Partyflock

Furyan: artiest met hart voor hardcore

Furyan: artiest met hart voor hardcore

door , gepubliceerd op
Furyan: artiest met hart voor hardcore (afbeelding)
ArtiestFuryan Site
#intro

Wie? Furyan. Oh. Ja, jeweet. Ja, da's die van Neophyte Records toch? Jup, met een aantal hits op zijn naam inmiddels, timmert hij flink aan de weg, als mede-producer op de #Thisishardcore verzamelaar. Ook ken je hem van de hits Dangerous, Inevitable, The Music, When Worlds Collide, en eh... ja, je moet deze nuchtere, Rotterdamse gast gewoon volgen. Omdat 'ie toffe shit maakt en draait - en omdat ik het zeg, dus.


Vertel even kort over jezelf. Wie ben je, wat zijn je hobby's, hoe lang ben je al DJ, hoe is het begonnen, kun je Donald Duck nadoen, etc.
Yo! (Pinkman voice) Mijn naam is Charley, hardcore since 99, m'n hobby's zijn dakpannen tellen, glas blazen, exorcisme-rituelen uitvoeren en op zondag geef ik om 7.30 zwemles aan 55+'ers. Tussen al dat geweld door zit ik zo nu en dan opgesloten in een hok wat ze een studio noemen. Daar draai ik aan wat knopjes en dan is het zo van 'hey dat klinkt vet'.

Hoelang ben je al DJ man?
Ongeveer 10 jaar. Maar hoe tel je zoiets? Vanaf het moment dat je je 1e plaat draait of vanaf je 1e gig? Mijn eerst plaat draaide ik bij een vriend thuis (1999), m'n eerste gig was in een club in Rockanje waar ik met trillende handen de naald niet eens goed in het begin van de plaat kon leggen. Bij mij in de buurt had je een jeugdhonk (Bassline) waar ik na school en werk, weer of geen weer heenging om te leren mixen. Daarna ben ik resident geweest in Hollywood (Basement), en later in Outland (nu club Eclipse) als Charly S.

Waverider, Digital Punk, MC Jeff, jij.. Hoe tof is het dat het complete Bassline-clubje doorgebroken is?
Andy en Jeff zijn van de Bassline-periode, Digital Punk ken ik uit de Hollywood periode. Het is inderdaad tof dat we allemaal ons ding zijn blijven doen en daar redelijk succesvol in zijn geworden. Ik geloof in de Law of Attraction: als je iets echt wilt, stel 't je voor, ga er voor, dan lukt het.

Je hebt net een nieuwe track af met Neophyte, hoe was de samenwerking met hem?
Jeroen stuurde me een berichtje zo van 'Hey, voor Mainiak Part2 wil ik een track met jou maken', dan schiet er eerst een steek door je heen van opwinding, en daarna ga je direct opzoek naar samples, dingen verzinnen etc. De dagen dat je dan met Neophyte in de studio zit te collabben is best surrealistisch, echt een hele toffe en vooral leerzame ervaring. Als kleine jongen luisterde ik al naar hardcore, om dan te bedenken dat je jaren later met ťťn van je helden in de studio zit om een track te maken...ik had het niet durven dromen.

[dump left id=8588]Mid-Town is onlangs ter ziele gegaan. Hoe heb jij dit ervaren?
Best klote, maar het was onvermijdelijk. De tijd dat ik er werkte (2004-2006) merkte je al dat er minder vraag naar vinyl & cd was, en Midtown zich meer op de kleding ging richten. En dan sta je daar bomberjacks en Cavello sokken te verkopen haha, dit was uiteindelijk ook de reden dat ik daar gestopt ben met werken. Maar laten we eerlijk zijn, waarom 10 euro uitgeven als je je favoriete track ook voor 2 euro aan kan schaffen? Tuurlijk heeft vinyl een bepaalde charme, maar nu alles digitaal gaat (usb/ssd), het geluid is gewoon zuiverder en harder, je kan meer trucjes doen tijdens een dj-set en je kan zelf losgaan in de booth zonder je zorgen te maken dat de naald van de plaat vliegt.

Wat vind jij nou van refixes, vips, mashups, bootlegs enzo?
Prima, in het verleden heb ik ooit zelf wat mashups in elkaar gezet (oa. Charly S Minimix, niet te verwarren met The Viper prednison mashup), en die werken prima. Ook heb ik afgelopen zomer met The Viper een bootleg gemaakt van Dune - Are you ready to fly. Wat ik wel snap waar sommige mensen zich aan storen is dat ze een set horen waar meer dan de helft uit mashups/refixes bestaat.

Kun je vertellen hoe je eigenlijk bij de Neophyte Records crew gekomen bent?
Ik had m'n demo's laten horen aan Dennis (Panic), die ik ken van zijn periode bij Midtown, de goeie oude tijd toen elke dj vrijdagavond nog klaar stond om de nieuwste vinyls te scoren... die tijd mis ik wel. Dit was dus een kort lijntje.

[Wat is het meest bijzondere / rare dat je hebt meegemaakt tijdens een boeking?
Dat was afgelopen jaar tijdens de Neophyte Records Trasher Tour in Moskou. But, 'What happens in Moscow, stays in Moscow'

Wat was je eerste hardcoreplaat / track eigenlijk?
Dat is Furyan - Inevitable. Het was de bedoeling om een remix te maken van 'Sloop die speakers' (Thunderdome anthem) voor de wedstrijd van Neophyte en Drokz destijds, maar ze hadden 'm denk ik ůf niet geluisterd, ůf ze vonden 'm gewoon kut, ik weet het niet. Na de basissamples verwisseld te hebben werd 'ie gereleased en hij knalt best aardig... toch?

In 'The Chronicles of Riddick' worden de Furyans omschreven als 'tegendraads tot het bittere eind.' Gaat dat voor jou ook op?
Ja en nee, want om 'altijd' tegendraads te gaan doen, dat werkt niet...

Herkennen mensen je nou het meest als Charly S of als Furyan?
Op feesten word ik nog niet vaak herkend eigenlijk!:o Logisch wat ik ben niet zo bekend als bijvoorbeeld een Evil Activities. Echter, tijdens de Trasher Tour in Moskou werd ik wel door velen herkend, iets wat ik niet had verwacht! Het publiek kende al mijn tracks en gingen vol gas toen ik ze draaide! Daar doe je het toch voor, dedication vanuit het publiek.

Welk nummer van jezelf kan je niet meer horen? En met welke track heb je een speciale band?
Eigenlijk kan ik alle tracks van mezelf nog wel aanhoren. Met 'Conflict #TiH' heb ik wel een speciale band; met deze track had ik een idee, en dat heb ik precies zo uitgewerkt, daar ben ik wel trots op.

Maak je muziek met hardware of software? Of allebei?
Beide. Nu ik meer in de buurt zit bij de big boys heb ik gehoord dat geluiden uit hardware (noem een jp8080 of een moog) gewoon dikker klinken. Natuurlijk zijn er VST's die er in de buurt komen, maar het echte geweld komt uit de hardware, natuurlijk moet je wel weten hoe het allemaal werkt, want het zijn geen toverdozen. Dus in de toekomst gaat er zeker meer hardware komen.

Heb je nog tips voor de huis-, tuin- en keukenproducers onder ons?
Doe wat jij tof vindt, laat je niet gek maken door zogenaamd wijze figuren die alles denken te weten. Wees kritisch tegen jezelf en neem de tijd. Doe research, kijk voor tips en tricks op youtube. Zo nu en dan krijg ik weleens demo opgestuurd, ik ben de beroerdste niet om ernaar te luisteren, ook niet als het gaat om tips geven. Maar ik heb gemerkt dat mensen me vaak heel snel weer een nieuwe versie sturen van hun track, en niets met de tips doen, dat is zonde.

Ga je nog een remix maken voor iemand binnenkort?
Yep... ;-)


#ambities

Komt er een Furyan-album misschien?
Daar ben ik momenteel niet mee bezig, maar in de toekomst gaat die er zeker komen.

Met welke artiest wil je nog eens een samenwerking doen?
Met iedereen van Neophyte Records. Met Neophyte, The Viper en Panic (Doing it all #TiH) heb ik al samengewerkt.

Beschrijf een gemiddelde dag van jou, wat doe je allemaal?
Ik zit ongeveer 8 uur per dag in de studio, daarna naar huis om te eten, even sporten, dan chillen.

Welke ambities heb je op lange termijn?
Lekker m'n ding blijven doen en vol gas gaan met #ThisisHardcore, muziek maken, draaien op leuke feesten.

Merk je een stijging van inkomsten nu muziek gemakkelijk betaald gedownload kan worden?
Vrij weinig, ik denk dat de meesten nog steeds gratis downloaden via de bekende wegen. Denk ook dat bijna elke artiest zich er ooit schuldig aan heeft gemaakt, niet mauwen dus.

Er is nog helemaal geen Furyan-merchandise, komt dat nog?
Wie weet, toevallig wordt m'n logo binnenkort ontworpen door Kult-media, dus wie weet word ie wel zo vet dat 'ie op een string of beha komt.

#whatmakesyoutick

[dump right id=8589]Ben je fulltime artiest of heb je nog een baan ernaast?
Fulltime studio, en 's avonds zo nu en dan internet-reclame-dingetjes-online-zetten.

Wat is je grootste angst?
Die enorme spin die in m'n meterkast zit, ik heb een maand geleden het mannetje vermoord met de stofzuiger, dus het is afwachten op de widow's revenge. Of m'n Genelecs opblazen, dan word ik echt gek. Dat gebeurde pas bijna toen ik een filter bypasste.

Welke film heb je het laatst gekeken?
The Dark Knight Rises (voor de derde keer)

Welk boek heb je het laatst gelezen?
Een boek met geluid als je 'm openklapt.

Wat is je favoriete restaurant? Waarom?
Ik ga bijna niet uit eten. Maar de keren bij KFC blijven me altijd bij.

Met welke ontwikkeling ben je blij binnen de hardcorescene?
'#ThisisHardcore', op het moment ben ik meer into de langzamere variant, zeg maar tussen de 155 en 170bpm. ThisisHardcore is daar een goed voorbeeld van, daar staan best wat voor hardcore begrippen langzamere tracks op, love it. En ik denk dat de scene dit ook nodig heeft.

Heeft produceren de manier waarop je films kijkt en muziek luistert beÔnvloed?
Als ik een film kijk heb ik altijd m'n telefoon klaarliggen om de tijd te noteren als er een toffe sample voorbij komt, het begint bijna een tik te worden haha.:D Qua muziek, ik luisteren van alles, maar de laatste tijd veel breakbeat/D&B.

Een kwestie van kiezen:
- 160 of 190 bpm?
160
- Jodelende mainstream of kraakpiep-industriegeluid?
Mainstream
- Doen wat je leuk vindt of produceren voor de boterham?
Doen wat je leuk vindt.
- Als 'ie t goed doet, vaker een kick gebruiken of elke keer 'n nieuwe?
Vaker gebruiken.
- Een middagje klooien met drie geluidjes of doelgericht in de studio gaan zitten van 9 tot 5?
Doelgericht klooien.
- Charly S of Furyan?
Furyan.

33 opmerkingen

Bang voor spinnen. Het moet niet gekker worden ;) Voor de rest leuk interview!
Hollywood (Basement)

Altijd Zombie draaien dezeng mannetje, iedereen stampen en zo, beetje MOH roepen etc.≠
Dj X-Fade :bier:
Werkzaam bij Roefke Maniaxx
Artiest X-Fade
Charly :respect: zie hem nog draaien in de Basement ja haha
laatste aanpassing
Uitspraak van Jan des Boevie op vrijdag 4 januari 2013 om 13:20:
Merk je een stijging van inkomsten nu muziek gemakkelijk betaald gedownload kan worden?
Vrij weinig, ik denk dat de meesten nog steeds gratis downloaden via de bekende wegen.≠ Denk ook dat bijna elke artiest zich er ooit schuldig aan heeft gemaakt, niet mauwen dus.≠

Geniaal mannetje
Uitspraak van Jan des Boevie op vrijdag 4 januari 2013 om 13:20:
Hollywood (Basement)

Altijd Zombie draaien dezeng mannetje, iedereen stampen en zo, beetje MOH roepen etc.≠

Goeie ouwe tijd carltjeng :P
Dj Dylan
Artiest Dylan
Ben trots op m'n mattie
leuk interview

- Als 'ie t goed doet, vaker een kick gebruiken of elke keer 'n nieuwe?
Vaker gebruiken.

alleen dit vind ik een beetje jammer :( een kick bouwen is juist het vetste wat er is :)

maargoed ieder zn mening verder (Y)
Simplistica
Werkzaam bij Partyflock
Laatst horen draaien in Eclipse.≠ Vette set.≠ Zeker 'one to watch'.≠
ExxonHC
Artiest Exxon
leuk intervieuw! een ding kan ik me hand niet op leggen.≠ hardstyle word sneller en hardcore word langzamer terwijl de liefhebbers dat niet willen?
Een kwestie van kiezen:
- 160 of 190 bpm?
160
- Jodelende mainstream of kraakpiep-industriegeluid?
Mainstream

Hardstyle dus, geen hardcore.
Uitspraak van ExxonHC op vrijdag 4 januari 2013 om 15:20:
hardcore word langzamer terwijl de liefhebbers dat niet willen?

Ik als hardcoreliefhebber wil juist dat het langzamer wordt.

Charley (y)
laatste aanpassing
Uitspraak van Revolting Against op vrijdag 4 januari 2013 om 17:11:
Ik als hardcoreliefhebber wil juist dat het langzamer wordt.≠

(y) minder snel wil niet zeggen minder hardcore, een tip luister even wat(oudere) tracks van de man uit m'n afbeelding.

Uitspraak van TimMer1981 :woop: op vrijdag 4 januari 2013 om 17:06:
Hardstyle dus, geen hardcore.≠

Hoop dat je aan het trollen bent? Als kerel van 31 zou je toch de beginperiode van de hedendaagse hardcore moeten meegemaakt hebben, toen bijna alles 150-160 bpm was, toen er nog echte kicks gebruikt werden die veel meer hardcore klinken dan die 180 bpm shit van tegenwoordig, en ja toen zaten er ook melodieŽn in de tracks..

Verder leuk interview.
Uitspraak van Reptoid op vrijdag 4 januari 2013 om 18:58:
(y) minder snel wil niet zeggen minder hardcore, een tip luister even wat(oudere) tracks van de man uit m'n afbeelding.

Klopt, maar mainstream hardcore is carnavalsmuziek; is het al sinds eind jaren '90. Combineer carnavalsmuziek met 160BPM en je zit op hardstyle. :)

Geen melodie + 160 BPM = hardcore.
Geen melodie + 190 BPM = hardcore.
Melodie + 190BPM = nieuwe artcore zou je kunnen zeggen.
Melodie + 160BPM = hardstyle.

Mainstream hardcore vandaag de dag is gewoon huppelnichtenmuziek. Niets hardcore aan. Hardcore is rauw, duister, hard en nietsonziend; zeker niet die hiephiephoerazooi die nu op grote feesten gedraaid wordt dus, waarin de tracks voornamelijk uit breaks bestaan omdat de handtasjes het niet kunnen bijhouden. In de jaren '90 werd er op 180BPM en hoger nachtenlang doorgesnoeid op Hellraiser en aanverwanten, praktisch zonder breaks. DAT is hardcore.

Uitspraak van Reptoid op vrijdag 4 januari 2013 om 18:58:
Hoop dat je aan het trollen bent? Als kerel van 31 zou je toch de beginperiode van de hedendaagse hardcore moeten meegemaakt hebben, toen bijna alles 150-160 bpm was, toen er nog echte kicks gebruikt werden die veel meer hardcore klinken dan die 180 bpm shit van tegenwoordig, en ja toen zaten er ook melodieŽn in de tracks..≠

Nee: bloedserieus. Zie bovenstaand argument.

En er is nogal een verschil tussen die suikerzoete melodietjes van tegenwoordig die niet zouden misstaan in de gemiddelde TiŽsto-track en de rauwe melodielijnen die vroeger in Ruffneck, Cenobyte en KNOR gebruikt werden. Genosha Recordings, Noisj.nl en Obs.cur hebben vandaag de dag ook melodielijnen in haar tracks, maar dat is ook alles behalve carnavalsmuziek.
laatste aanpassing
Uitspraak van TimMer1981 :woop: op vrijdag 4 januari 2013 om 19:06:
In de jaren '90 werd er op 180BPM en hoger nachtenlang doorgesnoeid op Hellraiser en aanverwanten, praktisch zonder breaks.≠ DAT is hardcore.≠

Geef het op. Dat is bijna een kwarteeuw geleden.
laatste aanpassing
Nice going Charley! :respect: keep up the good work!
The Music, lekkere track(Y)
Uitspraak van toerist op vrijdag 4 januari 2013 om 19:45:
Geef het op.≠ Dat is bijna een kwarteeuw geleden.≠

Nee hoor: gebeurt nog zat, alleen niet op commerciŽle feesten. :)

Uitspraak van Davignion op vrijdag 4 januari 2013 om 21:41:
Hahaha sure

Hahaha, sure indeed. Hardcore en draaiorgels gaan niet samen.
laatste aanpassing
goede plaat, precious pain!
Hou ook wel van die trage stijl.≠
Met welke ontwikkeling ben je blij binnen de hardcorescene?
Furyan: '#ThisisHardcore', op het moment ben ik meer into de langzamere variant, zeg maar tussen de 155 en 170bpm. ThisisHardcore is daar een goed voorbeeld van, daar staan best wat voor hardcore begrippen langzamere tracks op, love it. En ik denk dat de scene dit ook nodig heeft.

Ik: Mee eens. Ik ben ook al jaren een liefhebber van de langzamere shit (y) Goed bezig!
Uitspraak van Revolting Against op vrijdag 4 januari 2013 om 17:11:
Ik als hardcoreliefhebber wil juist dat het langzamer wordt.≠

ik niet sta liever op snelle shit los te gaan gewoon tussen de 180 en 190 bpm
Tegenwoordig terug meer interviews, goede zaak(y)
Heerlijk interview weer! _o_
Ik vind die track midden in het interview ( Precious Pain) eigenlijk wel relaxed.≠
Als ik een film kijk heb ik altijd m'n telefoon klaarliggen om de tijd te noteren als er een toffe sample voorbij komt, het begint bijna een tik te worden haha.≠ Qua muziek, ik luisteren van alles

Ha komt me heel bekend voor. Dit is echt een tik. Notitie blok in de buurt en de film/serie kan beginnen.;p

Fraai interview verder. Mooi om te lezen.
laatste aanpassing
Uitspraak van ExxonHC op vrijdag 4 januari 2013 om 15:20:
n ding kan ik me hand niet op leggen.≠ hardstyle word sneller en hardcore word langzamer terwijl de liefhebbers dat niet willen

de hardcoreliefhebber in me wil juist dat het langzamer word :)
- Een middagje klooien met drie geluidjes of doelgericht in de studio gaan zitten van 9 tot 5?
Doelgericht klooien.≠

Geniaal!