Partyflock
 

SHMLSS: schaamteloos en onbezonnen

door , gepubliceerd op
SHMLSS: schaamteloos en onbezonnen
15 februari 2012
ArtiestSHMLSS
De formule van het discoduo SHMLSS uit Utrecht is simpel: twee jonge, onbezonnen figuren die vanuit puur enthousiasme, en liefde voor sound en publiek een ongekende energie uitstralen, en hiermee in rap tempo voortgang boeken in de muziekwereld. Zoals vele dj's begonnen ze klein: in een cafeetje, zonder te mixen, op stop en play drukkend, zo intens genietend dat het publiek reageerde, waardoor ze nu een gewilde dj-formatie zijn. Het verhaal van Bart en Michiel, oftewel, SHMLSS.


Tot op het moment dat de huis-dj van het Utrechtse café de Flater in 2009 besloot dat hij serieuzere dingen wilde gaan doen met zijn leven, hadden Bart en Michiel weinig ervaring met muziek. Michiel speelde klokkenspel op de basisschool (wat niet heel rock & roll was) en Bart had ooit eens een beetje op een keyboard gepingeld. Bij wijze van experiment werden Bart en Michiel gevraagd hun kunsten te vertonen op de draaitafels bij het café waar ze werkten, door het ontbreken van de huis-dj. ' We konden helemaal nog niet mixen, we hebben gewoon achter elkaar plaatjes opgezet. We stonden zelf het hardst te dansen, en die energie was wel aanstekelijk. We zijn daar dj gebleven, hebben onze cd-map uitgebreid en we werden technisch beter.'

De vriendschap tussen Bart en Michiel gaat al zo'n vijf jaar terug, en vond zijn origine in de sport. Door de muziek zijn ze elkaar beter gaan begrijpen. 'Je leert elkaar beter kennen dan alleen met een drankje in je hand. Hoe langer je met elkaar omgaat, hoe beter je op elkaar afgestemd raakt. We zijn allebei koppige persoonlijkheden, toch gaat het goed samen. Het zou ook niet werken als je als duo met elkaar op zou moeten trekken en het zou kut zijn.' Alhoewel ze vanaf dag een al als duo draaien, weten ze ook wat het is om alleen te functioneren. Michiel: 'Bart is toevallig net twee maanden op reis geweest. In die periode hadden we best wel veel gigs. In die twee maanden alleen draaien heb ik gemerkt dat het voor- en nadelen heeft. Met zijn tweeën heb je meer tijd om je nummers uit te kiezen. De eerste gig dat Bart weg was stond ik in de Sugar Factory, waar het best vol was. Halverwege mijn set was er een moment dat ik dacht: 'fuck, het zou nu wel relaxt zijn als Bart er ook zou zijn.' Dat was wel even wennen.'

Bart en Michiel staan intens te genieten tijdens het draaien, waar ze ook veel positieve reacties over krijgen. 'We horen weleens dat mensen energie krijgen van naar ons kijken. Daar bestaat onze act ook uit, het publiek erbij betrekken.' Met twee cd-spelers en een mixer gaat het duo avond na avond hun publiek te lijf. Is deze set-up niet wat karig om als duo bezig te blijven? 'Absoluut niet. We vermaken ons prima. De tijd gaat eigenlijk veel te vlug als je met zijn tweeën draait. Het leuke van back to back draaien is ook dat je nooit precies weet wat er komen gaat. Doordat je nooit weet wat de ander precies gaat doen word je zelf verrast, en het publiek ook. Daarnaast voegen we wel losse vocalen aan nummers toe om het wat spannender en interessanter te maken dan alleen plaatjes achter elkaar. '

Een zeer impulsieve aanpak dus. Hebben Bart en Michiel geen strijdplan alvorens ze aan een set beginnen? 'De eerste paar tracks weten we altijd wel, daarnaast hebben we ongeveer een idee waar we na een uur of na twee uur ongeveer willen zijn. Alles daartussen is improviseren en een gevoelskwestie. Dat heeft ook alles met het publiek te maken.' In het begin ging het op een avond nog wel eens anders dan Michiel en Bart beoogden. Het publiek snapte niet altijd waar ze mee bezig waren. 'Dat is natuurlijk vervelend, maar tevens leerzaam. Dat zijn over het algemeen ook de avonden geweest waarbij we het langst aan het na-borrelen waren. We hebben dat nu echter zelden meer. Mensen weten zo langzamerhand ook wel wat beter wat voor muziek we draaien. Nu de disco-sound aan het opkomen is kiezen organisatoren ook bewuster voor deze sound, en hebben we minder snel het risico dat we verkeerd staan op een feestje.'

Aankomende zomer is het precies drie jaar geleden dat de jongens begonnen aan hun dj-carrière. In een rap tempo zijn ze uitgegroeid tot een gewilde act. Is het makkelijk gegaan, die opkomst als dj? 'We hebben er vooral heel veel lol in, wat dat betreft is het makkelijk gegaan. In het begin pakten we ook elk aanbod om te draaien met vijf handen aan. Dat is nu nog steeds zo, maar we kunnen alleen wat meer selecteren. Eigenlijk ervaren we nog steeds zoals in het begin, we snappen nu alleen wat beter waar we mee bezig zijn. En we hebben begeleiding gekregen van een boekingskantoor. Die helpen ons met het selecteren van feestjes, en leren je om sommige feestjes ook af te slaan.'

Met zo'n twee gigs per week, waaronder een residentie bij Winkel van Sinkel,EKKO en Chicago Social Club is het voor het duo razend druk geworden. Als ze niet bezig zijn met optreden zijn ze Beatport aan het uitkammen, op zoek naar de lekkerste verborgen nummertjes. Is er ook nog een leven buiten de muziek? 'We werken allebei twee dagen per week in de horeca, om de rekeningen te kunnen blijven betalen. Daarnaast zijn we allebei bezig met kleine projecten zoals feesten en evenementen.' Voor Michiel is dit project onder andere 'Losse Schroeven', een evenementenbureautje van vrienden waarmee feesten en theaterdingen worden georganiseerd. ' We zijn nu bezig om eigen stages te hosten bij het festivalseizoen van komende zomer. 'Losse Schroeven' staat ook nog in de kinderschoenen, maar langzaam maar zeker wordt er ook geld mee verdiend, en het is geweldig om te doen. Het is gebaseerd op het altijd betrekken van het publiek en jonge, opkomende kunstenaars. Als we feesten geven willen we ook meer acteurs op de avond zelf gebruiken om de sfeer te bepalen, zoals binnenkort bij Prefest, bij dit feest zie je ook al van dit soort invloeden. Zo hebben we bijvoorbeeld de 'deurbitch', dat is een hele toffe travestiet die je een andere entree biedt dan een agressieve uitsmijter. Wij vinden feesten in Nederland op dit moment nog best kaal, je betaalt veel geld en krijgt weinig aankleding.'

Beide heren hebben naast een geheel eigen kijk op hoe feesten eruit moeten zien, ook een een ander idee over wat de positie van een dj op een avond is. Bart: 'Wat wij anders doen dan andere dj's is dat veel de hele avond naar hun platen staan te kijken, en stoned zijn of in zichzelf gekeerd. Wij zijn zelf veel uitbundiger en energieker naar het publiek toe, dat hoort ook bij de beleving van een feest. De leukste feestjes om te draaien zijn ook die waarbij je tussen de mensen staat. Dan voel je echt de sfeer. Zo zag ik laatst een documentaire waar Tiësto midden in een stadion stond te draaien. Natuurlijk ambiëren we wel dat soort dingen, maar ergens lijkt me dat ook best eenzaam en onpersoonlijk.' Michiel: 'Klopt. Zo lijkt het me ook tof om in plaats van een dj te zijn die ergens hoog boven het publiek staat, een dj te zijn die in een kuil draait, waar de mensen omheen staan. Op die manier kijken de mensen neer op de dj, in plaats van dat ze naar een dj ergens hoog op een podium kijken. Dit soort ideeën willen we verwerken in onze feesten.'

De muziekstijl vanSHMLSS is disco-achtig. Achtig omdat het moeilijk onder een noemer te brengen is. Hoe omschrijven ze hun eigen stijl? ' We draaien nu-disco, dat is eigenlijk disco die je toen hoorde, in een nieuw jasje en ge-edit. Dus met warme, sexy basslijntjes, wat dansbaarder en makkelijker om te draaien. We draaien ook veel tracks uit de jaren '70. Maar we draaien ook house platen, we beperken ons dus niet alleen tot disco. Onze stijl noemen we zef future-house, dit is de benaming voor het grijze gebied waar we in zitten. Het is geen disco maar ook geen house, als we zelf muziek uit zouden brengen zouden we ook echt niet weten onder welke noemer je het moet plaatsen. De muziek die we draaien is gewoon niet echt te labelen. Het heeft wel altijd de disco-feeling.'

Geïnspireerd door grootheden als San Proper, Todd Terje en Tensnake zijn bij SHMLSS de deuntjes aan het eind van elke tunnel disco-achtig. Een stijl die in de dance-scene de laatste tijd steeds meer in trek is, zo was er bij de laatste Time Warp Holland een volledige disco-stage. In 2009 echter, toen Bart en Michiel begonnen, was disco nog niet half zo populair als het nu is. Zijn ze wellicht een beetje op de golf vooruit gegaan? 'We denken het eigenlijk wel. In Utrecht zijn disco dj's heel schaars, een jaar geleden was dat nog erger. Toen werden we scheef aangekeken omdat we disco draaiden. Nu is dat minder. We laten ons niet teveel beïnvloeden door wat mensen zeggen, maar als we gegronde kritiek krijgen nemen we dit wel op, omdat we ervan kunnen leren. Complimenten doen ons enorm goed, het is niet zo dat die het ene oor in, andere oor uit gaan. We worden er wel door in verlegenheid gebracht, maar we gaan er zeker niet van naast onze schoenen lopen. Als we dat wel zouden doen staan er genoeg mensen naast ons die ons meteen zouden corrigeren.'

De prille carrière van Bart Michiel is niet alleen ongebruikelijk door hun platenkeuze. Als beginnende dj's hebben ze reeds opvallend veel in het buitenland gedraaid. Hoe is dat ooit begonnen? 'We zijn op een gegeven moment begonnen in Antwerpen, via een Amsterdamse organisatie die ons ook had geboekt voor een after van Solar. Vervolgens kwam er iets in Polen, dat was echt te gek. Dat was ik Krakow, een hele toffe stad. Daar zijn we via een kennis terecht gekomen. Het draaien was fantastisch, het ging helemaal los. Mensen dansen daar veel harder en enthousiaster dan in Nederland.' Alhoewel Polen al klinkt als een uitdagend avontuur, hebben de jongens een maand lang een residentie gehad in Groenland. 'Dat was via een een van de jongens van de grote Vinnie Donnie Sjakie show. Dat is een act uit Amsterdam, en een van die jongens had contacten in Groenland. Via hem zijn we daar terecht gekomen. Het nachtleven daar is echt bizar. Mensen komen heel laat naar een club, volledig bezopen omdat het in de club zo duur is. De laatste twee uur komen ze knallen, en dan gaan ze weer naar huis. Ze wilden ons daar eigenlijk voor een lange periode als residents hebben maar we hebben er voor gekozen het voor een maand te doen. Onze uitdaging ligt in Nederland, en niet daar.'

Naast een een goed betaalde residentie en de mogelijkheid om te leren skiën en snowboarden, waren er door het gebrek aan internet en het gure weer in Groenland vaak zeeën van tijd om uitgebreid te pielen met Ableton. Produceren is dan ook een belangrijke volgende stap in de ontwikkeling van SHMLSS. Bart en Michiel volgen een intensieve Ableton-cursus in Amsterdam. Wil het produceren een beetje vlotten? 'We leren snel, maar het produceren is een lastig proces. Als je iets moois in je hoofd hebt is het erg moeilijk om dat te verwerkelijken. Disco is ook zeker niet het makkelijkst om te produceren. We luisteren er enorm veel naar, en proberen goed te herkennen wat we vet vinden in een nummer. Soms luister je een uur naar dertig seconden van een nummer om te ontdekken wat je precies tof vindt. Ons idee is om over een paar maanden het eerste ep'tje met edits af te hebben, waarin we oude nummers nieuw leven inblazen en nieuwe energie geven. We zijn nu ook op zoek naar een eigen ruimte om te produceren. We gunnen onszelf ook de tijd en het proces om dat wat in ons hoofd zit te vertalen naar eigen producties. We weten zeker dat dat uiteindelijk gaat lukken.'

Wie graag op de dansvloer geïnfecteerd wil worden door het aanstekelijke enthousiasme en de opruiende future-house van SHMLSS, heeft de komende tijd tal van mogelijkheden; het gaat geweldig met het duo en ze staan tjokvol geboekt. 'We hebben alleen maar leuke dingen in het vooruitzicht. Bij het Symphonica Elektronica Festival 2012 openen we op de mainstage, voor Dixon. We hebben daar enorm veel zin in. Daarnaast staan we binnenkort voor het eerst in de Paradiso.'

Dus: als je geïnteresseerd bent weet je wat je te doen staat. Trek een idioot outfitje aan, zet je schroom aan de kant, laat je niet intimideren door deurbitches en laat je leiden door Bart en Michiel, oftewel: SHMLSS

Meer info: www.SHMLSS.com, [presence element=artist id=62425]{aanwezigheid niet begrepen}

3 opmerkingen

Artiest {SHOWLIST artist 61283, 165419, 30638}
Great spirits have always encounterd violent opposition by mediocre minds.. #blessed
 
Baasjes!