Partyflock
 

Nosferatu: ‘Muziek is een universele taal die iedereen zou kunnen leren’

door , gepubliceerd op
Nosferatu: ‘Muziek is een universele taal die iedereen zou kunnen leren’
14 oktober 2008
ArtiestNosferatu Site
Dj & Producer Nosferatu is al ruim 10 jaar een feit in de hardcore scene. In deze jaren zijn er al tal van klappers van zijn hand gekomen. Binnenkort staat hij centraal op het feest Ultimate Solo Conflict in de HappydayZZ. Genoeg reden om hem aan stevig uit te horen toch?

Wie ben je, wat doe je en waar kennen we je van?
De naam is Erwin van Kan, beter bekend als Nosferatu en ik draai muziek die niet altijd goed in de oren klinkt van o.a. buren, evangelie-predikers, oma’s en opa’s (‘Opa-Peter Kom Je Niet’ daarentegen uitgesloten) en bepaalde mensen van de Nederlandse staat. Jullie kennen mij van verschillende vele feesten hier en daar, overal in Nederland. Jullie zullen mij ook kennen van een aantal producties op het label Enzyme Records en van verschillende releases en remixen daarbuiten.

Eventjes een kijkje in je persoonlijke leven? Hoe zit dat eigenlijk? Huisje, boompje, beestje?
Het privéleven is voor een artiest altijd moeilijk uit te leggen, denk ik. Je kan er nèt teveel over zeggen, als je begrijpt wat ik bedoel. Als sommige mensen er teveel vanaf weten, dan kan dat wel eens verkeerd uitpakken. Maar goed, zo moeilijk ben ik nou ook weer niet, dus.. here goes...
Men zegt dat ik behoorlijk down to earth ben in het dagelijks leven. Chaotisch, lomp en druk, zijn de eigenschappen die daar helaas ook bij horen maar recht door zee, eerlijk, en komisch zijn gelukkig ook de dingen die in mijn leven voorkomen. Ik heb een eigen huisje en ik woon in een vrij rustige buurt en dat is best positief voor zo’n druktemakertje als ik haha..! Ik heb een goeie familieband, ik woon redelijk vlakbij mijn ouders en mijn zus. Een beestje heb ik niet, aangezien ik soms vaker in de studio zit dan in mijn eigen huis. Dat zou voor dat beestje ook niet erg gezellig zijn; ik heb er gewoon geen tijd voor, dan zou ik dat beestje alleen maar verwaarlozen en aangezien ik een behoorlijke dierenvriend ben, kan ik zoiets niet over mijn hart verkrijgen.

Hoe ziet een gewone week er voor jou uit?
Meestal ben ik van maandag tot donderdag te vinden in mijn studio. Soms tot laat in de nacht, maar zo nu en dan heb je weleens kans dat ik om 18:00u. thuis ben. Mijn eigen Area-51 Music is de naam waar mijn studio en kantoor onder vallen. Dus feitelijk kan ik mijn eigen tijden maken; als ik geen zin heb om muziek te maken dan kan ik makkelijk genieten van wat vrije tijd. Dat kan van alles zijn: filmpje kijken, vrienden opzoeken, drankje doen, uitgaan, en ga zo maar door. Maar als ik een samenwerkingsproject heb met een andere producer dan benut ik alle tijd om serieus muziek te maken. Eigenlijk zit ik 24 uur per dag in de muziek, dus benut ik vaak mijn vrije tijd om dan ook een keer ‘rust’ mee te maken. Helaas lijkt dat in mijn geval soms erg moeilijk te verwezenlijken.

Hoe is je carrière begonnen? Hoe ben je in aanraking gekomen met house? Wanneer besloot je te gaan draaien? Wat deed je voordat je fulltime artiest werd, wanneer heb je besloten om fulltime artiest te worden, en hoe heb je dat in het begin gecombineerd? Wat zou je gedaan hebben als je niet was doorgebroken?
Mijn carrière is begonnen toen ik lange tijd geleden een demo gaf aan Patrick v. Kerckhoven (Ruffneck). Hij was op een vrijdag aan het draaien in het Teejater in Naaldwijk en toen hij klaar was met zijn set ben ik naar hem toe gelopen en heb hem die demo overhandigd. Die woensdag daarop werd ik gebeld door Andrea v.d. Rhee, die de belangen van de artiesten behartigt van Cardiac Music BV, en maakte met mij een afspraak om met haar en Patrick te gaan praten over een platencontract. Ik had vòòr het Cardiac-tijdperk al een keer een plaat gemaakt op het label Bunkör Beats van Charly Lownoise onder de naam DJ Mystic dat op best veel CD-compilaties heeft gestaan. Vanaf het Cardiac moment is eigenlijk de carrière ècht van start gegaan. Zelf ben ik in aanraking gekomen met House in 1990 toen de Hardcore nog niet was geboren. Ik was altijd al een voorstander van elektronische muziek. Met name Kraftwerk, Jean-michel Jarre, Vangelis en ga zo maar door.

Ergens in 1985 hoorde ik het nummer ‘Electrica Salsa’ waar ik na een lange tijd achterkwam dat die geproduceerd was door Sven Väth! Met Westbam, geloof ik? Toen was er al sprake van elektronische beats. Ik denk dat dat electronische tijdperk in die tijd mij heel veel inspiratie heeft gegeven voor mijn muziek. Toen de House echt doorbrak en de DJ’s uit alle hoeken van de wereld uit de grond werden gestampt ben ik na een tijdje ook gaan draaien, althans.. proberen! Ik had een klein mengpaneeltje van Audiosonic, een draaitafel zonder pitch-control en een CD-speler.. en een oude plaat van Bert & Ernie met een CD van Public Enemy.. euhm.. vraag maar niks. Ik ben toen maar House platen gaan kopen want dat was beter dan alleen Bert & Ernie-samples door andere nummers heen te ‘scratchen’! Na een tijdje had ik een 2e draaitafel en het mixen ging mij goed af. De Hardcore was ondertussen geboren en ik vond deze muziek zo gaaf dat ik daar mijn zinnen op zette. Ik kon geruime tijd draaien in een theehuis voor wat geld en de nodige..euh.. consumpties en ging al vaak als bezoeker naar feesten. Rave The City, May-Rave, Nightmare en de Lucifer raves waren voor mij echt de legendarische feesten! Jeroen van Inkel was zelfs een keer de host op een van die Lucifer raves. Je kon mij elk weekend vinden op feesten: dat was voor mij het leven op dat moment..

Een baan had ik wel, maar ik leefde doordeweeks alleen maar naar het weekend. Ik was afdeling-chef Groente bij de Albert Heijn, en in de avonden was ik aan het draaien of bezig met muziek maken in de toenmalige studio van mijn vader (die zit òòk in de muziek). Ik heb om en nabij één dag ook bij een tomatenplukkerij gewerkt, maar dat was echt helemaal niks voor mij, ik gooide ze meer naar de andere werknemers dan dat ik ze plukte. Toen geruime tijd later het platencontract bij Cardiac was getekend, kon ik werken bij Ten Hagen & Stam automatiseringsbedrijf voor bouwboeken en andere zooi. Ik kon daar 3 dagen werken dus ik had de juiste oplossing gevonden om muziekmaken èn werken te combineren! En wat had ik gedaan als ik niet de muziek was ingegaan? Ik kon altijd heel goed karikaturen tekenen, dus misschien was ik wel striptekenaar geworden. Maar ik ben al heel vroeg op jongere leeftijd in aanraking gekomen met muziek dus het was sowieso een must dat ik iets zou bereiken in deze business. Als ik niet in de Hardcore zou hebben gezeten, dan had ik zeker weten iets gedaan in de filmmuziek; soms besteed ik in de Hardcore zelfs meer aandacht aan een mooie break van een track dan aan de track zelf, alsof het ook werkelijk filmmuziek moet zijn.

Het is ondertussen al ruim 10 jaar geleden sinds je eerste release. Hoe kom je na al die tijd toch nog aan inspiratie om vernieuwende tracks te blijven produceren?
Ik kan denk ik uit alle aspecten van mijn leven wel inspiratie halen. Misschien komt het chaotische ook daar vandaan. Mijn hoofd kan op bepaalde momenten zo vol zitten met inspiratie dat ik de dagelijkse dingen soms vergeet, verwaarloos of weet ik veel wat. Ik maak veel mee, en kan daar dan inspiratie uithalen. Of het nou komt van een film, een nare of leuke gebeurtenis, muziek van een totaal andere stijl, of een geluid van iemand zijn stem.. ik denk dat ik uit alle dingen wel inspiratie kan halen. Je moet het gewoon durven uitproberen!

Dat geluid van iemand zijn stem: Raythered (op het Enzyme K7) van mij, heeft een hoofdmelodie waarvan het geluid afkomstig is van de stem van Hamunaptra! Hij had toen iets ingesproken voor een track die ik samen met hem zou maken. Ik was daarna gaan werken aan Raythered en ik kwam die ingesproken sample van Rienk (Hamunaptra) bij toeval tegen (ik selecteerde stomweg een gedeelte van zijn stem en ik ‘loopte’ dat stukje..). Ik nam dat stukje op in mijn sampler waarna ik de melodie ging maken wat resulteerde in een duistere sound en Raythered was na 2 weken een feit! Dàt soort dingen vind ik het leuke aan het maken van muziek. Ook met spontane doch lompe toevalligheden heb ik veel te maken. Ik heb bijvoorbeeld ‘Bloody Mary’ ‘s nachts gemaakt onder invloed van een behoorlijk aantal..ja..Bloody Mary’s na een avondje feesten met wat vrienden! Vraag me niet waarom ik die zooi gedronken had, maar goed.. Ik werd toen in de middag erna wakker in de studio met het toetsenbord in m’n wang geperst. Ik luisterde de track terug waarna ik niet meer bij kwam van het lachen toen ik m’n eigen bezopen stem hoorde die ik blijkbaar had ingesproken die nacht! Ik heb de track daarna wat verfijnt maar de basis bleef. Gelukkig maak ik muziek nu op een wat serieuzere wijze.. Toevalligheden zijn meestal hele goeie inspirerende dingen en je kan er zò veel mee uithalen, dat de grenzen eindeloos worden en dat soort inspiratie zal altijd wel bij me blijven.

Wat voor interesses heb je buiten muziek om? Hobby’s etc.?
Ik ben een verwoed DVD verzamelaar! Ik heb aandelen bij Bol.com lijkt wel.. haha! En ik mag wel zeggen dat de collectie aardig aan het uitpuilen is! Na het draaien op feesten ga ik meestal met mijn vrienden even een ‘bakkie’ doen bij een tankstation en kom dan terug de auto in met 4 à 5 DVD’s om vervolgens de dag erna weer voor 300 euro aan films te bestellen bij Bol.com of een andere site! Verder heb ik een verzameling aan Oosterse zwaarden die ik de afgelopen jaren heb gekocht. Er zitten best prijzige zwaarden bij, dus ik behandel ze met respect (wat ze ook verdienen, want hoe ze worden gemaakt bestaat ook alleen maar uit eer en respect). En dan de Playstation, X-box en ga zo maar door.. tja, ik denk dat elke DJ wel een game fanaat is. Ik dus ook! Ik kan, als ik niet in de studio aan het werk ben, dagenlang aan een spel zitten, heerlijk! Vrije tijd is goed voor je, dus ik benut die tijd met leuke dingen. Stress probeer ik ten alle tijden te vermijden, en met deze hobby’s kom ik al een heel eind!

Kijk je nog op tegen andere artiesten? Waar jij nog veel van zou kunnen leren, en zoja, wie?
Ik denk dat iedereen van elkaar wel wat leert. Muziek is een universele taal die iedereen zou kunnen leren. Van Patrick v. Kerckhoven (Ruffneck)leer ik veel dingen. Die man leeft zowat in frequenties, high- en lowpassfiltertjes, limitjes en compresjes! Aan hem heb ik veel te danken: uitmixen, apparatuur, software/hardware, noem maar op. Endymion is de afgelopen jaren ook aardig gegroeid met de kennis van uitmixage en die verdienen mijn respect. Met name Jelle (de rustigste van de drie) heeft de nodige kennis opgebouwd met het ‘boosten’ van hun sound. Van samenwerken leer je ook veel. Ik heb bijvoorbeeld veel geleerd kwa apparatuur en dergelijke van Kelly “KERRUK!!” van Evil Activities. Misschien heeft hij van mij geen reet geleerd maar dat doet er niet toe.. haha! Ook Melvin (The Viper) samen met Eelke van G-Town Madness mag ik niet vergeten. En zeker Jeroen Streunding (Neophyte) staat bij mij hoog in het vaandel! Luke (The DJ Producer) mag bijna een goeroe genoemd worden. Zijn tracks zitten zò goed in elkaar (luister o.a. bijvoorbeeld naar Biggest Rave On Earth) en de mixage is gewoon strak, dus niks dan diep respect voor deze man. Mixage is over het algemeen zo belangrijk voor een track; als je mixage niet goed is, dan is je track waardeloos op dat moment. De ‘nog grotere’ artiesten zoals o.a. Aphex Twin, Liam Howlett (The Prodigy), Timbaland en Dr. Dré zijn voor mij gewoon de pioniers. Dat zijn artiesten waar ik ook met veel respect tegenop kijk!

Welk nummer zie je als het beste nummer dat je ooit gemaakt hebt?
Ik moet toch kiezen voor Raythered.. In dit nummer zit heel veel gevoel: agressie, onbegrip maar ook respect. Het verhaal achter het gehele project is echter niet zo leuk als dat verhaal achter de hoofdmelodie met Hamunaptra zijn stem. In 2001 kwam mijn allerbeste maatje te overlijden door zelfmoord. Dat heeft mij zo geraakt dat daardoor mijn leven drastisch is veranderd. Ik zat met veel onbegrip en agressie wat leidde tot vele depressieve buien. Ik besloot een track over hem te maken: Raymond De Roode (Ray-The-Red). Ik kon in deze track gelukkig veel van mijn negatieve gevoelens kwijt.. Het feit is dus werkelijk zo dat muziek een universele taal is, een uiting van iets. Ik sta in principe altijd achter mijn tracks, maar Raythered is voor mij toch nog steeds hèt nummer waar ik dik tevreden over ben. Ik heb de eigenschap om mijn gemoedstoestand soms te uiten in mijn muziek, ik zie het als een perfecte uitlaatklep. Zit ik in een ‘lompe’ bui, dan maak ik zoiets als Beavercleaver of Cameltoe. Maar zit ik in een ‘minder-prettige’ bui, dan kan je dingen als Unpredictable, Hotheaded, Frustrated Motherfuckers of Disease verwachten. Zo ook Raythered..

Binnenkort staat het het feest Ultimate Solo Conflict in de HappydayZZ in het teken van Nosferatu. Je gaat hier een set van 6 uur neerzetten. Wat kunnen de mensen hiervan verwachten? Heb je plannen om iets speciaals te doen voor deze avond?
Ik ga los! Need I say more?? Ik vind het super om te doen! Alle soorten van Hardcore zullen ten gehore worden gebracht die avond, dus voor elk wat wils. Dit soort concepten zijn altijd moeilijk voor de DJ die op dat moment centraal staat, je moet de mensen op den duur niet gaan vervelen. Er zitten altijd mensen bij die maar èèn soort Hardcore willen horen, of het nou alleen maar Mainstream is, Terror of Darkcore, je moet als DJ toch ook je publiek tevreden stellen en met een set van 6 uur moet je er voor zorgen dat bijna alles voorbijkomt! Feesten, daar gaat het in principe om en niet om te gaan zeiken wanneer iemands favoriete ‘stijl’ nou eens wordt gedraaid. Kwa acts, of iets dergelijks, weet ik niet of dat gaat gebeuren aangezien ik 6 uur lang gewoon wil knallen! Geen pauze, geen gemiep, gewoon regelrecht rammen en rossen! Gelukkig hou ik van alle stijlen dus ik hoop dat ik jullie niet ga vervelen. Ik hoop alleen wel dat er een Dixie in de buurt staat, want 6 uur lang die gele substantie ophouden is niet gezond! Misschien handig om naast die WC ook een persoonlijke bar te plaatsen.. haha! Volgens de organisatie word er veel aandacht besteed aan de visuele effecten dus ik ben benieuwd!



Voor de meeste mensen is het waarschijnlijk wel bekend dat je een vorm van ADHD hebt. Je lijkt hier erg mee luchtig om te kunnen gaan, maar hoe beïnvloed ADHD dit je leven en hoe ga je er mee om?
Eigenlijk wil ik deze vraag helemaal niet gaan beantwoorden, omdat het op bepaalde momenten ècht niet makkelijk is. Noem mij de Jochem Myjer van de Hardcore, dat boeit me verder niet. Maar als ik dan sommige mensen meemaak, dan denk ik: ”...pffff, je moest eens weten!” Ik heb het er eigenlijk bijna nooit over waardoor ik eigenlijk vergeet dat het er is. Op een feest (groot/klein) kan het best ‘handig’ zijn. Als een bezetene los gaan achter de draaitafels, of als een idioot over het podium heen rossen; het maakt niet uit hoe laat, ik heb geen drugs nodig. Er komen echter nog wat negatieve kanten bij kijken.. problemen met slapen, vaak druk (lees: hyperactief) tot vervelends toe voor jezelf, snel afgeleid zijn, chaotisch, of soms veel in jezelf gekeerd zijn. Ermee omgaan kan ik wel, ik kan het redelijk in bedwang houden (er zijn veel extremere vormen!). Er zijn echter mensen die er op hun manier mee ‘spotten’, ook hier op Partyflock. Dat is jammer want ze hebben eigenlijk geen benul over hoe of wat. Mijn moeder vertelde me eens dat ik, toen ik nog in haar buik zat, behoorlijk druk was en de nodige stompen uitdeelde en weet ik veel wat erbij. Er werd toen tegen haar gezegd: “..Dan moet u eens een stukje gaan wandelen. Dan komt hij tot rust..” Nou, dat heeft mijn moeder geweten, ik bewoog als een hyperactieve, ongetemde muis in een looprad; het werkte averechts! Sorry ma! Verder doe ik er niemand mee kwaad, soms kan het geloof ik zelfs hilarisch zijn, bijvoorbeeld in een auto, haha! En ja, ik heb er ook een nummer van gemaakt..

Wat vind je de positieve en negatieve veranderingen in de hardcore scene door de jaren heen? En wat zou je graag willen zien veranderen binnen de hardcore scene?
De scene is groter geworden, dat is een feit. Dus ook de business eromheen. Die business is soms best hard, maar wel een must om daardoor de scene staande te houden. Het wordt steeds meer serieuzer genomen en aan de grote feesten wordt nu ook veel meer aandacht besteed dan vroeger. Het muziekmaken heeft ook zijn grenzen verlegd, waardoor je nu veel meer aandacht moet besteden aan verschillende aspecten. Het is nu bijvoorbeeld niet meer alleen maar een 909-kick oversturen en klaar. Er komt nu veel meer bij kijken. Betere apparatuur, betere software en hardware, ga zo maar door. Het zijn dingen die eigenlijk het muziekmaken verbreedt, wat uiteindelijk invloed heeft op de scene. Er zijn ook veel zijtakken geboren uit deze scene, met name Industrial, Darkcore, Terror etc, etc. Daaruit vormt zich per stijl ook weer een grote groep liefhebbers. Vroeger draaiden er 4 DJ’s in totaal op èèn feest. Het was èèn stijl: Gabber. Nu, met deze meerdere zijtakken van Hardcore, zijn er DJ’s die met bepaalde stijlen hun voorkeur hebben gevonden, wat resulteerd in feesten met alle soorten Hardcore. De een draait Terror, en de ander Mainstream en de andere weer Darkcore. Het is een goeie mengeling van alle stromingen van deze muzieksoort. Jammer is, is dat bepaalde mensen de stijl van sommige DJ’s niet kunnen waarderen. Sterker nog, ik hoorde zelfs dat sommige DJ’s worden bekogeld en bedreigd met van alles en nogwat. Dat zou ik graag zien veranderen. Wij zijn er voor het publiek en voor hun vermaak. Als er geen DJ’s zijn, dan is er geen feest en kan het publiek zich ook niet elk weekend vermaken. En een mix in de CD-speler denderen is niet echt bepaald een optie op een groot feest, toch? Heb gewoon wat meer respect voor de DJ’s of blijf dan lekker thuis..

Welke producer is in jouw ogen Hollands next toptalent? En heb je nog advies voor de hedendaagse talents?
Nou, ik vind dat er wat meer jong talent op de zwarte schijven mag komen te staan! Ze hebben er in Italië een, en dat is Amnesys. Dat is een jongen waar wij nog veel meer van gaan horen. Dus als er nog meer jong talent rondloopt, step up!! Kwa draaien timmert die halve gare Detonator aardig aan de weg (als hij een keer op tijd komt.. haha!). Mindustries is ook behoorlijk populair aan het raken bij hun publiek. Zij verdienen mijn respect ook, aangezien zij ten alle tijden hun eigen ding blijven doen! En ik geloof dat degene die dit interview heeft afgenomen ook aardig bezig is?

Als producers-advies kan ik alleen maar zeggen: durf nieuwe dingen te maken in de muziek, blijf jezelf en blijf proberen als het even niet meezit! Oefenen, uitproberen, leren, en luisteren naar andere tracks totdat je er dood bij neervalt! Kijk bijvoorbeeld op ‘tutorials’ over uitmixage en dergelijke op het internet. Download gratis software om muziek te maken op je computer, of spaar voor de wat ‘grotere’ programma’s om verder te komen. Ga geen tracks namaken van de grote artiesten, want dan kom je er niet. Creëer je eigen stijl, weet wat er speelt op het gebied van jouw voorkeur voor muziek. Schenk aandacht aan alle geluiden die in je track voorkomen. Geef frequenties de ruimte zodat je alle geluiden kan herkennen als je het totaalbeeld van je mix hoort. Okee, dat klonk vrij technisch, dus ik hoop dat jullie het begrijpen (zo niet, kijk gewoon op internet voor de definities). Misschien dat ik er zelf ook nog niet eens ben, maar ik leer elke dag weer nieuwe dingen. Verwacht niet dat als je een demo hebt, je dan gelijk platen kan gaan maken. Je kan goeie kritiek verwachten, richtlijnen krijgen om je tracks te verfijnen, of misschien wordt je hele demo wel afgekeurd! Als dat gebeurt ga dan niet zitten miepen, maar ga gewoon door. Ik heb vroeger ook tracks afgekeurd gekregen, en ik ben ook gewoon verder gegaan met nieuwe tracks. Blijven proberen!

Jaja we zijn nieuwtjesgeil, wat kunnen we in de toekomst verwachten qua solo-producties/samenwerkingen/remixen? En onder andere Lost In Music wilt graag weten wat kunnen we precies kunnen verwachten van de nieuwe Enzyme 30, "A Gathering Of Styles Part 3"?
Ik heb de afgelopen 2 jaar aan mijn nieuwe studio gebouwd en veel aan de akoestiek ervan gewerkt. Het duurde vrij lang voordat ik de ruimte ‘begreep’. Ik was na mijn Enemy Of The State II-album gefocussed om mijn uitmixage met grote stappen te verbeteren. Dus ik had daar toen eerst wat meer aandacht aan besteed, zodoende dat ik nu weer volop bezig ben met het produceren. Ik ben o.a. bezig met 3 tracks van mezelf, 2 tracks met Endymion, eentje met Paul Elstak, en binnenkort eentje met een gekke Italiaan. Daarbij zullen er remixen van mij uit gaan komen voor Gizmo en Na-Goyah Na-Goyah; al deze projecten hebben deadlines dus ik heb het druk zat. Ik ben, tussen deze projecten door, ook bezig met iets wat ik een grote eer vind om te doen. Meer details zullen jullie de aankomende tijd wel horen.
De Enzyme 30... daar kan ik helaas nog niks over vertellen! Nènèh, lekker puh.. haha! Nee okay, serieus.. we zijn bezig om de tracks van onze producers te verzamelen. We willen altijd een zo perfect mogelijk product afleveren dus kan het wachten erop vrij lang duren. Maar het wordt weer een dikke release, dat kan ik jullie wel vertellen!

Naar welke muziek luister je graag in je vrije tijd?
Werkelijk naar vanalles! De ene keer is het Hardrock/Metal van Korn, Disturbed, Metallica, Fear Factory, Rage Against The Machine en de andere keer is het Spaanse muziek van Belle Perez of Buena Vista Social Club om maar verder te gaan met oldschool gangster rap van NWA of de muziek van bijvoorbeeld Kanye West. Wat dacht je van Reiki-muziek? Het kan mij redelijk goed helpen om zo nu en dan in slaap te komen. Electro luister ik ook vaak, en ik denk dat het juist goed is om vaker naar andere stijlen te luisteren want om alleen maar 24 uur per dag naar Hardcore te luisteren is niet altijd goed. Van andere stijlen kan je, zoals ik al eerder zei, veel meer inspiratie halen. Begrijp me niet verkeerd, ik luister heus wel eens dagenlang Hardcore omdat dat nog steeds mijn ding is, maar af en toe eens wat andere muziek opzetten is perfect om je rust te vinden..euhm..rust? Moi??


Een vraag van Krauser: Samen met Endymion hebben jullie Suffocate gemaakt, een track die enorm insloeg maar die niet gereleased gaat worden. Endymion zelf zegt dat deze track gewoon voor de lol is gemaakt. Hoe zit het met jouw remix van Ruffneck Rules Tha Artcore Scene waar we sinds vorige zomer niks meer van gehoord hebben? Is deze ook puur voor de fun gemaakt of is er toch een kansje dat deze gaat uitkomen?
De kans is heel groot dat hij gaat uitkomen. Wanneer, is nog de vraag maar ik kan wel vertellen dat hij met meerdere producties in een keer wordt uitgebracht. Ik heb deze track een paar keer gedraaid om te testen of het aansloeg maar ook om te luisteren hoe hij klonk in het groot kwa mixage. Hij was eigenlijk voor de lol gemaakt voor het feest Ruffneck Alliance in de Vechtsebanen, als verrassing voor Patrick v. Kerckhoven (die met stomheid geslagen was en op het podium stond, toen ik deze track draaide). Maar de track werd zò goed ontvangen dat ik besloot om er toch iets mee te gaan doen; uitmixage beter, stevigere kick, en de track dan op den duur toch uitbrengen.

Een vraag van Tim: Steeds meer producers creëren verscheidene aliassen om zo ook in andere stijlen/genres hun productieve ding te kunnen doen. Doe jij dit ook en zo niet, hoe lukt het een producer als jij om het produceren leuk en gevarieerd te houden?
Ja, ik heb ook aliassen. Ik heb kwa draaien èn producties Nosferatu voor alle stromingen van de Hardcore, Damian Thorn voor de Schranz/Hardtechno en alleen kwa producties zo nu en dan High Voltage voor de Hardstyle en I.T.C.H. (met 50% Mindustries) voor de Electro. Ik hou niet van hokjesplaatsing, ik maak wat ik leuk vindt en ik luister naar de muziek waar ik dan op dat moment naar wìl luisteren. Ik zie een Rudmer (Noisekick) ook op een oldschool feestje rondlopen (rondjes?). Het blijft allemaal ten alle tijden muziek. Who gives a fuck of ik nou Hardcore maak, Techno of Electro? Het geeft mij kwa verschil van stijlen veel meer inspiratie. Ik moet er wel bijzeggen dat ik Hardcore nog altijd op nummer één heb staan, no matter what! Het is en blìjft de muziek waar ik veel in kwijt kan en ik heb er nog altijd heel veel plezier in. Het gaat me nooit vervelen en het boost mij altijd op in mindere buien!

Nog eventjes over dat alias Damian Thorn, zijn er nog dingen die we kunnen daar binnekort van kunnen?
Ik ben op dit moment erg druk bezig met Hardcore projecten dus ik heb de Hardtechno even op een laag pitje gezet. Ik heb veel niet-complete arrangementen liggen die ik wil afmaken, maar de Hardcore projecten hebben op dit moment voorrang. Hardtechno is totaal anders om te produceren, en vergt wat meer tijd en kennis. Het draaien ervan doe ik ook, mits het te combineren is met mijn Hardcore-boekingen. Het is best krachtige muziek, als een Diesel-trein ramt het maar door, en kwa produceren wordt dat soms best moeilijk omdat je je kennis moet gaan switchen; in Hardcore zitten er bijvoorbeeld meerdere breaks, en in de Hardtechno misschien maar eentje, soms geeneen. Het monotone en het eentonige is juist de kracht van deze muziek. Geen compromisen, geen geleuter, gewoon doorrossen! Als mijn Hardcore projecten allemaal redelijk zijn afgerond, dan ga ik zeker weten weer wat meer tijd besteden aan deze muziek.

Wat zie je als voorlopig hoogtepunt van je carrière?
Misschien een beetje vaag antwoord maar ik vind bijna elk feest wel een hoogtepunt. Grote feesten voor de rush en het volume van het geluid, en de kleine feesten voor het leuke contact met het publiek. Natuurlijk heb je er feesten bij die niet echt leuk zijn: constant vechtpartijen, veel drugsmisbruik, slecht geluid, slechte apparatuur, noem maar op. Maar als ik sta te draaien dan gaan mijn gedachten op nul en wil ik alleen maar feesten en plezier maken. Soms ben ik wel eens teveel in mezelf gekeerd, maar dat verdwijnt op den duur al heel snel. Een praatje maken of drankje doen met de fans en/of andere mensen, ik vind het altijd wel een leuk iets. Een exclusief Live-optreden met Endymion is ook altijd een hoogtepunt voor mij. Heerlijk rossen op het podium, onze longen eruit brullen, en een behoorlijke spierpijn/kater/keelontsteking hebben de volgende dag! Heerlijk toch?

Wat is dat toch met die kriebels onder je ballen tijdens sommige sets op feesten? Heb je de dokter daarover al geraadpleegd?
Tja, het is een begrip geworden geloof ik, haha! Men heeft wel eens kippevel na het horen van een track of na een positieve gebeurtenis op een feest, en tijdens het aanstekermoment op Masters Of Hardcore 2007, bij het Live-optreden van Endymion en mij, was de hele Brabanthallen in volle glorie verlicht met aanstekers! De linkerkant en rechterkant, het midden, de achterhoede, de gehele tribune, kortom: de hele zaal was totaal in volle extase met aanstekers verlicht! Geloof me, als artiest sta je daar dan op het podium met de microfoon in je klauwen te denken of je niet in je broek staat te zeiken van enthousiasme! Tijdens die aktie leek het wel of ik ‘kippevel kreeg onder m’n ballen’, zo’n gaaf moment was dat! (Niet dat kippevel op die plek, maar ik bedoelde dus dat aanstekermoment) En ik vrees dat als ik de dokter daarover raadpleeg, dat hij me linea recta naar een gesticht stuurt!

Nog 1x voor de mensen die het nog niet weten.. Hoe kom je aan het litteken op je wenkbrauw?
Ik ben, toen ik 3 jaar oud was, met de brandende sigaar van mijn opa in mijn mond, op een piano geklommen en ben toen snoeihard gaan springen en stampen op de pianotoetsen waarbij de toetsen de lucht in vlogen! Mijn moeder en opa waren op dat moment in de keuken. Vervolgens hoorden ze mijn stamp-serenade en zijn toen regelrecht de kamer in gerend, waardoor ik schrok en mijn evenwicht verloor en ben toen met veel bombarie en gekletter met mijn wenkbrauw tegen de punt van een hoektafel geknald. Gelukkig ben ik na een jaartje ‘normaal’ achter een piano gaan zitten!

Waar sta jij als persoon en als dj over 10 jaar?
Ik hoop dat ik dan nog op het podium te vinden ben, want dat is nog altijd ‘mijn plek’ en dat zal het, als het aan mij lag, altijd blijven! Ik blijf muziek maken, zo ook over 10 jaar. Misschien is er een andere stroming van Hardcore, misschien draai en/of maak ik wel Trance.. euhm.. nee, sorry! Ieder zijn ding, maar dat is niet mijn stijl muziek. Het is mooi geproduceerd, en ik heb respect voor de artiesten achter deze muziek maar ik val er soms mee in slaap (en dat wil heel wat zeggen!).. haha! Maar serieus gezien, ik weet het niet.. ik zie wel wat de toekomst mij te bieden heeft. Ik leef soms met de dag, maar wel uitkijkend naar leuke dingen. Ik geniet van alle feesten, van elke muzikale dag in de studio, want het is gewoon een feit dat het leven maar kort is, dus probeer ik er alles uit te halen.

Nog een laatste kreet & groetjes? Gooi alles eruit wat je nog wilt zeggen aan de partyflock bezoekers.
Zoals ik al eerder zei: respecteer de DJ’s in al hun stijlen. Of het nou Hardcore is in al z’n aspecten, of Hardstyle, Electro, Club, whatever. Wij staan er voor jullie! Als er een DJ staat te draaien die jou stijl niet draait ga dan richting de bar of naar een andere zaal als die er op dat moment is en ga niet stilstaan midden op de dansvloer met je armen over elkaar als vorm van disrespect naar die artiest. Wat bereik je ermee? Wij DJ’s proberen het publiek een zo leuk mogelijke avond te bezorgen met onze kwaliteiten en draaikunsten.
In ieder geval: blijf van de feesten genieten, beleef veel lol, kijk uit met drugs, en ik bedank bij deze mijn fans dat ik nog besta, want zonder jullie was de Nos er niet! Thanks!

En hou nou eens op met mij te vergelijken met dj Jean Hahaha!

Prankster’s keuzelijst:

Vinyl of Cd’s?
Beiden. Alhoewel ik de laatste tijd alleen nog maar met CD’s draai; de kwaliteit is tien keer beter, en je kan veel harder uitsturen.

OEM Draaitafels of Technics
Wat de neuk is het merk OEM? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord! So.. Technics it is..

Early hardcore of Present hardcore
Beiden. Early voor de ‘old times sake’ en de leuke tijden van toen, en de Present omdat dat bij mij nu gewoon aan de orde is; het is nog altijd super om te doen!

Bier of Bacardi
Bier! Of soms Spa Blauw.

Indoor- of outdoorfeesten?
Beiden. Het heeft allebei te maken met de grootte van de zaal of tent waar je dan op dat moment staat. De rush, de kick, geef het beestje maar een naam.

Jaren ’90 of Tegenwoordig
Kwa muziek? Tegenwoordig! Het is veel leuker om te doen en de grenzen zijn verlegd naar een veel meer professionelere manier! Kwa het leven? Ook tegenwoordig.. anders had ik in de jaren ‘90 bepaalde negatieve gebeurtenissen weer moeten meemaken. Als ik de kennis had om nare dingen te kunnen terugdraaien dan had ik dat zeker gedaan..


209 opmerkingen

 
tof intervieuw! :respect:


respect voor Nosferatu
alleen niet echt denderend overzichtelijk :x
 
Vet :respect: hulde aan deze legende :respect:
deze gast :respect: SUPERRR producties :bounce: (L)
 
Aardig lappie tekst, maar leest lekker weg, Nosferatu de goeiste!!! :respect:
 
Erwin je bent goed bezig!!!!!
Leuk om zo'n stuk over je te leze...

RESPECT!!!!!!

(K) uit Brabant
Jeetje, hoeveel clichés kun je kwijt in een interview?!:S:S het begint als met de titel. Erg jammer.
 
Uitspraak van M!N! op donderdag 30 oktober 2008 om 08:40:
Duim omhoog!

en anders wel het pinkie
Artiest {SHOWLIST artist 101845, 4176}
Respect voor deze man, zwaar relaxte collega en een top dj/producer (y)
 
Ik hou van Drunk with a Gun.
En het is óók nog eens een lekker ding, en ook talentvol.
Mja, mijn favoriet is het zeker.
 
is nosferatu niet latijns voor Vampier?
in dat geval snap ik niet wrm hij zon naam heeft als artiest.

lijkt me eerder iets voor een gothrock band,, of satanic metal oid.. maar hardcore?

hij moet het allemaalz elf weten hoor daar niet van,, en ze muziek zal ook vast wel geweldig zijn als je er naar kunt luisteren.

lijkt me een beetje een wanaabee naampje..

maar das elk ze eigen natuurlijk,

artikel las best lkkr weg maar wel een beetje onoverzichtelijk
Super intervieuw !!!
Nosferatu :respect: Leuk interview idd (Y)
 
Prima leesvoer (y)

En Nosferatu:respect:
 
:respect: Nosferatu :respect:
 
echt een gauwe gast die Erwin :respect:

zn producties zijn ook om te smullen! :yes:
 
hij is zooo lache die gozer
 
:respect: voor deze man
laatste aanpassing
 
lees dit! hahaaa

http://www.gangstervision.nl/in.php?in=3582
raythered is inderdaad een lekker rauw en duister nummer
goeie producties en goeie samenwerkingen met endymion
:respect:
laatste aanpassing
leuk interview,
hoop ook snel op een nieuwe release van hem! :D
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 15 november 2008 om 00:50:
is nosferatu niet latijns voor Vampier?
in dat geval snap ik niet wrm hij zon naam heeft als artiest.

lijkt me eerder iets voor een gothrock band,, of satanic metal oid.. maar hardcore?

Maakt toch geen reet uit? :s
Ik vind et echt een vette naam (Y)

Petje af voor Nosferatu!(L)
ja zeker voral als je waarde er van kunt lezen