Partyflock
 

Evil Activities: ‘Hardcore gaat nou eenmaal niet over bloemenvelden en lammetjes!’

anoniem gepubliceerd op
Evil Activities: ‘Hardcore gaat nou eenmaal niet over bloemenvelden en lammetjes!’
8 mei 2008
Hardcore junkies! Schrap al je plannen voor morgenavond! Morgenavond neemt Evil Activities de Hollywood Music Hall over voor de presentatie van het langverwachte album ‘Evilution’. Waarom moeten we naar Rotterdam gaan? Hoe verpest is het hardcore-publiek? En wat heeft Kelly met 'Dames in de dop?'

Wie ben je, wat doe je, en waar kennen we je van?
Ik ben Kelly van Soest, 28 jaar en kom uit Krimpen aan den IJssel. Al bijna 10 jaar ben ik actief als Hardcore producer en DJ. Onder het publiek ben ik beter bekend als Evil Activities.

Hoe is de naam Evil Activities ontstaan? Gezellig: Wat zijn je eigen Evil Activities? Heb je wel eens de wet wel eens overtreden? Sinith / Syndemic vraagt: Noem eens een paar van je Evil(ste) Activities?
Tja, op het moment dat je een naam moet gaan verzinnen ga je zo veel mogelijk namen opschrijven die in je op komen. Evil Activities was voor mijn gevoel de beste. De wet overtreed ik elk weekend als ik weer eens moet laagvliegen om bij een boeking te komen hahaha. Voor de rest is Evil Activities maar een naam. Het zegt eigenlijk helemaal niks over m’n persoonlijkheid.

En wat zouden mensen nooit achter jou zoeken?
Dat ik een ongelofelijke perfectionist ben. Soms tot het irritante. Ik zet me altijd met alles voor de volle 100% in …vandaar ook de titel ‘Dedicated’ van het eerste album. Alles moet tot in de puntjes kloppen. Ik kan gerust een track die eigenlijk al 99% af is nog vier keer te voorschijn halen om te kijken of ik er niet nog net 1 klein dingetje aan kan verbeteren. Ook voor m’n collega’s met wie ik een pand deel (Neophyte , Panic en Tha Playah) is het soms afzien. Sorry guys! :)

De media had lange tijd geen goed woord over voor onze geliefde hardcore. Hoe evil is de hardcore-scène en het hardcore-publiek volgens jou? Is het allemaal echt zo erg?
Er zijn genoeg nummers te noemen met daarin agressieve of opruiende teksten, maar je moet zoiets natuurlijk ook wel in de context kunnen blijven zien. Hardcore is als muziek zijnde nou eenmaal een harde muziek soort, daar passen dat soort teksten bij. Iedereen zou vreemd staan te kijken als elke hardcore track ging over liefde, zonnige stranden, bloemenvelden en lammetjes. Hardcore is een gevoel. Dat gevoel snap je of dat snap je niet. De media zag de scene van een afstand en had er van die positie een mening over. Soms moet je verder kijken dan je neus lang is.

Het hardcore publiek is een super publiek. De mensen die ik elke week in Nederland en ver daar buiten tegenkom zijn altijd blij, positief, gezellig en kennen alle teksten uit het hoofd. Natuurlijk gebeurt er wel eens wat op een evenement, maar waar gebeurd dat nou niet? In de Ski-hut, op een R&B feest, tijdens een Hollandse avond, bij de sportvereniging, op straat… ga zo maar door, overal gebeurt wel eens wat. Alleen de media lijkt het maar oh zo interessant te vinden om het zwaar uitvergroot te melden als er ook maar het minste of geringste gebeurd. Kijk nou trouwens naar de dames in de dop. Daarin zit een meisje die van hardcore houd en vaak Lonsdale draagt. De eerste aflevering gaat het gelijk al over rascisme door haar overduidelijke politieke mening (waar ze trouwens later op terug krabbelt naar een confrontatie!). WAAROM vraag ik me dan af. Dat meisje zorgt er mede door dat ‘wij’ de muziek liefhebbers weer in een kwaad daglicht worden gezet. Eerst denken en dan doen mensen. Vooral als je in een TV programma zit. Gelukkig hebben we het hier maar over een half procent die dit soort acties uithalen en komen de meeste mensen nog steeds naar hardcore feesten om gewoon een hele avond plezier te maken in plaats van de muzieksoort te gebruiken voor hun politieke doeleinden.

Wat vind jij de meest positieve en negatieve ontwikkelingen binnen de scène van de afgelopen jaren?
Alles is zoveel professioneler geworden. Doordat er nog wat mensen zijn die muziek kopen en een kaartje willen betalen voor een hardcore feest is het voor de producers en dj’s mogelijk geworden dit als een fulltime baan te beschouwen. Dat betekend voor mij en de jongens uit ons studiopand dat we echt 40 à 50 uur per week in de studio zitten, ons dus helemaal op de scene kunnen storten en de ruimte krijgen om muziek te maken. De feest organisaties hebben zo ook meer de kans om groter en professioneler te worden wat alleen maar weer een samenhang van zaken bevorderd. Het mooie is dus dat ‘we’ en daarmee bedoel ik jullie, wij en de party organisaties, alles samen doen. Teamwork :)

Het negatieve blijft voor mij de bovengenoemde media aandacht. Maar dat valt in het niets bij alle positieve dingen die ik zelf meemaak.

Je hebt een relatie en je hebt ook een kleine rondlopen. Welke rol krijgt 'hardcore' in de opvoeding?
Mijn zoontje en m’n vrouw zijn voor mij de basis van alles wat ik doe. Je kunt geen huis bouwen op los zand zeg ik altijd maar. Mijn vrouw Sandra ken ik van een paar maanden voordat ik m’n eerste plaatje uitbracht. Ze heeft altijd naast me gestaan en me ondersteunt. Het is best wel afzien geweest voor ons want je werkt samen keihard aan iets terwijl het allemaal best onzeker is. Vooral in de 1999 tot 2003 periode. Dat is iets wat ik m’n zoontje graag wil bij leren. Dat dingen nooit aan zullen komen waaien en je altijd 100% moet inzetten om iets te bereiken. Hij is de laatste tijd wel erg geïnteresseerd in wat ik doe, en vind het allemaal best stoer, maar dat heeft ook zijn schaduwkanten. Als hij op zondag morgen wil spelen komt papa soms net z’n bed inrollen of ben ik niet eens thuis. Dat is soms hard, maar daar staan gelukkig nog een heleboel mooie dingen tegenover. Maar wat muziek betreft vind ik het niet erg dat hij voorlopig nog even naar de top 40 luistert en soms een hardcore melodietje neuriet.

En nu we het toch over relaties hebben, Mike..- wil graag weten wat je partner, familie en vrienden er van vinden dat je dit soort ‘herrie’ maakt?
Tja, het meeste vinden ze wel leuk ook al zitten er dingen tussen die ze echt niet trekken. Maar het zijn vooral de leuke uitstapjes naar de festivals die het hem doen hahaha

Wat deed je voordat je begon met draaien en wat waren vroeger jouw doelen en wensen? VageJetje en DRE :bier: willen ook graag weten wat je had gedaan als je niet was doorgebroken?
Ik maakte muziek toen ik nog op school zat. Muziek was het enige constante in m’n leven. Maar ja, het was gewoon een hobby. Ik was eigenlijk blij dat ik de eerste keer gezakt was voor m’n examens. Simpelweg omdat ik echt niet wist wat ik wilde. Een vriend kwam op een dag met een folder van een opleiding in Rotterdam voor studio / audio professional. Dat leek me wel wat en ben het gaan volgen. Na 2 maanden raakte ik zo geïnteresseerd dat ik naar de bank ben gegaan en een lening heb afgesloten voor een studio. Ik was toen 18 jaar. Na 4 maanden kwam ik Jeroen Streunding ( Neophyte ) tegen in een cd winkel waar ik toen werkte en was dat de start van m’n muziek loopbaan. Eigenlijk leerde ik toen op die opleiding niet met een muziek programma te werken maar hoe je microfoons moest plaatsen en bands moest opnemen. Leuk, maar het was geen hardcore natuurlijk. Ik ben een paar weken voor het examen er mee gestopt en naar de SAE-opleiding gegaan. Daar kwam ik erachter dat ik meer wist van een studio (omdat ik er zelf 1 had) dan de opleiding me liet leren. Ik weet eigenlijk dus echt niet wat ik had moeten doen als ik geen studio had gekocht toen. Het lijkt allemaal wel een beetje ‘ment to be’ ;)

Vraag van Zero-Cool en actief : Je hebt al met veel verschillende artiesten en producers samengewerkt binnen verschillende stijlen. Met wie zou je in de toekomst nog wel eens aan de slag willen gaan?
Ik zou heel graag eens met bekende mensen die zelf tekst dichters zijn én een goede stem hebben willen samenwerken. Eens echt een muziek stuk schrijven en dat verwerken in hardcore. Bijvoorbeeld; ‘Nobody said it was easy’ heb ik gecoverd. De productie van het hele nummer is wel door mij gedaan en heb de vocals laten na zingen maar ik kreeg de inspiratie van ‘Coldplay – The scientist’. Die krijgen dus alle opbrengsten omdat het dus officieel een cover is. Ik ben van plan het in de toekomst allemaal zelf te doen. Eigen text en vocals door een professional zanger / zangeres van een door mij geschreven lied, door mij geproduceerd. Maar om de vraag goed te beantwoorden; Björk is zó excentriek. Als ik met haar ooit eens iets zou kunnen doen zou dat echt cool zijn. ‘Think outside the box’!

Meerdere mensen willen graag weten waarom de release van je nieuwe album is uitgesteld. Hoe zit dat? (Ga niet alle namen quoten het zijn er te veel ;) )
Het uitstellen van het album heeft meerdere redenen gehad. Ten eerste de oprichting van ons bedrijf Make You Dance. Dat is het boekingskantoor dat Panic, Neophyte, Tha Playah en ik samen hebben opgericht. We zijn begonnen om onze eigen boekingen aan te nemen maar nu is Make You Dance in iets meer dan een jaar tijd uitgegroeid tot een goed lopend boekingskantoor waarmee we inmiddels niet alleen onze eigen boekingen aannemen maar verder nog meer andere artiesten onder onze hoede hebben. Vervolgens ben ik in een dubbele verbouwing gerold, zowel van het Make You Dance-pand als mijn eigen huis. Dat was dus ook een chaotische periode die je niet alleen fysiek sloopt, maar ook erg slecht is voor je creatieve inspiratie.

Daarnaast is er dan natuurlijk ook nog het eerder genoemde perfectionisme, ik wilde mijn album pas echt in de winkels hebben op het moment dat ik er voor de volle 100% tevreden mee was. En de laatste reden is dat we ongeveer in februari hebben besloten om ook nog een release party te houden, en ook daar was natuurlijk nog de nodige tijd voor nodig om dit allemaal tot in de puntjes te regelen. Maar goed, het was een zware bevalling, en heeft veel tijd en energie gekost, maar ondanks dit alles is het album nu echt af!

Wat kunnen we verwachten van je nieuwe album Evilution wordt het anders dan voorgaande platen/ albums?
Mijn vorige album was gereleased in 2003, ik was toen pas 5 jaar met muziek bezig. Inmiddels zijn we dus 5 jaar verder en in 5 jaar is er veel veranderd. Ik ben er de laatste jaren echt fulltime mee bezig en heb veel geleerd en ontdekt. Iedere producer heeft echter een eigen stijl waarin hij zijn nummers zal maken. Op deze cd kun je dus ook alleen echte Evil Activities-tracks vinden. Sommige tracks zijn vrolijker en “mainstream”, andere zijn anders en duister gericht. Ik vind het album erg divers geworden, maar het is wel een echt Evil Activities-album.

In veel van je nummers maak je gebruik van vocale stukken. Eerdere releases waren wat bozer zoals Alles Kapot en Sick of my life. Recent draai je ook vaak wat lievere nummers draait zoals hard to say i’m sorry en nobody said it was easy, waarom heb je hiervoor gekozen?
Ik probeer altijd juist een goede balans te zoeken en aan te voelen wat het publiek in de zaal wil. De ene set is meer vrolijk en de andere set is veel rauwer. Zo is dat ook met produceren. Ik maak wat ik op dat moment het gevoel voor heb. Ik moet er wel bij zeggen dat ik altijd positief ben dus misschien is dat het wat m’n sound maakt. Bovendien is het goed om te variëren, ook tijdens het produceren. Als je continue hetzelfde aan het doen ben wordt je er zelf op een gegeven moment ook doodziek van. En door de variatie blijft het juist leuk om te doen.

Nog een vraag over één van je ‘boze nummers’ dat je samen hebt gemaakt met Neophyte. In 2004 brachten jullie samen ‘Alles Kapot’ uit met daarin fragmenten uit de show van Jack Spijkerman. Hier is toen best wel over gesproken. Hoe kwamen jullie erop om deze fragmenten te gebruiken en wat hebben jullie voor reacties gekregen binnen directe en indirecte omgeving? Heeft dit gevolgen gehad voor jou als persoon of als artiest bijvoorbeeld qua imago?
Nee eigenlijk niet. Ik ging met Jeroen de studio in en we zochten iets om mee te werken. Jeroen had het idee en ik de samples. Het was echt leuk om die plaat te maken en een leuke bijkomstigheid is dat ie veel is gedraaid. De reacties om ons heen waren ook leuk. De plaat was anders dan anders en dat maakte hem denk ik.

Een kritische vraag van actief: Worden jullie het na zoveel jaar nou niet eens zat om elke keer volgens dezelfde formule een track te maken?
Zoiets heet niet het gebruiken van dezelfde formule, dat heet een eigen stijl hebben. Als je mijn tracks goed luistert en op een rijtje zet dan zul je inderdaad overeenkomsten horen. Maar luister naar mijn album en je zult merken hoe gevarieerd het toch is. Alleen buiten staanders vinden het allemaal het zelfde klinken. Ik vind Trash Metal en French Tek ook allemaal het zelfde klinken omdat ik daar niks mee heb. Ik doe gewoon m’n ding zonder voorbedachte raden.

Hoe ziet een week er uit voor jou?
Mijn week ziet er niet veel anders uit dat voor de meesten van jullie. Het is belangrijk om een regelmatig ritme te hebben, zeker als je vaak optreedt. Doordeweeks zitten we allemaal netjes van 9 tot half 6 in de studio, en in het weekend gaan we naar feestjes. Ik ben nu in de gelukkige situatie dat ik met het maken van muziek mijn inkomen kan verdienen, maar dat betekend niet dat ik maar een beetje kan aankloten. Daarom is het belangrijk om dus ook een gewone werkweek aan te houden. En dat is niet alleen voor mijn eigen ritme, maar natuurlijk ook omdat ik gewoon een gezin heb die ik wel regelmatig wil zien. Zeker in de weekenden ben ik natuurlijk vaak ’s avonds weg dus ik vind het belangrijk om in ieder geval doordeweeks m’n zoontje Kevin naar school te brengen en ’s avonds gewoon lekker normaal samen te eten en de rest van de avond samen door te brengen.

Als je bezig bent met een nummer, en je zit in een creatieve flow, ga je dan natuurlijk wel eens door omdat het lekker gaat en je op dat moment goede ideeën hebt. Maar het is ook belangrijk om te kunnen zeggen; “Ok, nu is het tijd, morgen weer een dag.” In de laatste weken voor de album release zaten er alleen wat vaker uitschieters bij omdat de deadline gehaald moest worden.

Welke muziek luister jij graag in je vrije tijd?
De laatste tijd luister ik heel veel naar Björk, Portishead, Cold play en heb m’n collectie Rage against the machine weer uit de kast getrokken. Voor de rest vind ik Jay-Z geweldig goed en ben ik ook nog steeds een die hard Korn en Muse fan.

Op vrijdag 9 mei is de releaseparty van je album Evilution in de Hollywood Music Hall in Rotterdam. Waarom is er voor gekozen om het feest op deze locatie te houden?
Hollywood Music Hall is een erg mooie locatie en het geluid is goed. Ik heb er vaak gedraaid en vooral het optreden als Masters of Ceremonytijdens de laatste Ultimate Seduction is me erg bijgebleven. Ik had er een hoop positieve herinneringen aan. Na de aankondiging van het evenement heb ik natuurlijk ook de negatieve reacties meegekregen, maar ik denk dat we met dit feest dan maar juist het tegenovergestelde moeten gaan bewijzen! Het is een mooie grote locatie, de faciliteiten zijn uistekend. Het feest draait om de release van het album en er staat een fantastische line-up, het enige wat we nog nodig hebben is een waanzinnig publiek. En aan de reacties die zowel bij mid-townals Make You Dancebinnenstromen gaat dat helemaal goed komen. Je zult er deze avond geen normale Hollywood programmering tegenkomen en ook is tot nu toe de gemiddelde leeftijd op het feest één jaar jonger dan een Masters of Hardcore dus ik denk dat alle ophef voor niets is.

Wat kan men verwachten van de avond en wat verwacht je er zelf van?
Een groot gekkenhuis! Het gaat een top avond worden. 100% Hardcore.

Hoe is de line-up tot stand gekomen en wie je is je persoonlijke favoriet?
De hele line-up bestaat alleen maar uit m’n favorieten en gewaarde collega’s, en ik ben er trots op dat ik zo’n top line-up op mijn album release party mag hebben. De Oldschool / Early vind ik zelf heel cool. Ook worden de vetste battles geleverd in de main wat echt super dik gaat het worden. Ik kijk ook echt uit naar de sfeer onderling. Het zijn niet alleen collega’s maar zijn stuk voor stuk de afgelopen jaren ook hele goede maatjes en vrienden geworden.

Ben je zenuwachtig voor de reactie van het publiek? En hoe bereid je je voor?
Zenuwachtig ben ik nooit. Een dosis gezonde spanning heb ik meestal wel, maar dat is meer een scherp houder. Voorbereiden doe ik ook nooit. Elke avond / elk feest verloopt anders en kan binnen een half uur veranderen van sfeer. Ik ben iemand die zich laat voeden door het publiek en zal daar altijd op in spelen. Zo ook op ‘Evilution’.

Een vraag van verwijderd: Wat kunnen we in de toekomst nog verwachten van je hardstyle alias Max Enforcer?
Ik ben natuurlijk erg druk geweest met dit album en heb daardoor weinig tot geen tijd gehad om hardstyle te maken. Als alles straks weer normaal loopt ga ik ook zeker aan de slag om nieuwe Max Enforcer producties te maken. Er staat iets met Technoboy in de planning en hoop ook nog een plaat met Zany en The Beholder & Balistic te maken. In iedergeval moet er ook weer een solo Max Enforcer aan komen deze zomer.

Vraag van Nightmare Dj: welke track van een ander/ anderen zou jij graag een keer willen remixen?
Ik heb al heel lang de inspiratie om ‘Take it personal’ van Dj Promo te remixen. Geweldige plaat en voor m’n gevoel kan ik daar een hele hoop mee. Ook ga ik binnenkort remixen maken voor Endymion, The Viper en Tha Playah.

Een vraag van verwijderd: Nog een tip voor beginnende producers ? Wat moet zo'n iemand wel/ niet doen als hij een demo cd opstuurt en waar moet hij op letten?
Wees creatief en doe je eigen ding. Wees ook kritisch op jezelf en denk niet te makkelijk. Wees ook niet bang voor die horror verhalen dat mensen jullie demo’s zouden gebruiken voor hun zelf. Dat is pure onzin. Er is juist behoeft aan nieuwe producers en artiesten. Ik moet je wel eerlijk bekennen dat er zoveel rommel tussen die demo’s zit dat het soms deprimerend is er alleen al aan te beginnen met luisteren. Daarom vind ik het belangrijk te zeggen dat je echt 100% zeker moet zijn van je zaak als je iets opstuurt. Stuur ook geen industrieel gerichte tracks naar een mainstream hardcore label en andersom.

Waar sta jij als persoon en als dj over 10 jaar?
Als het aan mij ligt draai ik nog een tijdje mee. Ik ben nu 28 en ben nog lang niet uit geleerd qua muziek maken en optreden. Als persoon hoop ik gewoon te blijven zijn wie ik ben. Gelukkig, eerlijk, toegewijd, positief en creatief.

Nog een laatste kreet/ groetjes voor de lieve kijkertjes?
Blijf je muziek scéne trouw door je muziek te kopen en naar feesten te blijven gaan. Neem dingen soms niet te serieus en maak er een feest van. Dat ga ik op 9 mei in Hollywood Music Hall sowieso ook doen. Het gaat één gezellige knalavond worden met een sfeer om niet te vergeten dus kom gezellig ff langs, want voor de prijs hoef je het niet te laten schieten. Het album ‘Evilution’ is er dan ook voor het eerst verkrijgbaar en wordt ook nog eens met 10% korting aangeboden. Kun je weer een extra biertje drinken haha

:cheers:
Kel
Evil Activities

218 opmerkingen

het feest was super
en de cd is ckr bruut

:respect: voor het interview
Uitspraak van loss of temper op donderdag 22 mei 2008 om 19:35:
Uitspraak van Lady P@tricia op zondag 18 mei 2008 om 05:34:
EA is voor mij hardcore

Het is in ieder geen trance (y)
en nu wachten op die remixes! (H)
geweldig interview en een super album van een super DJ(Y)

:respect: voor EA
ook :respect: voor Kelly als persoon;)
Hardcore is als muziek zijnde nou eenmaal een harde muziek soort, daar passen dat soort teksten bij. Iedereen zou vreemd staan te kijken als elke hardcore track ging over liefde, zonnige stranden, bloemenvelden en lammetjes. :jaja:
ligt het aan mij, of lijkt het of cd 2 de bass een beeetje achterwege blijft? wie heeft dat gevoel ook?
nummers zijn echt dik, daar niet van maar ik mis die diepe keiharde bass. niet lullig bedoelt, heb thuis echt een best goede stereo met subwoefferts maar ........ cd 1 is wat dat betreft wel en dikke 10!!!
 
:respect: EVIL ACTIVITIES :respect:
goeie interview !!! :repect:
SUPER vette cd !!!
k vin ook dat de bass op cd2 beetj achterwege is...
maar verder is EVILUTION egt elke cent waard !!!
:respect: EVIL ACTIVITIES :respect:
laatste aanpassing
Leuk interview :)
Goede kijk op het leven kelly ;)
Evil activities :respect:
 
EA :respect:
wel beetje triest dat da in hollywood gehoude wordt tering
 
Uitspraak van Mr. Noba op maandag 16 juni 2008 om 14:24:
wel beetje triest dat da in hollywood gehoude wordt tering

opzich beetje jongeren (14 tot 16) locatie maar was wel goed te doen buiten de warmte

maare je was er waarschijnlijk toch niet heen gegaan:

"Favoriete muziekgenres: acidtechno, french tek, harddance, hardstyle, hardtrance, jump, schranz, techhouse, tekno, trance"
Goed intervieuw!
Evil Activities!!!!!! De nr 1 in Hardcore.
Als iemand in de hardcore scene respect verdien dan ben jij ut wel.
Van jou kunnen de anderen nog wel een hele hoop leren.
Artiest {SHOWLIST artist 566, 31495}
Uitspraak van hardcore E.A op woensdag 27 augustus 2008 om 22:48:
Evil Activities!!!!!! De nr 1 in Hardcore.
Als iemand in de hardcore scene respect verdien dan ben jij ut wel.
Van jou kunnen de anderen nog wel een hele hoop leren.

Mee eens :respect:
Uitspraak van - JEREMY :bier: op vrijdag 30 mei 2008 om 11:29:
Hardcore is als muziek zijnde nou eenmaal een harde muziek soort, daar passen dat soort teksten bij. Iedereen zou vreemd staan te kijken als elke hardcore track ging over liefde, zonnige stranden, bloemenvelden en lammetjes.

Dat niet alleen.. Wat interesseert het jou nou ene ruk waar het over gaat als je helemaal uit je dak staat te hakkuh :P
goed intervieuw

zekers geweldige cd :D :respect:
tot nu toe de beste cd ooit gekocht
CD 1 nmmr 1 :D evilution :D:D
Uitspraak van verwijderd op maandag 19 mei 2008 om 15:59:
hardcore gaat nergens over

daarom he je ook thunderdome,moh en hellbound in je archief staan...
Uitspraak van verwijderd op maandag 19 mei 2008 om 15:59:
hardcore gaat nergens over

Waarom lees je dan in vredesnaam dit interview?
laatste aanpassing
 
Dat gevoel snap je of dat snap je niet...JUIST_JA;):D
geweldige dj en producer.
naar mijn mening de beste!
 
Uitspraak van RebelWithoutACause op dinsdag 22 september 2009 om 12:18:
Ben je niet Goed??

Klopt wel hoor, De lyrics zijn toch van ondergeschikt belang in een HC nummer
Muziek van Johhny Cash en Bob Dylan dat gaat ergens over!