Partyflock

Prankster: Muzikale moppentapper met een visie

Prankster: Muzikale moppentapper met een visie

door , gepubliceerd op
Naam: Toine Berbee
Geboortedatum: 17 mei 1988
Artiestennaam: Prankster
Label: Adrenaline Tracks
Grootste hit(s): Just Music, Life Of Crime

Ondanks dat je hard aan de weg timmert zullen een aantal mensen je nog niet kennen, wie is de jongen achter Prankster?
De jongen achter Prankster gaat door het dagelijks leven onder de naam Toine Berbee, geboren en getogen in een klein dorpje vlakbij Den Helder. Doordeweeks ben ik veel bezig met herrie maken en alles wat met hardcore te maken heeft. Ik zit (soms) nog op school en werk af en toe in de supermarkt om uitbreidingen van mijn studio (en bier) te kunnen financieren.

Hoe ben je met hardcore in aanraking gekomen?
Als klein knulletje had ik al interesse in die rare mensen in trainingspakken en Air Max aan, die naar die harde muziek luisterden bij ons in de buurt. Voor mijn 8e verjaardag had ik toen een cd gekregen van mijn peettante (Hollands Hakkuh 2). Deze heb ik toen aan al mijn vriendjes laten horen om ze te overtuigen hoe vet dat wel niet was. Na een tijdje is mijn interesse meer naar Rock gegaan en heb ik jarenlang dingen als Limp Bizkit, Linkin Park, Papa Roach etc. geluisterd. Echter had ik altijd een gevoel dat het harder kon, én vetter. Zo ben ik opnieuw gaan zoeken en kwam ik via toenmalige vrienden op school in contact met de nieuwere hardcore. In deze tijd klopten de meeste titels van de tracks die ik luisterde trouwens voor geen meter, alles kwam namelijk binnen via Kazaa haha. Na een tijdje ben ik me meer gaan verdiepen in de artiesten en de scène achter de muziek en begon ik cd's en vinyl te verzamelen.
In 2005 bezocht ik mijn eerste hardcore feest: Masters of Hardcore in Thialf. Sindsdien luister ik weinig anders meer dan de hardste vormen van EDM.

Voor Toine begon het grote avontuur met het meedoen aan een remixcontest voor de Rotterdam Records 100 plaat. De plaat bevatte hardcoreklassiekers die in een nieuw jasje gegoten zouden worden. Voor de remixdeelnemers lag een harde noot om te kraken; Neophyte - Execute, Toine won de contest.

Hoe heb je het aangepakt om één van de grootste hardcoreklappers te remixen?
Grappig is dat Partyflock hier best een grote rol in gespeeld heeft. Op het forum las ik destijds dat er een remixcontest was van Neophyte – Execute voor de 100e release op Rotterdam Records. Ik produceerde al een tijdje voor mijn lol en hobby, maar vóór mijn remix van Neophyte – Execute had ik nog nooit een nummer afgemaakt. Wel had ik al een tijdje veel contact (ook via Partyflock) met toenmalig Rotterdam Records-producer Outrage, hij heeft me een aantal goede tips gegeven. Verder was er niet echt een plan eigenlijk, ik ben gewoon begonnen. Toen de remix af was, was ik eigenlijk niet eens van plan hem op te sturen. Er deden immers zo veel mensen mee, winnen zou ik toch wel niet. Een vriend van mij heeft me uiteindelijk overgehaald om hem toch maar op de bus te doen, hij vond de remix wel vet klinken namelijk en zo geschiedde. Daar ben ik hem nog dankbaar voor haha!

­[img width=720 height=480]http://photo.partyflock.nl/images/175291/main/609474.jpg[/img]

Na het winnen van de contest kreeg je direct een contract aangeboden door Jeroen Streunding en Dennis Copier (Neophyte en DJ Panic red.). Kun je iets vertellen over hoe zoiets in zijn werk gaat?
Ja dat was bizar! Zoals ik al zei, het was mijn eerste track die ik ooit had afgemaakt. Ik weet nog goed dat ik op school zat, een beetje achter de computers te hangen toen ik gebeld werd door Jeroen en Dennis. Ik wist echt niet wat me overkwam gewoon en was echt sprakeloos. Met trillende handen heb ik naar huis gebeld en daarna alleen mijn beste vrienden (het moest namelijk nog een tijdje geheim blijven). Mijn hele klas stond daarna in de rij om mij te feliciteren met het contract. (oeps) Dit motiveerde mij zo dusdanig, dat ik de maanden hierna hard aan de slag gegaan om meer tracks te maken. Ik had op dat moment alleen maar een paar melodietjes liggen, dus dat heeft een behoorlijk tijdje geduurd.

In de zomer van 2008 verscheen je eerste solo E.P: Life Of Crime. Wat heeft dit voor deuren geopend qua boekingen en bekendheid?
Ja dat was echt prachtig. Als jong broekje je eigen vinyl releasen was echt iets waar ik nooit over had durven dromen. En die hoes, Wauw, daar ben ik nog steeds trots op! Toen ze er bij Mid-Town achter kwamen dat ik ook als DJ actief was hebben ze besloten om me te laten draaien op Rotterdam Records 15 + 1 Jaar. Wat een geweldig feest was dat, ik wist niet wat ik meemaakte, en ik had daar die avond gedraaid! Schijnbaar vonden ze het bij Mid-Town ook niet al te slecht want kort daarna opende ik, samen met Nexes op 15 Years of Nightmare en stond ik vaste prik op de Hardcore To The Bone-feesten. Langzaam aan begonnen er ook andere boekingen binnen te komen en kwam er ook wat herkenning vanuit de scene, de tracks werden opgepikt. In die tijd heb ik veel mensen leren kennen met wie ik nu ook nog geregeld samen werk en goed contact heb.


Je hebt inmiddels een impressive CV opgebouwd qua hardcoregigs (Defqon 1, Nightmare Outdoor, X-Qlusive Noisecontrollers, Project Hardcore) welke staan nog op je verlanglijstje?
Er kan inderdaad heel wat van mijn lijstje afgestreept worden! 2012 was echt een geweldig jaar voor mij qua boekingen en opbouwen van naamsbekendheid. Op mijn verlanglijstje staan voorlopig nog feesten als Decibel, waar ik sinds 2006 al een trouwe campingbezoeker ben tijdens het feest, Masters of Hardcore in de Brabanthallen, ook vaste prik als bezoeker en een leuke boeking in Italië of Spanje sla ik ook niet af. Verder heb ik gehoord dat de Monday Bar-feesten altijd één groot gekkenhuis zijn, dus daar mag je me ook altijd voor wakker bellen! Toch draai ik ook erg graag op de kleinere, intiemere feestjes. Hier heeft de DJ vaak meer interactie met het publiek en dat vind ik belangrijk. Mensen hebben betaald voor een kaartje en jij als DJ staat daar in mijn ogen als entertainer.

We hebben even moeten wachten op je tweede solo plaat maar in oktober vorig jaar verscheen deze op het nieuwe sublabel van Neophyte: Adrenaline Tracks. Waarom duurde het zo lang?
Allereerst was ik op dat moment bezig met een label switch. Mid-Town en ik hadden een verschillende visie op mijn muziek waardoor ik had besloten niet langer op hun labels te releasen. Probleem was toen echter dat ik nog contractueel vast zat bij deze partij. Toen dit contract verliep kon er pas gezocht worden naar een ander label. Gelukkig had ik nog goed contact met Dennis en Jeroen (die inmiddels ook onafhankelijk van Mid-Town waren geworden) dus dat was snel rond. Hierna zijn we een proces in gegaan om mijn tracks nog wat op te fleuren voor de uiteindelijke release. Tegenwoordig staat of valt een track met de mixage. Hier miste ik nog de nodige kennis, dus daar hebben we toen samen aan gewerkt.


We vinden ook een nieuwe jongen op de plaat, namelijk: Synthax. Wie is dit?
Roy (Synthax) is een nieuw talent die ik al een tijdje persoonlijk ken. Zijn vriendin kende ik van vroeger en zij stelde hem aan mij voor op een feestje. We zijn toen aan de praat geraakt en spraken af om een keer samen in de studio te gaan zitten. Zo gezegd zo gedaan. Na wat meetings heb ik hem gevraagd of hij wilde meeschrijven aan de remix van het Nightmare Outdoor-anthem van dat jaar; Ophidian – Lost in the Forest (Prankster Remix). Sindsdien doen we veel studiowerk samen. Momenteel zijn we bezig om het papierwerk rond te krijgen voor een nieuwe release met maar liefst 3 samenwerkingen van ons. Daarnaast kan ik alvast verklappen dat Synthax nu ook op Adrenaline Tracks getekend is!


Wat is de toekomstvisie van Adrenaline Tracks en jouw rol in het producerteam?
Adrenaline Tracks is in het leven geroepen om nieuw talent een opstap te geven om door te stromen naar de grootste labels zoals Neophyte Records. Het niveau van produceren en mixage ligt tegenwoordig zo bizar hoog dat dit gewoon nodig is. Artiesten op het Adrenaline Tracks-label krijgen steun van mensen als Neophyte, Evil Activities, Panic en Tha Playah om hun tracks en kennis op gewenst niveau te krijgen om mee te kunnen met de huidige standaard. Mijn rol is vooralsnog gewoon producer, maar zoals ik hiervoor vertelde heb ik ook iemand als Synthax aangetrokken. Deze jongen is enorm muzikaal en getalenteerd maar miste gewoon nog enkele elementen om zijn tracks deze norm te laten halen. Deze kennis heb ik dan weer aan hem overgedragen.

Er wordt de laatste tijd veel gesproken over het op elkaar lijken van tracks, de eigen stijl van producers zou weg zijn etc. Waar haal jij je inspiratie vandaan om jezelf toch te onderscheiden?
Eigenlijk begin ik gewoon aan een track en doe ik wat ik vet vind. Op de nieuwe release gaat bijvoorbeeld ook een track met vrouwelijke zang staan. Niet omdat dat tegenwoordig hip lijkt te zijn, maar ik vind het gewoon vet en op het moment van produceren goed in de track passen. Volgens mij is dat voor alle producers wel zo. Om meteen maar even in te haken op het gezeik over "popcore" etc. Ik kan me echt niet voorstellen dat er producers zijn die weken van 60 a 70 studio-uren maken en dan muziek maken die ze zelf niet vet vinden. Natuurlijk kan je rekening houden met een doelgroep, maar mensen vergeten dat smaken verschillen en kunnen veranderen. Als het niet je smaak is, luister dan naar wat anders.

Ondanks je jonge leeftijd ben je erg voorstander van de 'millenniumsound'. Wat heb je met de oudere, bijna vergeten plaatjes?
De oude, bijna vergeten platen doen mij vaak denken aan de tijden toen hardcore voor mij nog echt gloednieuw en mysterieus was. Het voelt als nostalgie. Ik probeer er ook tijdens ieder optreden wel een paar van deze tracks doorheen te gooien. Ze hebben vaak ook iets lekker lomps in zich. Zo draai ik de originele "Hit 'em" van Tha Playah nog vaak of "Reversed Mode" van Neophyte en The Viper. Heerlijke tracks die helaas vaak niet goed meer in de setjes passen door het verschil in geluidskwaliteit en volume. Persoonlijk vind ik het een taak voor de DJ's om daar gewoon af en toe maling aan te hebben. De muziek an sich is namelijk nog steeds goed! Gelukkig zie je steeds vaker feesten en areas op feesten met de focus op deze muziek verschijnen.

Met de jaarafsluiting sta je in de Ziggo Dome op het feest: Freaqshow. Wat verwacht je er van?
Een enorm gekkenhuis natuurlijk! Dat ik met mijn leeftijd in het nu al legendarische Ziggo Dome de tweede zaal mag afsluiten is voor mij echt een grote eer! Dat had ik een aantal jaren geleden echt niet durven dromen, om op zo'n podium te staan! Daarnaast weet Q-dance er altijd een mooi feestje van te maken, en als ik terugkijk naar de trailershoot gaan ze echt alles uit de kast halen wat betreft show!


Je hebt inmiddels het hele pad van 'zolderkamer naar professionele studio' bewandeld. Heb jij nog tips voor beginnende DJ's en/of producers?
Laat je niet afschrikken door dingen die je leest op forums. Ik ben er ook op begonnen en heb er veel van geleerd, maar na een tijdje is het tijd om los te laten en voor jezelf te gaan denken. Ik lees bijvoorbeeld vaak op Partyflocks produceren-forum "advies" van mensen die maar wat raak lullen, maar wat door beginnende producers voor waarheid wordt aangenomen. Er worden bijvoorbeeld veel onwaarheden over geluidskwaliteit van bepaalde DAW's en mastering neergegooid. Als je tracks van dermate kwaliteit zijn om uitgebracht te worden, wordt de mastering echter door een professional gedaan. Maak je hier als beginnend producer dus vooral nu geen zorgen om. Probeer je echter wel te verdiepen in mixage, dat gaat je echt helpen in de toekomst. Trek je verder niet te veel aan van andermans meningen over de inhoud van je track. Smaken verschillen, niet iedereen gaat jouw muziek of stijl vet vinden. Doe vooral je eigen ding.

Het nieuwe jaar staat bijna voor de deur; wat zijn je goede voornemens en wat kunnen we verwachten in 2013?
Voor 2013 staat er heel wat in de planning omtrent Prankster. Allereerst ga ik mijn studio uitbreiden met wat hardware, waar ik eerst alleen software gebruikte. Ik ben lang voorstander geweest van software-only maar nu ik een paar keer heb mogen pielen met hardware, ben ik toch overtuigt geraakt van de magie. Qua releases zit er zoals eerder gezegd een release met Synthax aan te komen en heb ik ook een aantal solotracks in ontwikkeling. Daarnaast ben ik bezig met een tweedelige samenwerking mét -en een remix vóór een collega op een ander, erg groot label.
Zoals te horen aan mijn uitgebrachte muziek en setjes ben ik altijd erg melodieus ingesteld geweest, dus in 2013 zit er ook een melodieus hardstyle-project aan te komen samen met een nieuw talent. Hiervan zijn al een aantal demo's klaar, maar die hebben nog wat puntjes op de i nodig.

Ik wil via deze weg trouwens al mijn volgers, fans, familie en Flockers alvast een fijne jaarwisseling wensen en een mooi, muzikaal 2013!

Aangezien je naam Grappenmaker betekent kunnen we er natuurlijk niet omheen: heb je als afsluiter nog een goede mop voor de Flockers?
Natuurlijk! Nog een leuk feitje hier over; op de terugweg van een boeking proberen we (ik, mijn chauffeur en aanhang) elkaar altijd wakker te houden met zingen en moppen tappen. Deze vertel ik elke rit wel een keer:

Een verlegen jongeman, zonder enige vrienden, trok op de avond van zijn zestiende verjaardag de stoute schoenen aan en ging, om uit zijn isolement te geraken, maar naar de plaatselijke disco. Na een paar uur alleen aan de bar te hebben gehangen viel zijn oog op een eenzaam meisje, dat in de hoek van de disco stond. Na haar een kwartier bekeken te hebben dacht de jongeman: "Het is nu of nooit," en hij stapte op haar af. "Zullen we dansen?" vroeg de jongen.
"Nou, graag" antwoordde het meisje.
Ze dansten de hele avond en hadden het verschrikkelijk naar hun zin. Voor ze het in de gaten hadden was het sluitingstijd en de jongen vroeg: "Zal ik je even naar huis brengen?"
"Nou, graag," antwoordde het meisje.
"Zal ik je jas ook even halen?"
"Nou, graag," antwoordde het meisje.
Terwijl ze naar huis liepen vroeg de jongen: "Mag ik een arm om je heen slaan?"
"Nou, graag," antwoordde het meisje.
"Zullen we hier even dit steegje in gaan?" vroeg de jongen toen ze langs een donker steegje kwamen.
"Nou, graag," antwoordde het meisje.
"Mag ik je kussen?" vroeg de jongen halverwege de steeg.
"Nou, graag," antwoordde het meisje.
De jongen die absoluut geen ervaring met meisjes had dacht bij zichzelf het is nu of nooit. "Mag ik je kutje even zien?"
het meisje keek de jongen verwonderd aan, overdonderd door die vraag, en antwoordde: "Eeehhhh...oke."
Ze maakte haar spijkerbroek los en liet deze samen met haar slip tot op haar enkels zakken. De jongen ging door de knieën en bekeek voor het eerst in zijn leven een kutje... Maar hij kon niet veel zien, het licht in de steeg was te zwak. "Heb je toevallig ook een aansteker bij je?"
"Tuurlijk!" en het meisje bukte om de aansteker uit haar broekzak te halen.
Ze gaf de jongen de aansteker en deze ging weer door de knieën voor verder onderzoek. Hij keek zijn ogen uit, zoiets moois had hij nog nooit gezien. "Kun je er nou ook mee plassen?" vroeg de jongen.
"Tuurlijk!" sprak het meisje.
Waarop de jongen zei: "Nou, dat zou ik dan maar doen als ik jou was ... hij staat in de HENS!"

23 opmerkingen

Leuk interview. Mooi om te zien hoe het mee doen aan een dergelijke remix contest mooi kan uitpakken en dat in dit geval voor 'Prankster' ook heeft gedaan.

'Ik kan me echt niet voorstellen dat er producers zijn die weken van 60 a 70 studio-uren maken en dan muziek maken die ze zelf niet vet vinden.­ Natuurlijk kan je rekening houden met een doelgroep, maar mensen vergeten dat smaken verschillen en kunnen veranderen.­ Als het niet je smaak is, luister dan naar wat anders'.­
laatste aanpassing
Tof interview :D
Held, en daarnaast ook gewoon een goeie gozer :respect:
Als klein knulletje had ik al interesse in die rare mensen in trainingspakken en Air Max aan, die naar die harde muziek luisterden bij ons in de buurt.­ Voor mijn 8e verjaardag had ik toen een cd gekregen van mijn peettante (Hollands Hakkuh 2).­ Deze heb ik toen aan al mijn vriendjes laten horen om ze te overtuigen hoe vet dat wel niet was.­ Na een tijdje is mijn interesse meer naar Rock gegaan en heb ik jarenlang dingen als Limp Bizkit, Linkin Park, Papa Roach etc.­ geluisterd.­ Echter had ik altijd een gevoel dat het harder kon, én vetter.­ Zo ben ik opnieuw gaan zoeken en kwam ik via toenmalige vrienden op school in contact met de nieuwere hardcore.­ In deze tijd klopten de meeste titels van de tracks die ik luisterde trouwens voor geen meter, alles kwam namelijk binnen via Kazaa haha.­

heb het idee als of ik hier me eigen verhaal lees :lol:
Prankie (L)


Zwaar respect voor deze man! :D
Eigenlijk begin ik gewoon aan een track en doe ik wat ik vet vind. Op de nieuwe release gaat bijvoorbeeld ook een track met vrouwelijke zang staan. Niet omdat dat tegenwoordig hip lijkt te zijn, maar ik vind het gewoon vet en op het moment van produceren goed in de track passen. Volgens mij is dat voor alle producers wel zo. Om meteen maar even in te haken op het gezeik over "popcore" etc. Ik kan me echt niet voorstellen dat er producers zijn die weken van 60 a 70 studio-uren maken en dan muziek maken die ze zelf niet vet vinden. Natuurlijk kan je rekening houden met een doelgroep, maar mensen vergeten dat smaken verschillen en kunnen veranderen. Als het niet je smaak is, luister dan naar wat anders.

Right spoken, keep up the good work! Leuk intervieuw(Y) Het zijn toch meestal dezelfde gasten die dit uitspreken hier op pf met de voorkeur voor industrial, uk hardcore en crossbreed. Als je deze gasten serieus neemt:lol:
Toine! _O_

Ik kan me echt niet voorstellen dat er producers zijn die weken van 60 a 70 studio-uren maken en dan muziek maken die ze zelf niet vet vinden.­

Helemaal mee eens :jaja:
(Y)
Leuk interview!
heerlijk interview.­ conclusie niet teveel lullen maar gewoon doen!
En ik die zwoele blik in zijn ogen *fap* (l)
Leuk interview!! Was deze man zowat vergeten, bij de titel Life of Crime dacht ik dat was een lekkere plaat!
VET VET VET ! ! ! Keep On Going ! ! !
Leuk om te lezen man! :D

"I know you've sweat blood & tears when you where lost in de forest, searching for a new future. There you chose for a life of crime, but now it's time to execute your love and that's just music!"

Ga zo door ouwe hosselaar! ;)
Leuk interview ...­ Keep up the good work!