Partyflock

Sub Sonik: het belangrijkste is dat je achter je eigen project staat

Sub Sonik: het belangrijkste is dat je achter je eigen project staat

gepubliceerd op
Sub Sonik, Ilmar Hansen, maakt voor Madhouze Underground het anthem. Wij spraken kort met deze nieuweling over zijn favoriete tracks, hoe hij produceert en wat we kunnen verwachten van hem!

Wie of wat is de inspiratiebron van je tracks tijdens het produceren?
Dat verschilt iedere keer. Soms heb je een goede vocal waarbij je de track er omheen bouwt, soms is het een screetch riff die zich vervolgens uitbouwt tot een track. Ik ben van mening dat een goede track 'zichzelf bouwt', hoe vreemd dit misschien ook klinkt. Vaak weet ik al hoe het eindresultaat gaat klinken als ik halverwege in het project zit. Ik probeer over het algemeen van te voren vaak het thema te bedenken van de track. Dat brengt ook veel inspiratie met zich mee.

Madhouze Events heeft je benaderd om een anthem te maken die gebruikt gaat worden voor 'Madhouze Underground'. Wat vind je ervan dat je hiervoor benaderd bent?
Ik vind het een hele eer om het eerste anthem te mogen maken voor Madhouze Events!

Je doet het erg goed op het moment en hebt al op een aantal grote feesten als Loudness en Penoze gedraaid. Hoe is je dit gelukt? Wat is de geheime formule voor producers/dj's?
Lastig om hier een specifiek antwoord op te geven. Het allerbelangrijkste is dat je iets doet wat je leuk vind en je achter je project staat.

Je hebt al aardig wat optredens op je naam staan ondanks dat je pas relatief kort bezig bent. Wat is tot nu toe je hoogte punt in je carrière als DJ?
Mijn hoogtepunt tot nu toe is Loudness. De sfeer die daar op het feest aanwezig was, was echt top!Zo'n dedicated publiek op een groot feest als Loudness, moet je gewoon een keer mee maken.

Er gebeurt op het moment erg veel binnen de hardstyle scene. Er ontstaan nieuwe sub genres waaronder "raw" erg populair is op het moment. Wat is jou visie op de hardstyle scene, hoe ziet die er over een paar jaar uit?
Ik denk dat de 'grens' tussen de zogenaamde 'Raw' en 'Mainstream' alleen maar groter wordt. Je ziet dat steeds meer producers harder gaan in de Raw. In de mainstream zie je bijvoorbeeld dat artiesten nu steeds vaker op een lager BPM (tempo) tracks gaan creëren. Waar ik zelf echt benieuwd naar ben, is hoe de muziek over 50 jaar klinkt en hoe we dan terug luisteren/ kijken naar deze periode.

Als je één track zou moeten kiezen, welke is dan voor jou echt de aller dikste track op het moment?
Altijd lastig om maar één track te mogen kiezen. Er zijn zoveel goede tracks op het moment. Als ik dan toch moet kiezen, ga ik voor: Adaro – My soul to take.

Met het oog op de toekomst en Sub Sonik. Als je mag kiezen om met een andere DJ of DJ's een track te produceren. Wie zou dit dan zijn?
Als ik zou mogen kiezen zou dit DJ Adaro zijn.DJ Adaro is mijn grootste voorbeeld. Zijn tracks en energie on stage zijn ongekend.

Als je één evenement zou mogen kiezen waar je ooit een keer zou willen draaien. Wat is dan je ultieme droom?
Qlimax! voor elke DJ is Qlimax in mijn ogen het hoogst haalbare. Het is hét event waar ik ooit eens zou willen staan!

Wat kunnen we in de toekomst allemaal gaan verwachten van Sub Sonik?
Binnenkort gaan er een heleboel dingen gebeuren die ik helaas nog niet kan verklappen. Als je als eerste alles wil weten zou ik mijn Facebook pagina komende weken goed in de gaten houden!

Tot slot, 14 maart is het dan eindelijk tijd voor Madhouze Underground. Heb je er al een beetje zin in om daar de hele tent plat te draaien en uiteraard jouw anthem te laten horen?
Ik heb er echt super veel zin in! Ik kan niet wachten om het anthem te laten horen tijdens 'Madhouze Underground' en ben erg benieuwd hoe mijn anthem door het publiek ontvangen wordt!

Sub Sonik media: facebookpage twitter soundcloud youtube instagram

1 opmerking

Met name met zijn visie op hoe tracks ontstaan slaat hij m.i. de spijker op z'n kop. Muziek is meestal geen resultaat van vage dingen als 'inspiratie' of 'de juiste vibe vinden' maar van plannen en logisch nadenken. Zo'n rationele benadering zie je niet heel vaak in interviews, vaak ontaardt zo'n vraag in een weinig steekhoudend stukkie zweverigheid. Verhelderend dit (y)

Enige wat ik vreemd vind, is dat het gat tussen de gewone hardstyle en de raw hardstyle groter wordt. Dat lijkt toch écht andersom te zijn. Mainstream labels zoals Dutch Master Works brengen al enige tijd raw-achtige platen uit, en raw hardstyle-producers zoals Blackburn enzo komen met platen die wel rauw en duister zijn, maar toch uplifting.
laatste aanpassing