Een paar van zijn producties waren bij mij wel bekend, maar destijds werkte hij nog met Melvin onder de naam Divini & Warning. Artento ging onder zijn eigen naam verder met enkele soloreleases en laten dat nou ineens grote hits worden; van Tiësto tot de plaatselijke bedroom-Dj, iedereen die trance, techtrance of een aanverwante stijl draaide, had ‘Pulse’ en ‘Reflex’ een prominente plek in zijn of haar cd-map gegeven. Mede dankzij een wervelende carriére als producer, maar ook omdat hij zich als DJ wekelijks weer bewijst in de clubs, staat hij op 7 maart 2009 voor het eerst op het grootste trance-evenement dat Nederland rijk is. Tijdens Trance Energy zal hij de High Contrast stage afsluiten, een goede reden om eindelijk eens wat meer te weten te komen over Artento Divini.
Toen ik hem benaderde om een interview te doen voor Partyflock, was hij meteen enthousiast. Dat enthousiasme lijkt in hem ingebakken te zitten, altijd prijkt een vriendelijke lach op zijn gezicht en als hij achter de decks staat wordt die lach meestal alleen maar groter. Toch heeft Ard iets heel nuchters over zich wanneer hij begint te vertellen waar hij vandaan komt.
Nou aangenaam iedereen, ik ben dus Artento Divini. Van origine een echte Doetinchemmer, ik kom dus oorspronkelijk uit het oosten van het land, ver weg van de dance-minded randstad. Ik was een jaar of negentien toen ik begon met DJ-en, daarvóor heb ik me altijd vooral bezig gehouden met sport. Vanaf mijn zevende jaar ben ik fanatiek gaan zwemmen; vijf dagen per week trainen en in het weekend aan wedstrijden meedoen, helemaal geweldig vond ik dat.
Weer zeven jaar later probeerde ik het fenomeen ‘mountainbiken’ eens uit en ik was meteen verkocht. Twee seizoenen heb ik dat puur uit plezier gedaan, waarna ik werd gevraagd voor de Nederlandse Selectie Junioren. Ik deed destijds de MTS en buiten school was het dus veel trainen en nog meer afzien geblazen, maar gelukkig werkte de school mee door sommige uren wat flexibeler voor mij in te plannen. Moet je je voorstellen: twintig uur per week op de fiets, vier uur per week krachttraining en dan ook nog eens proberen je opleiding te voltooien. Een hele klus, maar achteraf is het een goede leerschool geweest, ik heb daar bijvoorbeeld mijn doorzettingsvermogen aan te danken.
Doorzettingsvermogen is iets dat in veel carrières cruciaal is, zo ook in zijn muzikale loopbaan, die nog niet eens zo gek lang geleden begon.
Klopt, ik produceer pas een jaar of drie. Samen met mijn maatje Melvin heb ik een periode gehad die eigenlijk heel erg bizar was, maar die ik nooit zal vergeten. We hadden allebei een ‘gewone’ baan, ik werkte op de helpdesk van een ICT-bedrijf en Melvin werkte bij 4DJs Only in Zoetermeer. Ik was om zes uur ’s avonds klaar met werken, haalde Melvin op het station van mijn toenmalige woonplaats Ede op, we werkten snel onze avondmaaltijd weg en doken de studio in waar we dan tot diep in de nacht aan het werk waren, waarna ik Melvin ook nog thuisbracht in Arnhem. De volgende dag gewoon weer vroeg uit de veren om op tijd op mijn werk te zijn en dat ging zo een keer of drie per week. Onze eerste hit heette ‘4LB’, wat stond voor Lorette en Babette. Laatstgenoemde is nog steeds Melvin’s vriendin, met mijn vriendin Lorette heb ik een huis gekocht en woon ik dus samen. Mijn vaste baan heb ik opgezegd in de week dat we onze hypotheekacte tekenden, waarna ik me fulltime op mijn muziek ben gaan focussen. Hierdoor is mijn leven wat minder hectisch geworden dan toen ik muziek en werk nog moest combineren, dat is logisch, maar toch is het ook wel raar dat ik muziek maken nu als werk mag beschouwen.
Iemand zei ooit ‘Making and playing music is like a reflex’, ik denk dat dat wel van toepassing is in mijn geval en het slaat mooi terug op mijn plaat ‘Reflex’. Daarom heb ik altijd de tijd van mijn leven als ik muziek maak of draai, daar komt ook die glimlach vandaan, I just can’t control it. Het is een beetje de natuurkundige wet van actie/ reactie.
Na de samenwerking met Warning, kwam ook Jochen Miller in beeld, een man die al jaren meeloopt in de dancescene.
Jochen woonde toen nog in Ijsselstein, vlakbij Utrecht waar ik met Lorette ben gaan wonen. We kwamen elkaar vaak tegen bij optredens en besloten vrijblijvend eens te kijken of we in de studio een klik hadden. Dit was al in de tijd dat ik eigen baas was en niet afhankelijk was van moeilijke tijdschema’s zoals met Melvin en mijn 9-to-5 baan nog het geval was. We zijn gewoon from scratch begonnen en het liep eigenlijk best aardig. Onze eerste samenwerking was al meteen het anthem voor Emporium 2008, dus na ‘One Way’ besloten we vaker samen te gaan werken. Onder de naam Miller & Divini maken we wat commerciëlere en hardere trancetracks zoals ‘One Way’ en ‘Many Years’, onder de naam Artento Divini & Jochen Miller gaan we iets dieper en rauwer, meer industrial zeg maar. Altijd wel met een trancy kantje, want dat blijft toch de rode draad. Maar dat het klikt in de studio is een feit, we hebben al aardig wat nieuwe producties op de schappen liggen.
En dan komt ineens een paar maanden geleden het bericht dat Trance Energy een nieuw hoofdstuk gaat worden in de stroomversnelling waar Ard zich al geruime tijd in bevindt.
Dat is inderdaad een nieuw hoogtepunt, op Trance Energy draaien is een waardering die je als DJ graag krijgt. Ik moet zeggen dat ik er nooit ben geweest als bezoeker, ik heb wel veel andere grote feesten meegemaakt en altijd gedacht: ‘Daar wil ik ook staan’. Nu gaat dat dus gebeuren, te weten op de High Contrast stage, die me mijn eerste grote evenement in Nederland bezorgen.
Ik mag zelfs meteen als afsluiter opdraven, dan denk ik toch wel even: ‘Mensen, hoe kan dit, droom ik?’. Maar het is echt waar. Ik ben eind vorig jaar geswitcht van platenlabel, zat voorheen bij Spinnin’ Records, die heel veel goeds voor me hebben gedaan. Maar soms kan alleen een verandering je verder brengen en nu gebeurt dat dus door High Contrast. Ze geven me een goede vibe die ik kan vertalen naar nieuwe, vette producties, ‘Deep Down’ is de eerste in die reeks. Op Trance Energy zul je die dan ook zeker van me kunnen verwachten. Naast mijn optreden kijk ik ook uit naar andere delen van de avond, zoals de set die Rank 1 neer gaat zetten. De sound die ze tegenwoordig maken vind ik helemaal te gek en ze hebben zich in het verleden al bewezen met hun livesets op Sensation en Essence Festival, wat de eerste keer was dat ik een liveset van hen bij mocht wonen. Wat kan die Benno spelen, niet normaal, echt een indrukwekkende ervaring.
Naast zijn eigen producties, schieten ook de Divini remixes hoog de charts in. Zijn remix voor Fausto’s ‘Lupara’ is door Marco V opgepikt voor zijn internationaal gerespecteerde In Charge label. Hoe ver staat hij eigenlijk in zijn vakgebied als producer en zit die ene megahit er al aan te komen?
Ik heb zelf het idee dat ik qua produceren nog in het begin sta, na drie jaar valt er nog genoeg te leren. Of ik al echt een monsterhit binnen handbereik heb, weet ik niet. Dat soort tracks zijn meestal platen waar je het in eerste instantie niet meteen van verwacht. Ik ben er ook niet op die manier mee bezig, als ik mezelf de opdracht zou geven een plaat te maken die op zenders als TMF en 538 de high rotation status zou moeten kunnen krijgen, dan zou het denk ik niet werken. Ik werk puur vanuit gevoel, moet gewoon mijn ding doen en als dat ooit zou resulteren in een enorme klapper, dan is dat nooit verkeerd. Maar het is niet de insteek.
Dan wordt het even iets serieuzer, want het gesprek gaat over Divini's Dance Against Cancer, een avond waarop Artento samen met enkele collega’s het goede doel gaat steunen.
Divini's Dance Against Cancer doe ik samen met Patrick van PT-Events. We hebben de ziekte kanker allebei van dichtbij meegemaakt, in bijna iedere familie komt het tegenwoordig vroeg of laat voor. Het is niet voor niets één van de grootste doodsoorzaken op dit moment. Het is een ziekte die ons allemaal kan raken, persoonlijk of in de familie- en kennissenkring.
Patrick liep al een tijd met het idee om voor dit doel een benefietavond te organiseren. Met het succes van Art Dance Event en met zijn positieve instelling wilde hij graag een avond als deze op touw zetten. De beslissing om dit samen mogelijk te maken, was dan ook snel genomen. We hebben onze krachten gebundeld en dus gaan we op zaterdag 21 maart een topavond tegemoet in de Amsterdamse club Panama. De lineup bestaat uit Jochen Miller, José, RAM, Santito, Dennis van der Geest, El Nino, Vika Kova, Pryme, Stanford en ikzelf, dus qua beats zit het die avond vast en zeker helemaal goed.
De opbrengst gaat in zijn geheel naar Kika en KWF, wat die mensen doen is absoluut heldenwerk en dat mag ook wel eens gesteund worden op een manier als deze. Als dit een succes wordt, gaan we dit wellicht een jaarlijks iets maken, maar het is al voor een groot deel geslaagd omdat sponsors zich massaal aandienden, zelfs in een wat mindere financiële tijd. TW-Steel, Autoschade Zwanenburg en Kien Arnhem hebben al veel voor dit feest mogelijk gemaakt en ik ga er verder niets meer over verklappen, je moet het zelf beleven, dus hopelijk kunnen we 21 maart een volle Panama verwachten. Meer info komt snel online op www.dividance.nl en www.dividance.hyves.nl
Aan alles komt een einde, dus ook aan een leuk gesprek. Wat opvalt, is dat Artento Divini in werkelijkheid is zoals hij draait: energiek, enthousiast, oprecht, sympathiek. Een combinatie die je niet vaak tegenkomt in een harde wereld zoals de muziekindustrie. Ik denk echt dat deze man een grote speler op de markt wordt, zijn toegankelijke sound en zijn instelling zullen hem misschien wel verder brengen dan hij ooit zelf gedroomd zou kunnen hebben. Dat hij aan het uitgroeien is tot publiekslieveling zal weinig mensen verbazen, dat hij daarmee om zal gaan zoals het hoort, is iets waarvan ik in ieder geval overtuigd ben. Ik weet zeker dat hij genoeg reflexen heeft om veel mensen nog veel plezier gaat laten beleven met zijn muziek, te beginnen tijdens Trance Energy 2009.