Partyflock
 

Sidney Samson: "Ik wil mezelf blijven overtreffen"

door , gepubliceerd op
Sidney Samson: "Ik wil mezelf blijven overtreffen"
10 juni 2009
Wie:Sidney Samson
Leeftijd:27
Artiestennaam:Sidney Samson
Muziekstijlen:house/electro/latin met een vleugje minimal
Draait sinds:1996
Wil dit jaar niet missen:Dance Valley Festival en Mystery Land
Opkomende artiest om in de gaten te houden:Ilker Akay!
Favoriete track van het moment:Get on the Floor van mij en Tony Cha Cha

Je begon op 14-jarige leeftijd als hiphop en r&b dj, om daarna over te stappen op house. Wat was de reden daarvoor?
Het begon eigenlijk bij Tony Cha Cha, een goede vriend van me die ook uit Amersfoort komt. Hij was in die tijd populair als trance-dj E-Graig. Ik ging naar de feesten toe waar hij draaide. De sfeer en de muziek bevielen mij meteen goed. Het publiek ging veel meer los op zulke feesten. Toen Tony ook nog eens vertelde dat hij 750 gulden verdiende voor twee uur draaien, terwijl ik voor een hele avond 100 gulden kreeg, dacht ik: volgens mij doe ik iets niet goed.

Toen ben je meteen overgestapt op de house die je nu draait?
Nee, langzamerhand kocht ik steeds minder hiphop platen en steeds meer trance. Later zag ik mensen als Roger Sanchez, Erick Morillo en Roog draaien. Door hen werd ik geïnspireerd om de house te draaien die ik nu draai. Ik heb pas een tijd later mijn eigen stijl ontwikkeld. Een aantal van de mensen die ik vroeger achterna ging qua stijl, zijn nu mij achterna gegaan.

Hoe zou je die stijl noemen?
House, maar met een combinatie van alles: latin, electro en urban. Ik ben dan ook nog steeds beïnvloed door de r&b en hiphop die ik vroeger draaide.

Waaraan is dat te merken?
Vooral aan de overgangen tussen mijn platen. Ik mix snel. Vroeger vond ik het tof als iemand een overgang twee minuten lang liet lopen, maar nu wil ik gewoon actie. Dus binnen een halve minuut of een minuut wil ik een plaat gemixt hebben. En dat is best een kunst, want niet bij iedereen klinkt het even goed. Ook draai ik niet alleen maar beats. Ik vind het namelijk zelf niet prettig om te luisteren, dus waarom zou ik het publiek dat wel laten horen? Verder ben ik erg ‘climaxgericht’. Benny Rodrigues is ook zo iemand. Hij zei eens: ‘Na jou draaien vind ik het pittigst, omdat je net als ik op climax bent gefocust’. Zo denk ik ook over Benny.

Je populariteit is het afgelopen jaar enorm gestegen. Je zei eens in een interview dat je succes “toevallig een paar plaatjes had gemaakt die het heel goed doen”. In hoeverre is dit eigenlijk nog toeval na Riverside?
De eerste clubhitjes waren volgens mij inderdaad geluk. Natuurlijk ben ik heel lang bezig geweest met mezelf ontwikkelen en te kijken welke sound het best bij me past. Om dat uit te vinden heb ik echt honderden platen moeten maken. Ik kan nu nog steeds geen hit op commando maken, maar ik kan wel meer sturen wat ik wil maken. Ik maak gewoon wat ik zelf vet vind. Wanneer ik naar mijn eigen platen luister, stel ik me voor hoe het is als ik in de zaal sta. Als ik dan in de studio uit mijn dak ga, slaat het 9 van de 10 keer ook aan in de club.

Wat zul je dan uit je dak gegaan zijn tijdens het maken van Riverside!
Bij Riverside klonk alles meteen vet: de kick, de snare, de loopjes etc. Ik heb er daarna niets meer aan gedaan. Ik heb die track dan ook onder tijdsdruk in drie uurtjes gemaakt. Ik moest die dag draaien in Arnhem en ik wilde die plaat per sé opzetten. Toen ik dat besluit nam, was de plaat nog niet af en had ik ongeveer nog een uur de tijd. Een vriend van me kwam tijdens het produceren nog even de studio binnen en zei: ‘Ik vind het een vette beat, maar ga het nou niet verpesten met zo’n debiel deuntje erdoor!’. Daar moeten we nu nog steeds om lachen.

En de reactie in Arnhem op Riverside was direct goed?
Zeker. De volgende dag stonden er meteen YouTube filmpjes van die track op het internet. Ik heb hem daarna in Bloemendaal gedraaid, terwijl Erick E in het publiek stond. Die week daarop zei hij op een barbecue tegen me: ‘Die plaat in Bloemendaal moet ik hebben. Die plaat is raak!’ Toen begon hij hem zelf ook te draaien, daarna pakte Laidback Luke hem op, die hem vervolgens aan David Guetta gaf. Door dat laatste werd die plaat ook een internationaal succes.

Dus Riverside gaat verder dan ons kikkerlandje?
In Australië heb ik zelfs een record verbroken qua danceplaten.
Ik sta met Riverside namelijk het langst in de top-40 dancelijst op nummer één. Dat had ik nooit durven dromen.

Wat merk je momenteel van het succes?
In Nederland krijg ik enorm veel positieve reacties. Ook tijdens het optreden merk ik dat het publiek ontzettend los gaat, vooral op Riverside. Laatst moest ik van vier tot vijf afsluiten in de Monza (Utrecht). Toen ik Riverside opzette was een paar minuten daarna de halve tent leeg. Het publiek zat dus alleen op Riverside te wachten. Maar ik baal er niet van hoor; ik draai hem nu gewoon niet meer midden in de set.

Ben je niet bang dat er nu heel veel wordt verwacht van je volgende releases?
Jawel, maar dat is niet erg. Ik wil ook mezelf overtreffen. Ik breng liever geen plaat uit, dan een plaat die niet aan mijn verwachting voldoet. Dus als het aan mij ligt, kunnen we alleen maar betere dingen van mij verwachten.

Inmiddels heb je al meer dan 1000 optredens achter de rug. Welke is je het best bijgebleven?
Ik mocht twee jaar terug in de Sneakerz-tent op Mysteryland afsluiten. Dat was echt fantastisch. Ik weet nog dat ik eindigde met twee nummers van The Prodigy. Het was een grote tent, mensen waren aan het pogoën en het was ook nog eens lekker weer. Het optreden voelde toen echt als een kroontje op mijn werk.

Tegenwoordig is er geen housefeest meer zonder Sidney Samson. Ben je niet bang dat mensen flauw van je worden?
Zeker weten. Daarom ben ik ook druk bezig mezelf internationaal te profileren. Het liefst zou ik om de week in het buitenland draaien. Daarnaast probeer ik altijd een andere set in elkaar te zetten, om het spannend te houden. Ik heb zelf ook geen volgorde in mijn map met platen, dus voor mezelf is het ook altijd weer een verrassing welke nummers ik ga draaien. Ik probeer in te spelen op het publiek. Op scholenfeesten zou ik bijvoorbeeld minder snel minimal draaien, dan bij een feest met ouder publiek. Maar toch zal ik altijd een ‘combinatie van’ zoeken.

Als tip voor beginnende dj’s gaf je eens: ‘ga produceren!’. Wat geef je als tip voor de beginnende producer?
Probeer gewoon zoveel mogelijk te maken en niet al je energie in één nummer te steken.
Als je heel veel zaait, oogst je vanzelf iets goeds.

Inmiddels heb je met diverse artiesten samengewerkt waaronder DJ Chuckie, Gregor Salto, Skitzofrenix e.d. Met wie zou je in de toekomst nog graag samen willen werken?
Als ik er geen grenzen waren aan mijn keuze, dan ging ik voor mijn echte helden: Timbaland, Justin Timberlake en Metallica. Met Metallica zou geen eens house maken, maar echt rock. Ik heb namelijk al van kinds af aan gitaar gespeeld. Als we het wat realistischer houden dan zou ik graag met Laidback Luke, Switch en Crookers samenwerken.

Wat kunnen we in de nabije toekomst van je verwachten?
Veel platen en veel producties. Ik heb veel tracks gemaakt met Gregor Salto en Tony Cha Cha die nog uit moeten komen. En in september heb ik een tour in Australië. Verder verschijnen er op mijn label Samsobeats ook hele goede dingen van onder andere Skitzofrenix, Lucky Charmes, Funkin’Matt en Frankie Rizardo. Die komen met platen... *lacht* daar komt men nog wel achter.

Laatste woord voor de flockers
Alle Flockers heel erg bedankt voor de support tot nu toe! Als jullie blijven dansen blijf ik de plaatjes maken. See you around in clubland!

www.sidneysamson.com (online veryvery soon)
www.samsobeats.com
www.1management.nl

151 opmerkingen

het is al jaren afgelopen in Nederland met de groovy/funky house sound. Daarvoor in de plaats is dus die nederlandse plattelandshouse ontstaan. Meest jammere vind ik nog dat n voor mij gerespecteerde DJ als Erick-E ook daarin meegaat terwijl juist hij altijd zo heerlijk groovy en funky kon draaien en niet zo plat als tegenwoordig. Roog daarentegen vind ik wat dat betreft 'slimmer'.
De sound van Sidney heeft mij persoonlijk nooit kunnen bekoren, maar daarom ga ik hem niet op een forum af lopen zeiken. Wel vind ik dat die platte meuk maar snel over moet waaien en dat de funk/groove en drive in de muziek weer terugkomt. Er zijn net al namen gedropped van DJ's die dat zeer goed beheersen en wat mij betreft mogen al die so called 'Dirty House' DJ's eens in chicago op stage bij grootmeesters als DJ Sneak, Dennis Ferrer, Terry Lee Brown Jr. etc. om eens te leren dat je heerlijke house kunt maken waar ook dikke climaxen in voorkomen zonder dat het zo kaal klinkt.

Voor de rest. Toch wel respect voor het zakelijke instinct van dhr. Samson.
Uitspraak van Rick Weiss op maandag 15 juni 2009 om 17:20:
ik vind dat hij vooral de laatste 2 jaar echt steeds verder in de shit zakt met zijn producties.
Jammer dat de nieuwe generatie in mijn ogen niet echt weet wat echte house is..

Amen...

Uitspraak van COÑO op vrijdag 19 juni 2009 om 22:10:
Wel vind ik dat die platte meuk maar snel over moet waaien en dat de funk/groove en drive in de muziek weer terugkomt. Er zijn net al namen gedropped van DJ's die dat zeer goed beheersen en wat mij betreft mogen al die so called 'Dirty House' DJ's eens in chicago op stage bij grootmeesters als DJ Sneak, Dennis Ferrer, Terry Lee Brown Jr. etc. om eens te leren dat je heerlijke house kunt maken waar ook dikke climaxen in voorkomen zonder dat het zo kaal klinkt.

Je vergeet The Timewriter! Samen met Terry één van de betere deephouse artiesten van dit moment...en kerri chandler staat bij mij ook nog steeds hoog in het vaandel!
Dirty house, electro house...ik word er schijt maar dan ook écht schijtziek van. Kale meuk die allemaal hetzelfde klinkt
Werkzaam bij JP dance events
Artiest {SHOWLIST artist 40343, 66932}
Uitspraak van Foam op vrijdag 19 juni 2009 om 09:23:
viel ook zwaar van mn stokje toen ik in de DJBroadcast zag dat Riverside tussen de charts van Tiga zat
Tiga...wtf happend 2 you men?

En helaas zit StuBru er nu ook al aan :/
Haha, van dat feest in Monza klopt wel, ik was erbij toen! ;-)
Wij zijn tijdens Sidney Samson ook weggegaan, maar dat kwam ook omdat we er al vanaf 23:30u stonden.

Verder wat me opviel: Sidney Samson draait (bijna) elke plaat met 3x een climax, als je er op gaat letten heel vervelend en eigenlijk wel 1tonig. Verder een dj die goed weet wat het publiek en de jeugd wil en daardoor ook succes heeft.

Als laatste is het een sympathieke vent.
laatste aanpassing
Werkzaam bij Kørknapen
Artiest {SHOWLIST artist 61786, 14781}
hij heeft gewoon geluk gehad dat er een paar jaar terug duidelijk behoefte was aan een toko als de Matrixx in Nijmegen en omstreken.. de populariteit van de Matrixx werd ineens enorm en Sidney kon daar mooi in mee...

zonder matrixx hadden we denk ik nooit van Sidney gehoord...

verder doet de muziek echt helemaal niks met mij.. heb 'm ook nog nooit ontmoet dus over de persoon zelf heb ik geen mening.
Ik weet nog dat hij hing met "partypicscrew" uit leusden / amersfoort :)
Mooi was die tijd :)

Maar men kan zeiken wat hij wil, hij doet het maar mooi wel. Dat het muzikaal inhoudelijk geen fuk voorstelt, geldt voor een HELEBOEL hits.
En dan zegt iedereen daarna: "Dat kan ik ook"...maar je deed het vervolgens niet ;)

Gun iedereen gewoon lekker zn meug.
 
Uitspraak van MrMister op maandag 22 juni 2009 om 16:58:
Verder wat me opviel: Sidney Samson draait (bijna) elke plaat met 3x een climax, als je er op gaat letten heel vervelend en eigenlijk wel 1tonig. Verder een dj die goed weet wat het publiek en de jeugd wil en daardoor ook succes heeft.

die mannen draaien allemaal zulke korte setjes niks opbouwen gewoon 10 hitjes en weer door naar de volgende
Uitspraak van Winterkanon op zaterdag 20 juni 2009 om 09:56:
Je vergeet The Timewriter! Samen met Terry één van de betere deephouse artiesten van dit moment...en kerri chandler staat bij mij ook nog steeds hoog in het vaandel!
Dirty house, electro house...ik word er schijt maar dan ook écht schijtziek van. Kale meuk die allemaal hetzelfde klinkt

(y)
Uitspraak van Roger Gerressen op maandag 22 juni 2009 om 18:13:
hij heeft gewoon geluk gehad dat er een paar jaar terug duidelijk behoefte was aan een toko als de Matrixx in Nijmegen en omstreken.. de populariteit van de Matrixx werd ineens enorm en Sidney kon daar mooi in mee...

zonder matrixx hadden we denk ik nooit van Sidney gehoord...

verder doet de muziek echt helemaal niks met mij.. heb 'm ook nog nooit ontmoet dus over de persoon zelf heb ik geen mening.

dat vind ik nu ook, de muziek die hij draait vind ik altijd saai en eentonig.
Zal hier vast wel al zijn opgemerkt maar:
Toen Tony ook nog eens vertelde dat hij 750 gulden verdiende voor twee uur draaien, terwijl ik voor een hele avond 100 gulden kreeg, dacht ik: volgens mij doe ik iets niet goed.

Hele foute reactie(N)
 
ach ja, populaire muziek... tis echt mn ding niet.

wel grappig dat ie zichzelf helemaal heeft overtuigd van zn genialiteit

:lol:
dat mensen dat riverside nummer vet vinden...echt AFGRIJSELIJK! en het klinkt nog cheap ook
Artiest {SHOWLIST artist 142992, 5562}
Uitspraak van Lennart! op donderdag 25 juni 2009 om 13:51:
dat mensen dat riverside nummer vet vinden...echt AFGRIJSELIJK! en het klinkt nog cheap ook

Eerste keer dat ik riverside voorbij hoorde komen op de radio dacht ik van wtf is dit??
Klonk zo simpel en goedkoop! En zo vaak op de radio..
Het is zo dat een plaat vaak gemaakt wordt of gekraakt door die gewoon tig keer per dag op de radio te draaien.

Tijd voor een parodie plaat mischien?:P
Uitspraak van [D]aan.. op woensdag 24 juni 2009 om 15:31:
Hele foute reactie

want??

draaien zou alleen maar hobby mogen zijn ofzo?
"Ook tijdens het optreden merk ik dat het publiek ontzettend los gaat, vooral op Riverside. Laatst moest ik van vier tot vijf afsluiten in de Monza (Utrecht). Toen ik Riverside opzette was een paar minuten daarna de halve tent leeg. Het publiek zat dus alleen op Riverside te wachten. Maar ik baal er niet van hoor; ik draai hem nu gewoon niet meer midden in de set."

Haha, hij geeft aan dit fenomeen een conclusie die niet per se waarheid is ;). Dit kan ook een andere oorzaak hebben natuurlijk.
 
hahahahahah riverside hahahahahahhaha


sorry heb lol
 
Uitspraak van Dj REsound op maandag 29 juni 2009 om 14:57:
publiek ontzettend los gaat, vooral op Riverside

sorry
dan zou ik graag met Laidback Luke, Switch en Crookers samenwerken.
Dat heb ik n keer mogen meemaken Sidney in 'n battle met Laidback Luke in Club Notes op Kreta ....
de enige after party die ze daar hebben ..wat 'n feest zeg :) heerlijk set met 'n totaal andere stijl
we hebben 'n topnacht /ochtend gehad :respect:
 
Artiest {SHOWLIST artist 83211, 11369, 75631}
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 12 juni 2009 om 12:54:
Poeh..house...wat een drama, wie dat verzonnen heeft moeten ze levenslang opsluiten! :D

Ik mag toch hopen dat dit een grap is zeg! :D

Zonder house had jij dit niet op je PF kunnen zetten:

Favoriete genres: early hardcore, hardstyle, schranz
Toen Tony ook nog eens vertelde dat hij 750 gulden verdiende voor twee uur draaien, terwijl ik voor een hele avond 100 gulden kreeg, dacht ik: volgens mij doe ik iets niet goed.

Lijkt me wel weer duidelijk waarom deze meneer in de muziekbusiness zit :loser:
ondanks alles is sidney samson wel een toonaangevend icoon in de housewereld, in binnen- en buitenland, ondanks dat ik het ook helemaal niet eens ben met m'n muziek. het nummer 'the shizzle' op de nieuwe sneakerzcompilatiecd vind ik wel heel erg tof.
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 12 juni 2009 om 12:54:
Poeh..house...wat een drama, wie dat verzonnen heeft moeten ze levenslang opsluiten!

ik zie op je profiel dat je van de early hardcore hardstyle en stuff bent, die stijlen komen voort uit de house, is maar even dat je het weet;) house is wel veranderd met de jaren, maar de echte oude house is de voorganger van de hardcore :jaja:
Zo zie je maar waar de house van tegenwoordig heen gaat. Read the interview.

Wat een tjappie.
Artiest {SHOWLIST artist 69600, 57719}
"Ik wil mezelf blijven overtreffen"

Zoiets is ook logisch als je iets wilt bereiken in het leven. En als je het al bereikt hebt, moet je dit ook doen om niet afgezaagd te worden.

Oh en uh, met Riverside overtref je dus net niks.
 
OMG mensennn!! wat is jullie probleeeeemm??
jaloers dat hij het heeft gemaakt ofzo?
hou je liever bezig met je eigen leven..
denk niet dat ie er wakker van ligt dat jullie zo lopen te klagen..
er word niet van je gevraagd dat je naar zijn sets moet luisteren of zijn nummers op tv moet afluisteren..

Uitspraak van verwijderd op donderdag 11 juni 2009 om 23:11:
Toen Tony ook nog eens vertelde dat hij 750 gulden verdiende voor twee uur draaien, terwijl ik voor een hele avond 100 gulden kreeg, dacht ik: volgens mij doe ik iets niet goed

:) juistumm GOED LEZENNNNN noemen we dat..!!

en tuurlijk, riverside word plat gedraaid op tmf.. maar heyy kan Sidney daar iets aan doen?
ieder zijn/haar mening, klopt, maar moet dat dan op zo'n hatelijke manier?

Inmiddels heb je al meer dan 1000 optredens achter de rug. Welke is je het best bijgebleven?
Ik mocht twee jaar terug in de Sneakerz-tent op Mysteryland afsluiten. Dat was echt fantastisch. Ik weet nog dat ik eindigde met twee nummers van The Prodigy. Het was een grote tent, mensen waren aan het pogoën en het was ook nog eens lekker weer. Het optreden voelde toen echt als een kroontje op mijn werk.

SOOOOW..!! krijg er kippevel van als ik eraan terug denk..
laatste aanpassing
Artiest {SHOWLIST artist 53285, 74943, 77860, 49931}
Wat zeiken jullie nou over de Genre Dirty House...:lol: volgends mij allemaal verstand van lek me het vestje, dat is gewoon een verzonnen naam van Vato's mixtapes!

Oja, dat kenje terug lezen elders op zijn eigen site/hyves;).
laatste aanpassing
 
Ach man hij doet z`n ding. Zijn doelgroep is gewoon heel anders, het is gewoon muziek voor 15 jarigen, voor breezers, voor r&b luisteraars die ook een keer een beatje willen voelen. En in die stijl draait ie best leuk vind ik. Mensen hier nemen het allemaal net ff wat te serieus. En heb `m een keer in de Escape gehoord en ja ik ging er los op (met dank aan 20 bier denk ik maar toch) :-)
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 28 juli 2009 om 23:35:
jaloers dat hij het heeft gemaakt ofzo?

Wát gemaakt? Populariteit dmv een slettenliedje? Give me a break.

Ik denk dat we moeten accepteren dat sommige mensen bekend willen worden door 15/16-jarigesimpelefigurenmainstream"house" te draaien en dat andere dj's bekend worden doordat ze skills hebben en veelzijdiger zijn. De arrogantie spat er van af in dit interview :S

Samson draait wat het publiek wil horen, bij goede dj's wil het publiek horen wat de dj draait!
laatste aanpassing
Jmmr die pure afgunst van bepaalde mensen....