Partyflock
 

Rene Amesz: werk vooral hard door dat is de enige manier

door , gepubliceerd op
Rene Amesz: werk vooral hard door dat is de enige manier
14 maart 2012
FeestPressure
ArtiestRené Amesz Site
Hij reist de hele wereld rond, brengt zijn platen uit op o.a. Toolroom, mixte voor het label van Sander Kleinenberg een mix album en draait soms nog in kleinere clubs zoals op vrijdag 16 maart tijdens Pressure in Club 023. René Amesz aan het woord!


Verleden
Rene, je hebt zeer veel ervaring maar hoelang draai je al precies?

Ik probeer al zeventien jaar plaatjes aan elkaar te mixen en ik moet zeggen dat dit steeds beter lukt haha! Toen ik zestien was ging ik, zoals zoveel mensen, naar onze plaatselijke discotheek The Blue Lagoon in Zwijndrecht waar ik verzot raakte op het dj-en. Waar mijn vrienden op de dansvloer achter de meisjes aan het jagen waren, stond ik de hele avond van begin tot eind boven bij de dj te kijken. Kort daarna kocht ik van het geld wat mijn vader na zijn overlijden voor me had achtergelaten draaitafels en synthesizers. In diezelfde periode gunde Allan Hardenberg (op dit moment directeur van ALDA welke evenementen rondom Armin van Buuren organiseert) mij een plekje als opwarmer op een zaterdag. Dit ging uiteraard voor geen meter. Met trillende handjes de naald op het vinyl leggen, je kent het wel! Daarna hield ik het nog twee jaar vol om elke vrijdag de vaste dj achter de booth weg te trappen en zelf te gaan draaien voor niets. Prachtige tijd was dat!

Kreeg je les van iemand of ben je gewoon gaan proberen?
Dat heb ik mijzelf aangeleerd. Ik had toen een Akai platenspeler gekocht met een pitch control in de vorm van een draaiknopje. Snaar aangedreven, slappe meuk dus, maar daar leer je het wel het beste op haha! Had ook nog een cd speler zonder pitch control en een simpel Alecto mengpaneeltje. Ik weet het nog wel, de CD van dj Paul Elstak continue op repeat zetten en dan een Mokum plaatje steeds maar weer opnieuw inmixen. Dus ja... Ik ben met hardcore begonnen dus!

Waar ging je na Blue Lagoon uit, in de tijd dat je had leren draaien?
Na mijn 18de jaar ging ik vaak naar Michel de Hey's Future avonden in Nighttown en ook naar de avonden van Ronald Molendijk in hetzelfde Nighttown. The Tube heette dat toen. Heb ook nog heel even de MTC parties bezocht welke toen nog plaats vonden in het Maastheater in Rotterdam met dj's als ROOG, Quinten de Rozario en Peter Peter. Eigenlijk vond voor mij alles plaats in Rotterdam.

Heden
Wat vind je van de dancescene in Nederland op dit moment?

Wat voor iedereen, dus ook voor mij, overduidelijk is, is dat de festivals en clubs vorig jaar door uiteenlopende oorzaken een flinke klap hebben gehad. Het weer zat niet mee, de crisis hakt erin en nu komt de overheid weer met de BTW verhoging welke vorig jaar ook nog voor een deel gold. Hierdoor is het voor beginnende of iets minder bekende artiesten moeilijker om een goede boterham te verdienen. Dit heeft verder niet veel met de scene op zich te maken, maar is wel iets wat interessant is om te vertellen.

De scene qua sound kan ik best waarderen. Vergeleken met landen als Spanje of Brazilië bijvoorbeeld is het in Nederland heel leuk. Hier zijn de mensen wat minder trots dan op sommige andere plekken. Feesten doen we hier, niets meer niets minder haha!



Wat was je persoonlijke hoogtepunt van 2011?
Dat waren voor mij de twee afsluitspots op de HouseQuake feestjes in Fuel Bloemendaal en in Cruise Terminal Rotterdam. Dat ging zo ontzettend los. Kon daar mijn ei volledig kwijt. Verder zijn alle buitenlandse trips meestal wel een hoogtepunt. In 2011 waren Brazilië, Engeland, Spanje, Algerije en Cyprus heel erg leuk.

De Nederlandse dance staat op dit moment wereldwijd in de spotlights, merk je dat?
In de media merk je dat ontzettend uiteraard, maar voor mijzelf is het iets anders. De artiesten uit Nederland die nu helemaal hot zijn hebben allemaal een sound welke ik niet of deels draai of produceer. Dus eigenlijk vaar ik overal een beetje tussendoor en dat bevalt me prima. Wat ik wel merk is dat Nederlandse labels als Spinnin Records, waar ik veel platen uitbreng, en Armada veel goede dingen doen, ook qua social media. En daar pluk ik ook de vruchten van. Indirect heb ik dus ook baat bij die zogenaamde Nederlandse take over!

Heb je nog tips voor beginnende producers?
Luister veel naar andere platen die je goed vindt of die het goed doen. Leg ze naast je eigen track en probeer goed te luisteren hoe iets gemixed is of hoe een arrangement in elkaar steekt. Ik zeg niet dat je die bepaalde plaat moet namaken maar je kunt ontzettend veel leren van anderen. Net zo lang tot je eigen plaat goed genoeg is voor een goed label.

Stuur je demo ook nooit naar tien labels tegelijk. Als drie labels de plaat willen tekenen moet je er twee teleurstellen. Die labels zullen je dan hoogstwaarschijnlijk niet snel een nieuwe deal aanbieden. Wat ook altijd handig is is om op Youtube of via de DVD's van het maandblad Future Music Mag naar studio seminars te kijken. Onder andere Chocolate Puma, Nicky Romero en Sander van Doorn hebben hele leerzame dingen laten zien op deze manier.
En werk vooral hard door... vaak voor weinig tot niets, maar dat is de enige manier. Dat verschilt niet veel met hoe het er vroeger aan toe ging.

Hierop volgend deze stelling: zonder eigen producties kan je niet meer doorbreken!
Deels eens. Noem eens een artiest op die in deze tijd puur op dj skills het wereldje ingerold is. Hier en daar een paar. Maar ben het er ook mee oneens. Als je een social media addict/professional bent kun je ook heel wat bereiken al vind ik dit persoonlijk de dancescene niet ten goede komen. Het gaat nauwelijks meer om de kwaliteit van de muziek dan. Of als je erg goed bent met het in de kont van een promoter/partyorganisator stoppen van je arm. Wil ook best helpen! Maar dat is verre van mijn ding. Dan maar vuilnisman worden haha!

Toekomst
Wat zijn je plannen voor 2012?

Ik heb heel wat nieuwe producties klaarliggen voor Toolroom Records en Spinnin Records. Tot aan de zomer staat het volgepland gelukkig. Er staan solo platen klaar maar ook projecten samen met Ruëll, Jasper Clash en Baggi Begovic. Verder staan er weer wat buitenlandse dingen klaar zoals Brazilië, Indonesië en Spanje. Natuurlijk ook in Nederland wat festivals waar ik erg naar uitkijk. Heb zin in de zomer!

Je draait al op heel veel mooie plekken maar waar zou je écht nog eens willen draaien en waarom?
In de Ministry of Sound in Londen weer eens. Heb daar vaak gestaan maar dat is een tijdje terug. Mis dat brute geluidssysteem en die dikke dj booth!

Wat kan men van je verwachten tijdens Pressure vrijdag 23 maart?
Ik draai tegenwoordig wel erg luchtig hoor afhankelijk van wat er in een club meestal gedraaid wordt. Ik draai niet louter techno meer zoals twee a drie jaar terug dus dat hoeft men niet van me te verwachten. Wel een hoop bekende samples, house, trommels, noem maar op. Als het maar feest is!

Tenslotte: als je een ultiem feest zou mogen organiseren, hoe zou dat eruit zien?
Ik zou terug gaan naar de essentie van de muziek. Het moet gaan om de muziek in welke vorm dan ook. Of het nu techno, house of deep house is. Liefst in een loods of bunker waar maximaal 800 man in kunnen. De bas moet je voelen en het hoog moet knisperen. Line-up zou bestaan uit mijn persoonlijke helden: ROOG, Ronald Molendijk, Michel de Hey, Benny Rodrigues, Baggi Begovic, Jasper Clash en Ruëll. Oftewel oud Rotterdams op een twee uitzonderingen na haha!

4 opmerkingen

Courisha, I Like Sex en Back Into The Funk zijn nog steeds topplaten!
Deze is ook erg lekker:



Hardsoul & Baggi Begovic - Survival (Rene Amesz Melo House Rework)

Draaide Sander Hucke onlangs nog op zondag in het Haarlemse Club Stalker. :9