Partyflock
 

Paul Oakenfold: The Legend Returns

door , gepubliceerd op
Hij gaat al jaren mee, heeft een hele berg aan producties en remixen op zijn naam staan en houdt zich staande tussen al het jonge dj talent van tegenwoordig. We hebben het natuurlijk over Paul Oakenfold. Hij is terug met een nieuwe compilatie, genaamd "We Are Planet Perfecto vol. 1" en wij van Partyflock laten deze gelegenheid niet voorbij gaan en vragen Paul het hemd van het lijf.


Paul Oakenfold is back with a new mixcompilation called "We Are Planet Perfecto volume 1". How are you feeling?
Really good. Just hanging out in LA with my family – enjoying Christmas.

Let's go back to the very beginning. How did you became a dj/producer?
Well I was always into music and was involved in the scene so it was a natural progression.

In your career you did almost everything, you've produced music for movies, you've played the biggest stadiums, you have been number 1 dj of the world according to the DJ Mag Top 100. Too many things to mention. When is your biography going to be released?
It already has been. It was written by me and Richard Norris and it came out in 2007 I think.

You achieved a lot in your career. What do you want to achieve in the next few years? A gig on Mars or in Space?
Ha ha – maybe – there are some discussions going on about some interesting ideas but nothing is set in stone so let's see what happens.

For many people you are a living legend in the industry. Who inspired you to be an extraordinary dj/producer?
I'm inspired by different artists from all different genres – not just dance music and in fact not just music. Working with Madonna certainly influenced the way I work and seeing the likes of Larry Levan in New York back in the day certainly still influences how I DJ today.

If you have the possibility to give a "Lifetime achievement award" to a dj/producer, who would that be?
Probably Pete Tong. He's done a great deal for dance music and has had his finger on the pulse since day 1.

You've never set any boundaries, when it comes to music? How difficult is it to select tracks for mixcompilations, when you set no boundaries for yourself?
It's actually a pretty enjoyable experience. When you sit down with hundreds of great records that have been filtered from the original submissions – the only hard thing is having to leave some that are really great off the record because there isn't room to include them.

What is the difference between "Never Mind The Bollocks" and "We Are Planet Perfecto"? Did you approach those in a different way?
Yeah they were different in that NMTB was a really a reflection of the sounds I play at my more underground Full on Fluoro shows while WAPP was an album that covered all sides to what I play – from the more commercial side on CD1 to the really banging stuff on CD2.



After the tragedy at the Love Parade, you produced a track together wit Armin van Buuren and Paul van Dyk under the 'DJ's United' alias. How did this special collaboration start? Are there any plans for new tracks from 'DJ's United'?
What happened was an absolute tragedy so it was clear that something ought to be done – not just to try and raise a bit of money for the families of those affected – but also to have a special piece of music that would act as a means of remembering those lost long into the future. Once the idea was started between us we each contributed opinions on song structure and melody and the whole thing snowballed from there.

Of course as a music lover we also have dreams for the future. Imagine, we organize a 24 hour party. The venue will be the Amsterdam Arena in Amsterdam. Every dj invited will play a two hour set. You will be playing there also. Which means we can invite 11 other dj's. If you have the possibility to invite those dj's , which 11 dj's would invite?
Larry Levan
Pete Tong
Astrix
Skrillex
Paul van Dyk
Armin van Buuren
Eric Prydz
Infected Mushroom
Beatman & Ludmilla
Man with No Name
Calvin Harris

Which track can describe your experiences in 2011?
Well 2011 I guess will be remembered as the year I fell back in love with this new kind of Goa trance that has been emerging – so I'd have top pick my single "Full Moon Party" which has been a massive track at all my shows worldwide.

What can we expect from Paul Oakenfold in 2012?
We're just putting the final touches on the Four Seasons world tour which kicks off in January. That will see shows all over the world with a killer visual show and it will also include a series of compilation albums – the first of which will come out in February.

When is the next time you will be playing in the Netherlands?
February 11th - http://www.trancesetting.nl/

Of course you've also got a private life. How do you combine your private life with your life as a dance music superstar?
You just have to learn how to switch off.

Nowadays a lot of people want to become a dj. Do you have any useful tips for those people?
Believe in yourself. Be original. Be passionate. Be dedicated and hard working. Never give up.

What is the weirdest thing you've ever experienced?
Wow there have been literally thousands of crazy things happen over the years of hard touring. I don't know about the "weirdest" but one of the coolest recently was putting on an intimate party of 1000 people at the southern most tip of South America – n Ushuaia – which is right at the end of the Tierra Del Fuego peninsular. It was one of the most special nights I have every experienced. We were literally in the middle of nowhere – right out in the wilderness and it gave the party a magical vibe. Check this video:



Any last words for the Partyflock community?
I wish you all a happy 2012 and hope to see you in Eindhoven in February!!!

21 opmerkingen

Ik kan me nog herrineren dat hij heel arrogant en verwaand afscheid nam van DJ zijn. Maarja als je niets in de filmindustrie kan verdienen, kom je terug! (Y)
een man van weinig woorden
 

(y)
laatste aanpassing
 
Mijn held van vroeger :)
Wat heeft hij toen fijne trance setjes gedraaid en lekkere compilaties in elkaar gemixt (Y)

Na verloop van tijd werd het helaas wel allemaal wat minder en sloeg hij een andere weg in. Ben hem toen ook uit het oog verloren, maar vind het leuk om te zien dat hij de laatste tijd weer lekker meedraait :)

Ik ga zijn laatste twee releases binnenkort eens goed beluisteren.
laatste aanpassing
Doet zijn eigen ding, waarvoor altijd (y)
Ligt het aan mij of komt het over alsof meneer Oakenfold er totaal geen zin in had?

Wat een kut interview, en dat ligt niet aan de interviewer, maar meer aan meneer Paul die nogal overkomt als een zak.
Werkzaam bij Partyflock
Uitspraak van RiK :bounce: op vrijdag 13 januari 2012 om 02:45:
Ligt het aan mij of komt het over alsof meneer Oakenfold er totaal geen zin in had?

Wat een kut interview, en dat ligt niet aan de interviewer, maar meer aan meneer Paul die nogal overkomt als een zak.


Die indruk wekt hij wel met bepaalde antwoorden, al moet ik zeggen dat deze stemming gedurende het interview een beetje positiever wordt. Hij geeft op bepaalde open vragen echt ongelooflijk korte antwoorden, daar waar wij als lezers/fans misschien wel wat meer hadden willen weten ( neem bijvoorbeeld de vraag over het feit hoe hij ooit begonnen is als dj/producer). Aan de ene kant ik me dat goed voorstellen, hij heeft bepaalde dingen al tig keer uitgelegd in interviews, maar aan de andere kant het zijn wel je fans.

Desalniettemin ben ik nog steeds een zeer groot fan van Paul Oakenfold.
laatste aanpassing
 
Uitspraak van Eldorado op vrijdag 13 januari 2012 om 12:17:
Aan de ene kant ik me dat goed voorstellen, hij heeft bepaalde dingen al tig keer uitgelegd in interviews, maar aan de andere kant het zijn wel je fans.


Zonder je persoonlijk te willen aanvallen vind ik dat je dit soort vragen beter achterwege kunt laten bij dit soort grote namen die al zolang meedraaien. Dat soort vragen heeft hij al zovaak moeten beantwoorden en het antwoord er op is bovendien zo eenvoudig terug te vinden op internet (waarbij bovendien denk ik aardig wat mensen min of meer al weten hoe hij is begonnen). Ik kan me daarom wel voorstellen dat hij op zo'n vraag een kort antwoord geeft.

Bij de meer actuele vragen geeft hij ook wel wat uitgebreider antwoord zo te zien (Y) Een grote prater zal het overigens nooit worden ;)
Tja weet je, als je geen zin heb in een interview, vind ik dat je gewoon geen interview moet doen. Maar als je dan wel een interview doet moet je niet met antwoorden van nog geen halve zin aan komen zetten.


Maar nogmaals, het heeft niks met jou vragen te maken dat ik het achteraf zonde vond van mijn tijd, maar puur met de antwoorden.
Tuurlijk, je kan zeggen dat de info toch wel op internet te vinden is, maar dat is alle informatie. Dan kan je net zo goed compleet stoppen met interviews en op alles antwoorden met "check my website".
Interviews zijn toch voor de fans, of mensen zoals ik, die niks op hebben met de muziek maar wel benieuwd zijn naar de persoon die schuil gaat achter een grote naam. Op deze manier heb ik nog steeds geen flauw idee.
:respect:

Zeker zin in 11 Februari!! Trancesetting!!!
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 13 januari 2012 om 15:27:
Zonder je persoonlijk te willen aanvallen vind ik dat je dit soort vragen beter achterwege kunt laten bij dit soort grote namen die al zolang meedraaien. Dat soort vragen heeft hij al zovaak moeten beantwoorden en het antwoord er op is bovendien zo eenvoudig terug te vinden op internet (waarbij bovendien denk ik aardig wat mensen min of meer al weten hoe hij is begonnen). Ik kan me daarom wel voorstellen dat hij op zo'n vraag een kort antwoord geeft.


Ik ben eigenlijk van mening dat de geschiedenis van dit soort grote artiesten erg interessant is om te weten en niet alles staat op internet;)


Uitspraak van RiK :bounce: op vrijdag 13 januari 2012 om 15:36:
Tja weet je, als je geen zin heb in een interview, vind ik dat je gewoon geen interview moet doen. Maar als je dan wel een interview doet moet je niet met antwoorden van nog geen halve zin aan komen zetten.


Dit interview is via de mail gedaan, dus dan kan moeilijk zien aan een persoon wat voor een reactie een vraag opwekt bij iemand. Als ik tegenover hem had gezeten, dan had ik gewoon door kunnen vragen.
Artiest {SHOWLIST artist 13109, 55359, 47652}
Het is niet heel vreemd dat ie zo kortaf is, ik ken iemand die lang met hem in de studio gewerkt heeft en de man schijnt nogal wat autistische trekjes te hebben waardoor ie sterk communicatief uitgedaagd is (zoals dat zo mooi heet).
 
Uitspraak van RiK :bounce: op vrijdag 13 januari 2012 om 15:36:
Dan kan je net zo goed compleet stoppen met interviews en op alles antwoorden met "check my website".


Ik zei alleen dat ik het in dit geval en met zo'n vraag niet zo gek vind dat hij een kort antwoord geeft, en dat deze informatie bovendien uitgebreid (en makkelijk) op internet te vinden is. Maar jij trekt het vervolgens weer door naar het gehele interviewen op zich, lekker ongenuanceerd weer :/

Uitspraak van RiK :bounce: op vrijdag 13 januari 2012 om 15:36:
benieuwd zijn naar de persoon die schuil gaat achter een grote naam. Op deze manier heb ik nog steeds geen flauw idee.


Dus dat is jouw insteek bij de interviews, moet het er altijd om draaien om de persoon achter de artiestennaam te leren kennen? Dan krijg je volgens mij erg saaie interview, die telkens dezelfde opbouw en dezelfde vragen kennen. 'Wanneer raakte je voor het eerst met de muziekwereld in aanraking?', 'waar had je je eerste optreden?' enzovoort. Bij onbekendere artiesten is dat leuk om te doen, bij wereldberoemde namen VIND IK dat nogal overbodig en niet echt interessant. Je kan bovendien een interview toch ook ophangen aan een specifiek onderwerp? Een nieuw album bijvoorbeeld, of een speciaal optreden dat er aan zit te komen, de toekomst van een artiest enzovoort.
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 14 januari 2012 om 14:16:
Dus dat is jouw insteek bij de interviews, moet het er altijd om draaien om de persoon achter de artiestennaam te leren kennen? Dan krijg je volgens mij erg saaie interview, die telkens dezelfde opbouw en dezelfde vragen kennen. 'Wanneer raakte je voor het eerst met de muziekwereld in aanraking?', 'waar had je je eerste optreden?' enzovoort. Bij onbekendere artiesten is dat leuk om te doen, bij wereldberoemde namen VIND IK dat nogal overbodig en niet echt interessant. Je kan bovendien een interview toch ook ophangen aan een specifiek onderwerp? Een nieuw album bijvoorbeeld, of een speciaal optreden dat er aan zit te komen, de toekomst van een artiest enzovoort.


Ik ben het hier niet mee eens. Het is naar mijn mening juist de kunst van het afnemen van een goed interview dat je de artiest aanspoort om je een ander verhaal te vertellen dan alle automatische piloot verhaaltjes die te vinden zijn in een biografie op zijn site. Als je een grootheid interviewt is dit extra moeilijk, omdat er al zoveel interviews met hem zijn geweest. Dit neemt echter niet weg dat je het moet blijven proberen, in plaats van dit soort onderwerpen, die fundamenteel zijn als je wil snappen hoe een artiest in elkaar zit, te ontwijken. Ik vind juist onderwerpen als een speciaal optreden in de toekomst vaak boring. Antwoorden die je vaak krijgt als je hier naar vraagt zijn: 'It's gonna be amazing, be there!' De kunst is juist zoeken naar een nieuwe ingang, wat naar mijn mening in het interview met Oakenfold niet echt is gelukt.
laatste aanpassing
Artiest {SHOWLIST artist 48643, 111499}
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 14 januari 2012 om 14:16:
benieuwd zijn naar de persoon die schuil gaat achter een grote naam. Op deze manier heb ik nog steeds geen flauw idee.


Achter deze grote meneer in de wereld van EDM schuilen heel veel mensen.....Zoals altijd je wordt groot met unieke en originele ideeën, maar daarna heb je een heel team nodig om dit te kunnen blijven realiseren. Dat redt namelijk niemand alleen.....Dit geldt voor alle grote namen in de bizzz. Niet één uitgezonderd. Het is dus niet zo gek dat Paul geen zin heeft om het achterste van zijn tong te laten zien. Gezien Charly's verklaring, die ik ook al eens ergens gehoord had, is hij dus ook nog eens niet in staat om spontaan te reageren. Als veel van het arbeid dat je lijkt te leveren dan ook nog eens door de mensen om je heen gerealiseerd wordt zijn de ietwat arrogante antwoorden verklaard en zijn het dus eigenlijk ontwijkende antwoorden!
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 14 januari 2012 om 14:16:
Dus dat is jouw insteek bij de interviews, moet het er altijd om draaien om de persoon achter de artiestennaam te leren kennen? Dan krijg je volgens mij erg saaie interview, die telkens dezelfde opbouw en dezelfde vragen kennen. 'Wanneer raakte je voor het eerst met de muziekwereld in aanraking?', 'waar had je je eerste optreden?' enzovoort. Bij onbekendere artiesten is dat leuk om te doen, bij wereldberoemde namen VIND IK dat nogal overbodig en niet echt interessant. Je kan bovendien een interview toch ook ophangen aan een specifiek onderwerp? Een nieuw album bijvoorbeeld, of een speciaal optreden dat er aan zit te komen, de toekomst van een artiest enzovoort.



Uitspraak van Jellineq op zaterdag 14 januari 2012 om 15:53:
k ben het hier niet mee eens. Het is naar mijn mening juist de kunst van het afnemen van een goed interview dat je de artiest aanspoort om je een ander verhaal te vertellen dan alle automatische piloot verhaaltjes die te vinden zijn in een biografie op zijn site. Als je een grootheid interviewt is dit extra moeilijk, omdat er al zoveel interviews met hem zijn geweest. Dit neemt echter niet weg dat je het moet blijven proberen, in plaats van dit soort onderwerpen, die fundamenteel zijn als je wil snappen hoe een artiest in elkaar zit, te ontwijken. Ik vind juist onderwerpen als een speciaal optreden in de toekomst vaak boring. Antwoorden die je vaak krijgt als je hier naar vraagt zijn: 'It's gonna be amazing, be there!' De kunst is juist zoeken naar een nieuwe ingang, wat naar mijn mening in het interview met Oakenfold niet echt is gelukt.



Uitspraak van Mr. Seller op zaterdag 14 januari 2012 om 15:59:
Achter deze grote meneer in de wereld van EDM schuilen heel veel mensen.....Zoals altijd je wordt groot met unieke en originele ideeën, maar daarna heb je een heel team nodig om dit te kunnen blijven realiseren. Dat redt namelijk niemand alleen.....Dit geldt voor alle grote namen in de bizzz. Niet één uitgezonderd. Het is dus niet zo gek dat Paul geen zin heeft om het achterste van zijn tong te laten zien. Gezien Charly's verklaring, die ik ook al eens ergens gehoord had, is hij dus ook nog eens niet in staat om spontaan te reageren. Als veel van het arbeid dat je lijkt te leveren dan ook nog eens door de mensen om je heen gerealiseerd wordt zijn de ietwat arrogante antwoorden verklaard en zijn het dus eigenlijk ontwijkende antwoorden


Ik kan me in alle drie de standpunten goed vinden. Het gevaar bij dit interview zit hem in het feit dat het via de e-mail is gegaan. Je mist in dit geval een humane interactie die je hebt als je face2face met iemand praat. Je kan door het ontbreken van een dergelijke interactie tussen twee personen, niet inspelen op getoonde emoties in het gezicht of bepaalde reacties die je krijgt op een gestelde vraag. Bij een persoon met autistische trekken, zoals hier gesuggereerd wordt is een dergelijke interactie nog steeds zeer waardevol. Bij dit "type" mensen vergt het meer geduld van de interviewer om de informatie te krijgen die je wilt hebben. Dit bereik je met name met doorvragen op de korte antwoorden die je krijgt.

Op zo'n manier krijg je wat meer diepgang dan het standaard interview. Het is een kunst op 'gevaarlijke vragen' te stellen, vragen waar ze eigenlijk geen antwoord op durven geven. Dat soort vragen geven weer een extra dimensie aan het interview.

Daarom ben ik zelf ook een voorstander van face 2 face interviewen, maar dat is lang niet altijd mogelijk.
Natuurlijk is het de kunst om hem aan te sporen, maar in dit geval is het eigenlijk niet te doen. Deze man saboteert gewoon alle vragen van alle interviewers, heb dit ook al vaker over hem gehoord.
Uitspraak van Charly Rocks op zaterdag 14 januari 2012 om 17:38:
Natuurlijk is het de kunst om hem aan te sporen, maar in dit geval is het eigenlijk niet te doen. Deze man saboteert gewoon alle vragen van alle interviewers, heb dit ook al vaker over hem gehoord.


Ik probeer eigenlijk aan te geven met mijn vorige post dat het niet te doen is in een interview via de e-mail. Face 2 Face is dat een stuk makkelijker, maar nog steeds een flinke opgave.
Als het interview per internet is gegaan, dan vind ik de antwoorden zeer zeker erg uitgebreid.
Ik zou zelf niet veel verder komen dan yes, no, good :)
Uitspraak van Eldorado op zaterdag 14 januari 2012 om 18:22:
Ik probeer eigenlijk aan te geven met mijn vorige post dat het niet te doen is in een interview via de e-mail. Face 2 Face is dat een stuk makkelijker, maar nog steeds een flinke opgave.


Nee idd via mail is dat nog een stuk moeilijker, maar ik bedoelde meer dat zelfs wanneer je dit interview face to face gedaan had, je echt een meesterinterviewer moet zijn om er bij deze man nog wat meer tekst uit te trekken. Is nagenoeg onmogelijk in dit geval.