Partyflock
 

Is alleen talent genoeg?

door , gepubliceerd op
Is alleen talent genoeg?
2 februari 2007
Veel van ons gaan naar een feest op basis van de artiesten die komen draaien. Laten we eerlijk zijn: het is vaak spannend om uit te kijken naar een megafeest met een (inter)nationale topnaam in de lineup. Maar soms zijn de feestjes in de kleinere lokaties met een gevarieerde lineup ook heerlijk om te bezoeken. Maar wat maakt dat een naam als Erick E of Paul Elstak meer allure heeft dan Dj Gekke Henkie? Is dit toe te schrijven aan talent of heeft pr er ook wat mee te maken? Wij vroegen twee bekende boekers naar hun ervaringen en inzichten. De eerste is Dick van 1Management, een buro dat al een dikke tien jaar een belangrijke spil in de dance scene is.

Wie ben je?
Mijn naam is Dick Leijen en ben samen met Leonieke Smit en Erick E(erdhuijzen) eigenaar van het DJ Boekingsbureau 1Management. Daarnaast organiseren wij evenementen (Sneakerz, Sneakerz Muzik, HouseQuake) die voornamelijk dienen ter ondersteuning en promotie van de door ons vertegenwoordigde deejays.

Hoe ben jij in deze branche terecht gekomen? En hoe kwam je op het idee dit bureau op te zetten?
Net na de opkomst van de Housemuziek in Nederland, in de tijd van de iT, RoXy, De Waakzaamheid en dergelijke, ging ik erg vaak naar housefeesten. Na een tijdje dacht ik: ‘dat kan ik ook organiseren’. Toen ben ik begonnen met het organiseren van kleine housefeesten, voornamelijk in het zuiden van het land (ik woonde op dat moment in Tilburg, vandaar) waar ik Erick E vaak boekte. Hij was toen de vaste dj in de RoXy. Toen de RoXy afbrandde kreeg Erick erg veel aanvragen voor boekingen bij andere clubs en op andere feesten en hij werd gek van de telefoontjes. Hij gooide zijn simkaart bij mij af, nam een nieuw nummer en 1Management was geboren.

Waar staat 1Management voor?
1Management vertegenwoordigd niet alleen de grote namen, maar houdt zich tevens bezig met het opbouwen van nieuwe dj/producer talenten, dat is een doorlopend proces en een missie. Wij gaan hierin zover dat we inmiddels vele feesten organiseren zodat we een platform zijn voor deze talenten, die zich zo kunnen ontwikkelen en draaiuren kunnen maken in leuke clubs. Daarnaast zijn we onlangs in samenwerking met de grootste onafhankelijke Nederlandse platenmaatschappij Spinnin’ aangegaan: Sneakerz Muzik. Hier gaan we ook weer het accent leggen op nieuwe dj/producers door hun muziek te releasen, te laten remixen door de wat grotere namen en door ze hun eigen feesten (Sneakerz Muzik) te geven.

Wat maakt voor jou dit vak zo leuk?
Het is erg leuk om jonge talenten op te pakken en van dichtbij hun ontwikkeling mee te maken. Zeker als ze dan na een flink aantal jaren hard weken ook resultaat weten te boeken zowel als deejay als producer. De afgelopen jaren hebben we van dichtbij meegemaakt hoe deejays als Gregor Salto, Sidney Samson, Don Diablo en natuurlijk Fedde le Grand zich hebben weten te ontwikkelen tot absolute top deejays die zeker kunnen meedraaien op het hoogste niveau in de wereld.

Heb je talenten ontdekt die nu floreren? Heb je ook magistrale missers gemaakt?
Een aantal namen heb ik hierboven al genoemd, momenteel werken we hard met de nieuwe generatie en we zijn er van overtuigd dat deze namen op korte termijn ook hoge ogen zullen gaan scoren. Denk hierbij aan Youri Donatz, Funkerman, Baggi Begovic, Skitzofrenix.
Natuurlijk lukt het niet bij iedereen en dat heeft te maken met een hele hoop factoren. Je moet niet alleen goed kunnen draaien, maar ook over een hoop andere kwaliteiten beschikken om het te maken in de deejay scène. Zo zijn motivatie, gevoel voor trends, doorzettingsvermogen een aantal belangrijke sleutelwoorden. Daarnaast is de muziek natuurlijk aan trends onderhevig en is het momenteel erg belangrijk dat een dj ook produceert. Producties zijn namelijk het beste pr-middel voor een deejay dat er bestaat. Een goede plaat bereikt immers veel meer mensen dan dat je bereikt met het optreden op een feest.

Waar moet een goede dj aan voldoen?
Allereerst: oprechte liefde voor muziek. Ik ben er van overtuigd dat dat de basis is. Ik geloof dat het publiek aanvoelt wanneer een deejay oprecht is in zijn muziekkeuze en er volledig achterstaat. Daarnaast komen er een hoop andere zaken zoals skills, gevoel voor muziek en trends, doorzettingsvermogen, communicatief vermogen etcetera kijken.

Op basis waarvan beslis jij of iemand bij jou een contract aan geboden krijgt of niet?
De deejays die wij vertegenwoordigen zijn voornamelijk deejays die al een paar jaar bezig zijn en zich op lokaal niveau al aardig hebben weten te ontwikkelen, zowel als producer als deejay. Vaak beginnen deze jongens of meisjes dan op te vallen bij mensen uit de scène en collega’s, er wordt over gesproken. Die signalen pikken wij vaak op, dan gaan we met deze mensen een eerste gesprek aan om te kijken wat voor types ze zijn en of ze in de groep van deejays zouden passen die wij vertegenwoordigen. Vervolgens houden we ze een hele tijd in de gaten om te kijken of ze zich blijven ontwikkelen en gemotiveerd blijven. Pas daarna beslissen wij of we ermee aan de slag zullen gaan.

Wat doen jullie precies voor de DJ’s die bij jullie onder contract staan?
Allereerst laten wij ze natuurlijk zien op onze eigen feesten, zodat het grote publiek en de organisatoren en programmeurs ze leren kennen. Daarnaast promoten wij ze actief bij alle clubs en promotors waar wij vinden dat ze goed tot hun recht zouden komen. We zetten zoveel mogelijk informatie over deze deejays op de 1Management website en versturen mailings, regelen interviews en radio en/of tv optredens. Wij maken een planning en stippelen een doel uit met deze deejays. Ook fungeren wij als klankbord naar aanleiding van optredens en producties. Sinds kort releasen we ook producties van onze deejays op Sneakerz Muzik en brengen we mixcompilaties uit.

Hoe zie jij de toekomst van de dance?
De dance / elektronische muziek is niet meer weg te denken uit het totale muziekaanbod en krijgt wereldwijd steeds meer aandacht. De vorm en de sound zal wel steeds aan verandering onderhevig zijn. Sinds de komst van snelle computers en het internet houden steeds meer jongeren zich bezig met het produceren van dancemuziek en dat is een hele goede ontwikkeling, er loopt zo verschrikkelijk veel talent rond!

Reageer eens op de volgende stellingen
Boekingsbureaus zijn opgericht om dj’s te beteugelen in hun bewegingsvrijheid en om bookingsfees kunstmatig hoog te kunnen houden...

Een rare stelling denk ik. Artiesten moeten zich bezig kunnen houden met hun ontwikkeling. Zowel op producers als deejay vlak. Hoe meer tijd je in deze ontwikkeling stopt, hoe sneller dit gaat. Een boekingskantoor zorgt ervoor dat deze tijd kan worden vrijgemaakt. Immers, de boekingen, contracten, pr en planning worden nu door hen verzorgd. Ook maakt een deejay die bij een boekingskantoor is aangesloten gebruik van het netwerk aan klanten dat door de jaren heen door het kantoor is opgebouwd. Dat resulteert vaak in meer boekingen.
Natuurlijk zijn er ook veel goede voorbeelden van deejays die al hun zaken zelf regelen. De ene artiest vindt dat prima en de andere heeft liever een boekingskantoor, prima toch?

Een dj behoort in een 5-sterrenhotel te overnachten en businessclass te vliegen...
Dat hangt er vanaf. Een deejay die regelmatig tourt en elke week een aantal keer op een vliegveld te vinden is zal daar meer behoefte aan hebben, met name op intercontinentale vluchten. Uiteraard is dit de keuze van de deejay zelf. Veel deejays vinden het echt niet nodig. Wat mensen vaak niet weten is dat veel deejays die in dure hotels slapen of eersteklas vliegen hier zelf aan meebetalen. Vaak krijgen ze dit niet volledig vergoed.

Alles wat een artiest nodig heeft is een goede boeker / pr persoon, alles gaat immers om pluggen, lobby-en en contacten om een artiest aan de bak te krijgen...
Een goede pr persoon is zeker een pre, maar als deze persoon iemand moet promoten die bijvoorbeeld geen goede platen maakt en minder goede optredens verzorgd zal het ook niet lukken. Zeker niet op lange termijn. Uiteindelijk moet je wel over een gezonde instelling en een portie talent moeten beschikken om in het topsegment mee te kunnen draaien op lange termijn.

Artiesten nemen zichzelf veel te serieus...
Denk zeker dat dit in een aantal gevallen zo is, maar dit geldt toch absoluut niet voor iedere artiest? Ik denk dat artiesten sowieso heel bevoorrecht zijn. Zij hebben immers van hun hobby hun beroep kunnen maken en zijn dus dagelijks bezig met hun passie. Dat wil toch iedereen?

Wil je weten hoe een samenwerking tussen een boekingskantoor en artiest tot uiting komt tijdens een feest? Op Flockers staan een aantal artiesten uit de stal van 1Management, daarnaast kun je 1 Management artiesten tegenkomen op onder andere feesten van Sneakerz.

55 opmerkingen

weer es wat anders van een dj of producer :)
leuk!
Leuke invalshoek. (y)
Leuk intervieuw! Waar kan ik het 2de intervieuw lezen???
 
Dat is idd wel heel leuk om eens verhaal te lezen van iemand die aan de 'andere kant' van de DJ staat ja (Y)
Leuk interview! :D
Yep leuk interview. Draait uit eindelijk allemaal om liefde voor wat je doet!!!
leuk! en wat een schattig kindje :d
 
interessant en leuk intervieuw!
weer is iets anders dan die doorsnee dingen ;) leuk intervieuw
Leuk intervieuw idd! (Y)
Artiest {SHOWLIST artist 27290, 1868}
Uitspraak van verwijderd op woensdag 7 februari 2007 om 00:10:
lekker interview (y)

;)
 
1e interview dat ik echt interessant vind. Top!!
Maar wat maakt dat een naam als Erick E of Paul Elstak meer allure heeft dan Dj Gekke Henkie? Is dit toe te schrijven aan talent of heeft pr er ook wat mee te maken?

De naam van een dj zal me een worst wezen... tuurlijk klinkt het beter als je zegt "ik heb een nieuwe mix van erik E" dan 1 van gekke gerrit ofzo, maar die naam hoor je niet tijdens het draaien ;) en dat is wat belangrijk is.... t is geen top 40 muziek waarbij je niet hoeft te kunnen zingen en er slechts lekker uit moet zien, het is kunst...
Mwah, vind 't maar een zeer matig interview. Het begint leuk met de vraag hoe 't komt dat bepaalde DJ's zo succesvol zijn, is het voornamelijk talent, of marketing of wat anders ? Vervolgens wordt hier maar zeer beperkt op ingegaan en er volgen wat losse flodders van vragen die niet echt samenhangen :/ Je kan ook geen goed interview krijgen als je iemand een lijstje met vragen toestuurt, dat moet je in 'real life' doen, zodat je in kan haken op antwoorden.
laatste aanpassing
Werkzaam bij Partyflock
Uitspraak van GMX op donderdag 8 februari 2007 om 02:26:
dat moet je in 'real life' doen, zodat je in kan haken op antwoorden.

Hoor ik daar iemand die het beter kan? :woop: Kom maar op :)
Leuk interview idd :D
Artiest {SHOWLIST artist 54591, 39079, 34916}
Dope!
tja in mijn ogen is ook niet elke bekende dj zoveel beter als onbekende :nee:
verder leuk interview(y)
 
Artiest {SHOWLIST artist 20378, 31299}
Uitspraak van Karian op donderdag 8 februari 2007 om 08:15:
Uitspraak van GMX op donderdag 8 februari 2007 om 02:26:
dat moet je in 'real life' doen, zodat je in kan haken op antwoorden.

Hoor ik daar iemand die het beter kan? Kom maar op

Ja ik meld me ;-) Maar dan moet er tijd en een beetje budget zijn om dus een echt interview te houden en geen email met een lijstje vragen; dan wil ik dat zeker doen!
Uitspraak van Karian op donderdag 8 februari 2007 om 16:08:
En wat denk je zelf?

Ik denk zelf:

Dat ik het een leuk interview vind! :-)
 
:D ja ckrs leuk vooral voor de "gekke Henkie's" zoals ik
aardige mensen ;)

zijn ook niet de moeilijkste gewoon serieus;)
 
Uitspraak van DJ JACQUES-D op vrijdag 9 februari 2007 om 14:38:
zijn ook niet de moeilijkste gewoon serieus

ben ook de beroerdste nie

voel me prima :p
 
Disco Dick, leuk interview man! Muchos respect voor alles voor jullie mee bezig zijn, keep up the good work!
Werkzaam bij Wicked-Productions
Artiest {SHOWLIST artist 46556, 2166}
Leuk hoor... Gezellige mensen uit het Tilburgse... Jammer dat ze alleen zo weinig diversiteit qua stijlen promoten.... Denk daarbij gewoon even aan m'n eigen stijltje.... ;)


Maar verderz gewoon een goed artikel ! No nonsense... C1000 mentaliteit... Geen fratsen :D
in vlaardingen word soms hard-x-plotion talent editien gehouden dan draaien er dj uit de buurt nummers die ook op grote feesten worden gedraait. ook al zijn de dj's niet bekent de feesten zijn er egtniet minder op. dj's maken na veel draaien een naam op die bekent word, maar onbekenden doen er soms egt niet voor onder.

vld de gekste
laatste aanpassing
Artiest {SHOWLIST artist 69708, 25794, 40070}
Het stukje leest makkelijk weg. Erg fijn gedaan.

Kijk eens naar de dj-list van 1management.. Aardige jongens daar.. Mooi plaatsje om bij te horen.
ja talent zeker,,veel achter de schermen,gebleven
daar naast gewerkt,muziekschool er bei gedaan,demo's gestuurd bei diverse dance platemaatschapei's,in nederland,,heben geen goeie insteling,,kunen conversatie niet aan,wat,mankeert er aan,die demo,,jaar in jaar uit,draaien over de onderwerp heen,,wat mankeert er aan,die demo,,nergeren dat is makelyk.lang niet iedereen,ervaring,,maar die top talent die ij om schreift,,heben julie geen van ale,,is niet wat het hoort te zein,,en hoe ij het omschreift,want met conversatie voeren,,over demo,,bei dance platenmaatschapei's heben julie die ervaring,,niet zo ij het om schreift,,in je verhaal zie boven,zo als ik zech weten julie in de dance industrie,,WAT MANKEERT ERAAN DIE DEMO,
dus un gesloten kring,,slecht,,stop de groei van de danceindustrie,!
laatste aanpassing
Dat zijn die Tilburgers weer hè... ;)
Uitspraak van dj tony producer op zaterdag 10 februari 2007 om 14:06:
ja talent zeker,,veel achter de schermen,gebleven
daar naast gewerkt,muziekschool er bei gedaan,demo's gestuurd bei diverse dance platemaatschapei's,in nederland,,heben geen goeie insteling,,kunen conversatie niet aan,wat,mankeert er aan,die demo,,jaar in jaar uit,draaien over de onderwerp heen,,wat mankeert er aan,die demo,,nergeren dat is makelyk.lang niet iedereen,ervaring,,maar die top talent die ij om schreift,,heben julie geen van ale,,is niet wat het hoort te zein,,en hoe ij het omschreift,want met conversatie voeren,,over demo,,bei dance platenmaatschapei's heben julie die ervaring,,niet zo ij het om schreift,,in je verhaal zie boven,zo als ik zech weten julie in de dance industrie,,WAT MANKEERT ERAAN DIE DEMO,
dus un gesloten kring,,slecht,,stop de groei van de danceindustrie,!

Nu ff in normaal Nederlands a.u.b..

Ik vind dit wel een goed interview. Je krijgt namelijk als lezer een realistisch beeld van de dj-wereld.
laatste aanpassing
Uitspraak van dj tony producer op zaterdag 10 februari 2007 om 14:06:
ja talent zeker,,veel achter de schermen,gebleven
daar naast gewerkt,muziekschool er bei gedaan,demo's gestuurd bei diverse dance platemaatschapei's,in nederland,,heben geen goeie insteling,,kunen conversatie niet aan,wat,mankeert er aan,die demo,,jaar in jaar uit,draaien over de onderwerp heen,,wat mankeert er aan,die demo,,nergeren dat is makelyk.lang niet iedereen,ervaring,,maar die top talent die ij om schreift,,heben julie geen van ale,,is niet wat het hoort te zein,,en hoe ij het omschreift,want met conversatie voeren,,over demo,,bei dance platenmaatschapei's heben julie die ervaring,,niet zo ij het om schreift,,in je verhaal zie boven,zo als ik zech weten julie in de dance industrie,,WAT MANKEERT ERAAN DIE DEMO,
dus un gesloten kring,,slecht,,stop de groei van de danceindustrie,!

en ja hoor daar is ie weer :roflol:
laatste aanpassing
Artiest {SHOWLIST artist 50501, 96184, 35422}
dj tony musician producer :S:S
respect voor dick en 1management, altyd kwaliteit,zie in het verleden loveboat2,nu sneakerz en houseauke, en enorm veel talent
 
Werkzaam bij Noisj
Artiest {SHOWLIST artist 2089, 84361}
Uitspraak van dj tony producer op zaterdag 10 februari 2007 om 14:06:
ja talent zeker,,veel achter de schermen,gebleven
daar naast gewerkt,muziekschool er bei gedaan,demo's gestuurd bei diverse dance platemaatschapei's,in nederland,,heben geen goeie insteling,,kunen conversatie niet aan,wat,mankeert er aan,die demo,,jaar in jaar uit,draaien over de onderwerp heen,,wat mankeert er aan,die demo,,nergeren dat is makelyk.lang niet iedereen,ervaring,,maar die top talent die ij om schreift,,heben julie geen van ale,,is niet wat het hoort te zein,,en hoe ij het omschreift,want met conversatie voeren,,over demo,,bei dance platenmaatschapei's heben julie die ervaring,,niet zo ij het om schreift,,in je verhaal zie boven,zo als ik zech weten julie in de dance industrie,,WAT MANKEERT ERAAN DIE DEMO,
dus un gesloten kring,,slecht,,stop de groei van de danceindustrie,!

het schoolvoorbeeld van een "producer" die niet aan de bak komt :roflol:
 
Lol......:D!
JA ZEKER TOP TALENT,,beter als de djs van nu ,,die schogenaamd beter zein,,maar dat is ook un hoop commerceel,,dj tony muzikant producer
heeft het zo slim gedaan,,niet zo als tiesto in 1 keer steichen,,en snel zaken,,hep je nou hard lopers,,want het lijkt wel hoe ij om schreift,
dat het zoort goden,,nou ha ha,,serijeuz heeft myn zeer goed gedaan,ver geleerd in de muziek,,
dat ik ook wel met de waarde van muziek,noten,,schei toch uit,,gelul,,!,,de dance platenmaatschapei's,,verliezen het dik,,en ik bedoel ales,wat er in nederland,,maakt mei niet uit,,? ales op papier,,zwar en wit,,A.J.A
 
ik ben benieuwd hoe lang je met je bericht bezig was, om het zo idioot mogelijk te schrijven...ofjah.... schreifen bedoel ik... :D
laatste aanpassing
Uitspraak van dj tony producer op dinsdag 13 februari 2007 om 10:00:
JA ZEKER TOP TALENT,,beter als de djs van nu ,,die schogenaamd beter zein,,maar dat is ook un hoop commerceel,,dj tony muzikant producer
heeft het zo slim gedaan,,niet zo als tiesto in 1 keer steichen,,en snel zaken,,hep je nou hard lopers,,want het lijkt wel hoe ij om schreift,
dat het zoort goden,,nou ha ha,,serijeuz heeft myn zeer goed gedaan,ver geleerd in de muziek,,
dat ik ook wel met de waarde van muziek,noten,,schei toch uit,,gelul,,!,,de dance platenmaatschapei's,,verliezen het dik,,en ik bedoel ales,wat er in nederland,,maakt mei niet uit,,? ales op papier,,zwar en wit,,A.J.A

Vriend iek kann nied lesen wat jei budoel>>> ben je wel naar school geweest?de opbouw klopt van geen kant en dan maar te zwijgen over de spelling. Maar wel een aparte en misschien wel unieke manier om jezelf voor lul te zetten!
laatste aanpassing
wel uitkijke voor sommige boekingskantoren. Zo is er een kantoor in Tilburg die het durft om voor een dj uit the uk 4500 euro te vragen. NA wat zoekwerk op internet direct contact opgenomen met deze dj. Resultaat, 700 euro inc hotel en vliegreis!!!
 
Leuk om eens wat anders te lezen idd :D
Uitspraak van Arie von D op woensdag 7 februari 2007 om 20:22:
t is geen top 40 muziek waarbij je niet hoeft te kunnen zingen en er slechts lekker uit moet zien, het is kunst...

Helemaal mee eens bij dia top 40 troep draait alleen om wie de meeste wijve heeft of wie die dikste tiete heeft
leuk om te lezen :)
wel goed dat de djs ook gaan produceren...maar er word nu meer gekeken of de dj 'hits' heeft en niet meer of die dj daadwerkelijke dj skillzz heeft... zoals nu het geval is, dat veel producers opeens ook gaan draaien, with no real dj skillz...