Deze pas 23-jarige, altijd goedlachse Eindhovenaar wordt door velen gezien als hét gezicht van de hedendaagse en toekomstige trance-scene, wat niet zo gek is met een goedlopend platenlabel (Intuition Recordings), optredens in meer dan 20 landen en vele goede producties, waaronder “Guanxi”, “Spirit” (samen met Re:Locate) en zijn versie van één van de knallers van het afgelopen jaar: “Your Loving Arms” van Karen Overton.
Tussen de bedrijven door studeert Menno ook nog International Business aan de Universiteit van Tilburg, organiseert hij samen met de Intuition-crew de door vele tranceliefhebbers geroemde Intuition-feesten en deelt hij zijn passie voor muziek samen met duizenden anderen via een wereldwijd te beluisteren radioshow.
Een druk baasje dus, binnenkort brengt hij zijn eerste dubbelaar uit en dat viert hij geheel in eigen stijl tijdens een 8 uur durend solo-optreden in Studio 80 in Amsterdam.
Menno, om te beginnen: hoe ben je zo in het muziekwereldje beland? Speel je zelf instrument(en) en/of kom je uit een muzikale familie?
Ik was m’n hele jeugd eigenlijk al non-stop met muziek bezig. Ik zat al regelmatig melodietjes te pingelen achter de keys toen ik de dance muziek, nog voor m’n tiende jaar, ontdekte in de vorm van
2 Unlimited, Moby, Dune en Robert Miles. Tijdens de middelbare school ben ik met computers muziek gaan maken (Fasttracker, Rebirth, Reason en uiteindelijk Cubase) en op schoolfeestjes en verjaardagen muziek gaan draaien. Toen ik 15 was kocht ik dan eindelijk m’n eerste echte DJ setup en begon ik met vinyl te draaien. Vanaf die leeftijd was ik eigenlijk ‘los’, school verdween naar de achtergrond en als ik ‘s middags thuiskwam ging ik alleen nog muziek zitten maken of oefenen met plaatjes draaien. Ik raakte toendertijd verknocht aan de muziek van onder andere de projecten van Ferry Corsten, M.I.K.E. Push, Tiësto, Benno de Goeij en Piet Bervoets (Rank 1), Oliver Lieb, Jam & Spoon, Marco V en zo kan ik nog wel even verder gaan!
Op m’n achttiende tekende ik mijn eerste releases bij Anjunabeats en Gesture en toen deze twee tracks, ‘Menno de Jong – Guanxi’ en ‘Myth – Millionfold’ uitkwamen waren de eerste stapjes in de trance scene gezet. Van feesten organiseren (Trance.nu en later de Intuition events) tot een label runnen (Intuition Recordings), muziek schrijven en remixen tot DJ-en, ik kreeg er maar geen genoeg van. Op mijn 19e draaide ik m’n eerste buitenlandse gig in Washington DC in de USA. Ik had toen al vrij snel door dat trance in alle hoeken van de wereld te vinden is, en dat ondervind ik nu op m’n 23e bijna ieder weekend als ik weer voor een enorm enthousiast publiek sta te draaien.
Waar haal je je inspiratie voor je producties vandaan? Speelt jouw intuïtie hierbij ook een rol?
Eigenlijk overal, het kan een gave film zijn die ik gezien heb, of een onvergetelijke reis in het geval van een aantal tracks op m’n nieuwe mix cd. Hier speelt m’n intuitie zeker een grote rol, ik ben van mening dat als je volgens een vaste formule muziek maakt je jezelf uiteindelijk gewoon gaat vervelen. Als je je gedachten gewoon laat gaan en steeds op zoek gaat naar nieuwe sounds en sferen dan krijg je echt interessante muziek. Muziek is voor mij een verlenging van m’n gedachten en emoties, wat je uiteindelijk hoort is een stukje ‘ik’.
Heb je een bepaald doel of boodschap die je met je producties en sets wilt overbrengen naar het publiek toe? Hoe belangrijk is het publiek voor je?
Ik heb niet altijd een bepaald doel en ik denk dat een boodschap ook niet altijd alleen met muziek over te brengen is. Als je een interessante tekst schrijft, voegt dat natuurlijk meteen heel veel toe.
De manier waarop je als artiest en mens in het leven staat is wel heel belangrijk. Ik voel me juist aangetrokken tot de dance scene omdat iedereen er wederzijds respect heeft, over het algemeen open minded is en betrokken is bij zijn of haar omgeving. Iedereen is welkom en gelijk, in de dance scene hoef je geen ‘bling’ te hebben om erbij te horen. Die gedachte probeer ik over te brengen als ik de kans krijg. Muziek kan een bepaald gevoel of een prettige sfeer creeeren en ik vind het fijn als mensen de dagelijkse zorgen kunnen vergeten, en gewoon een avond met een grote groep gelijkgestemde mensen helemaal los kunnen gaan. Als na zo’n avond de zorgen weer uit je hoofd zijn kun je alles weer aan, en ga je er weer helemaal voor!
Het publiek is voor mij het allerbelangrijkste, als ik niet draai spring ik net zo hard mee op de dansvloer (dat doe ik regelmatig!) Zonder al die mensen die met me komen feesten zou ik niet kunnen doen waar ik zo van hou. Mijn eeuwige dank dus!
Zoals al even aangegeven sta je op 16 juni aanstaande in Studio 80 in Amsterdam, waar je een DJ-set van wel acht(!) uur zult geven. Wat kunnen we hiervan verwachten en hoe bereid je je op zo’n avond voor?
Dit is voor mij een kans om te laten zien wat ik in de breedste zin van trance in huis heb. Ik begon ooit met een wekelijkse residency op zondagavond in de DownUnder in Eindhoven waar ik 5 uur lange sets draaide, sindsdien kan ik naast trance ook diepe progressive en zelfs stevige techno erg waarderen. Tijdens deze acht uur set hoop ik een mooi, divers stukje trance te draaien, met mijn favoriete platen van dit moment en de tracks die de afgelopen 8 jaar van m’n DJ carriere het meest voor me betekenden. Voorbereiding? Eigenlijk non-stop muziek zoeken en luisteren, en als dan de coolste dingen eenmaal op CD staan gewoon even lekker in m’n studio achter de decks in het wilde weg draaien.
Welke tracks zitten op dit moment standaard in je CD-map/platentas? En wat heeft jouw voorkeur, draaien met vinyl of CD’s?
- De volgende tracks draai ik momenteel helemaal grijs:
- Vincent de Moor – Fly Away (Cosmic Gate Remix)
- Shah & Cosmo pres. El Cortez – Desert Rose
- Aril Brikha – Winter
Ik vind persoonlijk met vinyl draaien het leukste, maar technisch gezien is het een wel heel erg achterhaald medium. Als je goed nadenkt zou DJ-en van nature een vrij innovatieve bezigheid moeten zijn, ik ben dus in principe helemaal pro CD’s en vooral ook FX, het houdt gewoon de DJ scene spannend. Met CDJ’s, Serato Final Scratch, Ableton Live kun je als DJ of Live Act gewoon alle kanten op, leuk voor de afwisseling. Het is ook veel makkelijker om CD’s ergens mee naar toe te nemen. Het allermooiste vind ik nog steeds dat ik tracks vers uit de studio of direkt van de producers op de avond van een gig nog op een CD kan knallen en in m’n set kan draaien.
Je draait regelmatig over de grens. Wat zijn de verschillen tussen het draaien hier en bijvoorbeeld dat in Engeland of Polen?
In Polen is de scene momenteel erg groot, er zijn daar veel grote evenementen met vooral trance DJs in de lineup. In de UK ligt de nadruk meer op de clubscene. In alle twee de gevallen kom je voor erg leuk publiek te staan. In Nederland begint het ook helemaal terug te komen. Er komt een steeds grotere groep enthousiaste feestgangers naar onze Intuition feesten, en dat is helemaal in de goede sfeer terug te vinden. Een paar jaar geleden gingen de handjes niet zo snel meer omhoog, maar de laatste tijd staat iedereen ongeloofelijk enthousiast te springen, genieten en lekker te dansen. Het gaat gewoon weer los! Voor zo’n klein land als Nederland kunnen we behoorlijk feesten. Dat is iets om trots op te zijn, vooral als je bedenkt dat Polen en Engeland vele malen groter zijn.
Menno de Jong in actie @ EnTrance, Polen
Hoe verklaar je het succes van Intuition Recordings? Hoe voel je je erbij dat je medeverantwoordelijk bent voor het succes van o.a. Kimito Lopez, Jonas Steur, Re:Locate en Bolier?
We hebben er gewoon erg hard aan gewerkt. Het succes komt natuurlijk ook door de namen die je hierboven noemt, zonder hun muziek was er geen succesvol platenlabel geweest. Ik denk dat het gewoon een invulling van een gat in de markt was. Genoeg talent, op zoek naar een passend label. Wij wilden het graag anders aanpakken. Door kritisch naar de muziek van mensen om ons heen te luisteren en gezamenlijk intensief hieraan te werken kwamen we uiteindelijk met een aantal erg leuke releases. Muziek is uiteindelijk waar het allemaal om draait bij ons, ik denk dat dat in alle gevallen wel de bron van het succes is geweest!
Wat kunnen we in de toekomst van jou en van Intuition verwachten?
Nog veel goede muziek dus! Daarnaast proberen we op alle vlakken gewoon net een stapje verder te gaan: Grotere en meer uitbundige events (meer lasers, produktie en goede top DJs / upcoming talents), naast de gewoonlijke Intuition releases richten we ons ook op een aantal artiesten albums en mix CDs, meer focus op de digitale kant van de muziekdistributie en nog veel meer.
Zelf hoop ik eind volgend jaar m’n eerste artiestenalbum af te hebben, hopelijk met een breed scala aan goede muziek. Uiteindelijk zou het natuurlijk te gek zijn om ook eens een weekelijkse avond op Ibiza te hosten, of de Intuition Summer Event en Winter Event uit te bouwen tot de grootste beach/indoor trance festivals van de wereld of gewoon net even die trance klassieker te produceren. Wat er precies gaat gebeuren weten we natuurlijk allemaal nog niet, maar we volgen in ieder geval onze ‘Intuition’!
In de waarschijnlijk weinig vrije tijd die je hebt, wat doe je dan het liefst? En naar wat voor muziek luister je naast trance?
Muziek blijft m’n grootste hobby, dus daar ben ik eigenlijk toch wel non-stop mee bezig. Af en toe pak ik een filmpje of een aflevering Prison Break of Lost. Ik ga ook regelmatig sporten, of het nou hardlopen, fitness, snowboarden of basketbal is, ik vind het allemaal leuk.
Naast trance heb ik eigenlijk vanalles opstaan. Ik vind het nieuwe album van Air (Pocket Symphony) helemaal geweldig, en verder kan ik alles goed hebben van The Red Hot Chilli Peppers en The Police tot Royksopp en Joris Voorn.
Ben je bekend met Partyflock en zo ja, wat is jouw visie over deze site en ben je zelf ook actief daar?
Ja ik kom er regelmatig, te gekke site gewoon; lekker handig om de goede feestjes bij te houden, ongeacht welke stijl je leuk vindt! Er zit in ieder geval een heeeeel erg gezellige groep trance liefhebbers! Thanks voor het coole interview, en tot ziens op de dansvloer!