Veel mensen kennen de naam Tommy Pulse, maar wie gaat er eigenlijk schuil achter deze naam? Kun je meer over jezelf vertellen? Werk je fulltime aan je muziek of heb je naast de muziekwereld nog een andere carrière? Kortom: wie ben je?
Mijn echte naam is Bas Tichelaar, ik ben in 1978 door effect met rechts in Amsterdam geproduceerd door mijn Indonesische vader Hendry en mijn Nederlandse moeder Trudy, maar woon tegenwoordig in het kunstzinnige en vooral muzikale havenstadje Hoorn. Ik hou me met meerdere hobby's bezig dan alleen muziek maken, maar doe eigenlijk wel alleen dingen die met muziek te maken hebben. Ik produceer naast remixen voor anderen en tracks voor mijn eigen label ook vst-plugins, en dan vooral softwarematige synthesizers, computerprogrammaatjes waar geluiden uitkomen die je kunt gebruiken in combinatie met sequencers en muziekprogramma's als Cubase, Logic, Fruity Loops en meer van dat soort programma's. En om meteen maar reclame te maken, op www.tpworks.nl kun je een demo downloaden van de T-Pulse vsti (alleen voor Windows).
Je bent vandaag de dag erg actief in het harddancewereldje, zowel wat draaien als produceren betreft. Maar volgens mij is dat niet altijd zo geweest, ik herinner me dat je tig alter ego's had enkele jaren geleden. Medicine Men, Headz Up en R.B.A. zijn enkele van die namen, maar je hebt ook meegewerkt aan de platen van o.a. Astrid. Onder de naam Tommy Pulse ben je pas sinds een jaar of twee geleden echt bekend aan het worden. Heb je 'vroeger' onder andere namen opgetreden? Of is je DJ carrière nog niet zo oud als je producersloopbaan?
Nou, ik ben ooit in een ver verleden begonnen met draaien. Mijn setup was een vooroorlogse mixer en mijn draaitafels waren van die dingen waarvan je de snelheid van de plaat kon regelen met een draaiknop. Echt verschrikkelijk om mee te mixen maar in die tijd waren het m'n eerste stapjes. Toen ik op een gegeven moment vaker naar feesten ging, hoorde ik DJ's platen draaien waarvan ik toen al dacht (terwijl ik nog niet eens apparatuur had haha): "Mwuah, dat kan ik beter maken" of "Hmmm, daar had wel wat meer bass in gemogen". Uiteindelijk heb ik die piepende oerdraaitafels verkocht om serieuze gear te kopen en dat werd een Atari-ste en een Ensoniq ASR-10 sampler, waar ik bijna failliet mee ging.
Ik ben toen samen met een vriend begonnen met het produceren van hardcore, onder de naam Virus, waarmee we platen hebben uitgebracht op het toenmalige ID&T label en het Masters of Hardcore label. Ook leerden we in die tijd Sebastian Hoff (DJ Promo) kennen, die toen nog geen hardcore maakte maar wel een hardcore radioshow had (Wildgroei), waar ik altijd bandjes met nieuwe hardcore nummers heen bracht zodat hij ze op de radio kon draaien. Met het Virus project hadden we tevens een geweldige live-act (ahum) waarmee we ondermeer op Thunderdome en Speedrazor hebben opgetreden. Als ik daar aan terug denk kun je me echt opvegen. Stonden we daar op het podium, totaal doorgedraaid, muts op, gezicht zwart geschminkt, ogen wit, schreeuwend in de mic... Blah blah, hardcore modderfokkers, enzo. Je kent het wel. Erg gezellig, goede herinneringen.
Na deze hardcore tijd heb ik flink wat platen uitgebracht onder nog meer pseudoniemen zoals Medicine Men, R.B.A. (waarvan 'No Alternative' de bekendste is), Headz Up, maar ik produceerde ook een aantal DJ Astrid releases (o.a. Twinkle). Ik bracht platen uit bij o.a. Purple Eye en Warner Bros. en maakte remixen voor ondermeer het project System F van Ferry Corsten. Na een tijdje wilde ik het draaien ook wel weer oppikken en heb toen m'n eerste goede tafels (de roemruchte, niet-te-verslijten Technics 1200's) gekocht. Op een gegeven moment kwam er een kink in de productiekabel en was ik het een beetje zat dat iedereen behalve ik een veer in z'n kont kreeg voor tracks die ik gemaakt had. Eigenlijk heb ik toen alles en iedereen, zowel producers als platenmaatschappijen, vaarwel gezegd en ben naar Sebastian Hoff gegaan die intussen een flink bedrijf (Third Movement) had opgebouwd met een leuk aantal platenlabels. Ik heb hem toen gevraagd of ik een eigen label kon beginnen onder zijn vleugels. Die stiekemerd had m'n carriére in al die jaren gevolgd en was meteen enthousiast. Na een aantal weken was de eerste release 'Cold Days' een feit en Tommy Pulse was geboren.
Ten tijde van de release van 'The Answer' zo'n jaar of twee geleden, draaide zo'n beetje elke zichzelf respecterende
hardtrance DJ die track. Je was al redelijk bekend door eerdere releases als 'Anger' en 'Cold Days', maar is er tussen 'The Answer' en nu veel voor je veranderd?
Ik denk het wel. Tegenwoordig heb ik meer boekingen dan toen en je merkt dat er niet alleen uit Nederland interesse is maar ook uit Engeland, Zwitserland, Duitsland, Scandinavische landen en zelfs Canada en Australië doen vrolijk mee. Ook sta ik dit jaar op een aantal grote festivals, denk aan In Qontrol, Dance Valley 2006 en Ground Zero Festival maar ook in het buitenland op bijvoorbeeld Goliath en Mythos Rave in Zwitserland. Ook wat compilaties betreft zie je dat je steeds meer naamsbekendheid begint te krijgen.
Dat klinkt zeker niet verkeerd, de stijgende lijn is dus duidelijk te zien. Maareu, een boeking in Australië? Vertel!
Ja het is de laatste tijd steeds drukker aan het worden. Doe ik toch íets goed denk ik haha. Zoals ik al aangaf word ik met regelmaat geboekt in het buitenland, zo stond ik met Fausto al op Supernova in Academy Brixton en draaide ik op Breathe, een feest van de Engelse harddanceheroes Cally & Juice. Wat overigens erg leuk was! Ook sta ik eind augustus op Goodgreef samen met Eddie Halliwell, Judge Jules en Scot Project. Ja, en Australië! Ik denk dat 65% van de compilaties die we pakken uit Australië komt en er is al een tijdje interesse vanuit verschillende hoeken om daar een tour te doen en daar zijn we nu mee bezig. De datum (9 september) is een richtdatum en ligt nog niet vast, maar het zal rond die tijd wel gaan gebeuren.
Je plaat 'Creep' is het officiële anthem van het nieuwe Ground Zero Festival Festival. Is de plaat echt geïnspireerd op het aanstaande festival? Of is het toeval dat de sound van de track erg duister en hard aandoet, net als de aankondiging van Ground Zero Festival?
Het is een vrij stevige plaat waar ik al mee bezig was toen UDC me vroeg om het anthem te maken voor een nieuw concept. Ik stuurde toen een stukje van 'Creep' en ze waren meteen verkocht. De track wordt ondermeer gebruikt in de radio-, internet- en tv-reclame voor het feest.
Op je album, dat vorig jaar uitkwam, staan elf goede tot zeer goede tracks en de demo van je T-Pulse plugin. Op de één of andere manier weet je altijd je totaal eigen sound aan elke productie mee te geven, zonder dat ze allemaal hetzelfde klinken. Waar haal je je inspiratie vandaan? Ga je gewoon zitten en begin je wat in het wilde weg te pielen met een keyboard of heb je altijd echt een gestructureerd idee in je hoofd van wat je wil maken? En is dat ook de reden dat je zo'n aparte, eigen stijl hebt ontwikkeld?
Ik haal de inspiratie overal wel vandaan. Vaak als ik in het buitenland ben geweest, poppen ideeën op maar ook kan ik 's ochtends wakker worden en iets gedroomd hebben waardoor ik bepaalde ideeën krijg. Als ik aan de slag ga, heb ik eigenlijk altijd wel een soort chaos van ideeën in m'n hoofd die ik dan probeer uit te werken tot een kloppend en stampend geheel. Ik probeer eigenlijk altijd een soort swing in m'n muziek te houden zodat het niet te statisch klinkt. Op dit moment ben ik bezig met een nieuw album, wat ergens volgend jaar moet gaan uitkomen, waarop ik een aantal nieuwe dingen uit ga proberen en er dit keer een soort verhaal van ga proberen te maken.
De afgelopen maanden heb je een behoorlijk grote hit gehad met 'Pirates', de plaat die je samen met Fausto maakte en uitkwam op diens Excessive Records. Gaan we meer van dit soort samenwerkingen zien in de toekomst of was dit een eenmalig uitstapje?Een succes was het zeker, we hebben op nummer 1 gestaan in de charts van www.germantrance.com en staan nu op 1 op www.4djsonly.com. En ik ga absoluut vaker dit soort samenwerkingen doen, en zeker meer met Fausto. Sterker nog, we zijn al bezig aan een nieuwe plaat! Ik kan het erg goed met hem vinden, ook productioneel gezien (wat ook wel belangrijk is voor een goeie plaat, haha) en we lachen wat af als we weer eens, met een paar haringen achter onze kiezen, zitten te stinken in de studio. Toch ben ik normaal gesproken niet iemand die makkelijk samenwerkt met anderen, ik ben toch meer de einzelgänger die in z'n eentje in een donkere muffe studio tussen de apparatuur en lampjes zit te pielen aan een nieuw recept.
Wat zijn de plannen voor de toekomst? Meer vst's? Nieuwe samenwerkingen? Nieuwe releases van Stealth Industries? Misschien Tommy Pulse Live?
Ik ben bezig met een nieuwe plugin die, denk ik, erg veel stof gaat doen opwaaien in zowel soft- als hardwareland. Voor deze plugin ga ik ook gebruik maken van een groot software distributiecentrum zodat ie over de hele planeet verspreid komt te liggen. Over de plugin zelf kan ik op dit moment nog niet teveel zeggen.
Uiteraard zit er een nieuwe release op Stealth Industries aan te komen, met deze release ga ik weer een iets andere kant op qua stijl. Een beetje in te trand van 'Pirates' maar toch niet helemaal. Ook wat trancier in ieder geval. Tevens ben ik bezig met m'n nieuwe album dat, zoals gezegd, ergens volgend jaar moet gaan uitkomen. Ik doe ook nog een aantal remixen, waaronder een remix voor Brooklyn Bounce en R.B.A. (juist!) en ik ben bezig met een producer uit New York die onder meer remixen heeft gedaan voor U2 en Michael Jackson. En 'Tommy Pulse live'? Ik denk dat je me in de toekomst wel live gaat zien... Als Tommy Pulse? Wie weet!
En daar is 'ie weer: Charly's Choise List! Je kent inmiddels het principe wel, here we go:
Wit of bruin brood? Bruin brood met pitjes en nootjes.
PC of Imac? Iedereen zweert bij Mac voor de stabiliteit, maar geef mij maar een PC voor muziek, hoewel ik nog wel een Mac wil aanschaffen voor 3D rendering en videobewerking.
WK voetbal of Tour de France? Ik vind wielrennen kijken net als dansen op muziek van BZN. Voetbal dus.
Pioneer DJM600 of Dateq Apollo? Hmmm, lastig. De Pioneer is tegenwoordig zo'n beetje de standaard mixer in clubs en leuk om z'n effecten. De Dateq is een stuk robuuster en kwalitatief beter van geluid. Maar ik ga toch voor de Pioneer voor het mixplezier.
CD of vinyl? Vinyl, hoewel cd's bijna niet meer weg te denken zijn in een DJ-set. Bovendien sjouw je je een breuk met vinyl.
Produceren of draaien? Ook zo'n leuke... Het is een beetje appels met peren vergelijken. Met produceren kan ik meer mijn fantasie en inspiratie kwijt dan met draaien. Produceren dus.
Eten: Italiaans of Thais?
Ben gek op beide. Als ik echt moet kiezen, Thais. Met extra sambal.
Vakantie: Frankrijk of Spanje?Kan het nooit echt vinden met Fransen. Spanje dus.
Bier of wodka? Wodka, van bier zit je te snel vol en je hebt meteen een abonnement op naar de wc gaan.
En de laatste, meest onmogelijke vraag ooit: muziek of vrouwen? Haha ja inderdaad lastig. Laat ik het zo zeggen, zonder vrouwen geen muziek.
www.tommypulse.com
www.cb-bookings.com
www.stealthindustries.nl
www.xsifrecords.com
Mijn echte naam is Bas Tichelaar, ik ben in 1978 door effect met rechts in Amsterdam geproduceerd door mijn Indonesische vader Hendry en mijn Nederlandse moeder Trudy, maar woon tegenwoordig in het kunstzinnige en vooral muzikale havenstadje Hoorn. Ik hou me met meerdere hobby's bezig dan alleen muziek maken, maar doe eigenlijk wel alleen dingen die met muziek te maken hebben. Ik produceer naast remixen voor anderen en tracks voor mijn eigen label ook vst-plugins, en dan vooral softwarematige synthesizers, computerprogrammaatjes waar geluiden uitkomen die je kunt gebruiken in combinatie met sequencers en muziekprogramma's als Cubase, Logic, Fruity Loops en meer van dat soort programma's. En om meteen maar reclame te maken, op www.tpworks.nl kun je een demo downloaden van de T-Pulse vsti (alleen voor Windows).
Je bent vandaag de dag erg actief in het harddancewereldje, zowel wat draaien als produceren betreft. Maar volgens mij is dat niet altijd zo geweest, ik herinner me dat je tig alter ego's had enkele jaren geleden. Medicine Men, Headz Up en R.B.A. zijn enkele van die namen, maar je hebt ook meegewerkt aan de platen van o.a. Astrid. Onder de naam Tommy Pulse ben je pas sinds een jaar of twee geleden echt bekend aan het worden. Heb je 'vroeger' onder andere namen opgetreden? Of is je DJ carrière nog niet zo oud als je producersloopbaan?
Nou, ik ben ooit in een ver verleden begonnen met draaien. Mijn setup was een vooroorlogse mixer en mijn draaitafels waren van die dingen waarvan je de snelheid van de plaat kon regelen met een draaiknop. Echt verschrikkelijk om mee te mixen maar in die tijd waren het m'n eerste stapjes. Toen ik op een gegeven moment vaker naar feesten ging, hoorde ik DJ's platen draaien waarvan ik toen al dacht (terwijl ik nog niet eens apparatuur had haha): "Mwuah, dat kan ik beter maken" of "Hmmm, daar had wel wat meer bass in gemogen". Uiteindelijk heb ik die piepende oerdraaitafels verkocht om serieuze gear te kopen en dat werd een Atari-ste en een Ensoniq ASR-10 sampler, waar ik bijna failliet mee ging.
Ik ben toen samen met een vriend begonnen met het produceren van hardcore, onder de naam Virus, waarmee we platen hebben uitgebracht op het toenmalige ID&T label en het Masters of Hardcore label. Ook leerden we in die tijd Sebastian Hoff (DJ Promo) kennen, die toen nog geen hardcore maakte maar wel een hardcore radioshow had (Wildgroei), waar ik altijd bandjes met nieuwe hardcore nummers heen bracht zodat hij ze op de radio kon draaien. Met het Virus project hadden we tevens een geweldige live-act (ahum) waarmee we ondermeer op Thunderdome en Speedrazor hebben opgetreden. Als ik daar aan terug denk kun je me echt opvegen. Stonden we daar op het podium, totaal doorgedraaid, muts op, gezicht zwart geschminkt, ogen wit, schreeuwend in de mic... Blah blah, hardcore modderfokkers, enzo. Je kent het wel. Erg gezellig, goede herinneringen.
Na deze hardcore tijd heb ik flink wat platen uitgebracht onder nog meer pseudoniemen zoals Medicine Men, R.B.A. (waarvan 'No Alternative' de bekendste is), Headz Up, maar ik produceerde ook een aantal DJ Astrid releases (o.a. Twinkle). Ik bracht platen uit bij o.a. Purple Eye en Warner Bros. en maakte remixen voor ondermeer het project System F van Ferry Corsten. Na een tijdje wilde ik het draaien ook wel weer oppikken en heb toen m'n eerste goede tafels (de roemruchte, niet-te-verslijten Technics 1200's) gekocht. Op een gegeven moment kwam er een kink in de productiekabel en was ik het een beetje zat dat iedereen behalve ik een veer in z'n kont kreeg voor tracks die ik gemaakt had. Eigenlijk heb ik toen alles en iedereen, zowel producers als platenmaatschappijen, vaarwel gezegd en ben naar Sebastian Hoff gegaan die intussen een flink bedrijf (Third Movement) had opgebouwd met een leuk aantal platenlabels. Ik heb hem toen gevraagd of ik een eigen label kon beginnen onder zijn vleugels. Die stiekemerd had m'n carriére in al die jaren gevolgd en was meteen enthousiast. Na een aantal weken was de eerste release 'Cold Days' een feit en Tommy Pulse was geboren.
Ten tijde van de release van 'The Answer' zo'n jaar of twee geleden, draaide zo'n beetje elke zichzelf respecterende
hardtrance DJ die track. Je was al redelijk bekend door eerdere releases als 'Anger' en 'Cold Days', maar is er tussen 'The Answer' en nu veel voor je veranderd?
Ik denk het wel. Tegenwoordig heb ik meer boekingen dan toen en je merkt dat er niet alleen uit Nederland interesse is maar ook uit Engeland, Zwitserland, Duitsland, Scandinavische landen en zelfs Canada en Australië doen vrolijk mee. Ook sta ik dit jaar op een aantal grote festivals, denk aan In Qontrol, Dance Valley 2006 en Ground Zero Festival maar ook in het buitenland op bijvoorbeeld Goliath en Mythos Rave in Zwitserland. Ook wat compilaties betreft zie je dat je steeds meer naamsbekendheid begint te krijgen.
Dat klinkt zeker niet verkeerd, de stijgende lijn is dus duidelijk te zien. Maareu, een boeking in Australië? Vertel!
Ja het is de laatste tijd steeds drukker aan het worden. Doe ik toch íets goed denk ik haha. Zoals ik al aangaf word ik met regelmaat geboekt in het buitenland, zo stond ik met Fausto al op Supernova in Academy Brixton en draaide ik op Breathe, een feest van de Engelse harddanceheroes Cally & Juice. Wat overigens erg leuk was! Ook sta ik eind augustus op Goodgreef samen met Eddie Halliwell, Judge Jules en Scot Project. Ja, en Australië! Ik denk dat 65% van de compilaties die we pakken uit Australië komt en er is al een tijdje interesse vanuit verschillende hoeken om daar een tour te doen en daar zijn we nu mee bezig. De datum (9 september) is een richtdatum en ligt nog niet vast, maar het zal rond die tijd wel gaan gebeuren.
Je plaat 'Creep' is het officiële anthem van het nieuwe Ground Zero Festival Festival. Is de plaat echt geïnspireerd op het aanstaande festival? Of is het toeval dat de sound van de track erg duister en hard aandoet, net als de aankondiging van Ground Zero Festival?
Het is een vrij stevige plaat waar ik al mee bezig was toen UDC me vroeg om het anthem te maken voor een nieuw concept. Ik stuurde toen een stukje van 'Creep' en ze waren meteen verkocht. De track wordt ondermeer gebruikt in de radio-, internet- en tv-reclame voor het feest.
Op je album, dat vorig jaar uitkwam, staan elf goede tot zeer goede tracks en de demo van je T-Pulse plugin. Op de één of andere manier weet je altijd je totaal eigen sound aan elke productie mee te geven, zonder dat ze allemaal hetzelfde klinken. Waar haal je je inspiratie vandaan? Ga je gewoon zitten en begin je wat in het wilde weg te pielen met een keyboard of heb je altijd echt een gestructureerd idee in je hoofd van wat je wil maken? En is dat ook de reden dat je zo'n aparte, eigen stijl hebt ontwikkeld?
Ik haal de inspiratie overal wel vandaan. Vaak als ik in het buitenland ben geweest, poppen ideeën op maar ook kan ik 's ochtends wakker worden en iets gedroomd hebben waardoor ik bepaalde ideeën krijg. Als ik aan de slag ga, heb ik eigenlijk altijd wel een soort chaos van ideeën in m'n hoofd die ik dan probeer uit te werken tot een kloppend en stampend geheel. Ik probeer eigenlijk altijd een soort swing in m'n muziek te houden zodat het niet te statisch klinkt. Op dit moment ben ik bezig met een nieuw album, wat ergens volgend jaar moet gaan uitkomen, waarop ik een aantal nieuwe dingen uit ga proberen en er dit keer een soort verhaal van ga proberen te maken.
De afgelopen maanden heb je een behoorlijk grote hit gehad met 'Pirates', de plaat die je samen met Fausto maakte en uitkwam op diens Excessive Records. Gaan we meer van dit soort samenwerkingen zien in de toekomst of was dit een eenmalig uitstapje?Een succes was het zeker, we hebben op nummer 1 gestaan in de charts van www.germantrance.com en staan nu op 1 op www.4djsonly.com. En ik ga absoluut vaker dit soort samenwerkingen doen, en zeker meer met Fausto. Sterker nog, we zijn al bezig aan een nieuwe plaat! Ik kan het erg goed met hem vinden, ook productioneel gezien (wat ook wel belangrijk is voor een goeie plaat, haha) en we lachen wat af als we weer eens, met een paar haringen achter onze kiezen, zitten te stinken in de studio. Toch ben ik normaal gesproken niet iemand die makkelijk samenwerkt met anderen, ik ben toch meer de einzelgänger die in z'n eentje in een donkere muffe studio tussen de apparatuur en lampjes zit te pielen aan een nieuw recept.
Wat zijn de plannen voor de toekomst? Meer vst's? Nieuwe samenwerkingen? Nieuwe releases van Stealth Industries? Misschien Tommy Pulse Live?
Ik ben bezig met een nieuwe plugin die, denk ik, erg veel stof gaat doen opwaaien in zowel soft- als hardwareland. Voor deze plugin ga ik ook gebruik maken van een groot software distributiecentrum zodat ie over de hele planeet verspreid komt te liggen. Over de plugin zelf kan ik op dit moment nog niet teveel zeggen.
Uiteraard zit er een nieuwe release op Stealth Industries aan te komen, met deze release ga ik weer een iets andere kant op qua stijl. Een beetje in te trand van 'Pirates' maar toch niet helemaal. Ook wat trancier in ieder geval. Tevens ben ik bezig met m'n nieuwe album dat, zoals gezegd, ergens volgend jaar moet gaan uitkomen. Ik doe ook nog een aantal remixen, waaronder een remix voor Brooklyn Bounce en R.B.A. (juist!) en ik ben bezig met een producer uit New York die onder meer remixen heeft gedaan voor U2 en Michael Jackson. En 'Tommy Pulse live'? Ik denk dat je me in de toekomst wel live gaat zien... Als Tommy Pulse? Wie weet!
En daar is 'ie weer: Charly's Choise List! Je kent inmiddels het principe wel, here we go:
Wit of bruin brood? Bruin brood met pitjes en nootjes.
PC of Imac? Iedereen zweert bij Mac voor de stabiliteit, maar geef mij maar een PC voor muziek, hoewel ik nog wel een Mac wil aanschaffen voor 3D rendering en videobewerking.
WK voetbal of Tour de France? Ik vind wielrennen kijken net als dansen op muziek van BZN. Voetbal dus.
Pioneer DJM600 of Dateq Apollo? Hmmm, lastig. De Pioneer is tegenwoordig zo'n beetje de standaard mixer in clubs en leuk om z'n effecten. De Dateq is een stuk robuuster en kwalitatief beter van geluid. Maar ik ga toch voor de Pioneer voor het mixplezier.
CD of vinyl? Vinyl, hoewel cd's bijna niet meer weg te denken zijn in een DJ-set. Bovendien sjouw je je een breuk met vinyl.
Produceren of draaien? Ook zo'n leuke... Het is een beetje appels met peren vergelijken. Met produceren kan ik meer mijn fantasie en inspiratie kwijt dan met draaien. Produceren dus.
Eten: Italiaans of Thais?
Ben gek op beide. Als ik echt moet kiezen, Thais. Met extra sambal.
Vakantie: Frankrijk of Spanje?Kan het nooit echt vinden met Fransen. Spanje dus.
Bier of wodka? Wodka, van bier zit je te snel vol en je hebt meteen een abonnement op naar de wc gaan.
En de laatste, meest onmogelijke vraag ooit: muziek of vrouwen? Haha ja inderdaad lastig. Laat ik het zo zeggen, zonder vrouwen geen muziek.
www.tommypulse.com
www.cb-bookings.com
www.stealthindustries.nl
www.xsifrecords.com