Partyflock
 

Drokz: koffiejunk bij uitstek, producer, dj en sinds kort geen mc meer

anoniem gepubliceerd op
Drokz: koffiejunk bij uitstek, producer, dj en sinds kort geen mc meer
23 februari 2008
ArtiestDrokz
Richard Koek, ook wel bekend als Drokz heeft vele aliassen. Hij produceert, is DJ, draait al vele jaren samen met grote namen in de terror-wereld, waarvan Akira verreweg de meeste gigs als 'partner in crime' heeft opgetreden. Uitstapjes naar andere stijlen kunnen niet gek genoeg zijn en hij heeft natuurlijk al vele landen en clubs over de hele wereld gezien. Zaterdag 15 december 2007 heeft hij, naar eigen zeggen, op het feest Thunderdome voor een laatste maal zijn stem door de zaal laten rollen als MC.
De hoogste tijd dus om deze veelzijdige artiest en persoonlijkheid eens wat vragen te stellen over zijn visie op de wereld en de dance-scene in het algemeen.


Richard, vertel eens wat over jezelf, verliefd, verloofd, getrouwd? Waar woon je?
Ik ben Richard Koek geboren en getogen in Hoofddorp. Daarna via Diemen in Ridderkerk beland (waar ik een aantal jaren hebt gewoond) en ik woon nu samen in de metropool Alblasserdam. In het dagelijkse leven werk ik bij een groot bedrijf dat baggerschepen en installaties maakt voor bedrijven wereldwijd. Ben niet getrouwd maar ben wel de zwager van Tafkat. En als klap op de burgerlijke vuurpijl, hebben we een hondje-je-je genaamd Mazzel (dwergpincher) die de grootste slet is van de wereld, die likt echt iedereen, loopt altijd topless en heeft wel 10 tieten!!!

Je noemt jezelf welliswaar "Opa Drokz", maar hoe oud ben je eigenlijk en hoe oud voel je je eigenlijk?
Ik ben 35, maar voel me ongeveer 101. Ik heb namelijk een aantal jaar 6 keer zo hard geleefd. Lichamelijk zou ik héél graag weer een jaartje of 20 willen zijn, toen kwamen de katers na een feessie wat minder hard aan. Aan de andere kant is het prima om 35 te zijn, ik heb namelijk de begintijden van de hiphop en later de house meegemaakt. Dat alles fris en rauw was zonder het aspect geld. De meeste lezers kunnen het misschien niet voorstellen, maar toen ik de 1e keer 'fuck' in een hiphop plaat hoorde zat ik van "wauw, ff checken of hij dat daadwerkelijk heeft gezegd" en zette de plaat nog een keer of 100 op. Hetzelfde met de house. De eerste harde en snelle platen bliezen me omver, dit was het voor mij. Dan kwam er een maand later nog een plaat uit die nog harder en sneller was en daar ging m’n salaris weer.
M’n eerste feest in Paradiso met Quazar, de Energiehal enz enz. Un-fok-king-believable. Dus al met al is 35 jaartjes oud een prima leeftijd. Laat opa maar schuiven.

Vraag van Wackiejacky: "Het is geen geheim dat je nogal wat drugs gebruikt hebt in je (MC)verleden. Wat heeft jou besloten te doen stoppen en is er wellicht iets dat je wilt meegeven aan de huidige partygangers?"
Als iemand met een bepaalde verantwoording (en die heb je als artiest), zou ik eigenlijk moeten antwoorden "nooit aan beginnen". Het is gewoon een feit dat 'een keertje effe proberen en dan nooit meer' in de praktijk nagenoeg nooit werkt. Maar ik wil wel geloofwaardig blijven, want ik heb het niet voor jan lul 10 jaar lang gedaan. Ik heb wel altijd een aantal regels gehanteerd. Zo gebruikte ik nooit doordeweeks, want dan is het einde zoek en ben je al snel klaar voor een regelrechte verslaving. Ging ik, hoe zwaar het weekend ook was, altijd op maandag trouw naar m’n baas om als een zombie te werken. En de laatste regel geloven een hoop mensen niet, maar ik zweer op alles dat het echt waar is. Ik heb nog nooit wat door m’n neus gejaagd. Ik heb op 18-jarige leeftijd een gabber zwaar naar de klote zien gaan door de coke en toen heb ik gezworen dat nooit te doen. Achteraf ben ik heel blij dat ik dat nooit gedaan heb, want ik heb meer ellende dan plezier met die zooi gezien. Bergen geld zien verdwijnen, relaties naar de klote, paranoia. Een zware jongen zei eens tegen mij; "Heroïne is een moordenaar, maar cocaïne is een sluipmoordenaar". Ik was meer een pillen mannetje, werd je vrolijk van en ’s ochtends daarna goed verrot (en dan was je weer eventjes genezen).

Dat ik na 10 jaar ben gestopt was een voor mij natuurlijk proces, ik was het gewoon beu. Ik heb het afgesloten met een ouderwets weekendje doorgaan en toen was het klaar. Ik kon nog wel ff 3 jaar lang naar de tandarts om m’n gebit te laten fixen, want die was door de zooi flink naar de klote.

Qua tips heb ik na m’n eigen regeltjes er nog 3 :

1. Blijf fucking eten, als ik thuis kwam dan vrat ik een paar eetlepels yoghurt ofzo (welliswaar met moeite) en dan werd ik wakker met een asociaal hongergevoel.

2. Zorg dat je extra vitamines binnen krijgt door echt fruit of vitaminepillen

3. Let op je maten. Glijden ze af naar wat op een verslaving lijkt, zeg het dan gewoon. Je wordt er niet populairder door, maar fuck dat! Vrienden moeten dat kunnen zeggen. Kortom, mocht je het (willen) doen, wees voorzichtig met die shit. Het kan grappig zijn, maar uiteindelijk maakt het geen grappen.

Wanneer liet je jouw eerste tattoo zetten, wanneer de laatste en vertel er eens wat meer over als je wilt?
Als klein jochie kocht ik van die kauwgom met van die plakplaatjes en plakte zo heel m’n armen vol. Ik ben er dus al m’n hele leven gek van geweest. M’n 1e tattoo was de bulldog (totaal niet voetbal gerelateerd ofzo, gewoon stoer hehe) op m’n rechter bovenarm en toen was ik 16. Mijn vader was chauffeur op een vuilniswagen en zijn collega’s hadden tattoos. Hij wist dat dit geen bevlieging was dus regelde hij een goede tatoeëerder via een collega. In tegenstelling tot vele ouders bracht me ouweheer me daar naar toe en had niet van die standaard uitspraken als "als je met een tattoo thuis komt, trap ik je het huis uit". M’n moeder was het er niet zo mee eens, maar gaf me wel de vrijheid.Toen ben ik lekker rustig door gegaan tot m’n 30e en toen vond ik het wel tijd voor m’n onderarmen.

M’n topstukken vind ik wel de biomechanics op m’n onderarmen gezet door Sacha van Tin-Tin in Parijs (die ook Manu Le Malin heeft gekrast) en het Japanse koi karper stuk op m’n borst gezet door Hans van der Bor uit Gran Canaria. Verder heeft Irfan van ID&T een paar jaar geleden m’n Thunderdome tattoo (gezet door Bully boy uit Hoofddorp) cadeau gedaan.

M’n tattoos vertellen gewoon het verhaal van m’n leven. Van het 16-jarige bulldog ettertje tot de vent die ik nu ben. Ik ben blij dat tatoeëren nu steeds meer als een serieuze kunstvorm word gezien. Een schilder kan fouten wegwerken, een tatoeëerder niet. Als je een beetje je best doet kan je al snel een goede tattoo van een slechte tattoo onderscheiden. Er is zoveel goede kunst in omloop, maar ook zoveel slechte. Graag zou ik nog wat werk van bijvoorbeeld Roberto Hernandez of Paul Booth willen verzamelen in de toekomst. Of in Nederland door Bianca uit Hilversum of Eus uit Leiden. Van stoppen is in ieder geval geen sprake.

Tribute to the sound of Thunderdome
Bij velen is Drokz natuurlijk bekend om zijn schreeuwende MC-stem en dan met name de manier hoe hij "Thunderdome" door de zaal kan laten galmen, zodat het door merg en been gaat. In dit interview ook wat aandacht voor zijn laatste optreden tijdens Thunderdome op 15 december 2007 in de Rai.

Nog redelijk vers in het geheugen ligt jouw laatste optreden als MC op Thunderdome. Hoe heb je de avond ervaren?
Vreemd eigenlijk. Toch wel met een gezonde spanning ging ik met Mr. Courage en m’n vrouwtje naar de RAI toe en dan vliegt zo’n nacht voorbij. Ik wist dat dit de laatste keer was en dat was vreemd. Voor dat ik het wist moest ik met Promo aan de gang en dat vloog voorbij, hij draaide lekkere tracks.

Toen een toch wel emo-momentje voor mij en (bleek later) vele anderen: het eerbetoon aan 3 Steps Ahead. Ik vroeg aan het publiek of iedereen de hand op de schouder van de ander wou doen en dat gaf al een heel apart sfeertje. Damn, het leek wel of die man meekeek. Ik ben een atheïst, (totaal niet gelovig, integendeel) maar zo voelde het op één of andere manier. Toen de muziek met zijn stem. Ja, een waar kippenvel moment zoals hij dat gewild zou hebben. Gabbers unite!

In de tijd daarna was het wachten op m’n grote vriend Sjoerd van 12 jaar oud. Hij mocht van ID&T 2 uurtjes langskomen en hij is al sinds z’n 4e jaar m’n trouwe gabber (ik heb een paar jaar met z’n moeder samen gewoond). Tevens is hij die gozah die op de hoes van Cunt Records cd #2 staat en op m’n mixcd maintain uncontrollable op het Epileptik Productions label. Totaal verrast kwam hij backstage aan, vergezeld met z’n moeder Nathasja en z’n persoonlijke beveiliging Bor de rocker. Ik wou dat hij 1 keer in z’n leven mij Thunderdome zou horen brullen en dit was de laatste kans. Hij vermaakte zich prima en toen was (na de vette set van Nosferatu) het moment daar.

De laatste keer. Ik riep Sjoerd bij me op het podium en brulde na een zucht voor de laatste keer het woord "Thunderdome". Een goed applaus volgde maar ome Erwin alias Nosferatu pikte dit niet. Hij pakte de mic en liet het me nog een keer zeggen waarna een applaus volgde dat ik nooit meer zal vergeten. Mijn dank aan jullie kan niet groot genoeg zijn. Dat was echt rocken!!!

Tijdens de set van The Outside Agency eventjes met Sjoerd een rondje gelopen en gedag gezegd, genoten van die set en toen lekker staan genieten van de topset die The DJ Producer ons allen liet horen. De vermoeidheid sloeg wel een beetje toe bij Mr. Courage en mij tijdens Unexist z’n set maar voor Mr. Courage had ik een kleine verassing. Ik had met de mega relaxte stagevent Jerry en Unexist afgesproken dat ik de laatste plaat mocht opzetten. En laat dat nou net de plaat van Mr. Courage zijn 'Kicking Celine in da ballz'. Wij helemaal wakker en zo zijn we vertrokken uit de RAI.

Vond je het 'afscheid-waardig'?
Van het publiek de volle 100 % zoals je hierboven kan lezen. Van de organisatie (en misschien gaat me dit wel wat boekingen kosten maar helaas) was werkelijk niets geregeld voor het afscheid van Da Mouth of Madness en mij. Ik heb nagenoeg zelf geregeld dat het licht om 4 uur na de Thunderdome brul op het publiek stond en dat ik jullie kon zien. Het is dat Nosferatu (zie hierboven) er nog wat extra’s van maakte bij mij en Justice aan het eind bij Da Mouth of Madness anders was er werkelijk niets gebeurd.

Verder was er vanuit ID&T niemand die ons bedankte voor 10 jaar dienst. In mijn geval zelfs trouwe dienst, want ik heb altijd alle aanbiedingen van UDC en zelfs Masters of Hardcore, (red. Art of Dance) waar ik notabene met m’n boekingen bij zit, afgeslagen, omdat ik loyaal aan hen was. Thunderdome heeft ons gemaakt tot waar we nu zijn en we zijn altijd richting hun heel dankbaar geweest. Dus geen handdruk, geen bedankje of zoals m’n vrouwtje zei "zelfs geen fles van de allergoedkoopste Aldi champagne ". Misschien zijn we in hun ogen teveel een soort van volksjochies, het zij zo. Begrijp me niet verkeerd, jullie applaus deed ons zoveel goed, maar een klein zuur nasmaakje hebben Sietse (red. Da Mouth of Madness) en ik wel.

Wat is je meest memorabele optreden als MC geweest wat je je kan herinneren en waarom was dat zo speciaal?
Met Noizer in het Sportpaleis Antwerpen. Voordat hij een plaat inmixte wist ik al welke plaat dat was, het leek wel telepathie. Het publiek ging lekker mee, de schmink- en bloed-act lukte prima, kortom de perfecte set.

Vraag van verwijderd: "Soms zie je in topic's mensen uitspraken doen als:
"Een beetje als een malloot in een mic. schreeuwen kan iedereen".
Hoe kijk je hier tegen aan, en wat wil je die mensen meegeven?"

Klopt, iedereen kan in een mic schreeuwen, maar of het effect heeft, da’s een andere vraag.
Het gaat er om of je de sfeer omhoog kan trappen, er voor kan zorgen dat het feest niet inkakt.
Dat je er niet voor staat om chicks te scoren of om poen op te halen. Je staat in dienst van het feest, niks meer en niks minder. In tegenstelling tot een rapper die in het middelpunt behoort te staan, staat een Hardcore MC als aanvulling op een feest en dat vergeten de meeste beginnende MC’s.

Vraag van Hellfire: "Welke andere mc binnen de hardcore waardeer je het meest?"
Ik ga niet 1 MC als nummer 1 bestempelen, d’r zijn genoeg goede (ex) collega’s.
Da Mouth of Madness beschouw ik gewoon als een goede vriend, we hebben zoveel meegemaakt in de TMF-hakkeuhh periode. Door hem en z’n maten heeft Leeuwarden een speciaal plekje in me hart. Met MC Joe heb ik gewoon een connectie, hij is een roffe toffe kerel. Gasten als Ruffian, MC TMC enz enz zijn gewoon kwalitatief zwaar goed en als mens gewoon top. Niets dan respect voor die gasten. Van de laatste generatie vind ik MC Apster toch wel de topper.

Ook qua produceren zit je zeker niet stil en er zijn al vele knallers van nummers uitgekomen onder jouw eigen naam of een pseudoniem. Ook uitstapjes naar andere stijlen zien we regelmatig terug.

Kan je zeggen dat jouw hart bij 1 of 2 stijlen ligt, net ietsje meer dan bij andere stijlen, zoals je toch wel het meest als DJ geboekt wordt in een terror/speedcore-zaal?
Terror in al z’n vormen (dus ook uk, french bla bla) staat nummer 1, maar ik ben ook hiphop liefhebber in hart en nieren. Als Mr. Courage en ik naar een boeking gaan, dan klapt bijvoorbeeld ouwe Mobb deep, Originoo gun clappaz of Opgezwolle door de woofers. Ik moet bekennen dat ik een tijd weinig mainstream hardcore heb geluisterd, omdat al die melodieuze dingen op m’n zenuwen werkten. Iedereen zijn eigen ding toch ?? De laatste tijd luister ik het wel weer wat vaker en dan dingen van bijvoorbeeld D-Passion of Tommyknocker. Als ik thuis wat moet doen zet ik graag van die lekkere duistere drum & bass op. Stofzuigen met de subbassen zeg maar. Verder als ik me weer eens zit vol te gieten in de stamkroeg 'Peanuts' en ze zetten wat Nederlandstalig op dan brul ik het net zo hard mee. Dat heeft denk ik met m’n roots te maken. Verder ramt er ook wel eens wat deathmetal door de speakers als ik me opgefokt voel.

Kortom, ik luister naar van alles. Als DJ ben ik wel van plan om ook onder een andere naam andere muziek te gaan draaien. Als mensen Drokz op een flyer zien staan, dan verwachten ze gewoon lekker rechttoerechtaan rammen en dat is terecht. Ik gooi er af en toe wat vage shit door, maar onder een andere naam zou ik graag plaatjes draaien die je niet zo snel hoort, van 150 tot 200 bpm. Een mix van hardtechno,hardcore, drum & bass, u.k. en frenchcore. Gewoon onverwachte dingen voor mensen met een open-mind. Als producer kan ik me gewoon niet vastpinnen op 1 stijl, dan zou ik gek worden. Het is juist de afwisseling die het interessant houdt. Soms stijlen mixen, dan gewoon weer een dansvloer track, hard, soft, langzaam, snel... alles. Ik vind het juist koel om af en toe een risico te nemen.

Toen ik 'I can’t be dissed' maakte vroeg ik me af wie dat goed zou kunnen vinden of draaien. In Nederland werd hij uiteindelijk nagenoeg niet opgepikt door de DJ’s en publiek, maar in de U.K. en Frankrijk werd hij grijsgedraaid. Ik moet gewoon doen wat ik moet doen. Of zoals ik zelf zeg, ik pak een stijl en geef er m’n eigen draai aan.

Vraag van El más enfermo: "Wat is het verhaal achter de stop van het legendarische Cuntrecords label?
En wat mogen we allemaal nog van Harddrugsrecords gaan verwachten in de toekomst?"

Lex van Coeverden was eigenaar van Cunt Records en ik deed de A&R(red. Artists & Repertoire). Op gegeven moment had Lex het zo druk met andere muziekzaken dat hij weinig tijd had voor het label. Het was immers als een experiment gestart. Gewoon voor de gein wat kutplaten uitbrengen. Zo is het gestopt, even goede vrienden. Ik was allang blij dat hij me die kans had gegeven, niemand geloofde destijds in die muziek, zeker zakelijk niet, hij wel. Harddrugz Records komt er binnenkort hard aan. Ga ik niet teveel over zeggen, praatjes vullen geen gaatjes. Let maar gewoon op.

Vraag van verwijderd: Heb je nooit de drang gehad 'live' op te treden?
Hell no!!! De faciliteiten op feesten zijn bijzonder slecht en dan geef ik het hebben van een fatsoenlijk podium maar aan als topje van de ijsberg. Ik doe namelijk niet aan alleen laptopjes en CD players als ik live ga. Er moet ook wat geëntertaind worden. Financieel is het helemaal niet te doen. Ga je live, dan moet je een busje huren/kopen voor de apparatuur en mensen (geluidsman, MC’s, danseressen en zo). De apparatuur moet je gaan investeren en goed verzekeren, want een glas drank flikkert er zo overheen, omdat je op een podiumpje van niks staat. De extra mensen moet je ook betalen en dan kom je aan een bedrag dat organisaties doet flauwvallen. We hebben het op Masters of Hardcore in Dortmund gedaan en dat is wel de standaard die ik wil hanteren als ik live ga. Iedereen die daar geweest is weet wat ik bedoel. Dus de kans dat ik nog een keer live ga is microklein .

Vraag van UTCA_Chin: "Waar komt de naam coffeecore vandaan, met al de mooie titels?
(learn 2 drink it, cappuccino mafia, awake with friend coffee, acid in my cup etc.)

De naam Coffeecore komt van onze enorme zware koffie verslaving en onze intense thee-haat hehe. We slobberen liters koffie per dag en dan bedoel ik voornamelijk Tafkat, Mr. Courage en ik. We hebben ook bevriende coffeecore aanhangers zoals The Vizitor, Justice…. En zoals de regel luid; T-hee is zo minderwaardig, dat ze er maar 1 letter aan besteed hebben. Koffie regeert.

De stijl Coffeecore is gewoon industrieel met een lekkere fonk. We bestaan uit Tafkat en mij en Regulator is ook nog een tijd lid van da crew geweest. Verder zitten er nooit vocals in de tracks, dus kunnen we los gaan met de koffie tiet-els.

Stiekem zijn we er wel trots op dat we 2 releases op Rebel scum op onze naam hebben staan en dat voor een stel Nederlanders op een Engels label. Jullie zouden ons kunnen zien als terroristen, want we infiltreren op die manier in die verschrikkelijke thee cultuur van de Engelsen om ze toch aan de koffie te helpen. Dat is onze missie. Muziek is uiteraard maar bijzaak. Hahahaha. D’r komt over een tijd een dubbelaar uit op Hong Kong Violence, dus thee drinkers, pas maar op!

Buiten het MC'en en produceren treed je ook erg veel op als DJ. Soms alleen, maar ook zeker vaak met andere grote namen uit de scene. Ook hier hebben we natuurlijk wat vragen over...

Hoe is het zo gekomen dat je zovaak met Akira samen optreedt?
Akira is de man!!! Toen TMF-Hakkeuh stopte en ik begon met draaien startte ik voor m’n gevoel weer op het nul punt. Bijna niemand geloofde in terror. Akira had hetzelfde en samen met een paar anderen (o.a. Reanimator, HHS, Justice) waren we klaar voor de strijd. Kin en ik reden een keer voor een habbekrats naar Frankfurt voor een boeking. Tijdens die rit is eigenlijk het strijdplan voor de ontwikkeling van de terrorscene gemaakt. Feesten (p.o.r.n.), labels (Cunt Records/Hong Kong Violence ), producties ('kill anyone'). We hebben het echt niet alleen gedaan, absoluut niet, maar toen hebben we onze snode plannetjes zitten smeden. We besproken van "wat zou het rocken zijn als we ooit eens op een groot feest onze shit aan mensen konden laten horen" en een aantal jaren later stonden we in het Thialf te rammen. Hij heeft me nooit in de steek gelaten in de strijd om de muziek te promoten, integendeel. De combinatie was juist onze kracht. Hij had de ondergrondse connecties (bijvoorbeeld Simon Underground en zijn crew)en ik de bovengrondse (Lex van Coeverden, ID&T voor de tunnel of terror & extreme terror cd’s).

Qua draaien, ja, het is altijd allesbehalve saai met die man te draaien. Je weet nooit wat je van hem moet verwachten. Ok, we doen wat water bij de wijn als we op een groot feest moeten draaien, maar met Kin weet je het nooit. Dat is juist zo rocken. En ook al is de boeking nog zo kut, de gezelligheid vliegt door de auto op de heen en terugreis. Alhoewel, als ik soms lig te pitten na wat overmatig drankgebruik, word ik soms wakker van de Chinese musicalmuziek die hij dan draait in de auto. Hinghongstyleee.

We laten ook altijd nieuwe dingen aan elkaar horen in de auto en het enthousiasme waarmee dat gepaard gaat. We zijn dan net twee kleine jongetjes. Kortom het is altijd een feest om met die man de draaien en hij zal nou wel pijn hebben van al die veren die ik zojuist in z’n reetspleet heb gedouwd.

[dump right id=1207]{alleen voor medewerkers} Deze vraag keert elk interview terug, zo ook bij jou Richard. Kijk je nog op tegen andere DJ's/artiesten? Waar jij nog veel van zou kunnen leren, en zoja, wie?
Opkijken is een groot woord, we moeten allemaal schijten en zeiken, ik zeg eerder "voor wie heb je veel respect".

Manu Le Malin, omdat hij de koning van het mixen is, hij maakt mash-ups live voor je snuffert. (Dus mashup verslaafde DJ’s, het kan echt wel). Hij is de man die me geleerd heeft: "Draaien is net als sex, eerst rustig beginnen, dan hard eindigen".

Dano, omdat hij me geleerd heeft om schijt aan de regels te hebben en dat je gewoon moet draaien wat je wilt draaien. Hij flikte het vroeger om gewoon van trance (geen Tiësto shit, maar ouwe trance), zo naar terror te gaan. Hulde!!!

Laurent Hô, omdat hij de basis heeft gelegd voor de industrial/underground sound. Een hoop mensen geven b.v. Aphex Twin het krediet of gaan zelfs verder terug naar b.v. Kraftwerk, maar voor mij heeft deze man het ons voorgedaan.

Ruffneck, omdat deze man alle redenen heeft gehad om te stoppen. Vaak belazerd en bekritiseerd. Toch doorgaan en keihard terugkomen met Enzyme Records. Iemand die de hoofdletter R aan het woord Respect geeft en een eigen mening over zaken heeft.

En in het bijzonder iedereen die de Hardcore is blijven steunen toen het daarmee slecht ging. Dus de The Third Movement crew, Cardiac crew, Neophyte crew, Rige Entertainment crew en de Masters of Hardcore (red. Art of Dance) crew. Mensen die trouw aan hun shit zijn.

Nu antwoord op de andere vraag. Ik zou graag een keer bij Pharrell & Chad van de Neptunes in de studio willen zitten. Ik vind het knap hoe ze de ene dag een mierzoet popliedje kunnen maken en de andere dag een dikke rocktrack. Ook zou ik een keer bij Max van The Stunned Guys willen kijken wat z’n mastering geheim is, want Traxtorm Records klappers klinken altijd goed. En als laatste zou ik bij Delic van Opgezwolle willen kijken, want zijn producties klinken zo anders dan de rest, wat zijn visie is op beats maken.

vraag van Recklezz: "Wanneer is de 'koek op' ? Of knallen we nog een decenniumpje door?!"
Zoals bekend doe ik het al wat rustiger aan qua boekingen en zo hou ik het leuk voor mezelf.
Ik zie het er niet van komen dat ik als een jukebox ga functioneren. Zo van "Hey daar hebbie opa Drokz, nou dat word weer deze, deze en deze plaat". Tuurlijk gebeurd het wel eens dat een plaatje blijft hangen in je sets (de beroemde bakkenplakker), maar afwisseling staat bij mij hoog in het vaandel. Ik ga de aankomende jaren kappen met het afsluiten, dat laat ik graag aan de jonkies over. Jullie zijn voorlopig nog niet van me af, daarvoor heb ik teveel liefde voor de muziek. D’r is nog zoveel wat ik jullie nog wil laten horen. Nog zoveel wat ik wil maken en ik ben de feessies nog lang niet zat.

Vraag van Wackiejacky: "We halen hem gewoon nog één keer boven water: De Gabberkruk! Stel je voor, je mag iedere willekeurige DJ, MC of andere persoon die te maken heeft met de gabberscene op die kruk zetten en 1 vraag stellen. Wie zet je er neer en wat vraag je?"
Net als vroegah een doorsnee aussie/maxies dragende Hardcore liefhebber en dan vraag ik "Wie wil je de groeten doen ??". Dan hoop ik stiekem dat het antwoord is…"M’n vader en m’n moeder, want ik hou van ze". Dat vond ik altijd zo mooi, ze zagen d’r soms uit alsof ze je zo zonder pardon konden neerprikken en dan toch effe pa en moe de groeten doen. Schitterend. Da’s ook Hardcore. Knip!

Ten slotte:

Hoe denk je dat de dance-scene (en dan met name de hardere stijlen) zich zal ontwikkelen de komende tien jaar?
Zo positief als ik was rond 2004-2006, zo somber zie ik het nu in check de toekomst ;)

Een toekomstig gesprek tussen dj X en dj Z

Dj X : “Vroegah, tja vroegah, dat was pas een onprofessioneel zooitje. Dat waren van die gasten die platen draaiden en ook nog mixten. Gelukkig zijn wij pro en doen we er gewoon een megamixmashup van drie kwartier erin, beetje gek doen en klaar. Zo’n cd-tje kan je toch maar effe een half jaar lang tijdens elke set draaien, weet het publiek gelijk waar het aan toe is als ze onze naam op de flyer zien staan.”

Dj Z : “Gelukkig wel, ik vind die alcohol en drugs controles die organisaties ons opleggen toch ook echt wel professioneel. Die ouwe DJ’s stonden soms gewoon strak te draaien en dronken ook nog wel eens een biertje tijdens hun set. Hadden ze ook nog het gore lef om een vaag plaatje of een b-kantje te draaien, dat geloof je toch gewoon niet.“

Dj X : “En dan die eikeltjes die gewoon eerder kwamen om te checken wat de DJ daarvoor ging draaien. Pffff, nooit gehoord van een megamix tracklist zeker. Bovendien hoor je op de radio toch ook elk uur dezelfde hits, waarom niet op een party ??”

Dj Z : “Die lamlul van een opa Drokz zat vroeger te zwetsen dat de rock & roll elementen in de scene aan het verdwijnen waren, dat het weer tijd moest worden dat dj’s weer dingen durfden te draaien en dat die middelvinger maar weer eens in de lucht moest. Dat labels moesten blijven durven, dat je in drie kwartier geen opbouw kan maken en meer van dat soort onzin. Zooooooooo 2008 en uiteraard onprofessioneel!!!”

Dj X : “Het is trouwens wel rustig vanavond op het enigste grote feest van het jaar, ze zeggen dat het publiek verveeld en verwend is.”

Noot: dit is mijn mening, niet die van anderen, iedereen z’n eigen mening.

Nog iets toe te voegen?
Ja, nog 1 ding. Het fabel-tastische feest Terrorheads against Cancer heeft meer dan 10.000 euro opgeleverd. Wat ik een lekker bedrag vind. Ook vind ik het nog steeds tekenend voor de scene, dat iedereen die ik gevraagd heb destijds, zonder te aarzelen JA zei. De foto die op de plaat staat is een hele bijzondere. Alle generaties zijn erop vertegenwoordigd. Al met al gaf mij en anderen dat een goed gevoel en blijkt maar weer dat de terrorscene (publiek & artiesten) een hechte groep is. Dat is de reden waarom ik trots ben dat ik daar deel van uit mag maken.

Gegroet, jullie opa Drokz

313 opmerkingen

:respect: mooi intervieuw

terrorhead against cancer was ik ook
goed georganiseert
:respect:
 
Artiest {SHOWLIST artist 36722, 989}
:respect: en bedankt voor alles;)

koel vieuwtjuh

grtz da reg!!!
zeg ik wil ook zo'n speedcore t-shirt, wat ie op de bovenste foto aan heeft. hoe kom ik hier aan?
dikke :respect: voor deze man :jaja:
oja trouwens de mixcd maintain uncontrollable wat een focking goede cd...

wou k ffies kwijt...
Werkzaam bij Ragwerk
altijd knallen met die man (Y)


Uitspraak van LaNgE..StAmPeR op zaterdag 15 maart 2008 om 16:09:
oja trouwens de mixcd maintain uncontrollable wat een focking goede cd...

:jaja: :respect:
En laat dat nou net de plaat van Mr. Courage zijn 'Kicking Celine in da ballz'.

Thnx daarvoor(Y) Hij was fijn:D
Drokz topper!
Het is Meneer Drokz voor ons :)
Ode voor deze geweldige producer en dj :respect:
Hoop hem nog velen jaren te zien op feesten,want altijd knallen zijn sets eruit en onthouden mensen juist de set van deze grootmeester :cheer: :D
:respect::respect:
 
effe ouwehoeruh met Drokz
:respect:HULDE:respect:
 
Allemachtige opa Drokz :respect:
"Draaien is net als sex, eerst rustig beginnen, dan hard eindigen"
 
Artiest Braincrusher
Drokz respect voor jou :respect:
Artiest Dyna
Nou je hebt je bedankje gehad hoor ik haha, je moest er helaas eerst om vragen.
opaaatjuhhh ouwe koffie junk (L)

Sietse idem (K)

8)

Van de organisatie (en misschien gaat me dit wel wat boekingen kosten maar helaas) was werkelijk niets geregeld voor het afscheid van Da Mouth of Madness en mij. Ik heb nagenoeg zelf geregeld dat het licht om 4 uur na de Thunderdome brul op het publiek stond en dat ik jullie kon zien. Het is dat Nosferatu (zie hierboven) er nog wat extra’s van maakte bij mij en Justice aan het eind bij Da Mouth of Madness anders was er werkelijk niets gebeurd.


fokking respectloos :looser:
laatste aanpassing
 
:respect: Dikke respect richard!
geweldig interview :respect: heb alle gelezen :D
tmf hakkuh
thuuuunderdooooooome
tunnel of terror
:respect:


hebben we een hondje-je-je genaamd Mazzel

hoe kan het ook anders :d


Als DJ ben ik wel van plan om ook onder een andere naam andere muziek te gaan draaien. Als mensen Drokz op een flyer zien staan, dan verwachten ze gewoon lekker rechttoerechtaan rammen en dat is terecht. Ik gooi er af en toe wat vage shit door, maar onder een andere naam zou ik graag plaatjes draaien die je niet zo snel hoort, van 150 tot 200 bpm. Een mix van hardtechno,hardcore, drum & bass, u.k. en frenchcore.

ben benieuwd :yes:
Respect!

Gabbers unite!
laatste aanpassing
 
Toen ik 'I can’t be dissed' maakte vroeg ik me af wie dat goed zou kunnen vinden of draaien. In Nederland werd hij uiteindelijk nagenoeg niet opgepikt door de DJ’s en publiek, maar in de U.K. en Frankrijk werd hij grijsgedraaid.

I can't be dissed (L)!
Sowiezo, jij draait, produceert.. GE-WEL-DIG!
Me Grote Voorbeeld!!

OPA IK HOU VAN JE!!:lol:

tof intervieuw trouwens:yes:
kreeg wel effe natte oogjes van het stukje "afscheid nemen van het MC gebeuren"

ook gaaf dat hij ook van zo'n beetje alle (rauwe) muziek houd:P
laatste aanpassing
En met een naderende Thunderdome word ik toch een beetje verdrietig dat we geen THUUNDERDOOOOOOME!! van opa gaan horen :nosmile:
 
:respect:
Respect voor drokz zeker!

Hij is gewoon echt!
niks dan respect (Y)
echt super!