Partyflock

Michael Mendoza: Evolution is house

Michael Mendoza: Evolution is house

gepubliceerd op
Michael Mendoza is sterker dan ooit. Dat laat hij duidelijk zien met zijn eigen feest Evolution, dat op 31 oktober met een speciale Halloweeneditie plaatsvindt in de AIR. Wij spraken de 27-jarige dj over zijn feest, freaky kantjes en toekomstplannen.

Dit is alweer de vierde editie van Evolution. Hoe gaat het?
Heel goed! We worden steeds groter, mensen beginnen zich echt verbonden te voelen met het concept. Evolution is een feest waarbij ik nooit twee keer op een avond dezelfde track wil horen en waarbij ik nooit een nummer wil horen dat gedraaid wordt op het verkeerde moment. Het draait om sexy, toegankelijke en vrouwvriendelijke house. Een track moet komen op het moment dat het publiek het verdient.

Voel je je een beetje de dirigent van de avond?
Zo zou ik het niet zeggen, want ik heb een dusdanige band met de dj's die komen draaien dat het dirigeren niet nodig is. Iedereen kent zijn plek. De andere dj's uit de line-up zijn stuk voor stuk toppers in hun genre en dat maakt me trots. Ik kan me voorstellen dat mensen bijvoorbeeld niet begrijpen dat ik een Dyna boek, die groot is in de eclectische scène terwijl Evolution draait om house. Maar je gaat een hele andere Dyna dan normaal zien. Hij weet wat ik wil en is zo goed dat hij ook binnen dit concept kan draaien.



Waarin verschilt Evolution van andere housefeesten?
Mensen doen tegenwoordig alsof een feest organiseren een soort Russian roulette is: ze boeken één grote naam, hopen daarmee te scoren en ontlenen hun succes dan aan die ene keer dat de club vol stond. Met Evolution wil ik dat niet, het draait om het concept. Je kunt duizenden mensen op je feest hebben, die het vervolgens een rotfeest vinden. Ik heb liever iets minder mensen op mijn feest die met een trots gevoel naar huis gaan en de volgende keer weer graag willen komen omdat ze verrast zijn door de avond. Alleen op die manier groeit een concept, alhoewel ik natuurlijk ook superblij ben met een volle bak! Maar het ergste commentaar dat ik kan krijgen is dat een avond Evolution er één zou zijn als alle andere.

Het draait deze editie helemaal om Halloween. Heb je al een outfit?
Ik twijfel, want het is voor de hand liggend om me te verkleden zoals ik op de flyer sta. Ik ga in ieder geval wel mijn best doen om in het thema te blijven, maar ik begrijp ook dat mensen op de avond zelf misschien willen komen en dan moeite hebben omdat het om een thema gaat. Voor hun hebben we daarom ook maskers aan de deur.

Waarom maskers en geen compleet verkleedthema?
De tickets zijn ietsje duurder dan normaal omdat we de AIR volledig gaan aankleden en omdat 10% van de ticketopbrengst naar War Child gaat. Ik vind het belangrijk om mijn steentje bij te dragen, helemaal met het huidige vluchtelingenprobleem. Maar we willen mensen ook niet afstoten. Het thema moet mensen er niet van weerhouden om te komen. De maskers zorgen toch nog voor die extra spanning en mysterie die bij Halloween hoort, maar het blijft toegankelijk.

When the night falls, the freaks come out is de slogan van deze Evolution. Wat is jouw freaky side?
De vampire lifestyle die je hebt als dj. Weinig slapen, het rock & roll gedeelte en het idee dat niemand macht over elkaar heeft. Het kan allemaal zo gek en raar als je wilt. Ik heb als dj alles wel zo'n beetje meegemaakt en kijk nergens gek van op. Dan mag je jezelf wel een beetje een freak noemen.

Als je in de toekomst droomt, wie zou je dan nog naast je willen hebben staan op een volgende Evolution?
Het kon deze keer niet, maar ik ga er mijn levenswerk van maken dat Benny Rodrigues een keer komt draaien. Internationaal gezien zou het vet zijn als ik een Tchami kon krijgen, of een Erick Morillo, al is die voor de meeste mensen nu een onverstaanbaar begrip. Mijn ultieme droom op de langer termijn? Calvin Harris of Martin Garrix.



Je noemt een Erick Morillo. Vind je het belangrijk om de jongere generatie kennis te laten maken met de house waar jij zoveel van geleerd hebt?
Heel belangrijk. Mensen accepteren steeds meer wat ze voorgeschoteld krijgen en gaan veel minder op zoek naar wat ze zelf leuk vinden. Ze worden bijna gedwongen om schapen te zijn, terwijl het eigenlijk wolven zijn. Er is zoveel goede muziek, zoveel meer dan die Beatport Top 100. Als je die honderd platen vergelijkt met alle duizenden platen die per minuut worden gemaakt, zitten er echt veel betere dingen tussen. Ik hoop dat hetgeen waar ik met Evolution voor sta op een dag dusdanig geaccepteerd wordt dat ik mijn eigen stroming kan vertegenwoordigen.

Vind je het dan ook belangrijk om nieuw talent te gebruiken voor je feestje?
Ik werk voor de aankleding deze keer met een externe partij met jonge creatievelingen en het is ook de bedoeling dat nieuw dj-talent voor de volgende edities een plek krijgt op het feest. Ik wil jeugdige mensen bij het concept betrekken. Mensen moeten zoiets hebben van: 'dit is mijn feest.' En ik wil ook laten zien dat als je dat platform hebt, dat je er dan ook echt moet staan. Op dit moment zijn velen alleen maar bezig om dat platform te krijgen, maar als ze het eenmaal hebben weten ze niet wat ze er mee moeten. Het leven van een dj wordt verkocht via allerlei leuke films en televisieprogramma's, maar als je een echt succesvolle dj bent moet je 90% van je leven leiden zoals niemand dat wilt, om uiteindelijk dat leven te krijgen waar iedereen van droomt. Niemand laat zien dat het ook onzeker kan zijn, uitzichtloos. Daar wordt te weinig naar verwezen.

En wat is het doel met Evolution?
Ik zou het fantastisch vinden om uiteindelijk op een niveau Dirty Dutch te kunnen opereren. De Heineken Music Hall is bijvoorbeeld echt een droom, die realistisch is als we door blijven groeien zoals we nu doen. Er zijn as we speak ook plannen om groter te gaan, maar daar kan ik verder nog niets over zeggen.