Partyflock maakt gebruik cookies en diensten van derden en deelt gegevens over jouw gebruik van Partyflock met derden.
Zonder deze cookies en diensten kunnen wij geen koppeling met Facebook aanbieden, geen Youtube video's en geen Soundcloud spelers tonen. Zonder deze technologieën wordt de mogelijkheid om de site rendabel te houden aanzienlijk beperkt omdat we voor inkomsten volledig afhankelijk zijn van reclames waarvan een groot deel cookies vereisen om gerichte (en daarmee toepasselijke) reclames te kunnen tonen.
Door na deze melding gebruik te blijven maken van Partyflock, ga je impliciet akkoord met het gebruik van deze cookies en diensten.
Zie ook onze privacy statement.✓ Akkoord
Partyflock
 

Lucien Foort: te veel leuke muziek, te weinig tijd

anoniem gepubliceerd op
Lucien Foort: te veel leuke muziek, te weinig tijd
24 februari 2012
Weer zo'n artiest die al jaren meedraait: Lucien Foort. Om zichzelf uit te dagen en te vernieuwen is hij naar Zweden geweest om zich het maken van liedjes eigen te maken. Hij heeft net een nieuw compilatie-album afgemixt en ook lanceert hij een nieuw concept met dezelfde naam als het album: Bigroom Lovers. Een bezig baasje dus! Wij vroegen hem wat er allemaal op stapel staat!


Lucien, hoe gaat het met je en waar ben je op het moment vooral mee bezig?
Ben eigenlijk net klaar met het mixen van mijn nieuwe compilatie-album 'Bigroom Lovers Vol 1'. Ik ben tevreden met het resultaat zeker omdat het niet altijd simpel is om je favoriete tracks erop te zetten maar dat is goed gelukt. De compilatie komt uit via Rodeo Media (Spinnin).

Je hebt een nieuw concept gelanceerd: Bigroom Lovers - kun je hier iets meer over vertellen?
Na succesvolle sets in 2011 tijdens bijvoorbeeld Extrema Queensday, Emporium en Loveland waar ik de grotere sound met succes heb geroadtest vond ik het tijd voor een nieuw concept waarbij het 'bigroom' geluid centraal staat. Progressive, techno, electro en house zijn nu tot een nieuw geluid versmolten en dat geluid heeft als verzamelnaam 'bigroom' gekregen. Ik maak al sinds 2008 bigroom mixes bij mijn mildere releases (een house original met een bigroom mix), maar nu het Zweedse geluid muzikaliteit terug in de charts heeft gebracht wilde ik wat meer tastbaarheid en daarom dus een eigen evenement. Kick off 3 maart 2011 in Paard, Den Haag.

Je bent ook in Zweden geweest voor 'studiolessen', wat heb je hier allemaal uit kunnen halen?
Heel veel. Niet zozeer studiolessen maar meer het werken met liedjesschrijvers, ook wel topliners genoemd. Ik heb met twee getalenteerde schrijvers gewerkt die ook liedjes voor Kylie, Celine Dion en ook Armin hebben geschreven en het was een discipline die ik nog niet rijk was. Een beat maken is inmiddels niet heel moeilijk meer maar een liedje schrijven daarentegen is echt iets anders. Ik ben daar nu tweemaal geweest en heb veel geleerd over het schrijven van pakkende melodietjes. Mijn 'Indian Dream' is een voorbeeld van van een topline die ik heb verzonnen.



Kun je iets vertellen over de komende releaseplanning, wat kunnen we allemaal verwachten uit de 'Groove Garage'?
Ik heb net een mix voor Flashover (Ferry Corsten) gedaan genaamd 'Wozes' (Jaap Ligthart) en daar komt een nieuwe release uit van mij ook genaamd 'Karma Sutra'. Voor NEWS staat een nieuwe release gepland genaamd 'Massive Passive'. Daarnaast ook een remix voor een Eddie Middle Line genaamd 'Waterfals'. In Amerika komt mijn remix van dj Kent uit op DiverseCity Music van deephouse hit 'Fallin'. En er liggen nog legio aanvragen waar we doorheen moeten om te kijken wat haalbaar is en wat niet. Te veel leuke muziek, te weinig tijd.

Inmiddels ben je naast dj en producer ook manager van een aantal talenten, wie zijn dit en waarom heb je juist hen onder je hoede genomen?
Ik ben een kind uit de eighties. Dat wil zeggen dat ik de gloriedagen van de popmuziek heb mogen meemaken. Hitfactories als bijvoorbeeld Stock, Aitken & Waterman (Musical Youth, Mel & Kim, Rick Astley, Kylie Minogue etc) en PWL (Pete Waterman Limited) hadden een infrastructuur die werkte. In house-producers, management, studio, studio engineers, topliners, accounting en legal affairs zorgden voor rust en een duidelijke structuur. Muziek is leuk, maar de muziekindustrie een hele moeilijke business waarin het makkelijk is om je weg te verliezen. Ik heb inmiddels de ervaring om mensen op te leiden in die posities waar nodig en van daaruit te werken. Ik heb nu drie jongens die vast werken en dat zijn Lucas Gravell (Luke-R), Andy Jones en Michel Lima.

Wat voor muziek luister je graag thuis en waarom?
Door de vele promo's die ik krijg luister ik bijna altijd electronische (dans)muziek. Ik houd verder eigenlijk van alles wel. Van Iron Maiden tot Depeche Mode en van George Duke, George Benson en Brothers Johnson tot de country sounds van Crooked Still. Als het maar goed en overtuigend is geproduceerd. Als sound engineer luister ik sowieso anders naar muziek en verschillende sounds hebben ook een verscheidenheid aan mixage technieken. I'm nerdy like that sometimes.

Heb je vandaag de dag nog voorbeelden die een rol spelen bij het maken van je muziek?
Jazeker. Ik ben erg gecharmeerd van oude helden als Bruce Swedien en/of Quincy Jones' oude producties zoals bijvoorbeeld 'Ai no Corrida'. Daar heb ik veel van geleerd hoe je veel ingrediënten in een productie krijgt. Hier heb je blazers, meerdere lead- en backingstemmen, gitaren, piano's et cetera. Meer orkestratie. Maar ook recente helden als Zedd, deadmau5, Skrillex en jongens als Mat Zo vervagen de 'lijn der voordehandliggendheid' en zo blijf je scherp.

[dump id=7298]


Je draait alweer een tijdje mee, ben je de dancescene nog nooit 'zat' geweest?
Ik realiseer mij dat als ik zelf stil zou staan bij de aanvangsdatum van mijn carrière dat het een aanzienlijke tijd is, maar gek genoeg, en dat zal iedere artiest die het een geruime tijd doet beamen, het hele Quadrophonia, Funk Function, Bleeep, Progressive tijdperk lijkt net alsof het zich in drie of vier jaar tijd heeft afgespeeld. Als je jezelf wil blijven vernieuwen dan gaat de tijd altijd vlug. Je focus ligt in de toekomst en deze industrie heeft nou eenmaal weinig tijd voor behaalde resultaten uit het verleden. Natuurlijk zijn er momenten geweest waarbij ik me minder aangesloten voelde bij de op dat moment heersende trend. Maar ik heb sounds die ik minder voelde nooit als een aanval gezien, eerder als een uitdaging. En ik moet eerlijk zeggen dat het steeds overtuigender wordt naarmate ik het langer doe. Entertainment en performing arts zijn kunstvormen waarbij je met je ervaring een sterk geheel kunt neerzetten.

Wat zijn je toekomstplannen en dromen?
Grotere producties maken en mijzelf op alle fronten blijven ontwikkelen. DJ-ing, events, producing, management. Toen ik begon had ik wel gehoopt dat het zo ver zou komen maar ik had het zelf nooit gedacht. Dus de sky is limit. Dat leer ik mijn artiesten ook. Have fun and enjoy the moment. En neem het allemaal niet te serieus.

[dump right id=7299]En tot slot, welke vijf platen mogen op dit moment niet ontbreken in ieders collectie?
1. Madeon – Icarus (Extended)
2. Mat Zo – Frequency Flyer
3. Lucas Gravell – Ledande
4. Tom Fall & Heikki L – Ordinary World
5. Jaap Ligthart – Wozes (Lucien Foort's Jetfire Mix)

[presence element=artist id=57]{aanwezigheid niet begrepen}

4 opmerkingen

 
Artiest {SHOWLIST artist 48729, 12583}
Waarschuw beheerder
-1
Leuk intervieuw! Dankzij z'n meesterwerk Quadrophonia in aanraking gekomen met echte house! Thnxx daarvoor!
:respect:
Waarschuw beheerder
Mooi en leuk weg te lezen stukkie! Props (y)
Waarschuw beheerder
BBC Radio One The Essential Mix..... 2001 Dit was mijn echte kennismaking met de Luciën van die tijd. Deze set staat nog altijd hoog in mijn favoriete setjes top 10.

Met de komende ontwikkelingen ben ik heel benieuwd wat er nog mogen verwachten!

Leuk interview!