Partyflock

Raymundo: tien jaar Escape

Raymundo: tien jaar Escape

door Frank Böhm, gepubliceerd op
Raymundo: tien jaar Escape (afbeelding)
FeestBrainwash
LocatieEscape Club Site
ArtiestRaymundo Site
StadAmsterdam
In de uitgaanswereld en in het bijzonder de dance is tien jaar een eeuwigheid. Raymundo houdt het al een decennium vol in dit wereldje. Als resident dj in de Escape en ook als programmeur van de inhouse concepten Brainwash en Houserules. Hij heeft vast iets te vertellen.....

Hoe ben je ooit terecht gekomen bij Escape als programmeur en DJ?
In 2001 ging ik draaien bij De Kroon op het Rembrandtplein in Amsterdam. Nadat ik vijf jaar een DJ residentie in Zandvoort had kwam de Kroon op mijn pad via een vriend. Ik had daar na twee weekenden draaien een erg leuk gesprek met één van de twee eigenaren van Escape en tevens De Kroon: Ton Poppes. Dit was het begin van de vruchtbare samenwerking die nog steeds duurt. In vier jaar tijd was Escape erg goed gaan lopen met druk bezochte 'clubavonden' op de vrijdag en zaterdag. Eind 2004 werd bekend dat Chemistry er mee ging stoppen op de zaterdagavond in Escape. Er werd toen met ID&T om de tafel gezeten om de zaterdag te gaan doen, wat uiteindelijk niet doorging. Toen werd mij gevraagd of ik de zaterdag wilde gaan draaien en daarnaast ook de DJ boekingen op me wilde nemen. Zo geschiedde het en gaat het na tien jaar nog steeds fantastisch. Inmiddels hebben de zoons het stokje overgenomen en is er weer een nieuw hoofdstuk toegevoegd.

Wat zijn volgens jou de belangrijkste verschillen als DJ tien jaar geleden en nu?
De scene is erg veranderd. Tien jaar geleden werden er DJ's geboekt op hun draaikwaliteiten alhoewel voorzichtig aan ook de producers steeds meer gingen draaien omdat dit van hen verwacht werd. De industrie begon zich steeds meer te professionaliseren maar er was nog wel een bepaalde ontspannenheid en vriendelijkheid. Ik draai zelf sinds 1991 en heb de dance-industrie in de gehele breedte stormachtig zien ontwikkelen. Tien jaar geleden was het nog merendeel vinyl waarmee gedraaid werd, in mijn optiek het 'echte' draaien, geen sync knoppen en andere tools die het technisch draaien tegenwoordig tot een peulenschilletje maken. Veel van de grote, nieuwe namen draaien nog maar maximaal anderhalf uur per optreden en op dit moment produceren er zoveel kids en is iedereen DJ. Gelukkig is er één ding (nog) niet vervangbaar en dat is de platenkeuze van de DJ.

En wat zijn volgens jou de verschillen als programmeur tien jaar geleden en nu?
Wat betreft het programmeren van DJ's was het tien jaar geleden ook makkelijker en relaxter dan nu. Tegenwoordig zijn de top DJ's voor een club bijna niet meer te boeken behalve met ADE. Het zijn supersterren geworden met fees en riders waarvan je tien jaar geleden niet had durven dromen. Dat is een heftige de ontwikkeling van de dance industrie wat volgens mij zich niet meer eindeloos kan blijven ontwikkelen. De laatste acht jaar is het meer en meer een kwestie van topmanagement, PR en politiek wat het maakt of het een DJ (lees: producer) tot een succes maakt. Het is dan af en toe frustrerend dat je discussies moet aangaan over de grote van een logo op een flyer en het merk wodka wat in de DJ booth staat. Het lijkt bijna niet meer om de muziek te gaan heden ten dage.

Hoe is het om al tien jaar resident te zijn bij Escape, een unicum in de vluchtige dance wereld?
De tien jaar bij Escape zijn omgevlogen en ik ben nog steeds vol gefocust op het bewaken van de muzikale huisstijl van de zaterdagavond als DJ. Escape is uniek in zijn soort in Nederland en misschien ook wel in Europa. Daarom is het denk ik best wel een unicum om zo lang al verbonden te zijn aan deze club. Het heeft wel een stigmatiserend effect op mijn DJ naam gehad: Raymundo=Escape en ben daardoor een soort outcast in de scene. De club is natuurlijk erg populair onder toeristen om Escape te bezoeken wat de lokale uitgaanders weer vaak negatief vinden. Maar goed als heel Nederland weer en masse naar Ibiza gaat om los te gaan in Pacha zijn het ook toeristen haha. Escape is natuurlijk ook niet zo hip als een Trouw of Paradiso maar is wel al bijna dertig jaar (!) vernieuwend met licht, geluid en entertainment. Wat betreft de muziek op zaterdag kan ik heel erg breed draaien. Van techhouse tot bigroom. Het is op de zaterdag gelukkig niet alleen maar EDM, je kan nog heel 'ouderwetsch' een avond opbouwen en dat is tegenwoordig ook uniek. En een bepaalde herkenbaarheid is belangrijk. Maar er is niks mooiers dan om elke zaterdag voor 1500 man de tent af te breken, daarom ben ik 24 jaar geleden gaan draaien. En dat zal nooit veranderen.



Wat was je hoogtepunt tot nu toe?
Ik heb niet één specifiek hoogtepunt met betrekking tot Escape, het zijn er veel! Natuurlijk zijn de avonden op welke ik met Fedde le Grand, Nicky Romero en Hardwell heb gedraaid leuke memoires. Mijn twintigjarig DJ-jubileum was een waanzinnige avond en zo ook de avond met Bob Sinclar tijdens het twintigjarig bestaan van Escape. Maar ik vind het net zo bijzonder dat ik afgelopen ADE een borreltje sta te drinken met Rene ter Horst alias DJ Zki van Chocolate Puma in Escape. Hij heeft mij ooit als klein puberaal ventje geïnfecteerd met het house-virus en dan sta je daar 25 jarig later met elkaar over te ouwehoeren, erg bijzonder!

Wat zijn je plannen voor de komende tien jaar?
Mijn plannen voor de komende tien jaar? Dat is een flinke periode, maar ik wil zeker de nieuwe generatie gaan begeleiden op het gebied van draaien en spotten van talent. Ik kan veel bieden als DJ met zoveel draaiuren in zijn logboek en het fantastische podium wat Escape biedt. Dance zit in mijn DNA dus ik zal hoe dan ook er de komende tien jaar nog nauw mee verbonden zijn.

Welk talent inspireert je op dit moment?
Ik vind een paar jonge producers erg hard aan de weg timmeren: Lucas & Steve, Bougenvilla & Tom Ven. Ook Flume is wel echt heel dik!

En je droom voor Escape?
Daft Punk in Escape is wel mijn ultieme droom maar helaas zal dat nooit gebeuren.