Het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn laatste interview hier op Partyflock postte, maar dat had alles te maken met de voorbereidingen voor een aantal zeer spraakmakende interviews. De grote feesten en festivals waar de hardere stijlen van het dancegenre worden geprogrammeerd, zijn weer aan de orde van de dag; in iets meer dan een maand tijd hebben we o.a. Defqon.1 Festival, Ground Zero Festival, Dance Valley Festival, Sensation en nog veel meer leuks. Je zult dan ook vooral interviews lezen met artiesten die op die feesten en festivals staan. Namen als Proteus, Dark by Design, Alex Kidd, Yoji Biomehanika, Fausto, Bas & Ram, Mark EG, Kamui, Dr. Willis, Scot Project en de Organ Donors zullen ondervraagd worden en om eerlijk te zijn ben ik hartstikke benieuwd naar wat ze te melden hebben. De eerste in mijn grote reeks interviews, is de freaky harddanceman from Japan, de enige echte Yoji Biomehanika, die vast en zeker weer een prominente rol op Dance Valley Festival zal innemen, zoals we van hem gewend zijn. Here we go!
Yoji keert dit jaar terug op Dance Valley Festival na twee jaar afwezig geweest te zijn. Veel fans speculeerden op het internet over het hoe en waarom, want Yoji staat bekend als iemand voor wie mensen naar een evenement komen. Hij sloot in 2004 de HQ Stage af, maar daarna werd het stil rond hem. Totdat hij opeens op Sensation Black in 2005 verscheen, waarmee hij volgens velen leek te zeggen: “Ik ben overgestapt van UDC naar ID&T”. Voor de goede orde: ik vind dat elke DJ bij iedere organisatie aan de bak moet kunnen komen, dit zou volgens mij niet zo’n issue moeten zijn als wanneer bijvoorbeeld een voetballer van Ajax naar Feyenoord gaat (of andersom). Maar veel mensen dachten er wel zo over, ik was benieuwd hoe hij dit zelf ervaren heeft. Had het te maken met een breuk in de Japanse loyaliteit? Of was het een toevalstreffer? En hoe reageerde Yoji toen hij vernam dat hij weer voor Dance Valley Festival geboekt stond?
“Nee het is zeker geen kwestie van loyaliteit. Je moet wel in ogenschouw nemen dat ‘politiek’ niet ingebakken zou moeten zitten in kunst en muziek. Beide evenementen zijn de beste in hun soort, er is eigenlijk geen evenement dat boven die twee uit steekt. De ene is indoor, de andere outdoor, een artiest zou vrij moeten zijn in op welke evenementen hij zijn werk mag doen zonder enige vorm van vooroordelen of veroordelingen. Waar het uiteindelijk om gaat, is dat de mensen die het evenement bezoeken, een geweldige tijd hebben, dat is altijd het doel geweest en dat zal het ook altijd blijven.”
Als je in het bijzijn van een liefhebber de woorden ‘Dance Valley’ en ‘2001’ laat vallen, krijg je ongetwijfeld te horen dat de set die Yoji Biomehanika toen draaide, misschien wel de beste set ooit was en de boeken in gaat als legendarisch. Denk je er zelf ook zo over? Zo niet, wat is dan wel je beste set geweest op Nederlandse bodem? Zijn er ook andere goede herinneringen aan ons nuchtere, ‘doe-maar-normaal-dan-doe-je-al-gek-genoeg-landje’ blijven hangen?
“Om eerlijk te zijn, kan ik me die set niet echt meer helemaal herinneren. Hij staat in mijn geheugen als elke andere set, want ik probeer altijd en overal mijn uiterste best te doen als ik optreed. Maar ik heb zeker wel wat leuke, maar vooral aparte herinneringen aan jullie land. Vorig jaar op Mystery Landmoest ik over een soort van glijbaan-brug lopen om bij de Q-Dance Stage te komen. Ik lette niet goed op en verloor mijn evenwicht, waardoor ik uitgleed en behoorlijk hard tegen de grond ging, ik had nog geluk dat ik niet helemaal naar beneden denderde, dat was echt een probleem geweest. De mensen van de crew hielpen me gelukkig overeind, maar ik dacht dat ik dood ging. Pijn!”
Ik zag je voor het eerst tijdens Impulz Outdoor in 2003, waar je in de kolkende HQ tent afsloot. Later werd bekend dat zijn platentas op een vliegveld in Duitsland was achtergebleven en dat het probleem werd opgelost door Fausto, die vóór je draaide. Hij leende zijn platen even uit om zo te zorgen dat er geen enorme domper zou zijn aan het einde van een geweldig feest, en je brak de tent af. Natuurlijk was er weinig tijd om de hele platentas uit te pluizen en te zoeken naar bekende tunes, maar toch kreeg je het voor elkaar om te doen wat je moest doen. Kun je je dan echt onder elke omstandigheid aanpassen? Of is het een alter ego dat op dat moment even je state of being overneemt en zorgt dat alles vlekkeloos verloopt? Is het ook misschien de extraverte manier en de zekere vorm van bravoure die de overhand krijgt op zo’n moment om de onzekerheid weg te werken?
“Ik herinner me dat nog als de dag van gisteren. Ik wilde eigenlijk mijn optreden op het laatste moment cancelen, iedere DJ zal begrijpen dat het een nachtmerrie is om je materiaal kwijt te zijn op zo’n belangrijk moment. Maar de mensen van de crew zeiden: ‘Veel fans kijken er naar uit om je te zien, ook al is het maar voor tien minuten, maar alsjeblieft: ga dat podium op’. Ik was behoorlijk onder de indruk dat ze zo begaan waren met het publiek en in mijn hoofd begon ik alle mogelijkheden te bedenken om toch iets te kunnen doen. Toen kon ik gelukkig terugvallen op mijn vrienden Fausto en Bobby, ze leenden me hun platen en ik kon er godzijdank iets leuks uit samenstellen voor een goede set. Het kwam ook erg mooi uit dat ze allebei wat van mijn platen bij zich hadden. Het is me ook eens overkomen dat er maar één draaitafel stond, na elke plaat moest ik roepen: ‘Sorry jongens, even wachten op de volgende’ om vervolgens een nieuwe plaat erop te leggen, waarop het publiek elke keer in een deuk lag van het lachen. Hoe dan ook, ik probeer altijd de beste manier te vinden om toch tot een goede prestatie te komen. Daarentegen wil ik niet als jukebox gezien worden, daarom maak ik nooit compromissen als het op kwaliteit en muziek aankomt.”
Vorig jaar ontstond er een kleine rel over het feit dat het welbekende ‘Amsterdam waar leg dat dan?’ door jou was geremixt, iets wat veel mensen je niet in dank afnamen. Toen je die plaat ook nog eens draaide op Mystery Land reageerden veel mensen furieus, ze voelden het als een belediging. Was dit de bedoeling of was het pure pech zonder dat je wist dat het zo gevoelig lag? (voor de niet-kenners: Mystery Land wordt gehouden vlakbij Amsterdam, waardoor veel rasechte Amsterdammers aanwezig waren)
“Er is inderdaad veel om te doen geweest, er kwam een enorme impact op de remix van de originele Euromasters track. Ik dacht juist dat een remake een teken van respect was richting de Nederlanders, maar dat bleek juist het tegenovergestelde te zijn. Dus bij deze wil ik tegen iedereen die zich beledigd voelde door dat nummer zeggen: I’m very sorry.”
Na je album ‘Tales Of The Big Room’ en de mixcompilatie ‘Goodgreef 3’ hebben we niet veel meer van je vernomen wat betreft het uitkomen van cd’s en nieuwe releases. Tot een paar weken geleden ineens ‘Yoji Biomehanika & Romeo Toscani – Six Hours’ verscheen, met een zeer interessante Fred Baker remix op de B-kant. Zit je nu weer volop in de studioi? En wat kun je over Fred Baker vertellen?
“Na de mix voor Goodgreef, heb ik nog een Pharmacy cd gemixt, die uitkwam in Australië. Ik ben ook druk geweest met remixen voor Dave202 en A*S*Y*S, en ik heb veel werk gedaan waar weinig mensen vanaf weten. Een remix voor Blutonium Records is net af en op dit moment wordt er druk gewerkt aan een andere remix. In Japan komt zelfs een aparte cd uit die ik gemaakt heb, getiteld ‘GIGA Tech-Dance Extreme’. Voor wat betreft Fred Baker: ik vind hem echt een geweldige producer. Hij kan hele vette trance maken, maar vooral zijn duistere, techy sound valt erg goed bij mij in de smaak. Helemaal terecht dat hij op Dance Valley Festival staat.”
Je introduceerde Romeo Toscani enkele jaren geleden, je lijkt me iemand die altijd op zoek is naar nieuw talent om samenwerkingen mee op te zetten. Zijn er nog new kids on the block die je als toekomstige helden durft te bestempelen? En nu we het toch over helden hebben, wie was er verantwoordelijk voor het feit dat je zelf op het podium bent gaan staan, wie is jouw held?
“Mijn muzikale carrière begon zo’n twintig jaar geleden. Toentertijd had je veel underground rockbands van wie ik een enorme fan was, maar de reden dat ik ben gaan draaien heeft meer te maken gehad met de sfeer die de scene uitademde denk ik.”
Hoe ziet de toekomst eruit? Je staat nog bekend bij ‘ons’ als hardtrance DJ, maar je bent meer de techtrance kant opgegaan de laatste tijd. Wordt het techtrance of rammende oude sounds als we je op Dance Valley horen draaien?
“Techtrance is een stijl waar ongelooflijk veel mogelijkheden in zitten. Maar wat ik doe, is net even anders, ik noem het zelf voor het gemak altijd techdance. Een iets meer pompende variant met meer techno invloeden, maar wel lekker rauw zoals jullie altijd van me gewend zijn geweest. Zie het maar als een combinatie van harddance, hardtrance en hardtechno, dan kom je aardig in de buurt.”
Any famous last words?
“I 'm just looking forward to seeing you all in Holland!”
Yoji Biomehanika - DJ uit het land van de rijzende zon
door Charly Rocks, gepubliceerd op
13 juni 2007
Artiest | Yoji Biomehanika |
129 opmerkingen
Uitspraak van Charly Rocks op dinsdag 19 juni 2007 om 22:33:-vind hem lang niet meer zo goed als vroeger (teert op zijn goede naam)
hahaah.. teren op je eigen naam die je zelf zo groot heb gemaakt dat slaat dus echt als een pik op een drumstel...
wat had die moeten doen... ze naam veranderen??? zo van "jongens ik draai niet zo goed meer dus ik verander ffies me naam"
laatste aanpassing
Uitspraak van ©harly op dinsdag 19 juni 2007 om 22:33:
-vind hem lang niet meer zo goed als vroeger (teert op zijn goede naam)
hahaah.. teren op je eigen naam die je zelf zo groot heb gemaakt dat slaat dus echt als een pik op een drumstel...
wat had die moeten doen... ze naam veranderen??? zo van "jongens ik draai niet zo goed meer dus ik verander ffies me naam"
Wel ff quoten van degene die dat in eerste instantie zei he
Uitspraak van Love is the answer op dinsdag 19 juni 2007 om 22:10:-vind hem lang niet meer zo goed als vroeger (teert op zijn goede naam)
Heb je Dr. Willis geinterviewd ja? Haha wat een heerlijke koekwaus is dat, ik zie uit naar dat interview. Ikw as al voor hem gewaarschuwd door Jowan maar heb het op Defqon zelf aan den lijven ondervonden. Helaas is mijn interview niet bruikbaar omdat de muziek daar te hard stond maar ben wel benieuwd of 'ie jou wel wat zinnigs verteld heeft!
heb ik jou nu trouwens gezien op Defqon? Ik snap er nog steeds helemaal niks van. Haha nou if so, nice to meet you. Je doet echt goed werk hier op Flock met je schrifsels mop, ik heb deze ook weer met veel plezier gelezen. Dikke pluim voor jou!!!
heb ik jou nu trouwens gezien op Defqon? Ik snap er nog steeds helemaal niks van. Haha nou if so, nice to meet you. Je doet echt goed werk hier op Flock met je schrifsels mop, ik heb deze ook weer met veel plezier gelezen. Dikke pluim voor jou!!!
Hahahaha ja ik heb je heel even gesproken in de Orange Ga het interview met Willis nog doen, maar heb een tijdje met m staan lullen en t is echt een wereldgozer, zo'n vage Australische surfdude. Hij is trwns nog in Nederland tot na Dance Valley, dus als je m nog wil interviewen moet je ff een gil geven, dan stuur ik je zn emailadres of zn telefoonnummer En thanks voor t compliment babe, heb ook weer dubbelgelegen om je stukje in de KNIP
Er is inderdaad veel om te doen geweest, er kwam een enorme impact op de remix van de originele Euromasters track. Ik dacht juist dat een remake een teken van respect was richting de Nederlanders, maar dat bleek juist het tegenovergestelde te zijn. Dus bij deze wil ik tegen iedereen die zich beledigd voelde door dat nummer zeggen: I’m very sorry.”
Ik blijf dat maar onzin vinden. De plaat vind ik zelf niet geweldig ofzo, maar dat je er gewoon tegen gaat protesteren om die track te draaien gaat me te ver.
Niets dan respect voor Yoji. Impuls Outdoor 2003 was voor mij het eerste festival waar ik heen ging en daar kwam ik in contact met onder andere Yoji. Ik heb hem verder maar een paar keer live gezien nog, maar ik vind hem echt super. Zijn sound is lekker en zijn hele manier van draaien pompt gewoon energie de zaal in.
voor deze gekke Jap
voor deze gekke Jap
Het is gewoon 1 van de beste dj´s van de wereld punt uit!!ik heb hem voor de 1ste keer op sensation black 2004 gezien daar draaide hij een super vette set!!ik heb ook zijn cd gekocht Tales from the Big Room!!supervette producties staan hier op zeg echt geniaal!!mijn favoriet is hardstyle disco!op zijn eigen site kun je de clip hiervan ook bekijken!wat die man met een publiek kan doen dat kan niemand!!
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op maandag 25 juni 2007 om 20:01:heb hem voor de 1ste keer op sensation black 2004 gezien daar draaide hij een super vette set!
me too.. sindsdien ben ik een mega fan. Zeg niet vaak 'helaas' als ik op vakantie ben en ik moet een feestje missen, want feestjes genoeg, maar helaas zal ik hem moeten missen op DV, erg erg jammer!!
Maar spijtig genoeg viel hij zwaar tegen op tomorrowland 2007
toch van horen zeggen dat hij een vete set draaideen de filmpjes zijn ook niet mis op You tubehet is dat hij nu een andere stijl draaid.veel mensen kunnen dat niet waarderen terwijl zijn nieuwe stijl toch een stuk harder is naar mijn mening(techdance/hardtechno)hij is een leider en geen volger
Uitspraak van LovelySilence op dinsdag 5 februari 2008 om 17:02:Machtige DJ
Daar kan ik eigenlijk niets aan toevoegen.
Yoji is altijd vernieuwend en vooruitstrevend geweest.
In de afgelopen 10 jaar is hij, samen met Tom Harding, voor mij de top van de (hard)dance-scene geweest.
En op DV 2008 zal hij ongetwijfeld bewijzen dat hij nog steeds top is!
yoji is echt een figuur apart... maar de manier hoe hij het publiek vermaakt spreekt me enorm aan! hoop dat ie snel weer in NL komt wordt lekker knallen maar hij mag van mij wel weer meer zijn oude stijl gaan draaien en ook z'n oude kapsel aannemen
YOJI BIOMEHANIKA: THE BEST JAPANESE DJ OF THE WORLD!!!!
YOJI BIOMEHANIKA: THE BEST JAPANESE DJ OF THE WORLD!!!!