Partyflock

JP: terug naar waar het begon

JP: terug naar waar het begon

gepubliceerd op
JP: terug naar waar het begon (afbeelding)
ArtiestJP
De ongekroonde koning van de Amsterdamse harddance-scene en het jarenlange boegbeeld van HQ is nu undercover in de Studio 80, op zoek naar nieuw talent voor zijn Rebellion deep- en techhouse feesten. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en hij doet zijn optredens als DJ JP nog vol overgave: HQ, Wooferland en Dance Valley mogen op zijn aanwezigheid rekenen. Op 28 januari staat hij voor een 'JP stijl' gevarieerde harddance set ook op Afdeling:HD. We ontmoeten JP na afloop van zijn radioshow Rebel Radio in de radiostudio van de 80 in Amsterdam voor een persoonlijk gesprek. Met passie vertelt hij over de house-scene van vroeger en over die van nu.

Rond 1991 begon je geÔnteresseerd te raken in de house scene en het dj-en...
Mijn eerste feest als bezoeker was in december 1989. Het heette 'Het Feest'. Pas later hoorde ik dat het een housefeest was geweest. Mijn eerste plaatje kocht ik op negentienjarige leeftijd op 2 januari 1992 bij Dancetracks in Amsterdam. Ik werkte in die tijd in een poolcafť De Pooldog. Dat ik daar werkte was ook mijn mazzel. Het was in de tijd van de It en de Roxy en de eigenaar van het poolcentrum was een ouwe Roxyganger. Van hem kreeg ik op verzoek een paar draaitafels, waar ik tijdens mijn werk op kon oefenen. Het grote voordeel was dat het een openbare gelegenheid betrof, waardoor er altijd mensen aanwezig waren waar je als dj rekening mee moest houden. De stap naar draaien op feesten was voor mij dus niet zo heel groot meer. In De Pooldog ontmoette ik ook Rossi. Hij en Martijn hoorden dat er draaitafels stonden en kwamen bij mij hun nieuwe platen (laten) luisteren. Thuis hadden zij hun woningen al helemaal omgebouwd met dj-booth en lounge-gedeelte. Dat maakt wel indruk.

En waar ging het toen naar toe, hoe ben je je gaan ontwikkelen?
In de loop van de tijd verzamel je onbewust dj's en andere gelijkgestemden om je heen. Met Rossi en Martijn draaide ik voor het eerst op een feest in de Vondelkerk (in Amsterdam, red.). Het was eigenlijk een foto-expositie met muzikale begeleiding van een bevriende fotograaf. De gemeente was daar toen ook nog bij aanwezig, maar zodra zij weg waren konden wij knallen. Het ging daarna zo snel. Op de parkeerplaats van de Vondelkerk werd ik gevraagd voor mijn volgende feest. Je leefde zo van feest naar feest. Wij dachten: dat feesten geven kunnen wij zelf ook.

[dump left id=7128] Wij kenden een Zuid Afrikaanse jongen. Eind 1992 was de apartheid opgeheven en naÔef als wij waren vertrokken wij voor drie maanden met een groep mensen om daar het dancevirus te verspreiden. De drie feesten die we daar gaven waren een flop, maar het was geweldig om te doen. We hadden hele vette locaties en zo'n dertig betalende bezoekers.oftewel; we waren broke aan de andere kant van de wereld, met nog twee maanden te gaan. Gelukkig ontmoetten we een Engelsman, Brian, die ons introduceerde bij de grootste rockclub van Kaapstad, de Playground. Zij hadden net een gedeelte verbouwd tot danceclub. We zijn daar toen een twee maanden lang resident geweest. Mensen kenden de muziek niet, maar ze wilden wel losgaan. En dat deden ze! Sluitingstijden waren hen vreemd, dus als dj mocht je pas stoppen als de laatste van de dansvloer was. Hier heb ik als dj ook het meest geleerd. Er heerste wel een aparte situatie: de jongeren hadden wel door dat hun ouders fout bezig waren geweest en hadden de behoefte om de situatie zoals die daar bestond te ontvluchten en te veranderen. Aan de andere kant gezien stonden er voor de Playground wel weer auto's met de kofferbak vol met wapens. Dat was daar heel normaal, terwijl wij met onze Flower Power zo uit het Vondelpark kwamen gelopen. Dat was wel confronterend.

Terug in Nederland startte Theo samen met Ricardo uit onze vriendengroep de eerste house coffeeshop van Amsterdam, de '222'. Vanuit die locatie met diezelfde groep mensen zijn de eerste EVLO feesten (voorloper van HQ, red.) georganiseerd. Op EVLO waren zeven verschillende ruimtes. Zo is ook het idee van Dance Valley ontstaan. Een van die ruimtes mocht ik zelf invullen. Hierbinnen creŽerde ik mijn eigen aanhang. Paul Jay heeft ons daarna bij de Melkweg gebracht.

Hoe zie jij jezelf nu anno 2012?
Het is voor mij nu weer terug waar het allemaal begon. De kids van nu hebben het overgenomen met dezelfde energie als wij vroeger. Er is nu alleen goed geluid en goede apparatuur en een publiek dat door internet heel goed op de hoogte is. Het percentage muziekliefhebbers op de dansvloer is zo groot! Dat is echt weer vergelijkbaar met toen ik begon met dj-en. Ook de huidige houseproducties hebben wat mij betreft weer helemaal dezelfde sound als waar het mee begon. Dat maakt het ook weer vers. Terwijl het allemaal zo herkenbaar is. De ervaring van vroeger neem ik nu mee. Het helpt me bij het herkennen van talent en de geschiedenis van de jonge producent.

Met Rebellion Events en mijn alias Lone Striker richt ik me meer op de doorstroom van talenten in deep, techhouse en techno. Maar JP was vroeger ook veel meer dan alleen maar HQ harddance. Toen wij begonnen met draaien bestond er nog geen internet. Toen draaide je gewoon de nieuwe platen die je vet vond. Op een gegeven moment wordt de muziekstroming groter dan de artiest en wordt het niet meer geaccepteerd dat je wat anders draait. Met de komst van het internet gingen negatieve klanken over gedraaide platen die buiten het stramien vielen gelijk het web over. Als gevolg daarvan werd ik minder vrij in mijn platenkeuze. In die zin voelde ik me als dj niet altijd begrepen. Maar ik vond het heerlijk om (deep)house en techno te draaien. De HQ dj's hadden zoveel naam gemaakt dat we ook naar Ibiza gingen. house en techno draaien kon daar wel.

[dump right id=7129] 'De Afdeling' is een platform voor beginnende dj's en producers. Wat is er volgens jou veranderd voor talenten in vergelijking met begin jaren '90?
Er zijn veel meer mogelijkheden en er wordt veel meer muziek uitgebracht. Dat is een vooruitgang, maar de werkdruk is daarmee ook toegenomen en het belang van een goed netwerk. Ik hoefde vroeger alleen maar de nieuwste platen te hebben en dat was het. Het voordeel was natuurlijk dat ik de hele week in de platenwinkel, de Groove Connection, stond. Ik kreeg alle nieuwe platen en promo's binnen en had daarnaast ook nog de tijd om het allemaal goed te luisteren. Door internet en de grote hoeveelheid digitale labels is het aanbod veel groter geworden, iedereen heeft er toegang tot en dankzij internet er is de mogelijkheid om direct in contact te komen met producent/artiest. Er zijn wel kwaliteitsfilters verloren gegaan: de groothandel, de platenwinkel en (vinyl)mastering. Maar door het grotere aanbod en de toegankelijkheid kan je als artiest wel makkelijker je 'eigen sound' creŽren.

Er zijn tegenwoordig zoveel mensen die (willen) draaien, er is zoveel aanbod. Wat moet een beginnend artiest volgens jou doen om ervoor te zorgen dat hij/zij een boven de massa uitsteekt?
Een achterban kweken! Dat is eigenlijk het enige dat echt werkt. Je kan jezelf niet genoeg steunen om boven te komen drijven. Zo is het altijd al geweest. Kijk maar naar ons. Wij zijn ook uitgegroeid vanuit een vriendengroep. Door zelf feesten te organiseren creŽer je een achterban. Als je dan een keer moet draaien op een ander feest en er staan 25 mensen op de dansvloer uit hun dak te gaan, dan val je op. Dj's die niet zelf organiseren zijn afhankelijk van initiatieven als De Afdeling en Rebellion. Worden zij wel gekozen om te komen draaien dan moeten ze er ook daarna keihard aan blijven trekken. Het blijft dus niet bij ťťn feestje waar je je vrienden voor moet mobiliseren. Het is elke keer weer opnieuw.

[dump left id=7130]Nieuw talent moet je ook steunen over een langere periode. Zo doe ik dat met Rebellion ook. Veel van de artiesten waarmee ik heb gewerkt zijn al doorgestroomd naar grotere dingen of doen inmiddels hun eigen ding. Dat is ook het leuke ervan. De doorstroom is relatief hoog. Gemiddeld 50 tot 60 procent van de namen op de flyer is steeds nieuw.

Wat houdt de toekomst voor JP in of wat houdt JP voor de toekomst in?
The sky is the limit. Ik heb al een paar jaar een studio in Amsterdam. Eerst met Fausto en daarna met Rossi. Rossi kreeg het heel druk met zijn kledinglijn, dus de opnamestudio heb ik inmiddels in mijn eentje. Komend jaar willen we de studio meer betrekken bij de artiesten die willen produceren, zodat we hen ook op dat vlak kunnen begeleiden.

JP draait op 28 januari voor Afdeling:HD, de harddance tak van De Afdeling, om het initiatief en de drie harddance/trance en hardstyle talenten op die avond te steunen.

22 opmerkingen

Karian
Werkzaam bij Partyflock
Leuk verhaal! Tuurlijk zie ik de naam JP vaak langskomen, maar echt in hem verdiept heb ik me nooit. Leuk die achtergronden over Afrika te lezen!

En zo lang in het vak al: :respect:
Leuk interview(y)
Vroeger beukte hij er zo heerlijk op los @ Impulz indoor.
Sinds ik hem daar heb gehoord is en blijft hij 1 van mijn favo DJ's :)
Uitspraak van Brocade op donderdag 19 januari 2012 om 22:14:
Vroeger beukte hij er zo heerlijk op los @≠ Impulz indoor.≠
Sinds ik hem daar heb gehoord is en blijft hij 1 van mijn favo DJ'

duidelijke +1, daar moet alleen Impulz outdoor ook nog bij, en zijn geniale set op Dancevalley 2004.
Hele tijd gevolgd, laatste jaren niet meer zo.
Leuk om te lezen dat hij nog steeds alive and kickin is.
MvDJ
Artiest Ed live, MvDJ
Leuk interview met een pionier uit de Nederlandse (hardere) dance!! (y)
De enige dj die ik sinds 1998 nog altijd met enige regelmaat kom horen draaien :D

Held!
kan ook zeker heerlijke oldschool sound draaien! :respect:
Top DJ met ongelooflijk veel feeling voor de muziek! :respect:

Kom hem en de anderen ook zeker checken op Afdeling:HD deze zaterdag! :yes:
laatste aanpassing
JP in da house!!! :respect: :cheer:
Louk
Artiest Louk
He is a legend and a half!
altijd aardig tegen iedereen xxxxxxxxxx
wij kwamen zelfs al in de 222, lekker een jointje roken met dj fred op de achtergrond. Hij was weer de voorloper van Tom Harding. Toen Dance Valley net een paar jaar bestond, hadden ze ook het winkeltje "Future Tech" op de oudezijds...legendarische tijd! :-)
En idd jp, fausto en Danny D regelmatig met HQ zien draaien, zowel in de melkweg en DV, en natuurlijk achter de balie bij Groove Connection.
laatste aanpassing