Partyflock
 

Steve Lawler: muziek als een soundtrack voor het leven

door , gepubliceerd op
Steve Lawler: muziek als een soundtrack voor het leven
17 maart 2011
Steve Lawler is een legende. Deze 'King of Space' is een bezig baasje, want naast produceren en draaien runt hij ook zijn VIVa Music label en promoot hij nieuw talent zoals Leon. En dat grotendeels vanuit het heerlijke Ibiza. Binnenkort is hij weer eens in Nederland te bewonderen dus tijd voor een interview!

Ik bel naar een Spaans nummer, waar zit je nu?
Ibiza! Ik blijf hier de hele maand maart en april. Afgezien van optredens ben ik hier eigenlijk non stop, tot en met oktober. Dit is eigenlijk gewoon mijn jaarlijkse ritme.

Veel mensen associëren je ook met Ibiza, hoe komt dat en heb je een speciale band met het eiland?
Ik vind dat wel een begrijpelijke associatie. Ik kom hier al vanaf 1990, de magische begin periode zeg maar, samen met jongens als Paul Oakenfold. Het is moeilijk uit te leggen wat de aantrekkingskracht is van dit eiland voor mij. Een feit is dat je nergens anders zo'n grote hoeveelheid goede restaurants en clubs op zo'n kleine oppervlakte hebt, maar dat is het niet alleen. Ook heb ik hier mijn langstlopende residentie lopen, in de Space. Ik denk dat ..nee, weet zeker dat ik in geen andere club meer tijd heb doorgebracht in mijn leven dan de Space in Ibiza. Maar op de vraag wat Ibiza zo speciaal maakt, heb ik eigenlijk geen goed antwoord, behalve dat het zo is.

Dankzij deze residentie heb je de bijnaam 'King of Spac' gekregen, toch een leuke eretitel of niet?
Ach.. ik moet er eigenlijk best om lachen. Heel wat jaren terug stond ik in te checken op het vliegveld van Ibiza, toen iemand van een andere rij heel hard 'The King of Space!' mijn kant op schreeuwde. Dat was een beetje ongemakkelijk, maar de eigenaar van de club hoorde dit en vanaf toen pakte hij elke keer als ik draaide de microfoon om mij met deze titel aan te kondigen. Nu kan ik er allen maar om lachen hoe het zo zijn eigen leven is gaan leiden. Het had erger gekund. Ik sta er deze zomer in ieder geval weer om de twee keer per maand en kijk er nu al naar uit. Space voelt een beetje als thuiskomen.

Als je al die maanden in Ibiza zit hoe doe je het dan met produceren?
Ik heb m'n eigen huis hier, dat scheelt. Niet echt een eigen studio maar ik kom heel ver met mijn laptop en wat basisapparatuur waar ik ideeën mee opzet. Ik werk ze vaak thuis uit in Engeland, maar ik ben nu wel in het proces om op zoek te gaan naar een goede studioruimte hier om de puntjes op de i te zetten. Het leuke aan technologie tegenwoordig is dat je met minimale middelen toch ver kan komen. Een paar jaar terug deden Audiofly, Tiefschwarz en ik een tour door Amerika in een bus waar we een mobiele studio in hadden gebouwd. Dit had je tien jaar geleden nog niet kunnen bedenken. Het was een leuk experiment, maar de hobbels in de weg maakte het nagenoeg onmogelijk om nauwkeurig met je cursor te werken haha!

Je bent groot geworden in het progressive genre, maar nu kun je je sound daar nauwelijks onder schuiven. Hoe is die transitie van je draaistijl verlopen?
Het feit dat ik in de progressive hoek werd gedrukt kwam voor mijn gevoel meer door associatie dan dat ik echt progressive draaide. Ik zat bij het boekingskantoor van Sasha, bracht tracks op Bedrock Recordings uit en maakte mixcompilaties voor Global Underground. Ik heb me ook nooit echt gestoord aan die associatie, alleen voelde ik hem persoonlijk wat minder. Die transitie gebeurde dan ook niet bewust, op een gegeven moment ging de 'sound van het moment' meer mijn kant op. Zover ik weet heb ik altijd de donkere kant van house gedraaid en die sound is de laatste jaren breed opgepikt. Natuurlijk zit er wel evolutie in mijn muziek als je kijkt naar tien jaar geleden, maar de basis is nog altijd hetzelfde.



In 2005 ben je het VIVa Music label gestart, kan je hier een beetje over uitweiden?
Ik heb altijd al labels gehad, uit een soort van hobby. Voor VIVa was het Harlem Recordings, maar met VIVa wilde ik iets nieuws beginnen met een nieuwe identiteit, nieuwe artiesten en een nieuw concept. Vanaf het begin hebben we alleen maar digitale releases gedaan, voornamelijk omdat we op die manier veel beter en efficiënter muziek konden verspreiden. Nu is het bijna Standaard en geaccepteerd. Met VIVa wil ik echt een familie gevoel creëren en nieuw talent ondersteunen door ze een platform te geven waarop ze kunnen hun werk kunnen uitbrengen, in combinatie met een agency. En ik nodig ze graag uit op de verschillende events waar ik draai over de hele wereld. Jongens zoals Leon en Darius Syrossian zijn daar goede voorbeelden van.

Welke criteria gebruik je voor de releases?
Ik houd vast aan mijn smaak met tracks die ik graag zelf zou willen draaien. Een andere peiler heb ik niet.

Ik las dat je weer gaat beginnen met de legendarische Harlem Nights avonden die voorheen in de End (RIP) in Londen werden gehouden. Hoe steekt dat in elkaar?
Dat ging eigenlijk per ongeluk. Ik was ruimte op mijn harde schijf aan het vrijmaken toen ik een opname tegenkwam van ons zesjarige jubileum daar. Al het geschreeuw van het publiek hoorde je op de achtergrond en het herinnerde me eraan hoe goed de vibe daar altijd was. Ik heb meteen mijn agent gebeld om hem te zeggen dat we het weer moesten oppakken. Hiervoor hadden we wel de perfecte locatie nodig om de avond waardig uit z'n as te doen herijzen. Toen hebben we een paar dagen lang locaties bezocht totdat we de Crucifix tegenkwamen. Het deed me ook een beetje herinneren aan de End. De ambiance van de Harlem Nights waren altijd rauw, donker en authentiek en deze locatie is daar echt perfect voor!

Je had het al over ontwikkelingen als tracks alleen digitaal uitbrengen. Hoe denk je dat de dancescene zich verder nog zal ontwikkelen?
Dynamisch is het zeker, alleen als je het nu vergelijkt met vijftoen jaar geleden is het een wereld van verschil. Met het oog op de toekomst denk ik dat er veel zal gaan veranderen in de manier hoe artiesten de muziek ten gehore zullen brengen. Met de technologie die nu voorhanden is, is het erg makkelijk om twee platen aan elkaar te mixen, maar aan de andere kant zijn er ook weer veel meer creatieve mogelijkheden ontstaan om je sets naar een hoger niveau te tillen. DJ's zullen veel meer muzikanten worden en live elementen gaan gebruiken dan enkel maar te beatmatchen.

Op vrijdag 18 maart sta je in de Air in Amsterdam, hoe ervaar je scene in Nederland?
Het is onmiskenbaar dat de scene in Nederland heel goed is. Met veel artiesten, labels en feesten. Ik sta nooit zo vaak in een club in Nederland, maar voornamelijk op festivals. Die er volgens mij dan ook elke week zijn in de zomer. Met Amsterdam heb ik hele goede herinneringen met optredens in de Melkweg en andere locaties. Ook kan ik me nog wel herinneren dat ik nog een lange marathonset heb gedraaid in een appartement ergens na m'n optreden... Ik kijk er in ieder geval weer erg naar uit om er te staan!

Welke artiesten en muziek inspireren je buiten de dance om?
Depeche Mode, Joy Division en The Doors. Maar ik luister naar alle muziek eigenlijk, van jazz tot ambient. Muziek fungeert voor mij als een soort van soundtrack voor mijn leven. Op elk moment past een ander nummer.

8 opmerkingen

Werkzaam bij {SHOWLIST organization 1981, 2846}
Leuk om te lezen, blijft 1 van mijn grootste helden.
Gast je gulp staat open.
 
De allerbeste, op eenzame hoogte.

Steve _O_
Te gek deze man! Hopelijk draait ie ook weer op Ibiza dit jaar als ik er ben. (y)
 
ben benieuwd :-)
 
Had deze helemaal over het hoofd gezien :O
Leuk interview, toffe naam om op de site te hebben (Y)
Leuk interview om te lezen!