De meeste mensen kennen waarschijnlijk wel één of meerdere platen van je, maar weinig mensen zijn echt bekend met je naam. Een mooi moment dus om je voor eens en altijd aan het Nederlandse publiek voor te stellen.
Hallo allemaal, leuk jullie via deze website te ontmoeten. Nou ja, ontmoeten is een groot woord, maar toch vind ik het geweldig om op deze manier te kunnen communiceren met de mensen die ik normaal gesproken alleen in het publiek zie staan. Hier komt het dan, mijn levensverhaal! Mijn echte naam is Luca Antolini, hoewel velen mij dus kennen van al die pseudoniemen. Iets meer dan twintig jaar geleden begon ik met het produceren van dancemuziek. In het begin experimenteerde ik met allerlei stijlen, maar al snel richtte ik mij op trance en later op hardtrance. Dat was rond 1996. Ik begon langzaamaan naam te maken als DJ/ producer en tegelijkertijd gebeurde hetzelfde met Christiano Giusberti, bij jullie beter bekend als Technoboy. We begonnen samen een studio in 1998 waar we aan de lopende band nieuwe platen maakten. In die periode sloot een megatalent zich bij ons aan, Antonio Dona, een jongen die bewees een geweldige sound-engineer te zijn. Antonio werkt inmiddels al weer heel wat jaren als Tuneboy, waardoor je dus ook meteen snapt dat TnT gebaseerd is op jarenlange samenwerking (Technoboy en Tuneboy vormen samen TnT, red.). Met z'n drieën maakten we vanaf 2000 een heleboel releases die erg goed ontvangen werden en wat het begin was van hardstyle. Je noemde al wat aliassen, maar er waren er nog veel meer: Pacific Link, Builder, K-Traxx, The Hunter, The Raiders en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Dit deden we tot 2005, waarna ik de groep heb verlaten en verder ben gegaan met mijn eigen nieuwe studio en een nieuwe muzikale partner, genaamd Ricky T. Die samenwerking duurt nog steeds voort en ook hij is een extreem getalenteerde producer waarmee ik een goede chemie heb in de studio.
Als ik dan even heel snel reken, heb je in al die jaren minstens vijfhonderd releases gemaakt. Kun je er eens een paar uit pikken en daar iets over vertellen?
Ik heb het niet lang geleden nog eens nagekeken en ik zit inmiddels op iets meer dan zeshonderd releases. Dat wil zeggen: releases waar ik aan meegewerkt heb, dus dat waren geen zeshonderd soloproducties. Ik kan ze dan ook niet eens allemaal zo voor de geest halen, dan zou ik alles weer eens moeten beluisteren. Daarentegen kan ik sommige producties wel dromen, dat zijn dan vooral de tracks die zijn uitgegroeid tot bekende anthems: K-Traxx – Hardventure, Luca Antolini – The Race/ Heat/ Secret Dream/ Life's A Mystery, Pacific Link – Rings A Jupiter/ Planetary Collapse, Atlantic Wave – The Creation/ Reforged, Builder – Sky Scraper, Tuneboy – Housenation/ Demolition, Technoboy – Warmachine… Dit zijn allemaal producties die in combinatie met Christiano en/ of Antonio zijn gemaakt. O Fortuna was er ook zo één, in 1998 als ik het me goed herinner. Maar na al die hardstyle ben ik meer de trancekant opgegaan en ik heb ook een aantal progressive- en electrotracks gemaakt. Onder de naam Dyor heb ik releases gehad op het Nederlandse label High Contrast Recordings en heb ik de eer gehad om remixes te maken voor Markus Schulz, Armin van Buuren, Marcel Woods, Joop en anderen.
Maar hoe ben je dan precies begonnen? Speelde je als kind al een instrument of ben je later uit jezelf gaan musiceren?
Ik begon als DJ toen ik nog jong was, ik was altijd al gek op muziek. Ik heb een tijdje gewerkt in een fabriek, maar ik heb altijd geweten dat mijn toekomst in de muziek lag, alsof het mijn lot was. Tijdens mijn allereerste optreden liep alles perfect en ik heb nooit meer omgekeken, alleen nog vooruit. Het produceren begon toen ik een jaar of twaalf was, maar toen was het niet zo'n populaire bezigheid en had je al helemaal niet de middelen die je tegenwoordig hebt. Belangrijker was destijds om je publiek te vermaken, daar draaide het om. Ik heb ook nooit geleerd om een instrument te bespelen, maar geef me een piano of een gitaar en alles gaat vanzelf. Hiermee wil ik niet zeggen dat ik een 'echte' muzikant ben, ik kan gelukkig wel al mijn ideeën uitwerken op de manier zoals ik ze in mijn hoofd heb.
Italië is een belangrijk land in de ontwikkeling van de hardere dancesound. Hoe komt dat? Wie zijn de meest invloedrijke mensen geweest naast jullie en hoe zie je je eigen bijdrage?
Ja absoluut, Italië heeft een grote invloed gehad op die sound. Ik denk dat ik er wel een aardig aandeel in heb gehad, samen met namen die ik eerder noemde, maar om eerlijk te zijn is hardstyle nooit helemaal mijn grote liefde geweest. Ik was altijd meer van de hardtrance en dan met name van de producties van Scot Project. Dat was wel een groot voorbeeld voor me, zijn werk heeft iets magisch. Ik hield ook nog steeds van trance, op dat moment kwamen jullie Nederlandse helden opzetten, zoals Ferry Corsten, Tiësto en Armin van Buuren. Maar in de Saifam Group (Saifam is het overkoepelende label dat vandaag de dag nog steeds gerund wordt Technoboy, red.) vonden we het beter om ons te concentreren op de hardere sound. Dit werd dan ook het handelsmerk van Saifam. Wie ook belangrijk was, was Zenith. Hij was een grondlegger van hardstyle, hoewel hij dat toen helemaal niet besefte, hij maakte gewoon wat in hem opkwam. Daarna werd de nieuwere generatie belangrijk met jongens als Activator, Tatanka en Zatox.
Toen je Saifam verliet, heb je United Styles opgericht. Waarom begon je dit nieuwe label? En had je voor Saifam al bij andere labels gewerkt?
Ik ben inderdaad bij veel zaken betrokken. Ik run United Styles samen met de onmisbare hulp van Ricky T en Andrea Montorsi. De uiteindelijke beslissing nam ik na een goed gesprek met een vriend van me, Gilbert. Toen ik het gevoel had dat ik een beetje klaar was met hardtrance, was hij degene die me overtuigde dat ik nog steeds op de goede weg was en dat ik gewoon door moest gaan en er in moest blijven geloven. Dus als het alsnog ooit fout gaat, kan ik hem de schuld geven haha! Maar anyway, in het begin werkte ik bij Saifam aan het Red Alert label, met die ervaring kan ik nog steeds uit de voeten voor United Styles.
Ik heb de meeste van je trance- en hardtranceproducties in mijn cd-wallet gehad en het viel me altijd op dat je houdt van meeslepende, dramatische melodieën. Ontstaan die tunes zomaar in je hoofd of heb je een speciale manier om ze te creëren?
Klopt, ik ben gek op melodieuze platen. Ze laten je als het ware opstijgen als je op de dansvloer staat, dat uplifting gevoel brengt altijd veel emotie met zich mee. Ik probeer dit altijd mee te nemen in mijn muziek, hoewel je ook weer uit moet kijken dat het niet teveel van het goede wordt. Het moet tenslotte hardtrance blijven, een melodie kan dan niet te soft zijn. Hoe ik zo'n melodie bedenk? Meestal ontstaat het zomaar in mijn hoofd, maar het kan ook zijn dat een film me inspireert.
Je staat op de Harddefinition vs IHDS stage tijdens Fusion of Dance Festival, als afsluiter zelfs! Wat gaan we die avond te horen krijgen?
Jazeker, ik kan niet wachten! Zoals altijd stop ik mijn ziel en zaligheid in mijn set, waarbij ik gebruik wil maken van de tracks van mijn nieuwe album. Mocht het publiek dat te soft vinden, kan ik overschakelen op wat steviger werk, dat ben ik inmiddels wel gewend in Italië en in andere delen van de wereld. Dus wees niet bang mensen, ik zal er voor zorgen dat jullie allemaal op en neer gaan bouncen tijdens mijn set. Bring it on!
En dat maakt een mooi bruggetje naar een vraag over je nieuwe album. Het heet 'Mastermind' en het is je eerste artiestenalbum. Wat was je inspiratie? Lag het al lang in de planning of was het iets van de laatste tijd dat je een artiestenalbum wilde maken?
Doordat ik al zo lang meeloop in de scene, wilde ik een mix maken van oude en nieuwe sounds. Mix dit met de hardtrancesound van 2011, gooi er hier en daar wat oldschoolinvloeden in en je hebt de outline van mijn album. Het was een moeilijke klus, maar ik ben happy met het resultaat en ik denk dat het iets toevoegt aan het bestaande genre.
Na je Red Alert dagen heb je overal ter wereld gedraaid, wat is je meest memorabele moment?
Ieder land waar ik ben geweest heeft iets interessants en belangrijks bij me achtergelaten, datzelfde geldt voor alle mooie momenten. Ik heb er tot nu toe iedere seconde van genoten, dus ik kan niet echt één moment opnoemen dat het mooist of het meest bijzonder was. Als ik één moment noem, zou ik alle andere momenten tekort doen. Laten we het erop houden dat de trip tot nu toe goed is bevallen en wat mij betreft mag het nog een hele tijd zo doorgaan.
Momenteel komen er weer veel nieuwe namen door in de hardtrancescene zoals Shock: force, Wragg & Log:one en Nomad. Hoe sta je tegenover de nieuwe generatie?
De drie namen die je noemt zijn erg credible, zij doen veel goede dingen voor het genre. Maar ik kan nog wel wat namen opnoemen die op dit moment onmisbaar zijn binnen de hardtrance, zoals Phil York, Fausto, Andrea Montorsi, Max Savietto, Steve Hill en Nick the Kid. En dat is nog maar het topje van de ijsberg want er staat een heleboel nieuw talent te trappelen om mee te doen. Dus ik hoop dat ze me massaal gaan verrassen met hun werk.
Bij deze wilde ik Partyflock en al haar leden bedanken en hopelijk zie ik jullie de 21e op Fusion of Dance Festival in Zwolle. Warme groeten uit een zonnig Italië,
Luca
www.lucaantolini.com
www.unitedstylesmusic.com
Luca Antolini at Le Sphinx, France