee, maar we moeten er natuurlijk wel van kunnen leven en ondertussen wordt ook het organiseren van feesten alsmaar duurder. Succesvolle evenementen als ‘Hellbound’ en ‘The Delicate Sound of Thunder’ zijn ook niet vantevoren uitgedokterd met de insteek om een commercieel succes neer te zetten. Het is meer dat we vanuit ons gevoel iets neerzetten dat uit ons hart komt, dat dan vanzelf uitgroeid tot een hit.
Zouden jullie niet liever terug gaan naar de roots van Multigroove in plaats van een commerciele aanbieder te zijn van houseparties?
Ja uiteraard, de romantiek uit die tijd missen we enorm. Maar ook toen moest de kachel branden. Het enige dat veranderd is, is dat ook Pietje Bel zich tegenwoordig aan regeltjes moet houden. We kunnen gewoon simpelweg niet meer dergelijke risico’s lopen, maar we doen er aan de andere kant wel alles aan om de perfecte locatie uit te zoeken om die underground vibes weer te laten herleven. De Amstelborgh / Borchland Hallen, de Hemkade en de MS Stubnitz zijn hiervan mooie voorbeelden. Ook de programmering speelt hierbij een rol, want je ziet bij Multigroove juist nooit het geijkte rijtje floorfillers in de line-up staan, we proberen altijd vooruitstevend en controversieel te zijn. Dat waren onze roots in de Warehouse Elementenstraat ook.
Wat is volgens jou de meest positieve en meest negatieve verandering in de housescene sinds jullie begin?
De meest positieve verandering is wel dat de dancescene tegenwoordig veel toegankelijker is en ook onbekend talent nu de kans heeft om zijn ei kwijt te kunnen in dat wat hij het liefste doet. Ontwerpers, producers en DJ’s hoeven nu niet langer voor zichzelf in hun vrije tijd op een zolderkamertje te vertoeven, maar hebben de kans om ook daadwerkelijk voor een groter publiek door te breken. Ook gaan mensen veel verstandiger met drugs om. Dat was een periode wel anders. Je ontkomt ondertussen niet meer aan allerlei vergunningen en regeltjes, maar het neerzetten van een professionele productie geeft ook een enorme kick.
Minpuntje is dat de mensen tegenwoordig niet meer alleen komen om er met zijn allen een vet feest van te maken, maar dat ook alles tot in de puntjes geregeld moet zijn; van faciliteiten tot de productie op zich. Een vieze wc is tegenwoordig al genoeg om een stortvloed van kritiek over je heen te krijgen. Het draait niet meer om het feestgevoel, het lijkt alsof het nu voornamelijk om de kwaliteit en kwantiteit draait.
Welk concept van een concurrent hadden jullie graag neergezet?
Bij Multigroove praten we niet in termen als concepten. Een concept is een omhulsel van een feest dat, ingegeven door diverse sponsors, door een groep marketingmensen tot in de puntjes uitgewerkt wordt. Wij zetten een feest neer vanuit het gevoel, rechtstreeks uit het hart. Als het aanslaat en meerdere vervolgen krijgt denkt iedereen al meteen in de vorm van een concept, wij zien het echter gewoon als een feest dat door elementen als de locatie, ons uitbundige en enthousiaste publiek, een bijzondere datum of een bepaalde vorm van programmering succesvol is.
Het Burning Man Festival in de Nevada woestijn in de Verenigde Staten is iets wat uit dezelde gedachte ontstaan is. Een traditie die door één persoon begonnen is en sindsdien alsmaar verder gegroeid is. Wekenlang zijn alle betrokkenen bezig om alles gezamelijk op te bouwen, vervolgens een spetterend feest neer te zetten en uiteindelijke alles weer af te fikken. Hier zit passie in, dit geeft gewoon die romantiek die wij in de Warehouse Elementenstraatperiode beleefd hebben. Hier kan ik wel jaloers op zijn ja.
Wat vinden jullie het beste concept van een andere organisatie?
Voor een feest als Awakenings heb ik enorm veel respect. Rocco komt uit de gelederen van Multigroove en is jaren geleden zijn eigen weg ingegaan. Hij is de enige in Nederland die met een techno evenement voet aan de grond heeft gekregen, ik heb echt bewondering voor wat hij gepresteerd heeft.
Wat kunnen we de aankomende jaren nog verwachten? Gaan jullie nog iets vernieuwends neerzetten?
Multigroove is eigenlijk per definitie al vernieuwend. De naam alleen al laat zien dat we voor meerdere stijlen openstaan en niet voor niets organiseerden we destijds het eerste hardcorefeest op Nederlandse bodem. Maar het is niet zo dat je ’s morgens wakker wordt en denkt: “Laten we vandaag eens iets vernieuwends neer zetten”. We volgen gewoon ons gevoel, pakken dingen op en soms zit daar iets tussen wat tot een trend uitgroeit. We moeten echter niet ons doel voorbij streven door per definitie vernieuwend te willen zijn. Het gaat in eerste instantie om het neerzetten van een vet feest, waarbij we trouw blijven aan onze basis maar toch telkens weer iets origineels neer willen zetten door het vanuit een andere invalshoek te benaderen. Soms groeit zo’n invalshoek uit tot een nieuwe formule. Hier werken we echter niet naartoe, het overkomt ons gewoon.
Neem bijvoorbeeld Ground Zero. Ook komend jaar wordt Ground Zero verder uitgebreid, zullen we er dingen doen die misschien nog niet eerder gedaan zijn en word er ingehaakt op de laatste trends en ontwikkelingen. Wat dat betreft heeft Ground Zero nog lang niet het achterste van haar tong laten zien. Hier anticiperen we echter niet op, we pikken alleen de veranderingen en de vibes op en volgen wat ons hart ons ingeeft.
Waar kijken jullie naar uit?
Op dit moment kijken we vooral uit naar ‘The Delicate Sound of Thunder’ in de Hemkade. We hebben er echt zin in en staan te trappelen om terug te gaan naar de locatie die ons en de scene zoveel gebracht heeft en waar we onze bezoekers weer eens een échte “Delicate Sound of Thunder” laten beleven. En dat gaat het ook zeker worden, want nu zelfs de Multi Bitch weer nieuw leven in geblazen wordt geloven we er heilig in dat het weer net zo’n geweldig feest wordt als eerdere edities in de Hemkade. Voor volgend jaar kijken we alvast uit naar ‘The Warehouse Elementenstraat Reunion’ in de Paradiso en uiteraard Ground Zero. En wie weet wat voor een verrassingen er verder nog op ons pad komen.
Hopelijk breekt er ook weer snel een tijd aan dat dance-organisaties stoppen met elkaar het leven zuur te maken en de bezoekers weer komen voor het feestgevoel en niet alleen om de temperatuur op te nemen en de wc’s te controleren. Dat is echt iets om naar uit te kijken, want alleen dan zijn we er weer van verzekerd om met zijn allen vele coole dancejaren te beleven.
Foto Bruning Man door Aaron Logan
Met dank aan: Damien, medicman & verwijderd.